Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
 Alle fora
 Norsk MJ forum
 Generell MJ og andre tema
 wermacht matriell i norge?

NB: Du må være registrert for å svare på innlegg.
Klikk her for å registrere deg. Registreringen er gratis!

Oppløsning:
Brukernavn:
Passord:
Formateringsmodus:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

Melding:

* HTML er AV
* Forum kode er PÅ
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Kryss av her for å abonnere på dette temaet.

T O P I C    R E V I E W
kenneth Posted - 17/11/2003 : 12:29:14
ja det var kanskje ikke så dumt som øyvind skrev,og legge dette temaet på en egen topic!-jeg ble bare litt gira! om Kõf´n!!

Men spørsmål altså!:tok Tyskerne med seg fks.noen V20 / V36 diesel lok med seg
hit,kaskje noen andre meninger om annet tysk matriell?(se bort i fra BR52&BR89)
M.v.h Kenneth S

20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Vidar Andreassen Posted - 07/10/2004 : 16:48:04
Hei!

Er det noen som vet om andre firmaer som leverer HO modeller av tyskt militært jernbanematriell fra 2.vk. enn Reynaulds.
Har sett at Liliput har litt, men er det andre har dette?

Disse modellene fra Reynaulds, er det noen som har prøvd/sett disse? Basismodellene er vel fra andre fabrikanter som Liliput, Roco, Märklin osv.
De ser iallefall flotte ut på bildene.

Jernbaneartilleriet er det ferdigmodeller eller byggesett? Er de i plast eller metall?

Det hadde vært moro med litt slikt matriell på et anlegg.

Er det noen forhandlere i Norge som forhandler disse modellene?
Det koster vel mye å bestille disse tingene fra USA, med tanke på porto og andre avgifter.

VA
Roger Posted - 17/09/2004 : 11:03:08
quote:
Originally posted by Lars_Gj

Om ikke dette handler om "Wehrmachtmateriell i Norge", så er det i allefall høyst relevant i forbindelse med spørsmål om det ble benyttet pansertog i Norge. Det gjorde det - men pansertoget var norskt! - i allefall i følge Aftenposten for 16. sept. 2004, del "I dag", s. 6:

Ukjent Norsk pansertog

I en ny biografi om den norske krigsflyveren Tarald Weisteen, i dag 88 år gammel, forteller forfatteren og journalisten Cato Guhnfeldt også om en lite påaktet del av den norske krigshistorien: Bruken av et norskt pansertog i kampene mot tyskerne i Gudbrandsdalen i 1940.
Boken "Nattjager" er først og fremst historien om Weisteens store innsats som jagerflyver under 2. verdenskrig, fortalt og nedskrevet av Guhnfeldt. Men den tar også med flyverens første innsats som fører av en ombygd motorvogn, som ble et forsterket "pansertog" på Dovrebanen i krigens første uker i Norge. Et tog som ble beskutt, men som også selv skjøt ned tyske fly. (...)

Artikkelen er gjengitt noe forkortet.

Noe stort pansertog kan dette neppe ha vært, ettersom det dreier seg om en ombygget motorvogn. Det skulle likevel ha vært interessant å sett en illustrajon av "doningen".

Og her er en link til hvor boken kan handles: http://www.nakshop.no/bokno.htm

Med vennlig hilsen

Rger
Roger Posted - 08/08/2004 : 15:31:29
Hei!

Her følger også en oversikt over hvilke av de ovenfornevnte stridsvogner som produseres i en skala nær Z (1:200):

Z (1:200):
Panzer I: Action 200 #A300
Panzer II: Action 200 #A302 og #A302A
Panzer III: Action 200 #A304, #A304A, #A304B, og #A304C
Stürmgeschutz III: Action 200 #A307, #A308, og #A309
Somua S35: Action 200 #A535
Renault FT 17/18: Action 200 #A510

Med vennlig hilsen

Rger
Roger Posted - 09/12/2003 : 09:03:33
Hei!

quote:
V36 var et av de mest tallrike skifte-lok som ble laget rett før krigen
og utjorde en massiv tjeneste for de tyske okupasjons maktene,og da ville
det kaskje ikke ha vært usansynelig at dette var i Norge?

Jeg vet i hvertfall at den tyske "besettelsesmagten" tok med ett slikt rangeringslokomotiv til Danmark, i forbindelse med utbyggingen og driften av "Nymindegab-lejren". Det ble etter krigen overtatt av DSB, hvor det fikk en kort karriere på grunn av begrenset trekk-kraft.

Ett slikt lokomotiv gjorde også tjeneste ved en privatjernbane i etterkrigstidens Sverige, men ble noe senere solgt til Lollandsbanen i DEanmark.

Med vennlig hilsen

Rger
Kjell H. Posted - 22/11/2003 : 15:09:00
I og med dette kom til å dreie seg om jernbaneartelleri og "tyske etterlatenskaper", så finnes det en artikkel i "Norsk Artelleri-Tidskrift", hefte 3/1984 som er skrevet av tidl. Ob.lt. Karl H. Fredriksen om "Jernbanebatteriet / Ofotbanen".

Dette artelleri ble i hvert fall brukt under en øvelse i 1954 og var lagret i en egen kanonhall på Rombak stasjon.
Hovedskytset besto av 4 stk. 10,5cm feltkanoner av fabrkat Schneider type M/13(fransk fra "ribbingen av Maginot-linjen"- trolig medbragt av tyskerene som mye annet skyts som bl.a. ble benyttet på kystfortene i Norge?).
Hovedskytset var montert på et 3-akslet tenderunderstell /ramme)som på et dårlig foto kan synes å stamme fra Br57 eller "Gammeltysker". Lengde oppgitt til 8,0 m og vekt 19,0 tonn.
Det hørte også med CF-vogner i kanontoget(488 eller 688? på et dårlig foto).
Et komplett tog ble derfor bestående av 4 tendere m/kanoner, 3 CF-vogner, 4 G(F?)3-vogner og 2 N(P?)-vogner. (Har satt i parantes en del av litterabetegnelsen i artikkelen som jeg mener ikker er korrekt.)
Togsammensetningen var som følger:
Damplok - CF(batt.sjef/sanitet/skriver - G3(kjøkken/proviant)- CF(troppsjef/admin./kokker/depot)- G3(tropp A) - G3(ammunisjon) - N(20 mm. luftv.kanon+ 12,7 mm. mitr.) - 4 stk. tender m/kanon - N(20 mm. luftv.kanon+ 12,7 mm. mitr.) - G3(tropp B) - CF(NK/samb./nærforsv./osv.) - damplok

Levetiden på dette kanontoget var bare noen få år og artikkelforfatteren oppgir at dette er eneste bruk av jernbaneartelleri med skarpskyting i Norge siden 1945.

Hauk Posted - 20/11/2003 : 16:51:42
quote:

Men derimot ble det overført noen Panzer III og Stürmgeschutz III til Norge, og disse ble overtatt av Hærens Lette Tropper (Kavaleriet), og overført til flyplassforsvar etter den andre verdenskrig.

Noen som har sett bilder av disse tranportert på norske jernbanevogner?

Mvh Håvard
Roger Posted - 20/11/2003 : 15:44:12
Hei!

Her er litt mer utfyllende informasjon i forhold til innlegget mitt over:
Vi vet også at tyske Wehrmacht også benyttet disse stridsvognene i Norge under andre verdenskrig:

- Somua S35 medium tank. Denne er opprinnelig fransk.
- Renault FT 17/18 light tank. Denne er også fransk.
- Hotchkiss H-39 light tank. Fransk.
- TKS. Polsk panservogn, og er egentlig ikke en stridsvogn. Ble brukt som trekkbil.

Siden dette egentlig er ett modelljernbane forum, bør man vel kanskje pense denne diskusjonen inn på dette med modeller igjen. Så her følger en oversikt over hvem som produserer disse stridsvognene i modell, og hvilket prod. nr. de har:

H0:
Panzer I: Heiser #403, 401, 402-1, og 402-2
Panzer II: Heiser #404-1, 404-2, og 405
Panzer III: Roco Minitanks #174
Stürmgeschutz III: Roco Minitanks #176
Somua S35: Heiser #761
Renault FT 17/18: Fidelismodels #1200

N (1:150):
Panzer III: GRA #410
Stürmgeschutz III: GRA #411

0 (1:48):
Panzer I: WSW #4806, 4807
Panzer II: Gaso.line #50095M
Stürmgeschutz III: Gaso.line #48801 M, MR, og MS
Renault FT 17/18: Gaso.line #50033 M, CM, MA, og BMG

Jeg postet også en forespørsel på ett annet forum, og noen av disse svarene må kunne sies å være svært interessante. Her kan dere lese mer: http://f16.parsimony.net/forum28300/

Med vennlig hilsen

Rger

Edited by - Roger on 20/11/2003 15:47:12
Roger Posted - 19/11/2003 : 13:51:43
Hei!

ØyvindS:
quote:
Roger vet sikkert om panserkjøretøyene Panter, Jaktpanther, Tiger og Sturmgeschutz III har vært i Norge, og i såfall er vognene på denne side antakeligvis interessante.

De er ikke interessante til den prisen. Det blir jo langt billigere å kjøpe jernbanevognene og stridsvognene hver for seg, og male dem selv.

Om Panther, Jagdpanther, Tiger og StugIII har vært i Norge noen gang? Nå må man huske på at den norske Hæren og Forsvaret i sin helhet hadde lidd under stadige nedskjæringer før den andre verdenskrig. Den var med andre ord svært svært dårlig utrustet til å møte en av verdens dengang beste og mest moderne "krigsmaskiner". Norge som selv ikke på det tidspunkt hadde egne stridsvogner, hadde lite å bite i fra seg med mot moderne stridsvogner. Tyskerne visste selvfølgelig dette, og anså det selvfølgelig som unødvendig å "binde opp" mye verdifull panser i Norge. Derfor benyttet tyskerne stort sett de lette Panzer I og Panzer II, i tillegg til den tunge men ikke helt ferdigutviklede, prototypaktige Pz.Kpfw.VI.

Etterhvert som de tyske okkupasjonsstyrkene begynte å forberede seg på en eventuell alliert invasjon i Norge, ble det overført noe tyngere stridsvogner til Norge. På dette tidspunkt var det heller ikke snakk om å sende de mest moderne og tunge stridsvognene som Panther, Jagdpanther, Tiger, eller Panzer IV, da det var større behov for disse på de krigsskueplassene tyske styrker var i kamp. Men derimot ble det overført noen Panzer III og Stürmgeschutz III til Norge, og disse ble overtatt av Hærens Lette Tropper (Kavaleriet), og overført til flyplassforsvar etter den andre verdenskrig.

Med vennlig hilsen

Rger
ØyvindS Posted - 19/11/2003 : 13:15:37
Hei

Jeg er imponert over kunnskapen.

Det finnes en bok som heter:
"Armoured Panzer Trains Of The Deutschen Reiches"
"Hard bound book, with 428 pages. German text. Thousands of great photos."
Se: http://www.minitanks.com/rei/rei_books.asp

Her er enda en link på samme site som Roger henviser til lenger oppe.
Roger vet sikkert om panserkjøretøyene Panter, Jaktpanther, Tiger og Sturmgeschutz III har vært i Norge, og i såfall er vognene på denne side antakeligvis interessante.
http://www.minitanks.com/rei/rei_wartrains.asp

mvh Øyvind Strøm
Roger Posted - 19/11/2003 : 12:17:07
Hei!

Hauk:
quote:
Jeg har lest at tyskerne også hadde med seg et pansertog under felttoget i Norge. Vet du noe om dette?

Nei dette har jeg ikke hørt om tidligere. Dersom du tenker på det tyske felttoget i Norge, tror jeg dette er en helt annen type tog en slike som går på skinner.

Men Google er din venn:
"Bei der Besetzung Norwegens wurden keine dt. Panzerzüge transferiert, jedoch von der dt. Wehrmacht bereits bein Vormarsch bewaffnete Behelfszüge eingesetzt. Später wurden für ständige Sicherungsaufgaben der Strecken, entspr. Streckenschutzzüge aufgestellt. Dabei soll der Zug “Norwegen” bereits im Sommer 1942 vorhanden gewesem sein. Genaue Angaben liegen jedoch erst aus den letzten Kriegsjahren vor. 1944 bestanden die Streckenschutzzüge “Norwegen” im Raum Oslo; “Voss” Raum Bergen; “Grong” Raum Namsos und “Narvik” zur Sicherung der Erztransporte von Schweden nach Narvik. Die Namen trugen diese Züge (ausser “Norwegen”) nach den Stationierungsstandorten. 1945 (Januar) werden genannt: “Norwegen” (Pz.Div.”Norwegen”); “Bergen” (möglicherweise der verlegte Zug “Voss” Feldkommandantur 188); “Grong” (XXXIII. A.K.); “Narvik” (199. Inf.Div.). Hinzu kommt der offensichtlich neu aufgestellte Streckenschutzzug “Mornadal” bei dem entlang der Skagerrak-Küste stehenden LXX. A.K. Diese Züge zur Sicherung des norwegischen Streckennetzes vor Anschlägen, aber auch Aufgaben des Küstenschutzes zu erfüllen hatten, existierten bis zur Kapitulation und wurden danach übergeben".
http://www.hans-urban.org/html/panzerzuge-11.html

Så tydligvis deltokk ingen regulære panzertog i forbindelse med kampene i Norge. Men dersom man tar en nærmere titt på hvilke tyske avdelinger som deltok i Operasjon Weserübung, kan man se at Panzer Abteilung z.b.V. 40 (Oberstltn Volcheim) inneholdene Panzerzug Horstmann (Oblt Horstmann) deltokk. Her er ordet panzerzug brukt om stridsvognseskadroner, så de har ingenting med (panser)tog å gjøre.

Med vennlig hilsen

Rger
Hauk Posted - 19/11/2003 : 09:24:26
Roger, det virker som om du har skikkelig peil på tysk skinnegående militærmaterilell i Norge under andre verdenskrig.

Jeg har lest at tyskerne også hadde med seg et pansertog under felttoget i Norge. Vet du noe om dette?

Mvh Hauk

--Di3? Det eneste jeg vet er at det ikke er en støvsuger.
Roger Posted - 19/11/2003 : 08:09:37
Hei!

Det var i desember 1944 de 4 kanonene ble deployert ved Kvialeiren. De er ganske riktig franske, og av modell TAZ MIe 1893/1896. De er rundtskytende og har en rekkevidde på 24600 meter. Hver granat veier 162 kg. Etter den tyske kapitulasjonen ble kanonene transportert til østlandet, hvor de ble skrotet.

Også i Østfold var det deployert jernbaneartilleri under krigen. Eisenbahn-Batteri 689 var under krigen plassert i Fredrikstad-området, og Knatterød sidespor. De var oppsatt med 2x28 cm Bruno`s. Dette er dog en noe upresis angivelse av hvilken type jernbane-artilleri som ble brukt av Eisenbahn-Batterie 689 på Knatterød. Bruno lagde følgende 28cm jernbane-kanoner: 28cm Kurz Bruno, 28cm Lange Bruno, 28cm Schwere Bruno, og 28cm Bruno neue. Om Knatterød kan du høyst sannsynlig lese mer om i På sporet nr. 81, side 6. Der omtales sidesporet på Knatterød, samt Knatterød under første- og andre verdenskrig.

Bruno jernbaneartilleri lages i H0, men om det er av samme type som var i bruk i Norge er jeg dog noe usikker på.
http://reynaulds.com/rei/rei_railguns.asp

For dere som måtte være interessert i jernbaneartilleri:
http://www.railwaygun.co.uk/

Med vennlig hilsen

Rger
pramsdal Posted - 18/11/2003 : 23:54:48
Jernbaneartilleri ble nevnt lenger oppe. Her er to bilder av slikt artilleri som jeg har kopiert fra en bok om Jæren (dessverre husker jeg ikke forfatter og tittel, men tillater meg å vise dem allikevel):

Billedteksten er som følger:
Kanonane i Kvia-leiren
Til Kvia-leiren kom det hausten 1944 fire svære kanonar frå Ofoten. Kvar av dei vog 141 tonn. Tyskarane hadde teke åtte slike i Frankrike under felttoget i 1940. Her hadde dei sist vore i bruk under første verdskrigen. På Jæren skulle kanonane vera ein del av marinekystbatteriet. Dei vart heldigvis berre brukte ein gong på Nærbø, og då til prøveskyting. Gardsbruket Båden måtte då evakuerast. Dei to bileta viser kjempekanonane på eigne hjul på Varhaug stasjon saman med anna tysk krigsutstyr frå Kvia-leiren som truleg skulle sendast til opphogging. Kåre Berg frå Stavanger tok desse og fleire bilete fra Kvia-leiren etter fredsslutninga 1945.

På en tur med NJK for en del år siden ble vi vist traseen der sidesporet for disse kanonene tok av fra Jærbanen.

Tviler på at kanonene finnes i modell

Petter

LarsB Posted - 18/11/2003 : 17:45:51
Noen av de lokene/vognene som ahr vært brukt finner du bilder av her:
http://www.jernbane.net/norge/rar/raritet.htm

Hilsen
LarsB
Webside: http://home.no.net/labyman

keknor Posted - 18/11/2003 : 14:55:36
Det tyske elloket E 32 gikk på Østfoldbanen under krigen.

Jeg har alle nr. av PS, men kan ikke huske at hverken V20 eller V36 har vært nevnt brukt i Norge under krigen. Men en interessant tanke er det. Jeg har tenkt på at det må ha vært mye transporter opp gjennom Østfoldbanen av tyskt krigsutstyr. Kunne vært interessant å visst noe on dette. Selv tenker jeg på å lage noen moduler av Østfoldbanen i FS160 (N) hvor jeg kunne tenke meg å kjøre i flere epoker i tidsrommet 1936-1996. Å sette opp troverdige togstammer for perioden 1940-45 er derfor veldig interessant for meg. Men jeg vet så lite om det foreløbig. F. eks hvordan ble stortyskere og gammeltyskere fraktet til Norge?. Ble de framført kalde over Østfoldbanen eller kom de sjøveien? Osv. osv.

kek

PR Posted - 18/11/2003 : 13:44:42
motorvogner av typen cmdeo 10 var ogsa i bruk av Deutche Wehrmacht under krigen. se ps 26

kenneth Posted - 18/11/2003 : 11:54:29
quote:

Hei!

Kenneth:
quote:
kaskje noen andre meninger om annet tysk matriell?

Det du spør om her, er omtrent ett like omfattende tema som "landskapsbygging fra bunn til ferdigstillelse"

Ja ! Roger det er nettop derfor jeg tar opp temaet for å få enda litt mer"kjøtt
på beinet"
har endel av de nr.på sporet som har-artikler om krigen men dette syntes jeg
er tynnt!dessuten er det alt for lite bilder av jernbane drift under 2verdens
krig men dette er det hjo en naturlig forklaring på!
men hoved spørsmålet mitt er om noen vet om det under krigen her ble brukt
type v20 ellerv36 og da tenker jeg ikke på om de ble overdratt av NSB senere,men om det kanskje helt hypotetisk kan ha blitt brukt fks. V36 in Norge

V36 var et av de mest tallrike skifte-lok som ble laget rett før krigen
og utjorde en massiv tjeneste for de tyske okupasjons maktene,og da ville
det kaskje ikke ha vært usansynelig at dette var i Norge?

Forøverig har jeg falt litt for denne "doningen" og tror jeg skall bestille meg
en V36 fra weinert(er det noen som har en?,erfaring?)

M.v.h Kenneth

keknor Posted - 18/11/2003 : 11:26:31

Roger skriver:
quote:
For å få en oversikt over tyske jernbanemateriell i Norge under den andre verdenskrig, vil jeg anbefale deg å lese igjennom gammle nummer av NJKs medlemsblad "På sporet". For å vite hvilke nummer som er av interesse kan du søke her: http://www.njk.no/ps/psix/PS.htm
Når du vet hvilke nummer du skal se etter, kan du oppsøke biblioteket der du bor, da disse gjerne har hele årganger i innbundet utgave. Disse er som regel ikke til utlån, men man kan ta kopier av dem på biblioteket.

Se:
På sporet nr 91 sept. 1997 side 38-45 "Etterlatt tysk jernbanematriell av Thor Bjerke

Av innholdet kan nevnes to fotos av senere NSB Skd 212, damplok T3, samt en liste over "Kjente bevarte lokomotiver som kom til Norge under 2. verdenskrig"

kek

Roger Posted - 18/11/2003 : 07:56:13
Hei!

Kenneth:
quote:
kaskje noen andre meninger om annet tysk matriell?

Det du spør om her, er omtrent ett like omfattende tema som "landskapsbygging fra bunn til ferdigstillelse" som det ble spurt om i en annen diskusjonstråd på forumet litt tidligere. De tyske okkupasjonsstyrkene, herunder også Wehrmacht, satte igjen og måtte avstå som krigsbytte en relativ stor mengde jernbanemateriell av forskjellig karakter etter kapitulasjonen. Materiell som for eksempel:

- Damplokomotiver (T3, Br52 og Br57).
- Skiftetraktorer (Som nevnt over).
- Motorvogner.
- Passasjervogner.
- Godsvogner.
- Jernbaneartilleri.
- Smalsporet jernbanemateriell i forbindelse med forskjellige anlegg.

Mye av dette materiellet ble solgt og overført til NSB, og utgjorde i stor grad "ryggraden" i etterkrigstidens nedslitte NSB. Det øvrige materiellet ble i midlertid overtatt av direktoratet for fiendtlig eiendom (DFFE), som i sin tur solgte det videre. Mye av dette materiellet gikk til skroting.

For å få en oversikt over tyske jernbanemateriell i Norge under den andre verdenskrig, vil jeg anbefale deg å lese igjennom gammle nummer av NJKs medlemsblad "På sporet". For å vite hvilke nummer som er av interesse kan du søke her: http://www.njk.no/ps/psix/PS.htm
Når du vet hvilke nummer du skal se etter, kan du oppsøke biblioteket der du bor, da disse gjerne har hele årganger i innbundet utgave. Disse er som regel ikke til utlån, men man kan ta kopier av dem på biblioteket.

Lykke til!

Med vennlig hilsen

Rger
keknor Posted - 17/11/2003 : 17:07:02
I.flg. På Sporet nr 40 s. 23. (Thor Bjerke) overtok NSB tre typer tidligere tyske traktorer alle med akselanordning B.

Alle tre typene var tyske standardtyper.
Type 210 - Deutz bygget 1941/42 betegnelse Köf med nr. 5009-24
Type 211 - Borsig bygget 1932-38 betegnelse Kö serie 4447 - 66 (Kof`en vi snakker om på en annen tråd)
Type 212 - 2 stk. Sannsynligvis en traktortype produsert for Deutche Wehrmacht i 1943

211 finnes i prinsippet som modell i flere skalaer, bl.a. N fra Arnold. Må fornorskes.

210 og 212 kjenner jeg ikke til noen modeller av, men det finnes lignende typer i modell. F. eks. Marks Kleinkunst Kö1.

Både 210 og 212 hadde koblede drivaksler (stangdrift) Det synes på de enkle tegningene i artikkelen. Akselavstand for alle tre typene var 2500mm

Artikkelen til Thor Bjerke har ikke bilder av 210,211 eller 212.

kek

Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page