Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
 Alle fora
 Norsk MJ forum
 Elektriske koblinger, data ++
 signaler og styring

NB: Du må være registrert for å svare på innlegg.

Oppløsning:
Brukernavn:
Passord:
Formateringsmodus:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Melding:

* HTML er AV
* Forum kode er PÅ
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Kryss av her for å abonnere på dette temaet.
   

T O P I C    R E V I E W
SveinR Posted - 15/01/2004 : 12:42:39
har tenkt å lage styring til norske signaler, men det er litt vanskelig når jeg er usikker på virkemåten/funkjsonen av signalene.
Jeg har sånn passe kontroll, men er redd at det er noe jeg har glemt.

Derfor har jeg laget en enkel skisse over et tenkt system.

der boksen er selve logikken til styringen.

Hva er viktig å ha med, og hva ville dere ønsket av et slikt system?

Foreløpig ser logikken bare på om det er stopp fra forrige blokk, er det mer å ta hensyn til?

mvh
-SveinR

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
SveinR Posted - 26/04/2005 : 13:35:18
Nå er det prosjektet litt dødt desverre:( Grunnen er at jeg ikke har de store muligheter til å fikle med slikt på hybel i Trondheim. Dette signalsystemet ble utviklet på en MYE større hybel i Bergen der jeg hadde "masse" dubbedipper over det hele. (Det gjelder alle elektronikk prosjekt desverre :( )
Systemet kom så langt at lystyringen fungerte på egen buss, med egne utganger og innganger for å detektere tog og styre en blokkstyring(AC/DC DCC/Motorola). Dette har jeg et par ferdige kort liggenes.
Kom også så langt at jeg fikk testet ut en nedbremsningsmodul for dcc der jeg sendte stopp til adr. 0 (felles adr.).

Vi får se om jeg får sett på det igjen da.

Mvh
-SveinR
http://www.student.uib.no/~sra092/
Gaute Posted - 25/04/2005 : 19:02:29
quote:
Originally posted by SveinR

Nå har det stått litt stille for meg en liten stund her, men det jeg lurte på hva folk kunne ønske seg/hva en trenger på et slikt signalstyrings system. Jeg har plukket opp noen tips, men flere hadde vært gøy.

Systemet så langt består av en node til hver signal blokk, og den inneholder:

-Styring av 5 lyssignal med tilbakemelding til forrige signalblokk.
-Deteksjon av tog på linja som består av to blokker, en kort nedbremsings blokk forrand signalet som bremser alle lok til stans samt akselerasjon(felles lok adresse 0).
-Deteksjon av avvik eller ei.
-Nødstopp, alle noder gir rødt lys samt nedbremsing.
-Forrespørsel om sending av tog og kvittering mellom stasjonsnodene.

Systemet er bare for lys i en retning, dette burde kanskje utvides til i begge retninger?

Er det noen der ute som kunne tenke seg å teste ut et foreløpig system?

Mvh
-SveinR



Hei

Ja, jeg kunne tenke meg og teste ut det foreløbige systemet ditt, det høres veldig spennende ut. men da har jeg bare et lite spørsmål, er det mulig å kjøre det på märklin (med eller uten motorola) eller fungerer det bare på DCC?
Jeg ser at det er lenge siden det er noen som har skrevet noe her, men det skader jo ikke å prøve.


mvh:
Gaute Korsnes
SveinR Posted - 29/02/2004 : 16:39:36
Nå har det stått litt stille for meg en liten stund her, men det jeg lurte på hva folk kunne ønske seg/hva en trenger på et slikt signalstyrings system. Jeg har plukket opp noen tips, men flere hadde vært gøy.

Systemet så langt består av en node til hver signal blokk, og den inneholder:

-Styring av 5 lyssignal med tilbakemelding til forrige signalblokk.
-Deteksjon av tog på linja som består av to blokker, en kort nedbremsings blokk forrand signalet som bremser alle lok til stans samt akselerasjon(felles lok adresse 0).
-Deteksjon av avvik eller ei.
-Nødstopp, alle noder gir rødt lys samt nedbremsing.
-Forrespørsel om sending av tog og kvittering mellom stasjonsnodene.

Systemet er bare for lys i en retning, dette burde kanskje utvides til i begge retninger?

Er det noen der ute som kunne tenke seg å teste ut et foreløpig system?

Mvh
-SveinR
Terje Brynhildsen Posted - 08/02/2004 : 11:17:41
Hei Svein og Morten.
Jeg håper du ikke synes at jeg forstyrrer fremstillingen av prosjektet ditt Svein, og jeg er imponert av kunskapene dine.

En miniPLS til 1300kr som beskrevet ovenfor, kan naturligvis ikke måle seg med en PC-løsning med transponderteknikk. PLS vil bare være en bedre løsning enn å kombinere moduler og releer.

En løsning med mini-PLS vil få problemer når blokkstyringen er automatisk, men kjøringen er manuell i begge retninger. Faktisk så blir det enklere hvis alt er automatisk (og forutbestemt).

Forøvrig konstaterer jeg at ingen på forumet rakk handa i været, og svarte på om de hadde automatiske blokkstyringer på anlegget. Det kan bety at Svein har et marked for sine løsninger.

hilsen TerjeB
MortenN Posted - 07/02/2004 : 19:36:52
quote:
Originally posted by SveinR

men en får ikke norsk lyssetting da?
bare belegg = rødt lys


Er litt usikker på hva du mener, men du kan tildele alle lysutgangene på MX9V til hvilken lampe du vil, det vil i praksis si at du kan montere hovedlys/2 eller3lys med eller uten forsignal osv. Du tildeler selv hvilken utgang som skal gi lys avhengig av retning/hvor et tog befinner seg, utkjør, innkjør, avvik, blokk osv.
Som sagt må man nesten studere brukerveiledningen for og forstå alle mulighetene til ZIMO.

Morten N
SveinR Posted - 07/02/2004 : 19:23:03
men en får ikke norsk lyssetting da?
bare belegg = rødt lys
MortenN Posted - 07/02/2004 : 19:13:33
quote:
Originally posted by Terje Brynhildsen

Å lage automatisk blokkstyring med signaler som åpner for toget i kjøreretningen, sperrer for motgående tog, sperrer for tog bakenfor til toget er framme på neste blokk, og kan håndtere om det er motgående tog eller toget bak som står først på tur, får meg til å undre hvor mange som har tatt i bruk denne teknikken. Å koble en stasjon med automatisk blokkstyring er en ting, men hvis anlegget skal fungere som en helhet, tror jeg modulene fra Vissman kommer til kort.

Svein har løst problemet ved å lage sine egne microprosessormoduler med egen programvare, noe jeg tror få andre på forumet klarer. Nils Gullhav har delt opp anlegget i X-antall småblokker som overvåkes av Win-Digipet programmet. Hvis flere på forumet har automatisk blokkstyring, hvordan har dere løst problemet?.

Jeg må tilføye at jeg personlig har liten peiling på hva som finnes på markedet, men jeg vurderer en ny kraftfull mini-PLS fra Crouzet (ELFA), hvor all programering foregår ved å kombinere grafiske funksjonsymboler til ønsket funksjon på¨PC, men etter programering arbeider den uten PC tilkoblet.

Fordelen er man slipper å lage kretskort, ikke trenger å vite noe om microprosessorer, og heller ikke må være elektronikkekspert for å utnytte en PLS. For de som har kjennskap til releer og timere, kan en times innføring i funksjonene være alt som trengs for å komme igang.

hilsen TerjeB




blokkstyring, signalstyrt togkjøring ute på "sporet" eller på stasjonen, enveis eller toveis kjøreretning er ikke problemer hvis man benytter ZIMO MX1ec og MX9V sammen med dataprogram STP. (les også mj-bladet nr 3/2003) Dette er et "plug and play" system med god dokumentasjon. MX9V har tilkoblinger til både blokkene og signalene. Får MX9V beleggsmelding fra en blokk vil den gi rødt lys i begge ender. Systemet registrerer selv i hvilken retning toget kjører i. Sammen med STP vil den også kunne velge ledig spor inn på stasjonen, kort fortalt vil ZIMO løse den skiserte problematikken men det vil bli maaaaange sider og forklare i detalje her. Prisen er selvfølgelig høyere en hva Terje skiserer med PLS, men det eneste man trenger av kunnskap er og lese en brukermanual, lodde en ledning til blokken og koble 3 ledninger til MX9V, en til blokk, to til signallys (og felles + pol).

ps: Systemet er mye mere annerkjent i utlandet en i Norge og det finnes store anlegg som styres helautomatisk med denne teknikken.

Morten N
SveinR Posted - 07/02/2004 : 18:30:52
Innlegget heter jo signaler og styring, det har vel hvert endel styring og lite signal. Så jeg tenkte å vise hvordan bygginga av signalene mine går, de er jo "litt" viktige i denne sammenhengen .Noen er sratchbygget andre er byggesett. Felles for alle er vel som med alt jeg holder på med, de er ikke ferdige.




Mvh
-SveinR
Terje Brynhildsen Posted - 02/02/2004 : 10:03:04
Å lage automatisk blokkstyring med signaler som åpner for toget i kjøreretningen, sperrer for motgående tog, sperrer for tog bakenfor til toget er framme på neste blokk, og kan håndtere om det er motgående tog eller toget bak som står først på tur, får meg til å undre hvor mange som har tatt i bruk denne teknikken. Å koble en stasjon med automatisk blokkstyring er en ting, men hvis anlegget skal fungere som en helhet, tror jeg modulene fra Vissman kommer til kort.

Svein har løst problemet ved å lage sine egne microprosessormoduler med egen programvare, noe jeg tror få andre på forumet klarer. Nils Gullhav har delt opp anlegget i X-antall småblokker som overvåkes av Win-Digipet programmet. Hvis flere på forumet har automatisk blokkstyring, hvordan har dere løst problemet?.

Jeg må tilføye at jeg personlig har liten peiling på hva som finnes på markedet, men jeg vurderer en ny kraftfull mini-PLS fra Crouzet (ELFA), hvor all programering foregår ved å kombinere grafiske funksjonsymboler til ønsket funksjon på¨PC, men etter programering arbeider den uten PC tilkoblet.

Fordelen er man slipper å lage kretskort, ikke trenger å vite noe om microprosessorer, og heller ikke må være elektronikkekspert for å utnytte en PLS. For de som har kjennskap til releer og timere, kan en times innføring i funksjonene være alt som trengs for å komme igang.

hilsen TerjeB
SveinR Posted - 31/01/2004 : 16:08:56
Bruker både laser,blekk og kopimaskin. Det er det samme hvilket medium!! Bare en bruker rett type folie til rett maskin!
Har aldri opplevd at folien ha blitt bølgete.
Filmen blir "presset" på plass av vakumet i UV belysnings "boksen". Men det fungerer fint uten vakum også, har brukt uten i mange år!

Mvh
-Svein
PEO Posted - 31/01/2004 : 14:24:14
quote:
Originally posted by SveinR

Bruker bare å printe ut på overheadfolie! dette er tilfredstillende, ........

......

Bruker 2 sidig UV belysning med vakum for overføring fra film til kort!

Mvh
-SveinR




Dette er interessant! Skriver du ut på laser eller blekkskriver? Jeg har gjort etpar forsøk med laser, men folien ser noe bølgete ut etterpå. Må den "presses" for å bli flat. (Tenker da på god dekning av fotoresisten)



Per Einar Oreberg
SveinR Posted - 31/01/2004 : 02:13:50
Bruker bare å printe ut på overheadfolie! dette er tilfredstillende, men på Høyskolen brukte vi Spesilet defust papir.
Grunnen til at jeg vil bruke OrCAD er at det er annerkjent og støttes av mange produsenter, samt at det finnes bred kompetanse i dette på Universitet i Bergen.
ElPrint er jo forholdsvis dyrt i forhold til egenprodusert, vist du ikke kjenner Helge Nilse(Elprint selv).
Greit at motstander i 0603 er greie med vanlig utstyr men mange pins icer er jo temmelig vanskelig med vanlig lodde utstyr, vist du ikke har liten spiss da.
Har forretsen ovn å bruke vist det blir skikkelig mange komponenter og virkelig lite
Driver jo med 2lags kort selv men ikke med overflatmonter.

Bruker 2 sidig UV belysning med vakum for overføring fra film til kort!

Mvh
-SveinR
paolsen Posted - 30/01/2004 : 23:58:35
quote:
Originally posted by SveinR

Er litt usikker på hva du egentlig spør om! Jeg har tegnet det i et program som heter EasyPC, problemet med dette er at de ikke har mindre motstander en 0803 og SOIC sokler, så jeg får det ikke så lite som jeg ønsket.(men går over til OrCAD som er litt mer proft og har slike footprints)Men selv nå er det temmelig greit på størrelsen.
-
Etter på er det etset og loddet for hånd. Bruker loddepasta som presses ut gjennom en sprøyte med trykkluft, deretter går jeg over med loddebolten. Dette kan fint gjøres med vanlig lodde utstyr også, men skal en ned enda en størrelse SSOP og 0603 så bør en ha slikt utstyr som nevnt.

Er dette svar på spørsmålet ditt?

Mvh
-SveinR



Vel, nesten... Lurer på hvordan du har overført fra CAD til print før etsing; skrevet på folie, eller har du laget film med fototeknikk. Og selve overføringa til printet (lyskasse?).

Tips til CAD SW: IVEX WinDraft og WinBoard!

Selv har jeg med stort hell benyttet meg av Elprint, men da snakker vi om 2 lag, gjennomplettert med silketrykk.

Førøvrig går det greit med "vanlig" loddeutstyr til SSOP og 0603 også.

-pål-
ØyvindS Posted - 30/01/2004 : 01:23:53
Imponerende jobbing, Svein

mvh Øyvind Strøm
SveinR Posted - 30/01/2004 : 00:16:27
[quote
Hvordan har du laget kortet..? (Jada, jeg vet tegne, overføre, etse... Men hvordan?) Ser ganske bra ut!

mvh
Pål
[/quote]

Er litt usikker på hva du egentlig spør om! Jeg har tegnet det i et program som heter EasyPC, problemet med dette er at de ikke har mindre motstander en 0803 og SOIC sokler, så jeg får det ikke så lite som jeg ønsket.(men går over til OrCAD som er litt mer proft og har slike footprints)Men selv nå er det temmelig greit på størrelsen.
Tok noen nye bilder for å vise størrelsen bedre(dette er V2.01 som er enda litt mindre)

Etter på er det etset og loddet for hånd. Bruker loddepasta som presses ut gjennom en sprøyte med trykkluft, deretter går jeg over med loddebolten. Dette kan fint gjøres med vanlig lodde utstyr også, men skal en ned enda en størrelse SSOP og 0603 så bør en ha slikt utstyr som nevnt.

Er dette svar på spørsmålet ditt?

Mvh
-SveinR
paolsen Posted - 29/01/2004 : 23:21:51
quote:

kortet er 3*4cm
Mvh
-SveinR



Hvordan har du laget kortet..? (Jada, jeg vet tegne, overføre, etse... Men hvordan?) Ser ganske bra ut!

mvh
Pål
SveinR Posted - 27/01/2004 : 18:16:15
quote:


Hei Svein. Spennende.
Min tanke da jeg leste om ditt prosjekt var å gå litt etter forbildet.

Bruk datamaskinen som en CTC-maskin. Lag sikringslogikk for hver stasjon. Du kan da kontrollere stasjonen enten lokalt eller via CTC-maskinen (PC). Implementer så en enkel linjeblokk i hver stasjonsmodul.
Den fungerer om lag slik:
Når du prøver å stille signal til neste stasjon vil linjeblokken først undersøke om sporet mellom stasjonene er fritt. Så vil den spørre mottagerstasjonen om det er ok å sende et tog. Er det greit vil så mottagerstasjonen legge inn en sperre som hindrer at det gis signal mot kjøreretningen. Når alt dette er gjennomført vil et kvitteringssignal komme i retur til avsender.
Så vil signalet gå i grønt.
Når toget passerer ut av stasjonen vil det legges en sperre hos avsender som hindrer et nytt tog i å bli sendt avgårde før ankomstkvittering er kommet.

Nå så toget er inne på mottagerstasjon vil dette detekteres i mottagers linjeblokk og sperringen der vil oppheves. Så sendes ankomstkvittering til avsender. Dermed vil sperringen hos avsender også oppheves.


MVH
DC

"Always known as Dag Cato"



Det skulle jo la seg gjøre
Er i tenke boksen :D
SveinR Posted - 27/01/2004 : 18:14:57
Nå er prototypen på signalstyringskortene ferdig :D
De vil være innstikskort i en "slot", så en kan bare nappe dem ut vist de blir defekte eller ved oppdatering av programvare.


kortet er 3*4cm

der det er 4 innganger(2*deteksjon,avvik,og to som kan brukes til f.eks kvittering osv), 6 utganger(5 til lysdioder, en til blokkstyring f.eks rele, DCC nedbremsings modul).
Spenning og to til BUS.
Den "åpne" plasse på kortet er tenkt til en RS485 driver, dermed får en balansert bus som er mer robust mot støy å lengre strekk. Denne hadde jeg ikke skuffen, så den er
forbikoblet foreløpig

Mvh
-SveinR
Dag Cato Posted - 26/01/2004 : 23:51:36
quote:
Originally posted by SveinR

Mer har skjedd på signal fronten!

Holder på å lage et lite program i VisualBasic som leser meldinger fra bussen og visualiserer dem på skjermen. Samt at en kan sende Stopp/rødt lys til alle blokker, og opphevet dette signalbilde. Ved oppheving av "stopp" går signalene til det signalbilde de var før "stopp"



Mvh
-SveinR



Hei Svein. Spennende.
Min tanke da jeg leste om ditt prosjekt var å gå litt etter forbildet.

Bruk datamaskinen som en CTC-maskin. Lag sikringslogikk for hver stasjon. Du kan da kontrollere stasjonen enten lokalt eller via CTC-maskinen (PC). Implementer så en enkel linjeblokk i hver stasjonsmodul.
Den fungerer om lag slik:
Når du prøver å stille signal til neste stasjon vil linjeblokken først undersøke om sporet mellom stasjonene er fritt. Så vil den spørre mottagerstasjonen om det er ok å sende et tog. Er det greit vil så mottagerstasjonen legge inn en sperre som hindrer at det gis signal mot kjøreretningen. Når alt dette er gjennomført vil et kvitteringssignal komme i retur til avsender.
Så vil signalet gå i grønt.
Når toget passerer ut av stasjonen vil det legges en sperre hos avsender som hindrer et nytt tog i å bli sendt avgårde før ankomstkvittering er kommet.

Nå så toget er inne på mottagerstasjon vil dette detekteres i mottagers linjeblokk og sperringen der vil oppheves. Så sendes ankomstkvittering til avsender. Dermed vil sperringen hos avsender også oppheves.


MVH
DC

"Always known as Dag Cato"
SveinR Posted - 26/01/2004 : 23:30:38
quote:
Originally posted by Terje Brynhildsen

Hei Svein, Hvor mange innganger og hvor mange utganger endte konstruksjonen din opp med?.

hilsen TerjeB




Mellom hver "node"/signalmodul går det 3 ledninger. +5V,GND og BUS.
Lokalt i "nodene" er det 5 utganger til hver lysdiode på signalet, 1 inngang som går høy vist det er belegg på sporet, en annen inngang som går høy ved avvikene sporveksel.
Altså så lite som det kan være. Nodene vil "være" veldig enkle, kun en IC og 2 motstander på hvert kort.
I tilegg er det en node som snakker med PC via serieport.
Det er planlagt å bruke overflatemonterte komponenter, så nodene vil bli veldig små.

-SveinR

Terje Brynhildsen Posted - 26/01/2004 : 23:08:39
Hei Svein, Hvor mange innganger og hvor mange utganger endte konstruksjonen din opp med?.

hilsen TerjeB
SveinR Posted - 26/01/2004 : 22:37:59
Mer har skjedd på signal fronten!

Holder på å lage et lite program i VisualBasic som leser meldinger fra bussen og visualiserer dem på skjermen. Samt at en kan sende Stopp/rødt lys til alle blokker, og opphevet dette signalbilde. Ved oppheving av "stopp" går signalene til det signalbilde de var før "stopp"



Mvh
-SveinR
SveinR Posted - 24/01/2004 : 19:53:59
nå har jeg fått testet ut litt mer i praksis! Og foreløpig fungerer system greit nok, men det er endel ting som gjennstår

Kommuniasjonen mellom "enhetene" er ikke helt god enda, men signalene viser iallefall korrekt lysbilde med hensyn på avvik.

Mvh
-SveinR
SveinR Posted - 21/01/2004 : 01:24:50
jeg kjører ikke digitalt:( Men en gang skal jeg gjøre det, så vil tenke på et system som fungerer på digitalstyring. Men et seperat system, fordi jeg er ikke god nok på å programmere DCC ting.
Ideen begynte egentlig med at jeg ville lage en enkel styring til norske signaler ved hjelp av Mikrokontrollere, og siden det viser seg at en trenger en del komunikasjon mellom "lysnodene" vil jeg velge en bus løsning.

Har kommet fram til at disse meldingene vil "traffikere på bussen"

IN til node: Rødtlys
Grøntlys
Rødtlys (ID avhengig)
Grøntlys (ID avhengig)
Belegg nesteblokk (ID avhengig)
Belegg nesteblokk opphevet (ID avhengig)

OUT fra node: Belegg forrigeblokk (ID avhengig)
Belegg forrigeblokk opphevet(ID avhengig)

Har endel/litt peiling på mikrokontrollere og bus(pbus), så den delen sko væra grei.
Men hadde egentlig tenkt å laga et enkelt system, fungerer det greit til slutt så er det kanskje flere som er int.?
Er det CAN bus eller Profi bus som er på noen DCC sentraler?

Vil ikke gjøre det for automatisk, da blir det ikke noe kjøring igjen:) Men muligheten er jo der.
Det jeg sliter mest med i den sammenhengen er å få til nedbremsing forrand signalene på DCC. Finnes det nedbremsingsmoduler å kjøpe som trigger på en puls/signal?


Håper å få opp et beta system i løpet av de kommende dagene( les ukene :) )

Mvh
-SveinR



Dag Cato Posted - 21/01/2004 : 00:03:52

[/quote]

Hei Svein.
Kjører du digitalt? I såfall har du bussen din i systemet om du ikke har et nybegynnersett.

Hvor automatisk har du tenkt å gjøre det?

Hvor langt er du villig til å gå for å gjennomføre det?

Når jeg vet det kan du få utfordringer på løpende bånd.



MVH
DC

"Always known as Dag Cato"

Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page
Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.04