Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Gledesprederen og andre uhøytideligheter
 Mord på Preisere
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

ØyvindS

Denmark
1706 Posts

Posted - 04/11/2002 :  16:12:44  Show Profile
Hei

Roger har startet en interessant debatt på
http://www.mjf.no/forum/topic.asp?ARCHIVE=&TOPIC_ID=1089
om det å modellere döde/skadde mennesker.
I mitt svar holdt jeg på å avspore skikkelig, men besinnet meg i siste öyeblikk.

Så her kommer det:
Ofte önsker jeg andre positurer på figurene enn det de har. Siden de ikke er til å snakke til, må jeg ofte ty til drastiske virkemidler.
Jeg föler meg som en kirurg/eller en serial killer når hoder og andre legemsdeler spretter rundt. Og får skikkelig dårlig samvittighet når jeg f.eks. ikke finner igjen en arm.

Er det etisk forsvarlig å skjäre i Preiserfigurer?

mvh Öyvind Ström

thomas snare knutsen

Norway
663 Poster

Posted - 04/11/2002 :  16:36:02  Show Profile
ja hvorfor ikke?
de er jo bare biter av plast
men prøv i alle fall og finne i gjenn delene da
ellr hva med en med en arm i stede for hode
hilsen thomas
www.home.no/thomassk" target="_blank">http:www.home.no/thomassk

Edited by - thomas snare knutsen on 05/01/2003 13:41:44
Go to Top of Page

pramsdal

793 Poster

Posted - 04/11/2002 :  22:29:02  Show Profile
Helt OK hvis du bedøver dem skikkelig!
Petter

Go to Top of Page

-TUR-

Norway
170 Poster

Posted - 05/11/2002 :  00:31:05  Show Profile
quote:

Ofte önsker jeg andre positurer på figurene enn det de har. Siden de ikke er til å snakke til, må jeg ofte ty til drastiske virkemidler.
Jeg föler meg som en kirurg/eller en serial killer når hoder og andre legemsdeler spretter rundt. Og får skikkelig dårlig samvittighet når jeg f.eks. ikke finner igjen en arm.

Hei Øyvind...

Jeg må virkelig si at nå skuffer du meg. Jeg har hele tiden trodd, ment og fortalt til andre om hvilken hyggelig og grei person du er. Men at du faktisk skjærer i Preisere! DET overrasker meg! Jeg er dypt, dypt skuffet over deg.

Tenker du i det hele tatt på hvilke traumatiske opplevelser du sender disse spede, stakkarslige og hjelpesløse figurene igjennom?!?!?!

-TUR-
Tore Urvik
tore.urvik@broadpark.no
982 96 562
908 62 999
Go to Top of Page

greffern

828 Poster

Posted - 05/11/2002 :  07:12:34  Show Profile  Visit greffern's Homepage
Det må være enda værre å komme til verden helt kritthvit for deretter å bli tredd ned på en megasvær knappenål.... så blir du malt med stinkende maling i all verdens farger, kanskje helt naken (kroppsmaling).. Og deretter limt fast i underlaget. Hmmm, kanskje en rapport til Amnesty hadde vært på sin plass...

MVH
Jon Oskar Grefsrud

Go to Top of Page

thomas snare knutsen

Norway
663 Poster

Posted - 05/11/2002 :  09:06:16  Show Profile
quote:
Hmmm, kanskje en rapport til Amnesty hadde vært på sin plass...

nei
ikke gjør det!
klar tale

hilsen thomas

www.home.no/thomassk" target="_blank">http:www.home.no/thomassk

Edited by - thomas snare knutsen on 05/01/2003 13:41:59
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 05/11/2002 :  09:53:15  Show Profile
Hei Tore
quote:

Jeg må virkelig si at nå skuffer du meg. Jeg har hele tiden trodd, ment og fortalt til andre om hvilken hyggelig og grei person du er. Men at du faktisk skjærer i Preisere! DET overrasker meg! Jeg er dypt, dypt skuffet over deg.

Tenker du i det hele tatt på hvilke traumatiske opplevelser du sender disse spede, stakkarslige og hjelpesløse figurene igjennom?!?!?!

Jeg er lei for å ha ödelagt bildet ditt av meg, men selvfölgelig enda mer lei meg overfor Preiserne. Ofte gråter jeg over den lemlestelsen jeg påförer dem, men det er kanskje noen stoffer i limet som gjör det.
Jeg burde nok ikke fortalt om dette, i og med at Amnesty nå kobles inn. Kanskje det også finnes noen interessegrupper for Preisere?

Det hadde jo värt et artig tema, en gruppe Preisere som marsjerer og protesterer mot den hensynslöse utnyttelsen av dem på MJ-anlegg. Med bannere og det hele. Hmmm, noe å tenke på.

Må forresten skynde meg å si at jeg ikke har skåret i Preisere (på lenge), da vi her egentlig snakker om Rocoianere. De må jo også regnes som en minoritetsgruppe, og da er det vel ikke så farlig?
Dessuten, ja dessuten, er det soldatfigurer vi snakker om!!! Soldater vet tross alt hvilken risiko de utsetter seg for. I krig må man regne med at det verste kan skje. Faktisk gjör jeg dem jo bare bedre i stand til å takle situasjonene.
Ta f.eks. Harold Johnson. Han er vognkommandör på en av rekognoseringskjöretöyene mine, en LUCHS (en tysk, hjuldreven sak). Etter å ha krysset elven på en ingeniörbro, blir de sendt oppover langs elven. De har elven til höyre og til venstre en höyde.
Harold ville gjerne bruke kikkerten og se opp på höyden, men han har siden han ble födt slitt med stiv nakke. Ingen kan vel fortenke meg i at jeg ville hjelpe ham til å kunne avslöre fiendtlig aktivitet på höyden. (Alle kamper skjer om höyder). Så jeg var nödt til å hjelpe ham til å få böyet hodet litt bakover. At det var nödvendig med et litt kirurgi er så sin sak, men han har ikke klaget etterpå. Han kikker ivrig etter fienden. At han har oversett et bergtroll kan ikke jeg noe for.
Så Tore, du skjönner vel nå at jeg bare gjör det for å hjelpe dem.

Og ta det bare rolig Greffern, de er heller ikke hvite. Rocoianerne er grönne.
Og det med knappenål vil jeg ta avstand fra på det sterkeste. Noe slikt har jeg aldri gjort eller ville jeg aldri gjöre. Eller noe slikt.

Det er jo også klart at det med mailing er noe de selv önsker. Igjen, de er soldater og alle vet at det er smart å ha kamuflasjefarger ute i skogen.

mvh Öyvind

Go to Top of Page

greffern

828 Poster

Posted - 05/11/2002 :  18:33:08  Show Profile  Visit greffern's Homepage
Psssssst
Familien Preiser blir håndmalt på Mauritius..... Hvertall er min isbjørnfamilie malt der. He he, de må ha lurt fælt på det dyret..

MVH
Jon Oskar Grefsrud

Edited by - greffern on 05/11/2002 18:33:52
Go to Top of Page

-TUR-

Norway
170 Poster

Posted - 06/11/2002 :  18:16:56  Show Profile
Hei Øyvind

Vet knapt nok om jeg i det hele tatt skal ha noe som helst med deg å gjøre, etter disse fryktelige avsløringene.

Men, du provoserer jo på en slik måte at det ikke er mulig la være å kommentere dette ytterligere. Jeg siterer:

quote:

Dessuten, ja dessuten, er det soldatfigurer vi snakker om!!! Soldater vet tross alt hvilken risiko de utsetter seg for. I krig må man regne med at det verste kan skje. Faktisk gjör jeg dem jo bare bedre i stand til å takle situasjonene.

Tror du disse plastikkpinnene selv har bestemt sitt yrke? Og nei, du gjør dem jo ikke bedre i stand til å takle noe som helst... Jeg er nemlig VELDIG sikker på at lemlestelsen du påfører, er siste maltraktering du påfører disse spede stakkarslige figurene. Selvfølgelig helt til du plukker figuren vekk, re-maltrakterer den for annet bruk annet steds.

quote:

Det hadde jo värt et artig tema, en gruppe Preisere som marsjerer og protesterer mot den hensynslöse utnyttelsen av dem på MJ-anlegg. Med bannere og det hele. Hmmm, noe å tenke på.

Du bør se på muligheten for å kammerlås på alle våpen dine HV-preisere har i sine tusen hjem. Du vet aldri når disse får nok av deg, og når de vender sin oppmerksomhet mot deg. Med hensyn til ditt politiske diktatur i områdene rundt Disputia, hvor det tidliger i høst var større militær aktivitet, bør du forsikre deg om at det som tilsynelatende er tilbaketrekkinger fra området ikke er en omorganisering for å vende den militære makten mot deg.

Vet egentlig ikke hvorfor jeg gir deg slike vennlige tips - for i denne tråden burde jeg jo bare fortsatt mitt intense hat mot deg og dine preisermord.

-TUR-
Tore Urvik
tore.urvik@broadpark.no
982 96 562
908 62 999
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 07/11/2002 :  10:36:32  Show Profile
Hei Tore

quote:

Vet egentlig ikke hvorfor jeg gir deg slike vennlige tips - for i denne tråden burde jeg jo bare fortsatt mitt intense hat mot deg og dine preisermord.

Det er sikkert fordi du er et godt menneske.
Jeg derimot.... Takk for at du har fått meg til å innse hvor forferdelig jeg behandler mine Rocoianere (jeg ville jo aldri behandle Preisere slik).
Men tro ikke at jeg angrer!

Vedr. om figurene selv har valgt å väre soldater eller ikke?

Det kan det da ikke väre noe tvil om? Hvis det så er forferdelig å skjäre i dem må vi forutsette at de kan föle smerte. Altså har de et nervesystem og en hjerne som kan tolke. Og velge.
Så hvis de har gått til Roco istedet for Preiser har de selv valgt å bli soldater.
Dessuten: er ikke dette bedre enn å bli stöpt som feit tysker (intet vondt ment om feite tyskere) med lederhosen (intet vondt ment om lederhosen) sittende natt og dag på en perrong (intet vondt ment om folk som sitter på en perrong) og venter på et tog som man aldri kommer med allikevel?
Nei, da er det bedre at jeg lar de komme ut i naturen, til gress og granträr, görme og björketrär. Og dyrespor og bregner. Snart får de til og med se furuträr! Og for å vise hvor hensynsfull jeg er, så sparer dem for både flaskebörsteträr og umalt lav! (Intet vondt ment om folk som utsetter sine figurer for flaskebörsteträr og umalt lav)
Og som kjent har jeg bekjentgjort at det serveres god mat på hvite duker i leiren min.
Dessuten har flere av soldatene fått fine (og dyre) kjöretöyer å leke med. Og så får de jo sjansen til å treffe nye venner.....

quote:

Du bør se på muligheten for å kammerlås på alle våpen dine HV-preisere har i sine tusen hjem. Du vet aldri når disse får nok av deg, og når de vender sin oppmerksomhet mot deg.

Takk for rådet.Men ikke vär redd, jeg har tatt ut tennnålen av alle håndvåpen. Jeg vil jo ikke at de skal skade hverandre.

Det var flere på siste messe som mente at alle soldatene på modulen min måtte väre HV-folk, fordi ingen av dem beveget seg.

quote:

Med hensyn til ditt politiske diktatur i områdene rundt Disputia, hvor det tidliger i høst var større militær aktivitet, bør du forsikre deg om at det som tilsynelatende er tilbaketrekkinger fra området ikke er en omorganisering for å vende den militære makten mot deg.

Ops! Det er en mulighet. Mener du at jeg ikke kan stole på Bush?
Men sikkerhetsrådets resolusjon sa at alle involverte soldater skulle oppbevares i en eske (med lokk) på ubestemt tid. Så med mindre de blir befridd av spesialstyrker föler jeg meg trygg.
Jeg tar for sikkerhets skyld bare ut en mindre mengde soldater ad gangen for å gi de nye uniformer, legge kamuflasje, eller drive litt kirurgi.

mvh Öyvind

Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 08/11/2002 :  08:44:16  Show Profile
Hei Tore

Vedrörende din filmsnutt...
quote:
... når et tog stopper på mindre en en lok-lengde!

Det er jo rene FCS'en!
Men tenker du ikke på hvordan lok-preiseren blir behandlet. Og alle passasjerene? Jeg gjör jo bare et mindre og smertefritt kirurgisk inngrep på én figur om gangen. Hvor mange intetanende Preisere ble utsatt for dette? Her fikk du en alvorlig ripe i lakken!
Tenk å iscenesette slikt, bare for å få et sensasjonellt opptak!!

mvh Öyvind

Go to Top of Page

-TUR-

Norway
170 Poster

Posted - 09/11/2002 :  02:44:37  Show Profile
quote:

Hei Tore

Vedrörende din filmsnutt...
quote:
... når et tog stopper på mindre en en lok-lengde!

Det er jo rene FCS'en!
Men tenker du ikke på hvordan lok-preiseren blir behandlet. Og alle passasjerene? Jeg gjör jo bare et mindre og smertefritt kirurgisk inngrep på én figur om gangen. Hvor mange intetanende Preisere ble utsatt for dette? Her fikk du en alvorlig ripe i lakken!
Tenk å iscenesette slikt, bare for å få et sensasjonellt opptak!!

mvh Öyvind

Vet du hva Øyvind - nå er jeg drittlei alle dine falske beskyldninger. Jeg hadde ikke noe som helst med togstoppen å gjøre i det hele tatt! Som nevnt - det var et uhell - og det var slettes ikke mitt uhell! Jeg stod jo for den eminente kameraføringen!

Dessuten, hadde du bedrevet litt research, hadde du funnet ut at alle disse vognene var tomme... Det var rett å slett ikke en sjel i dem! Det var et tomtog! Ingen sjeler i loket heller - det var fjernstyrt! Slike lik, eh, mener lok, er praktiske til å fjernstyre vha. å skape et potensiale mellom kontaktledningen og skinnene...

Hilsen en med helt fjern kontroll;

-TUR-
Tore Urvik
tore.urvik@broadpark.no
982 96 562
908 62 999
Go to Top of Page

PEO

Norway
328 Poster

Posted - 09/11/2002 :  12:27:18  Show Profile  Visit PEO's Homepage
Nei nå var'u fjern!

Per Einar Oreberg
Go to Top of Page

Terje Brynhildsen

342 Poster

Posted - 28/02/2003 :  22:59:16  Show Profile
Til alle som savner Peer Hovland, så kan han oppleves i "fri utfoldelse" i siste nr. av Modell & Elektronikk nr.2-2003.
(har han blitt påvirket av denne tråden?)

TerjeB
Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 28/02/2003 :  23:19:36  Show Profile  Visit bawaria's Homepage
quote:
Til alle som savner Peer Hovland, så kan han oppleves i "fri utfoldelse" i siste nr. av Modell & Elektronikk nr.2-2003.

TerjeB

Ja det kan anbefales på det sterkeste, har ikke lest noe så bra i noe mj sammenheng noen gang. Her er det klart terningkast 6.

Terje Reiss
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 28/02/2003 :  23:26:12  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Får nok begynne å abonere på Blekka M&E. Har ikke lest siste nummer, det de forige nr har vært bra.

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman
Go to Top of Page

pramsdal

793 Poster

Posted - 10/03/2003 :  17:57:38  Show Profile
quote:

Dette var stort, slik utvikling ser jeg frem til (men hva skal man da med stasjonsmesteren med bevegelig arm som er beskrevet på side 78 i samme blad?).
Håper disse snart er er ute på markedet, da skal jeg anskaffe mengder. Så kan jeg starte landets største (i antall medlemmer) MJ-klubb med disse PPS-folkene. Og det beste er at alle må gjøre som jeg vil. I denne klubben skal det ikke krangles om dumme temaer, som f.eks: Skal vi også kjøre vekselstrøm? Skal vi bli med og bygge fremo-moduler? Kanskje vi skal prøve 0-skala?.
Det blir nesten som å være GUD, alle disse små menneskene må gjøre som jeg bestemmer! (hvis ikke blir de hardt straffet. )

De som har lest april-nummeret av Model Railroader vil se at undergrunnsbane (T-bane) som modell er det helt store ute i verden. Passer meg utmerket. Nå kan jeg virkelig boltre meg med et kjempeanlegg ute i hagen, under plenen! Så kan alle PPS-menneskene dra ned under jorden og kjøre tog så mye de vil uten å være til sjenanse for resten av familien.

Det er godt å se hvordan den tekniske utviklingen gjør MJ-hobbyen mer og mer spennende og det skal bli artig å se hva mer som dukker opp i tiden som kommer.

Hilsen Petter

PS: Lurer på hvor lang tid det tar før alt dette er tilgjengelig i N-skala?

Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 10/03/2003 :  18:32:05  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
quote:

PS: Lurer på hvor lang tid det tar før alt dette er tilgjengelig i N-skala?

De første prototypene skal muligens komme til høsten. Vi var en gjeng hjemme hos Peer for et par uker siden og fikk demonstrert PPS i H0. Gjett om vi var imponert!

Jeg for min del venter selvfølgelig på Z-skala variantene.

Mvh Heine

Go to Top of Page

smholt

Norway
1864 Poster

Posted - 10/03/2003 :  19:04:06  Show Profile  Visit smholt's Homepage
quote:

De som har lest april-nummeret av Model Railroader vil se at undergrunnsbane (T-bane) som modell er det helt store ute i verden. Passer meg utmerket. Nå kan jeg virkelig boltre meg med et kjempeanlegg ute i hagen, under plenen! Så kan alle PPS-menneskene dra ned under jorden og kjøre tog så mye de vil uten å være til sjenanse for resten av familien.

Lot du deg lure av aprilspøken eller bare virker det sånn?

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

pramsdal

793 Poster

Posted - 10/03/2003 :  20:22:00  Show Profile
quote:
Lot du deg lure av aprilspøken eller bare virker det sånn?

Nei, nei, nei. Hvis du tror dette var en aprilspøk tar du feil, det er lenge til 1. april enda.

Her er vi allerede i full gang med å planlegge anlegget og lage innkjøpsliste over plastrør. Må være klar til å begynne å grave så snart vinteren er over.

Nå håper vi bare at NMJ eller andre har planene klare for norsk T-banemateriell om ikke så alt for lenge. Det blir jo kjedelig med bare utenlandsk materiell kjørende rundt nede i plenen.

Dessverre har vi en liten krise gående hjemme. Min datter på 12 år har fire marsvin som er for store til å rense skinnene i HO, så hun har fått beskjed om at de må ofres for noe som er mindre, f eks hamster (som i følge artikkelen passer best i HO, chinchilla er best til O).

Nei, som sagt, dette er ingen spøk! Nå skal det bygges undergrunnsbane for alle penga!

Petter

PS: Er det noen som har tips om hvordan man maler graffitti på insiden av plastrør. Må jo få miljøet så realistisk som mulig.

Go to Top of Page

jevistad

Norway
187 Poster

Posted - 10/03/2003 :  21:16:38  Show Profile
quote:

PS: Er det noen som har tips om hvordan man maler graffitti på insiden av plastrør. Må jo få miljøet så realistisk som mulig.

Du må nok vente på PPS'ene, det finnes sikkert noen pøbler som gjør som de vil blant dem også.

Jon Einar

Go to Top of Page

pramsdal

793 Poster

Posted - 10/03/2003 :  21:27:10  Show Profile
quote:
Du må nok vente på PPS'ene, det finnes sikkert noen pøbler som gjør som de vil blant dem også.

Hvis det blir et problem (for dem som ikke liker graffitti) kan man jo bare dynke hamsterne med White Spirit og sende dem avgårde før malingen blir tørr.
(Tenker det vil skremme PPS'ene fra å gjøre mer ugagn. Se for deg en hamster i 87:1 som jager en flokk ungdommer gjennom en T-banetunnel) Kanskje en ide for Oslo Sporveier?

Petter

Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 10/03/2003 :  22:40:08  Show Profile
Hei Petter

quote:

You're my man!
Ja, bare tanken på å skulle gå rundt å VITE at det ikke var graftitti inne i tunnelene!!

Men jeg er litt betenkt over at du velger en så lettvint løsning som plastrør. Jeg synes du burde støpe skikkelig.
På den annen side, her i Danmark har man funnet ut at hvis man heller bensin over vannrør av plast, så diffunderer det (eller hva det nå heter) gjennom og inn i vannet. Så da kan du jo rense skinnene ved å la en hageslange med masse huller i (sånn vanneslange) ligge på oversiden av plastrøret, og sørge for et javnt tilsig av rensevæske. Eller så kan du jo legge skinner med midtkontakter, slik at du er sikret drift. På den annen side (eller var det den tredje) så vil du vel ha mest mulig autentisk OSlo Sporveier, og da er det nok best med 2-leder skinner.

Hvis du nå velger plastrør, ser jeg at grafittien blir problematisk.
Hva med Märklins nye insider lok, det med hev og senkbar pantograf? Kanskje du kan feste en pensel på denne? Så kan du bare kjøre litt frem og tilbake, mens du vrir røret litt?

En annen mulighet:
En jeg kjenner i Stockholm driver med utvikling av mikroroboter. De vil være små nok til å bevege seg inne i plastrør.
Det er meningen at de skal lære seg selv å bevege seg på jorden, inneblant mais (eller rasp) -planter, og skal injisere ugrassmiddel inn i stenglen på alt som ikke er rasp (eller mais.)
Det er sikkert mulig å lære disse å lage grafitti. Men det kan lett komme ut av kontroll, for de skal kommunisere og lære hverandre det de selv lærer.
Skikkelig science-fiction, men det vil revolusjonere ugressbekjempingen i et land hvor en raspåker kan være på størrelse med Vestfold fylke.
Slipp bare ut noen hundre tusen mikroroboter på rasp-åkeren. Og sørg for at de ikke rømmer, eller forviller seg inn på naboens maisåker.....

Lykke til med grafittimalingen...

mvh Øyvind

Go to Top of Page

pramsdal

793 Poster

Posted - 10/03/2003 :  23:45:02  Show Profile
quote:
Eller så kan du jo legge skinner med midtkontakter, slik at du er sikret drift. På den annen side (eller var det den tredje) så vil du vel ha mest mulig autentisk OSlo Sporveier, og da er det nok best med 2-leder skinner.

Har ikke T-banen i Oslo 3-skinnedrift med midtlederen på siden?

Petter

Edited by - pramsdal on 10/03/2003 23:47:38
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page