Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Amerikansk MJ og jernbane
 Genesis sd 70m
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Rune

18 Posts

Posted - 21/01/2003 :  21:25:09  Show Profile

Er det noen som har erfaringer med sd 70 Genesis lok fra athearn?
Har veldig lyst på et slikt lok, men det er såpass dyrt at det må være BRA!

Noen skryter veldig av disse. Det sies at disse "må" du ha.
Har sett i en review av et slikt sd 70, at lokkåpa skal være litt tynn og tåle lite varme. En annen ting er at noen lok har en Bûhler(tysk tror jeg)fem-polet motor, mens de nye har Roco fem-polet motor. Er det noen store kvalitetsforskjeller på disse?(får kun tak i med Bûhlermotor)

Rune

Nicholas

232 Poster

Posted - 22/01/2003 :  00:58:44  Show Profile  Visit Nicholas's Homepage
Jeg har 6 stykker. Har kun ett som er komplett satt sammen, og et annet som er utstyrt med dekoder. De er veldig fine å se på, men nokså tidkrevende å sette sammen (montering av rekkverk, "grab-irons" o.l.). Dessuten krever de veldig godt lagte spor for ikke å spore av.

Det største problemet er vel montering av grøftelys. Det er ikke uten grunn at de kalles "bitch-lights" av de fleste som har montert dem.

Men det positive er at du får et meget fint lok når du er ferdig. Og de går pent.

Uansett er Kato og de nyere Atlas-modellene bedre, både på monteringsvennlighet og marginer på sporlegging. De koster omtrent det samme også.

Lykke til!

mvh
Nicholas Lorvik
Go to Top of Page

Rune

18 Poster

Posted - 22/01/2003 :  16:48:56  Show Profile

quote:
Jeg har 6 stykker. Har kun ett som er komplett satt sammen, og et annet som er utstyrt med dekoder. De er veldig fine å se på, men nokså tidkrevende å sette sammen (montering av rekkverk, "grab-irons" o.l.). Dessuten krever de veldig godt lagte spor for ikke å spore av.

Kan du utdype det med godt lagt spor?
Hva er det som får det til å spore av.(tenker på stigninger, penser ol.)

PS. hvor har du kjøpt dine sd70 lok?

Takk

Rune

Go to Top of Page

Nicholas

232 Poster

Posted - 22/01/2003 :  19:55:21  Show Profile  Visit Nicholas's Homepage
quote:

Kan du utdype det med godt lagt spor?
Hva er det som får det til å spore av.(tenker på stigninger, penser ol.)

PS. hvor har du kjøpt dine sd70 lok?

Takk

Rune

Det skal jeg selvfølgelig gjøre. Jeg testet et UP-lok uten noe annet enn ditchlights og dekoder montert. Fordi det ikke akkurat er god klaring mellom girhuset, boggien og ramma, så blir det noe trangt når en skal ta gjennom 4 ledninger til grøftelysene (2 til hver) og føre dem til kretskortet inni lokomotivet. Dette kan begrense bevegeligheten på boggien både i side og høyde, hvis jobben ikke er gjort ordentlig, som igjen fører til at loket sporer lett av.

Dessuten er flensene veldig fine, som igjen gjør hjulene veldig følsomme for ujevnheter i sporet, både i høyde og side. Dette stiller krav til sporleggingen. Men se det positive i det. Legger du spor som en Genesis SD70M kan kjøre på, så kan hva som helst kjøre der....

4 av mine lok (2 UP SD70M, 1 BNSF SD75I og en EMD demo-maskin) er kjøpt hos Hobby-Train i Drammen. 1 lok (en ATSF SD75I) er bestilt på postordre fra USA, mens det siste (UP SD70M fra produksjonsrunde 2) er kjøpt av broren min for meg i California.

En annen ting du skal være obs! på er dekoder i loket. Det sitter et kretskort der fra fabrikken uten 8-pins NMRA-plugg. Det letteste er å montere en Digitrax DH150A eller en DH163A0, som rett og slett er et skifte av kretskort. Haken er at pærene på disse lokene er kun på 1,5V, og du da må lodde motstander på dekoderen, såkalte overflatemonterte motstandere, i tillegg til at du må kutte i dekoderen på forskjellige steder. Det kan være litt plundrete, men klarer jeg det med mine pølsefingre, så klarer alle det.

Ellers er det masse detaljer å montere på, men en god del av detaljene må du male selv før du setter dem på, slik som håndtak. Rekkverkene er ferdig malt, men tynne, så ta det pent underveis.

mvh
Nicholas

p.s. Kjøp deg en "pinwise", en fingerdrill og et borsett med små hobbybor slik at du kan bore ut malingen fra monteringshullene.

mvh
Nicholas Lorvik
Go to Top of Page

Rune

18 Poster

Posted - 24/01/2003 :  11:58:21  Show Profile

Takk for svar.

Kanskje et litt vanskelig å svare på men:
Vil det være et problem å kjøre genesis'n på et mobilt anlegg/moduler,
siden det er så nøye med skinnene?

Har du peiling på hvor mye et SD 70 lok veier.(HO)

Takk
Rune

Go to Top of Page

Nicholas

232 Poster

Posted - 27/01/2003 :  13:08:24  Show Profile  Visit Nicholas's Homepage
Hei.

quote:

Kanskje et litt vanskelig å svare på men:
Vil det være et problem å kjøre genesis'n på et mobilt anlegg/moduler,
siden det er så nøye med skinnene?

Vel, jeg har kjørt et slikt lok på det tidligere modulanlegget til Drammen MJK ( http://dmjk.org ), og det gikk greit det. Det som kan være litt "tricky" er modulskjøtene, men jeg regner med at hvis modulene er satt sammen ordentlig, så går det fint.

quote:

Har du peiling på hvor mye et SD 70 lok veier.(HO)

Jeg har ikke akkurat veid et slikt lok, men basert på hva Proto 2000's SD60 veier (ca 500g), så vil jeg tippe ca 400g. Ta ikke dette for god fisk, men jeg kan godt veie et lok, hvis du vil.

mvh
Nicholas
Go to Top of Page

Rune

18 Poster

Posted - 01/02/2003 :  21:49:14  Show Profile

Nå har jeg kjøpt meg en sd 70. En UP maskin.

Jeg åpnet esken og gikk for å prøve den på sporet. Jeg ventet mange avsporinger.
Det har bare vært en avsporing!

Det STORE problemet ble at loket ikke tar opp strøm. Det kan gå en meter før det stopper. Må kanskje dytte det 30-40cm før det får strøm igjen.
En logisk forklaring på dette er jo så klart at skinnene ikke er renset. Det viste seg at det var en god del skitt på skinnene. Jeg prøvde alle de andre lokomotivene mine på skinnegangen før den ble renset, ingen problemer.
Etter rensing, en liten forbedring. Loket stopper ofte. "Tåler" ikke penser.
Det ser ut til at loket stopper på små høydeforskjeller.
Har også prøvd det på en flexiskinne. Har bøyd den, lagt ting under den, vridd den, men loket kommer seg frem.

Når jeg setter strøm på hjulene direkte, synes jeg ikke de tar opp strøm lett.
På sd 35 loket mitt er det mye bedre. Der skal det ingenting til for at det skal bli kontakt.

Har du opplevd at dine genesis lok har hatt vanskeligheter med å ta opp strøm?

Rune

Go to Top of Page

Nicholas

232 Poster

Posted - 02/02/2003 :  00:03:59  Show Profile  Visit Nicholas's Homepage
Nei, jeg kan ikke si at jeg har hatt problemer med strømopptaket. Men det er viktig at sporet er rent. Et annet tips er hjulene. Sjekk om de er rene, og om det er god kontakt mellom spissen på akslingen og strømopptaket på innsiden av boggisiden.

Ellers håper jeg at du blir fornøyd!

mvh
Nicholas

Go to Top of Page

Rune

18 Poster

Posted - 02/02/2003 :  19:17:48  Show Profile

Yessss. Nå kjører Genesis'n kjempe fint.
Fant ut at front-boggien nesten ikke tok opp strøm.
Vet ikke helt hva som gjorde utslaget,
men jeg plukket den i biter, skrudde den sammen og vips så kjørte loket
"super smooth". Det kan jo være at loket har stått så lenge i butikken at
det har lagt seg et lag med ett eller annet i boggien.

Har hørt at pærene i SD70 lokene ikke varer lenge. Har derfor vurdert en LED med fiberkabler til "ditch"-lysene.
Har du noe erfaring med dette.

Takk
Hilsen
Rune

Go to Top of Page

Nicholas

232 Poster

Posted - 02/02/2003 :  21:39:33  Show Profile  Visit Nicholas's Homepage
quote:

Har hørt at pærene i SD70 lokene ikke varer lenge. Har derfor vurdert en LED med fiberkabler til "ditch"-lysene.
Har du noe erfaring med dette.

Nei, har ikke montert noe slikt. Jeg har LED med lysledere i Kato-lokene mine, men disse er originalmontert. Hvis du skal kjøre digitalt, må du huske på motstander, men jeg er ikke sikker på hvordan man forlenger levetiden på pærene på vanlig DC.

Hvor kjøpte du loket ditt?

mvh
Nicholas
Go to Top of Page

Rune

18 Poster

Posted - 02/02/2003 :  23:02:37  Show Profile

quote:
Hvor kjøpte du loket ditt?

Jeg kjøpte det hos hobby-train.
Jeg kjøpte også en 86feet boxcar. Den var litt større enn jeg trodde, men
den gikk fint på skinnene.

Det er enkelte ting jeg lurer litt på med loket:
Grab irons som er i metall på loket, skal de males eller er de blanke på orginalen?
Hvordan beregnet du avstanden fra lokkåpa og ut til stigetrinnene ol.?

mvh
Rune

Go to Top of Page

Nicholas

232 Poster

Posted - 02/02/2003 :  23:23:40  Show Profile  Visit Nicholas's Homepage
quote:

Jeg kjøpte det hos hobby-train.
Jeg kjøpte også en 86feet boxcar. Den var litt større enn jeg trodde, men
den gikk fint på skinnene.

Ok. Jeg var innom på lørdag, og da var den SD70M'en som sto i monteren borte...så nå er den din. Bor du i Drammensområdet eller?

quote:

Det er enkelte ting jeg lurer litt på med loket:
Grab irons som er i metall på loket, skal de males eller er de blanke på orginalen?
Hvordan beregnet du avstanden fra lokkåpa og ut til stigetrinnene ol.?

Grab irons skal være malt UP Harbour Mist Grey, men du må nesten bare se på bilder av det loket du har eller tilsvarende for å finne riktig farge til de forskjellige plasseringene. Noen av dem skal være gule også.

Hvis du ikke får tak i riktig farge, så kan du prøve Tamiya XF-54 Dark Sea grey, eventuelt blandet 4 deler med 1 del XF-53 Neutral Grey for å få riktig fargenyanse.

Når jeg skal beregne avstanden, så borrer jeg opp hullet først med riktig drillbit (Hobby-Train har både bitssett og hånddrill til slikt bruk) før jeg stikker inn ferdig malt grab-iron. Det du kan gjøre er å bruke en bit styren (hvit plast) som du stikker mellom grab-iron'et og lokkåpa (bruk ca 1mm tykkelse). Siden de fleste skal være over hverandre, så sørger du for at denne biten er lang nok til å legge bak alle de du skal montere, slik at du får lik avstand til kåpa på alle sammen.

Et triks er å ta den drillbit'en du skal bruke, og så ta størrelsen mindre, slik at det blir litt hardere å dytte grab-iron'et på plass. Fordelen er at du slipper lim, og du da kan ta dem ut igjen hvis du må male dem igjen. Malingen vil også sørge for at de sitter bedre.

Hvis du skal se etter bilder, så gå inn på http://www.railarc.org og se under statistics, der vil du finne Union Pacific i listen under "kaka". Scroll så ned til du finner det loket du vil se bilde av (i dette tilfellet 4014), trykk på det, og så ser du hvordan det skal se ut. Hvis det ikke er bilde av 4014, husk at SD70M hos UP er i nummerserien 4000 til ca 4800.

mvh
Nicholas
Go to Top of Page

Rune

18 Poster

Posted - 02/02/2003 :  23:51:18  Show Profile
quote:
Jeg var innom på lørdag, og da var den SD70M'en som sto i monteren borte...så nå er den din. Bor du i Drammensområdet eller?

Nei, jeg bor ca 50mil unna nærmeste togbutikk. Midt i Norland...

Rune

Go to Top of Page

Nicholas

232 Poster

Posted - 04/02/2003 :  23:27:53  Show Profile  Visit Nicholas's Homepage
quote:

Nei, jeg bor ca 50mil unna nærmeste togbutikk. Midt i Norland...

Da er det vel ikke så lett å faktisk se og holde et lok før du kjøper det.. ;-)

Hva slags forbilde skal du følge, og har du kommet i gang med et anlegg?

mvh
Nicholas
Go to Top of Page

Rune

18 Poster

Posted - 05/02/2003 :  16:54:42  Show Profile
quote:
Da er det vel ikke så lett å faktisk se og holde et lok før du kjøper det.. ;-)

Nei, det hadde vært mye bedre å fått sett ting før de kjøpes.

quote:
Hva slags forbilde skal du følge, og har du kommet i gang med et anlegg?

Har lagt ut noen bilder på nett idag. Der er det noen bilder av det jeg har å kjøre på pr. idag. Har bare drevet med MJ siden Oktober 02, så jeg er ganske fersk.

http://home.tiscali.no/rune_s_n/togbilde.htm

P.S. Hvis du finner noe feil med noen av sidene må du si ifra. Har ikke sjekket at alle bildene fungerer...

mvh
Rune

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page