Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Stor-skala, live steam og hagejernbane
 Sporvekselbygging i 0
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter  Tema Next Topic  

terje-o

58 Posts

Posted - 13/02/2003 :  17:52:27  Show Profile
Basert på erfaringer med litt sporvekselbygging i H0 sitter jeg nå som den lykkelige eier av endel meter med kode 125 skinnestreng fra SLVF.

Den opprinnelig ideen var jo å oppskalere direkte det jeg hadde gjordt i H0, men det blir jo litt feil.... 0-skala gir jo andre muligheter til å gjøre dette "riktig". Jeg prøver nå å finne ut hva som er de enkleste "forbedringene" en kan gjøre i forhold til H0, og jeg tenker på underlagsplater, skjøtelasker, utforming av kryss-spiss etc etc.. Jeg har kikka litt på vekslene hos 0-skala Vest, og de ligger nok nær det jeg er på jakt etter, men det hadde vært greitt med litt "input" fra andre som holder på dette også.

Hva er rimelig korrekt for f.eks 50-60 talls norsk spor (Jærbanen...) når det gjelder utforming, festing av skinne til sviller, sporskifter etc?

MVH
Terje O

thomas snare knutsen

Norway
663 Poster

Posted - 17/08/2003 :  11:11:23  Show Profile
erik olsen har noe på sine
sider:http://hjem.get2net.dk/erik_olsen/index.htm

med venlig hilsen
thomas
Go to Top of Page

Håvard H

Norway
2123 Poster

Posted - 17/08/2003 :  12:13:49  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage
quote:

Basert på erfaringer med litt sporvekselbygging i H0 sitter jeg nå som den lykkelige eier av endel meter med kode 125 skinnestreng fra SLVF.

Den opprinnelig ideen var jo å oppskalere direkte det jeg hadde gjordt i H0, men det blir jo litt feil.... 0-skala gir jo andre muligheter til å gjøre dette "riktig". Jeg prøver nå å finne ut hva som er de enkleste "forbedringene" en kan gjøre i forhold til H0, og jeg tenker på underlagsplater, skjøtelasker, utforming av kryss-spiss etc etc.. Jeg har kikka litt på vekslene hos 0-skala Vest, og de ligger nok nær det jeg er på jakt etter, men det hadde vært greitt med litt "input" fra andre som holder på dette også.

Er på vei inn i dette vilnisset selv. Har ikke startet på det praktiske arbeidet, men jeg er temmelig sikker på at jeg vil etse underlagsplater spesiellt for veksler. Ikke bare for sporkrysset, men komplett for alle sviller, under vekseltunger osv.

Et viktig moment er å tenke grundig gjennom hvilke standarder for hjul og sporvidde man vil benytte. I O skala holder det ikke å bare fylle sporkrysset med loddetinn og så sage opp. ("The American way" slik f.eks. Tony Koester beskriver det). Jeg vil etterstrebe det som på engelsk heter "True wingrail support". Kort sagt betyr det at hjulet ikke dumper ned i "gapet" i sporkrysset, men at hjulet ruller på vingeskinnen i dette kritiske området. Men for å få til dette må man har presise standarder!

I samarbeid med nevnte Olsen har vi utviklet en egen finskala standard for meterspor. Hjulsett er allerede bygd, og standardene for disse vil diktere toleransene i spor og veksler. Dette arbeidet er ikke dokumentert skikkelig ennå, men det kommer. Denne standarden ligger meget tett opp til Olsens egen standard for normalspor i 1:45, den eneste forskjellen er sporvidden og en litt smalere hjulbane. Jeg tror derimot *ikke* at vår standard vil være korrekt for klassisk, norsk 1067 spor i 0-skala. Thamshavnbanen ble bygd etter normene for normalsporbane av klasse 2, og dette er en ganske kraftig standard med tanke på at det er smalspor. Men om noen er villig til å kompromisse litt kan det være interesannt å se på vår standard.

Om noen er interessert i 1:45 finskala normalspor/meterspor kan de bare ta kontakt. Ellers finnes det en PDF med dimensjonene til hjulsettene her:
http://www.folk-rovere.org/mj/s_grafikk/hjul040801.pdf

Jeg tror det vil være mulig å utvikle et sett med underlagsplater som kan benyttes både til meterspor og normalspor. Siden jeg bygger med Thamshavnbanen som forbilde er det mest aktuelle for meg en nummer 6 standard veksel med enten kode 100 eller 125.

Noen som vil være med på utviklingen av en slik veksel?

Mvh Håvard

http://www.folk-rovere.org/mj/
Go to Top of Page
   Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page