Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Gledesprederen og andre uhøytideligheter
 Quiz
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

HeineP

1620 Posts

Posted - 16/03/2003 :  20:28:08  Show Profile  Visit HeineP's Homepage

Ved første øyekast ser dette bildet ut som et skrekkeksempel til Øyvinds fotokurs. Her er det nok av forstyrrende elementer!

Men det er også ganske fasinerende på flere måter. Først og fremst var jeg ute etter et artig bilde av min yngste datter sammen med bordet mitt. Bildet var ikke særlig planlagt. Bare stakk kameraet inn fra siden av bordet og trykket når Nina sto på andre siden. Men når jeg hadde studert resultatet en stund gikk det opp for meg hvor mange artige speilefekter det er i dette bildet.

Alle mine tre (nyere) MJ-prosjekter er med på dette bildet. Bordet, Fremo-modulen og kofferten. De to første er ikke vanskelig å se.

Quiz nr 1 blir derfor: Hvor er kofferten? (litt hjelp: den er lukket)

Quiz nr 2: Hvor i bildet kan man delvis se fotografen? (og hva er det som synes)

Quiz nr 3: Ninas Høyre øye titter gjennom en "åpning" i speilbildet. Hva er dette?

Nå har dere litt å bryne dere på. Kanskje kommer det flere quizer fra samme bilde når jeg har studert det litt mer.

Mvh Heine

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 17/03/2003 :  12:28:47  Show Profile
[quote]

Stilig bilde, Heine. Liker det godt.
Joda, det er nok av forstyrrende elementer. Men det er et bilde man bare må ta når det er der.

Kan jo være at situasjonen dukker opp igjen, og da har du jo sjansen til å gjøre det enda bedre.

Nå til din Quiz:

Foreløpig kan jeg kun svare på quiz 3:

Quiz nr 3: Ninas Høyre øye titter gjennom en "åpning" i speilbildet. Hva er dette?

Hun titter ut gjennom speilbildet av vekslen (eller litt innenfor) på vei inn på stasjonen din, på sporparet nærmest stasjonen.
De hvite feltene over og under øyet er speilinger av perrongen.

Ellers synes jeg det er meget kreativt med vegetasjon på undersiden av Fremodulen. Det åpner for enda større fleksibilitet for en treffkoordinator.
Man kan ha 2-leder på den ene siden, og 3-leder på undersiden. Eller andre profiler. Eller vanlig rett modul ene veien, og endevender andre veien.

mvh Øyvind
(som fortsatt leter etter kofferten og fotografen)

Edited by - OyvindS on 17/03/2003 12:33:21
Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 17/03/2003 :  17:50:56  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
Rett svar på nr 3 Øyvind. Det var den enkleste. Ganske stilig at øyet traff midt i mellom perrongene.

Kofferten er egentlig også veldig synlig når du først får øye på den, men det gjelder å skifte litt fokus fra det som er mest fremtredende i samme område.... Men jeg må innrømme at jeg måtte lete en stund etter den selv. Jeg så den ikke før det plutselig slo meg at den burde være med i bildet på grunn av plasseringen. Stikkord: Kofferten er svart.

Fotografen (meg) holder kameraet. Jeg fant meg selv ved å tenke logisk i forhold til hvor kameraet er plassert. Kan være vanskelig å se om du har mye dagslys mot skjermen. Oppdaget det når jeg så på bildet på jobben i dag. Litt hjelp: Det er armene mine som er synlig....

Hvis ingen har sett lyset før midnatt kommer det flere ledetråder... (I denne setningen er det forresten en ledetråd til kofferten....) Men da blir ikke æren og berømmelsen like stor.
Underside av modulen var også en slik artig tilfeldighet. skulle jo tro at dette bildet var planlagt i timesvis...

Mvh Heine

Edited by - HeineP on 17/03/2003 17:51:22
Go to Top of Page

Roger

Norway
766 Poster

Posted - 17/03/2003 :  19:02:48  Show Profile
Hei!

Kofferten ligger i sofa'en din Heine. Speilbildet av den kan sees til venstre for entré lyset.
Jippi!!! -Da er jeg i Heines Hall of Fame!

RGER

Roger

Edited by - Roger on 17/03/2003 19:03:21
Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 17/03/2003 :  20:02:43  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
quote:

Hei!

Kofferten ligger i sofa'en din Heine. Speilbildet av den kan sees til venstre for entré lyset.
Jippi!!! -Da er jeg i Heines Hall of Fame!

RGER

Roger

Nå var du nok litt for kjapp... Kofferten ligger ikke i sofillern.... Jeg tror du blir lurt av den lave delen av stasjonsbygningen. Det kan se ut som en koffert ja.... Ved siden av står det flere biler parkert. Dersom jeg tar feil av hva du oppfatter som kofferten må du spesifisere nærmere enn "til venstre for entré lyset". For den er til venstre for lyset, men ikke på linje...

Den er ikke så lett denne her forstår jeg...

PS! Sofillern blir ikke reflektert i bordplata. (Dette kan også være en ledetråd når dere leter etter fotografen...)

Tipper det er flere som sitter og stirrer seg rare i øya nå.

Heine

Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 17/03/2003 :  21:15:05  Show Profile
quote:

Quiz nr 2: Hvor i bildet kan man delvis se fotografen? (og hva er det som synes)

Jeg synes jeg ser en arm innenfor sort sirkel merket A
Virker også som om det er en slags spøkelseskontur som jeg har markert i B. Kan det også være fotografen? Eller er det bare noen som går igjen?

mvh Øyvind S

Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 17/03/2003 :  21:38:32  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
quote:

Jeg synes jeg ser en arm innenfor sort sirkel merket A

Helt riktig! Faktisk to armer om du ser nøye etter. Tipper det var mange som så seg blinde på refleksjoner i bordplata. Men det var helt tilfeldig at jeg satt midt i mot glassdøra i stereobenken.

quote:

Virker også som om det er en slags spøkelseskontur som jeg har markert i B. Kan det også være fotografen? Eller er det bare noen som går igjen?

Det er i hvertfall ikke fotografen! Det er nok heller spottene på murveggen som lager den effekten.

Nå mangler bare kofferten!

Heine

Go to Top of Page

Petter

Norway
76 Poster

Posted - 18/03/2003 :  13:11:01  Show Profile
kofferten står vel med baksiden mot fotografen ved siden av stereobenkdøren, dvs. til høyre for det Øivind S. har markert som A på sitt svar.

Mvh
Petter

Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 18/03/2003 :  13:39:55  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
quote:

kofferten står vel med baksiden mot fotografen ved siden av stereobenkdøren, dvs. til høyre for det Øivind S. har markert som A på sitt svar.

Mvh
Petter

Nei, det er en høytaler...

Heine

Go to Top of Page

Roger

Norway
766 Poster

Posted - 18/03/2003 :  15:04:44  Show Profile
Hei!
quote:
Nå var du nok litt for kjapp... Kofferten ligger ikke i sofillern.... Jeg tror du blir lurt av den lave delen av stasjonsbygningen. Det kan se ut som en koffert ja.... Ved siden av står det flere biler parkert. Dersom jeg tar feil av hva du oppfatter som kofferten må du spesifisere nærmere enn "til venstre for entré lyset". For den er til venstre for lyset, men ikke på linje...

%&#!#&%@! Det er lov å prøve seg da......

Med vennlig hilsen

RGER

Roger
Go to Top of Page

Bjørn Runar Larsen

Norway
310 Poster

Posted - 18/03/2003 :  17:10:42  Show Profile  Visit Bjørn Runar Larsen's Homepage
Neida, kofferten ligger på gulvet, mellom bordet og murveggen

Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 18/03/2003 :  18:34:06  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
quote:

Neida, kofferten ligger på gulvet, mellom bordet og murveggen

Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen

Det er helt riktig!

Og for de som fortsatt ikke ser den (Øyvind og Roger ) hjelper det kanskje nå. (Det er fortsatt lov å definere nøyaktig plassering...):

Mvh Heine

Edited by - HeineP on 18/03/2003 18:36:40
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 18/03/2003 :  19:27:29  Show Profile
Hei Heine

Jeg gir opp!

mvh Øyvind

Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 18/03/2003 :  19:37:53  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
quote:

Hei Heine

Jeg gir opp!

mvh Øyvind

Nå må du vel se den: (Prøv å se fra litt avstand)

Hvis du ikke har en fryktelig dårlig skjerm da....

Go to Top of Page

Henning B.

105 Poster

Posted - 20/05/2003 :  18:09:18  Show Profile  Visit Henning B.'s Homepage
Jeg ser enda ikke kofferten!
Er det bare meg?

Henning B.

Go to Top of Page

Dag Cato

674 Poster

Posted - 20/05/2003 :  18:36:30  Show Profile
quote:

Er det bare meg?

Henning B.

Jeg fant, jeg fant. . . . Hva fant jeg nå da?

Tar utgangspunkt i Ninas hode. Til venstre for hennes høyre øre finnes et opp og nedvendt hus i bindingsverkstil. Til høyre for smokken hennes sees opp og nedvendt landskap (under FREMOdulen).

Er dette kofferten kanskje?

MVH
DC
Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 20/05/2003 :  18:50:52  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
quote:

quote:

Er det bare meg?

Henning B.

Jeg fant, jeg fant. . . . Hva fant jeg nå da?

Tar utgangspunkt i Ninas hode. Til venstre for hennes høyre øre finnes et opp og nedvendt hus i bindingsverkstil. Til høyre for smokken hennes sees opp og nedvendt landskap (under FREMOdulen).

Er dette kofferten kanskje?

MVH
DC

Landskapet under modulen er speilbilde av landskapet inne i bordet. Kofferten er lukket. Den befinner seg inne i det lyse partiet i dette bildet:

Den ligger på gulvet og blir speilet i bordplata. Hvis du ser lysestaken (som er opp-ned på dette bildet) så ligger kofferten bak lysestaken. Kofferten er ikke opp-ned. til høyre for kofferten ser du ganske tydelig mønsteret av "parketten".

Mvh Heine

Edited by - HeineP on 20/05/2003 18:52:34
Go to Top of Page

Henning B.

105 Poster

Posted - 21/05/2003 :  17:14:38  Show Profile  Visit Henning B.'s Homepage
Til høyre for lysestaken skråner kofferten litt ned mot høyre, for i så fall ser jeg den. Tror jeg...
Er dette korrekt?

Henning B.

Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 21/05/2003 :  18:03:00  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
Her er den:

Mvh Heine

Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 22/05/2003 :  08:45:17  Show Profile
Hei Heine

quote:

Her er den:

Åhhhhh, var det der den var.... Så enkelt!
Den så ihvertfall ikke jeg.

Må minne deg om at du fortsatt ikke har klart returquiz'en
http://www.mjf.no/forum/topic.asp?ARCHIVE=&TOPIC_ID=1544

Dessuten virker det som alle har gitt opp på quiz nr.4
http://www.mjf.no/forum/topic.asp?ARCHIVE=&TOPIC_ID=1335

quiz 3 er heller ikke ferdig løst
http://www.mjf.no/forum/topic.asp?ARCHIVE=&TOPIC_ID=1302

mvh Øyvind

Edited by - oyvinds on 22/05/2003 08:48:06
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page