Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Car System
 Senket hastighet på FCS-bilene
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Jon S.

Norway
484 Posts

Posted - 03/04/2003 :  12:27:55  Show Profile  Visit Jon S.'s Homepage
Hei!
Det er spennende med disse bilene som kjører rundt. Jeg innrømmer å være fascinert av tanken på å ha noe slikt på mine egne landskaper (det være seg FREMOduler eller noe annet).

Det er allikevel en liten hemsko med Fallerbilene: Farten. Den er for høy.
Nå har vi vel en tradisjon her i landet som sier at jo fortere bilene kan kjøre, desto bedre.
Men her snakker vi om biler i målestokk 1:87, som skal kjøre på et begrenset område…
For modelljernbanen sier man: ”Jo langsommere togene kjører, desto større synes anlegget å være.” Noen foretrekker anlegg med små, langsomme lok, for da får tilskuerne inntrykk av at anlegget er kjeempestort når toget kjører over det!
Med biler i samme målestokk, burde vel den samme regelen gjelde? Altså: ”Jo langsommere bilene kjører, desto lenger strekning synes de å tilbakelegge.”

Elektronisk fartskontroll
Det finnes jo saker og ting for å senke farten på FCS-bilene. Men vanligvis brukes elektroniske kretser/komponenter til fartsreguleringen. Og i den forbindelse er det etpar punkter som trekker ned:
  • Kjørelengde per lading
    Det jeg vet om elektronikk, tilsier at elektroniske hastighetskontroller også bruker litt strøm. Bare det å sette inn en motstand for å senke farten, fører til økt belastning på batteriet, og altså = kortere kjørelengde. I praksis har dette kanskje ingen betydning (hvor mange er det som står og ser på at bilen kjører helt til batteriet er flatt? ). Men det er allikevel et lite minuspoeng.
    En annen ting er jo at elektronikken ikke er vektløs (selvom den heller ikke veier mye). Økt vekt = økt belastning på batteriet = kortere kjørelengde. (her kunne jeg gjentatt at dette kanskje ikke har noen praktisk betydning. Men allikevel… ).

• Penger
    Faller-utstyret koster noen kroner i seg selv – så hvis man bare ønsker en bil som kjører rundt (og stoppes med hånd eller magneter), blir det en unødvendig prisøkning å måtte kjøpe elektronikk for å senke farten. For en som har et begrenset budsjett til hobbysaker, er dette et av de større minuspoengene. Elektronikk er idag ganske rimelig, men til FCS-bilene snakker vi om enheter som er bygget spesielt for dette systemet (=som derfor har et svært begrenset marked) og som derfor har en høyere pris. Hvis man ikke bygger selv, da…

(forts)

Jon S.

Norway
484 Poster

Posted - 03/04/2003 :  12:28:56  Show Profile  Visit Jon S.'s Homepage
(forts)
Mekanisk hastighetssenking
En annen mulighet for å senke farten på bilene, består i å gire ned utvekslingen til hjulene. Rett og slett bytte ut tannhjulene, så bilen får lavere hastighet!
Min kjennskap til mekanikk og elektronikk tilsier at nedgiring av bilene kan ha positive virkninger:
  • Lavere hastighet fra påslag av motoren
    Uten bruk av andre hjelpemidler, får vi en bil som starter med ”passe langsom fart”.

• Ingen ekstra belastning av batteriet
    Dette punktet kan ha en viss betydning, for ved å gire ned bilen, blir belastningen på motoren mindre (motsatt når man girer opp (vil kjøre raskere); da øker belastningen på motoren). Men som før nevnt: Hvem bryr seg så mye om bilen kan kjøre 7 eller 9 timer i ett strekk?

• Lav kostnad
    Dette burde være et viktig punkt! Et sett med nye tannhjul/nytt drivverk til bilen burde man kunne produsere og selge for etpar tiere. Om det blir så rimelig i butikken er en annen sak, men her dreier det seg i alle fall bare om noen smådeler. Så kan man bruke pengene et annet sted!

Nå sier det vel seg selv at en mekanisk hastighetssenking ikke kan få bilene til å kjøre langsommere eller raskere mens de tar seg en tur. For å greie dette må man altså allikevel ta elektronikken i bruk. Men her tenker jeg på et lite FCS-anlegg, der man bare skal ha en bil ruslende rundt i bedagelig fart, uten noen form for styring. Da burde nedgiring være en grei løsning!

Så langt om mine tanker. Jeg har altså lest minimalt (= ingenting) om denne løsningen, og har selv ingen FCS-biler (ennå).
Spørsmålet mitt i denne saken: Er det noen som har gjort forsøk med slike mekaniske løsninger – å gire ned Fallerbilene

Mvh. Jon S.

Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 03/04/2003 :  14:09:48  Show Profile  Visit keknor's Homepage
quote:
Så langt om mine tanker. Jeg har altså lest minimalt (= ingenting) om denne løsningen, og har selv ingen FCS-biler (ennå).
Spørsmålet mitt i denne saken: Er det noen som har gjort forsøk med slike mekaniske løsninger – å gire ned Fallerbilene

Jeg har ikke gjort forsøk med biler, men siden jeg interesserer meg for finskala i N og N smalspor, har jeg lett opp endel steder hvor man kan få kjøpt små snekkedrev med forskjellig utveksling. Kan noen si hvilken utveksling fallerbilene har i dag? Tipper det ligger i området 1:10 - 1:15.

Det er mulig å få tak i snekkedrev med utveksling 1:21, 1:30, og 1:38 fra Ultrascale eller 2mmsa. Men det kreves litt mekking for å få til bytte. Mikroantriebe har enda mindre snekkedrev som kan være aktuelle.

En tredje mulighet er at Faulhaber har planetgear-forsatser til sine motorer som redusere hastigheten med 1:4 ganger x ganger. 1:4 burde være nok. Faulhaber har både 10, 8 og 6mm dia motorer som kan supleres med planetgir. Men planetgiret øker plassbehovet, da dette er en rund forsats til motoren. Hvis man kan skyve motoren 10-15mm bakover kan man til gjengjeld beholde snekkedrevet. En annen sak er at nedgiring til sakte fart betyr at man kan bruke en mindre motor som krever midre plass og er litt lettere i vekt(marginalt).

Jeg er også interessert i saktegående biler (i en 1950 talls setting). Min drøm er en A Ford på en kjerreveg og som krysser UHB smalsporet i 5-10 km / t. I bakkene opp fra Bingsfoss på museumsbanen ved Sørumsand er det en slik overgang med kugrind på sidene. Perfekt!

kek

Go to Top of Page

B E Pedersen

Norway
805 Poster

Posted - 04/04/2003 :  11:36:45  Show Profile
Dette har vært diskutert for en stund siden også (på gamle-snakken).

Det er sikkert muligheter til å endre driftssystemet på bilene mekanisk, men dersom dere ser på følgende link (Hovedbanens hjemmeside med mye relevant info om FCS)
http://home.no.net/hovedban/pages/Faller_cars/the_car.htm
har motoren direktedrift på akslingen, og nedgiring skulle vel bety mindre tannhjul på motoren og større på akslingen.
Dette synes å kumme bli et problem.

En annen sak er at når en ser de modulene Terje Brynildsen lager hvor ikke bare hastigheten blir senket, men også andre bevegelser blir "penere", synes dette som en (full)godt alternativ.

Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 04/04/2003 :  13:30:26  Show Profile  Visit keknor's Homepage
quote:
har motoren direktedrift på akslingen, og nedgiring skulle vel bety mindre tannhjul på motoren og større på akslingen.
Dette synes å kumme bli et problem.

Ikke nødvendigvis. En finere "Pitch" (flere tanhjulstenner på samme diameter) er en mulighet. Men presisjonskravet øker. og planetgir alternativet gir ingen endring på eksisterende snekkedrev.

http://www.faulhaber.de/zip_pdf/produkte/kat_2000/2_kleinstmotoren/dM0615_S.pdf

Jeg er også imponert over Terje B. sin demonstrasjon, men hvis man ønsker seg biler med mindre plass til all mulig elektronikk, er vel nedgiring interessant allikevel.(?)

kek

Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 04/04/2003 :  13:37:18  Show Profile  Visit keknor's Homepage
Planetgiret er lettere å finne her:
http://www.staubo.no/

Gå til Faulhaber
nyheter serie 06

kek

Go to Top of Page

Jon S.

Norway
484 Poster

Posted - 04/04/2003 :  20:28:23  Show Profile  Visit Jon S.'s Homepage
Jeg fant også mye interessant under emnet "FCS-traktor" her på snakken. Men altså ikke mye om "nedgiring", som jeg ville trodd kunne være et godt alternativ.
I riktig gamle dager laget man vel alle deler i lokene selv (tannhjul også). Kanskje må vi tilbake til disse "røttene"...?

Mvh. Jon S:

Go to Top of Page

Terje Brynhildsen

342 Poster

Posted - 09/04/2003 :  00:46:51  Show Profile
Hei Jon
Når du får din første Fallerbil, og skal fjerne drevet for å "gire om", vil du oppdage at drevet sitter bom fast. Å løsne drevet eller pinjongen krever spesialavdragere. Forsøk med tenger eller skrutrekkere vil ende med tårer. Med andre ord er å gire om ingen grei sak.

Heldigvis finnes et enkelt alternativ. Ved å koble bort den ene battericellen kjører bilen med halv hastighet, men har likevel kraft til å trekke en henger med stigning 1:10. Farten er sansynligvis passe for din Fremo bymodul, og Keknors T Ford. Hvis man bare trenger 25% reduksjon av farten, er en likeretterdiode i serie med motoren det enkleste.

Hovedårsaken til at FCStraktoren ikke ble realisert, var mangel på en fornuftig utveksling. Hvis du kan fortelle forumet hvem som lager fintannede snekkedrev og pinjonger for et par tiere, så skal jeg være den første til å bestille dem.Traktoren må scratchbygges, så her er gamle drev intet problem.

Til slutt, når den elektriske motstanden øker, synker strømmen, og belastningen på batteriet minsker.

TerjeB

Edited by - terje brynhildsen on 09/04/2003 00:48:15
Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 09/04/2003 :  09:10:33  Show Profile  Visit keknor's Homepage
Terje og Jon,

Her er noen linker til små snekkedrev etc:

http://www.lemo-solar.de/

http://www.mikroantriebe.de/

http://www.2mm.org.uk/products/shop3.htm

http://www.n-bahn.net/glasmachers/index.html

Tror det er små nok drev her for det vi snakker om.

kek ( mannen uten briller)

Go to Top of Page

Jon S.

Norway
484 Poster

Posted - 09/04/2003 :  22:05:40  Show Profile  Visit Jon S.'s Homepage
Hei Terje - Takk for "åpenbaringen"! Det er slike ting jeg håpet å få greie på her, før jeg setter i gang med å slakte min første FCS-bil... "Lytt til erfarne kjentfolk"

Det virker unektelig enklest å bruke løsningen med halv batterikapasitet... Men er det plass til dette i en personbil
- og Faller har vel ennå ikke så mange personbiler av god, gammel aargang
Mvh Jon S.

Go to Top of Page

Terje Brynhildsen

342 Poster

Posted - 09/04/2003 :  23:41:14  Show Profile
Hei Jon
Personbilene kjører bare på en celle, så til disse er halv spenning ingen løsning. Siden bilene har små hjul så er også drevet mindre, men det sitter like godt fast.

Tyskerne tar utgangspunkt i en vanlig HO bil når de bygger FCS biler, og står da friere til å velge gearing uten å fjerne gamle drev. Sjekk linken til Microantriebe i Keknors innlegg. Jeg mener å ha sett en artikkel i et av de siste MIBA bladene, hvor en WW campingbuss blir ombygget til FCS.

TerjeB

Edited by - terje brynhildsen on 09/04/2003 23:43:10
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 10/04/2003 :  10:18:10  Show Profile
Hei Jon

quote:

- og Faller har vel ennå ikke så mange personbiler av god, gammel aargang

Nei, det er ikke akkurat flust med utvalg på personbilfronten for eldre modeller. I det hele tatt er utvalget magert for personbiler. Faller har også hatt mange års pause når det gjelder personbiler. For mange år siden fantes en Mercedes og en BMW, begge av nyere modell.

Så det må bli selv-/ombygging hvis du trenger noen spesielle modeller. Prinsippet for ombygging av personbiler er det samme som for lastebiler. Du må slakte en eksisterende modell, og prøve å få plass til alt i det nye karosseriet. Det er nok ikke helt enkelt med personbiler.

Men personbilene går heller ikke så fort som lastebilene, så det er vel ikke like viktig med hastighetsregulering.

Her kan du se en ombygd sak, som var enkel å få til. (Mangler finish)

(Bildet er tatt med et vanlig digitalkamera, med et hvit A3 ark (bøyd) som bakgrunn, med lyskilde en vanlig skrivebordslampe (IKEA) og lyset er bløtet opp med en softbox.)

mvh Øyvind Strøm

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page