Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 H0 skala
 Di.3 fra ROCO
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forrige side | Neste side
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic
Side: of 4

ÅJ

141 Poster

Posted - 02/09/2003 :  23:23:46  Show Profile
Hvist 641 var det første loket som ble lakert om til gammel design med på lydende 603 til 607 med stort vingehjul, skulle vell sansynlig heten for at 641 også hadde stort vinngehjul dereter, hvis ikke kan man se forseg dette:
Først kommer 641 med lite vingehjul, så 603 til 607 med stort, så går man igjen over til lite vingehjul, litt upraksis men ok, no var det heldig vis ikke jeg som bestemte det. Da har alle fått stort.

Mvh
Åge

Go to Top of Page

thomas snare knutsen

Norway
663 Poster

Posted - 02/09/2003 :  23:24:37  Show Profile
nei tror ikke det. innportøren ønsket det.
er ikke 100 prosent sikker men mente at det var lillehagen som nevnte det.

med venlig hilsen
thomas
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 03/09/2003 :  08:18:48  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
quote:

Følger det løse speil med Roco Di 3

MVH

Vidar Andreassen

Desverrer gjør det nok ikke det.

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman

Go to Top of Page

ÅJ

141 Poster

Posted - 04/09/2003 :  02:13:43  Show Profile
Ikke speil og gitter. Det er jo noe som gjør 3'ern litt spesiell i forhold til de ander NOHAB'ene. Skulle ikke ROCO sin 3'er være likar en Heljan sine eller.
Jeg vet i allefall en ting jeg skal se på når jeg får se den og er det det......

Mvh
Åge

Go to Top of Page

Odd Joar Jansen

5 Poster

Posted - 04/09/2003 :  13:42:19  Show Profile
Enig med Åge. Dette er for dårlig til å være Roco!
Tror Heljan sine NoHABER blir lik så bra, kanskje også bedre.
På dem blir det ihvertfall speil og ordentlige gitter.

Mvh
Odd Joar

Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 04/09/2003 :  14:24:45  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Gitter og speil fikk kjøpt løs føre. Vet at Nmj har hatt det. Skal være enig i at loket burde hatt speil,gitter og plog. Men lokene har detaljer som er bedre enn bmj/heljan utgaven. Men begge producenter har alikevell kommet opp med fine modeller synes jeg.

Hilsen
LarsB

[img]http://www.ironmaiden.com/homepagebits/wd_pop/promo/eddie2.gif" width="270" height="100" border="0">

Edited by - larsb on 04/09/2003 15:40:18
Go to Top of Page

Odd Joar Jansen

5 Poster

Posted - 04/09/2003 :  15:07:23  Show Profile
Nå har ikke jeg sett modellen av Di 3 fra Roco enda, men jeg har sett MY'en. Er enig i at Roco's modeller har bedre detaljer enn de forrige NoHAB-modellene fra Heljan. De nye Di 3-modellene fra Heljan har jo ikke kommet enda. Og de er lovet forbedret på en rekke punkter. Det er derfor jeg sier at jeg tror de blir like bra, eller kanskje bedre. Vi har en spennende Mj-høst i vente.

Mvh
Odd Joar

Go to Top of Page

Tor Erik Lillehagen

366 Poster

Posted - 04/09/2003 :  16:54:31  Show Profile
Enig med Åge at modellen skulle hatt speil og gitter og plog. Det var noe importøren sto på til siste slutt (og litt lenger). Roco kom med modellen på tross av alle bilder og tegninger og endrene prøvemodeller som var sendt nedover.
Det er dessverre slik at når en storprodusent bestemmer seg for at slik skal det være, er det lite lille Norge kan si. Dessverre og beklageligvis.
Importøren er skuffet og jeg som har hjulpet importøren med bilder og tegninger er skuffet.

Det er mulig å få laget og støpt disse delene i Norge. Det ville imidlertid forsinket modellen mye. Importøren ville heller sende den ut på markedet til en rimeligere pris i Norge, mens den hadde nyhetens interesse.
Hva videre som skjer og hvordan en neste modell blir vet jeg i skrivende stund ikke.
Jeg vet at importøren ønsker tilbakemeldinger fra kjøpere på om de ønsker en modell til, og med hvilke farger og tidsepoke.

Skriv her så er det store muligheter for å påvirke resultatet!!!

tor erik lillehagen

Go to Top of Page

et

483 Poster

Posted - 04/09/2003 :  17:43:26  Show Profile  Visit et's Homepage
Hei!

Jeg vil ha en grønn!

Erik Thorsen
Go to Top of Page

arneg

Norway
39 Poster

Posted - 04/09/2003 :  20:26:03  Show Profile  Visit arneg's Homepage
Når det gjelder smådeler kan det være like lurt at vi kjøper det senere. Dette vil holde prisene på lokene nede slik at nye i hobbyen kan ha råd til et lok. De som er ny i hobbyen ser loket og vil ikke savne hverken plog, gitter eller speil før etter lang tid. Vi gamlekara ser dette med en gang og kan gjøre noe med det. Å lage tilpassede deler er fin oppgave for smådels-produsentene. I USA er dette "stor" industri, det er mange som lager deler slik at lokene kan detaljeres mer. En slik politikk gjør at inngangsbilletten for nye i hobbyen ikke blir for stor. Flere i hobbyen, gir flere å dele utgiftene til nye modeller på.

Arne Heggeseth
Go to Top of Page

Vidar Andreassen

Norway
123 Poster

Posted - 04/09/2003 :  20:58:28  Show Profile
Jeg vil gjerne ha en Di 3 i mellomdesign. Grønn uten hvit stripe er også en modell jeg kunne tenke meg.

MVH

Vidar Andreassen

Go to Top of Page

pramsdal

793 Poster

Posted - 08/09/2003 :  00:19:55  Show Profile
Hvorfor skal jeg bry meg med å kjøpe en Roco Di-3 uten speil, gitter og plog når jeg kan få en komplett en fra Heljan? (Kanskje, hvis det er penger å spare, men det ser det ikke ut til at det er.)

Dette minner om gamle dager hvor en tok en utenlandsk modell og lakkerte den den i norske farger og så var de fleste fornøyde med det. De som ikke var tilfreds brukte tid og penger på å sette detaljene på selv.

I dag forventes det at en norsk modell har de detaljer som er spesielle i Norge. Argumentet om at dette er gjort for å holde prisen nede, holder ikke. Kan Heljan klare det, kan Roco også!

Petter

Go to Top of Page

ÅJ

141 Poster

Posted - 08/09/2003 :  02:26:31  Show Profile
Enig med Petter i det. Det viser bare hvor liten intrese Roco har for og lage noe til oss her oppe i nor, ikke engang når innportøren ber om at det må være med, de har jo ingen utgift på det. Men har prisen blit den samme med speil, gitter og plog.

Åge

Go to Top of Page

Roger

Norway
766 Poster

Posted - 08/09/2003 :  10:40:47  Show Profile
Hei!
quote:
Hvorfor skal jeg bry meg med å kjøpe en Roco Di-3 uten speil, gitter og plog når jeg kan få en komplett en fra Heljan?

Vel, bortsett fra speilene så kan det jo at Di3 har gått i akkurat en slik variant? -Uten vindusgitter og plog. Dersom man ser på plakaten man kan få kjøpt hos Medlemsservice'en, ser man at selv tegneren har utelatt både ploger og gitter. Han hadde antakeligvis ikke hatt noen høyere "produksjonskostnader" ved å tegne både ploger og gitter for å få en "riktigere" modell. -Med mindre tegneren har gjengitt en Di3-variant uten ploger og gitter.

Med vennlig hilsen

RGER
Go to Top of Page

et

483 Poster

Posted - 08/09/2003 :  12:57:04  Show Profile  Visit et's Homepage
Hei!

Skal du bruke modellen til å kjøre på et annlegg må du ha
gitter og speil om du ønsker å gjøre som forbildet.
Di3 har vel aldri vært i drift i gammeldesign (rødbrun)
uten gitter og speil.

Erik Thorsen
Go to Top of Page

Laurenz

Norway
384 Poster

Posted - 09/09/2003 :  11:13:08  Show Profile
Det er nok ikke helt riktig det, men bare 99,9% riktig. Dette leveransebilde av 624 viser i hvert fall gitteret ikke ble montert av NOHAB.

Om det ble montert ummidelbart etter leveranse kan jeg ikke svare på men jeg har i hvert fall ikke sett driftsbilder av lok uten gitter fra denne tida.

Men på begynnelse av 90-tallet gikk i hvert 629 i gammeldesign men med pantserglass.

hilsen,
Laurenz

Go to Top of Page

Roger

Norway
766 Poster

Posted - 09/09/2003 :  12:09:36  Show Profile
Hei!
quote:
Skal du bruke modellen til å kjøre på et annlegg må du ha
gitter og speil om du ønsker å gjøre som forbildet.

Da kjører ikke du som forbildet på anlegget ditt da, Erik?
På hjemmesiden din er det noen bilder av Märklin/Hamo Di3 i både grønt og rødbrunt gammeldesign, med 4 dører, de har skjørt i stedet for plog, og ingen av de har speiler heller. Det ser faktisk ikke ut som om de har stigtrinn under dørene engang. De har dog en form for "gitter" i vinduene.

Etter løftene om at "det kunne lønne seg å vente på Rocos Di3" fremfor Heljans, er dette en modell mange i det norske mj-miljøet har ventet i spenning på. Når den endelig kom på det norske mj-markedet, virker det nesten som om den blir "slaktet" fordi den mangler vindusgitter, ploger, og speiler. -Noe som er detaljer typisk for den norske Nohab'en. -Men nå kan det jo faktisk hende at den har gått i en slik variant uten gitter og ploger, slik det fremstår på bildet til Laurenz.

Før det gikk inflasjon i Di3-modeller her til lands, hadde vi ikke så mange andre modeller av dette lokomotivet i H0, enn den fra Märklin og Hamo. Jeg synes ikke akkurat at denne er så supert detaljert i forhold til den modellen Roco har levert til det norske markedet nå. Märklins modell har heller ikke ploger, ikke speiler, og ikke ordentlige gitter foran vinduene. Den har ikke engang stigtrinn. Men for det norske mj-markedet var det en dugelig modell for sin tid, og mange var fornøyd med den. Når Roco nå kommer med noen av de samme "manglene" slaktes modellen av markedet. Hvorfor? Er vi i ferd med å bli for kravstore?

For de som har "problemer" med å kjøre Di3 uten vindusgitter og speiler på sitt anlegg, kan skaffe gitter hos ModellCompagniet, og speil hos NMJ.

Med vennlig hilsen

RGER
Go to Top of Page

arneg

Norway
39 Poster

Posted - 09/09/2003 :  13:19:04  Show Profile  Visit arneg's Homepage

Alt kan fikses opp. Her er en av mine gamle Märklin-lok med ekstrautstyr.

Arne Heggeseth
Go to Top of Page

et

483 Poster

Posted - 10/09/2003 :  08:24:28  Show Profile  Visit et's Homepage
Hei Roger!

Hvem er det som har puttet penger på deg da?

Hyggelig at du viser bilder gamle bilder fra min
sønn sitt gamle"lekeannlegg" fra 1997.
Di3 en du viser til er vel fra 60-tallet
og selv den har et slags "gitter".

Vi seniorer som har holdt på en stund synes
gjerne at det er en spennnende utfordring å
prøve å likne virkeligheten mest mulig.

I år 2003 forventes det kanskje mer av en
mj-modell enn i midten av forrige århundre?

God mj-høst!

Vennlig hilsen

Erik Thorsen
Go to Top of Page

pramsdal

793 Poster

Posted - 10/09/2003 :  09:15:01  Show Profile
En liten korreksjon: Jeg har ikke slaktet Rocos modell av Di-3. Jeg har hverken sett den (kun den danske utgaven) eller prøvet den. Men jeg synes det er for dumt å komme med en modell uten de typisk norske detaljene når det allerede har vært en utmerket modell på markedet i nærmere to år som har både speil, gitter og plog. Derfor spøker jeg også litt i en annen lenke om de som mente det var bedre å vente på Roco da Heljan/BMJ kom med sin modell.

Dersom noen foretrekker Rocos modell og vil ta bryet med å skaffe de ekstra delene selv fra andre leverandører, samt montere dem, må de gjerne gjøre det. Dette har, som det ble påpekt tidligere, mange gjort med både Märklins og Limas modeller. Men disse kom tross alt på markedet for mange år siden, da utvalget i norske modeller ikke var så stort og man derfor ikke stilte så store krav (Märklins Di-3 har vel vært på markedet i nærmere 40 år?).
Påstanden om at detaljene er utelatt for å holde prisen nede synes jeg er syltynn, kan Heljan klare det, kan vel Roco klare det også?

Jeg selv er rimelig behagelig anlagt og vil ha modellen så komplett som mulig. Jeg gidder ikke ha bryet med å finne en leverandør av de nevnte detaljer, bestille dem på postordre, gå på postkontoret for å hente dem og så bruke tid for å montere og eventuelt male dem. Jeg er faktisk villig til å betale noen hundrelapper ekstra hvis jeg kan slippe.

Noen velger moren, andre datteren. For meg er en Di-3 i gammel design ikke komplett uten vindusgitter, speil og plog. Heljans modell er derfor fortsatt det beste alternativet for meg. Andre vil sikkert foretrekke Rocos modell.
Uansett, ser det ut til at konkurransen har presset prisen ned og det er jo noe vi alle kan glede oss over.

Petter

Edited by - pramsdal on 10/09/2003 09:17:29

Edited by - pramsdal on 10/09/2003 09:18:55
Go to Top of Page

Bent Luther

20 Poster

Posted - 11/09/2003 :  09:25:05  Show Profile
Til orientering for dem som skulle være i tvil; Märklins modeller av di3 ble levert i flere utgaver. Den seneste rødbrune ble produsert i 1983 og var i salg i butikk frem til ca 1989. Da solgte Standard modelljernbaner ut sine siste eksemplarer. Så fikk vi den grønne varianten der Finn Moe og hans foretak NMJ/Romerike hobbysenter visstnok var konsulenter for detaljeringen. I kundepost som utgikk derfra i 1990 het det følgende; "Nydelig modell fra Märklin". Selvom støpeformen til modellen er produsert for ca 40 år siden kan man ikke si at dette er en modell fra midten av forrige århundre.

Når det gjelder detaljering og modellmål er det uansett naturlig å stille høyere krav i dag. Ingen ville i dag finne på å presentere en ny lokomotivmodell i merkbart forkortet utgave, selv ikke Märklin. Imidlertid matcher den gamle Märklinmodellen virkelighetens di3 meget godt på ett område og det er robusthet. Di3 har hatt en lang karriere på norske spor og er en solid konstruksjon. Det samme kan man si om Märklinmodellen. Derfor har undertegnede vanskelig for å akseptere at vi nå får modeller av di3 der plasten dominerer så kraftig. I så måte var Heljans modell en meget stor skuffelse. En slik gebrekkelig plastfinish kombinert med "utsikt" inn til løstliggende støpegods innenfor gluggene, gjorde at jeg avsto helt fra denne. Rocos modell har betydelig bedre finish, men også her savner jeg mer kvalitet og "avstiving" av materialer.

Det beste ville vært en ny modell fra Märklin, produsert helt fra bunnen av og med alle detaljer. Slik lager Märklin sine modeller i dag om oppdraget blir gitt. Dette skjer dessverre ikke når det gjelder di3. Da burde andre produsenter tilstrebe denne produsentens uovertrufne robusthet og holdbarhet over tid. Mer metall, takk. Til Lillehagen og Ulfsrud; Jeg ønsker meg en høykvalitets modell i nydesign fra Roco, da Heljans ikke holder mål

Bent Luther

Bent Luther

Bent Luther
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 11/09/2003 :  17:32:03  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
quote:

Jeg vil gjerne ha en Di 3 i mellomdesign. Grønn uten hvit stripe er også en modell jeg kunne tenke meg.

MVH

Vidar Andreassen

NMj/Heljan kommer med Di3.624 i mellomdesign, ventes på markedet vintren 2004.

Hilsen
LarsB

Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 11/09/2003 :  17:35:15  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Leveransebildene av Di3.641 i Trollhatan 1959, med skjørt og speil. NMJ kommer med gitter og speil i superline og fåes til de som kjøper Di3 loket fra roco hos nmj.

Hilsen
LarsB

Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 11/09/2003 :  18:31:24  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
Så hvorfor i all verden skal vi kjøpe Di3 med gitter ferdig påmontert når ikke NSB gjorde det.... Mye mer forbilderiktig å ettermontere disse selv. Dessuten blir det jo helt feil å kjøpe loket her i Norge når NSB kjøpte sitt i Sverige...

Nei, det blir nok ingen Di3 på meg.

Og nå går det vel ikke lang tid før Roger kommer med bilder fra det gamle H0-anlegget mitt....

Heine
Go to Top of Page

smholt

Norway
1869 Poster

Posted - 11/09/2003 :  18:42:23  Show Profile  Visit smholt's Homepage
quote:

Så hvorfor i all verden skal vi kjøpe Di3 med gitter ferdig påmontert når ikke NSB gjorde det.... Mye mer forbilderiktig å ettermontere disse selv. Dessuten blir det jo helt feil å kjøpe loket her i Norge når NSB kjøpte sitt i Sverige...

Nei, det blir nok ingen Di3 på meg.

Og nå går det vel ikke lang tid før Roger kommer med bilder fra det gamle H0-anlegget mitt....

Heine

Du får bygge den selv i Z-skala, som Sverre J. Dahl gjorde for 10 år siden:

Les mer her:
http://home.online.no/~bjuk/zscale/start.htm

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page
Side: of 4 Previous Topic Tema Next Topic  
Previous Page | Next Page
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page