Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Amerikansk MJ og jernbane
 ombygging
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter  Tema Next Topic  

Otto Andersson

4 Posts

Posted - 04/06/2003 :  15:34:25  Show Profile
Er det noen som vet hvilke US lokfabrikanter som er kan bygges om til vekselstrøm?

thomas snare knutsen

Norway
663 Poster

Posted - 04/06/2003 :  15:42:01  Show Profile
samtlige
så lenge du får plass til slepeskoen.
du trenger en dekoder feks esu lokpilot(ca 300 penger)

med venlig hilsen
thomas
Go to Top of Page

Henning L

874 Poster

Posted - 04/06/2003 :  16:15:57  Show Profile
quote:
Thomas: samtlige
så lenge du får plass til slepeskoen.

Hjulene kan by på problemer. Lokene fra USA er som regel utstyrt med såkalt RP25-hjul, de har mindre flenser og annen form enn NEM-hjul fra Europa, og definitivt fra Märklinhjul, som er ganske solid bygde saker, utenom alle standarder.
Det kan bli trøbbel i sporveksler på grunn av dette. C-sporet er vel det gunstigste i forhold til dette, vil jeg tro. NEM-hjul på vogner går i allefall bra gjennom disse.

Noen med mer håndgripelig erfaring med dette enn meg?

mvh
Henning L

Go to Top of Page

Nicholas

232 Poster

Posted - 04/06/2003 :  19:11:01  Show Profile  Visit Nicholas's Homepage
quote:

Hjulene kan by på problemer. Lokene fra USA er som regel utstyrt med såkalt RP25-hjul, de har mindre flenser og annen form enn NEM-hjul fra Europa, og definitivt fra Märklinhjul, som er ganske solid bygde saker, utenom alle standarder.
Det kan bli trøbbel i sporveksler på grunn av dette. C-sporet er vel det gunstigste i forhold til dette, vil jeg tro. NEM-hjul på vogner går i allefall bra gjennom disse.

Noen med mer håndgripelig erfaring med dette enn meg?

mvh
Henning L

Vi har (inntil videre) Märklin K-skinner i klubben (Drammen MJK) og det går greit med RP-25 hjul der. Noen penser kan være litt køddne, og du må file litt på de der dingsene som stikker opp (jeg velger å kalle dem det, i stedet for å erte på meg et par stykker.... ), da særlig rett ved hjertestykket. Det hender at gearboksene på boggiene drar nedi. Ellers intet problem.

mvh
Nicholas

"You are now too far from reality!"

-Mohammed Sayeed Al-Sahaf
Irakisk informasjonsminister
Go to Top of Page

thomas snare knutsen

Norway
663 Poster

Posted - 04/06/2003 :  22:34:42  Show Profile
nicholas
jeg måtte file litt på enden av hjertestykket på pensen inne i ene tunellen
et vist lok stopper med en gang der pga et skjørt

med venlig hilsen
thomas
Go to Top of Page

Nicholas

232 Poster

Posted - 04/06/2003 :  23:03:01  Show Profile  Visit Nicholas's Homepage
quote:

nicholas
jeg måtte file litt på enden av hjertestykket på pensen inne i ene tunellen
et vist lok stopper med en gang der pga et skjørt

med venlig hilsen
thomas

Hvilket da?

mvh
Nicholas

"You are now too far from reality!"

-Mohammed Sayeed Al-Sahaf
Irakisk informasjonsminister
Go to Top of Page

pramsdal

793 Poster

Posted - 04/06/2003 :  23:31:09  Show Profile
Hos Trinbrættet i Århus kjøpte jeg hjul med europeiske flenser til et Athearn understell (SD40-2) som jeg hadde satt inn i et ombygget Lima MZ-lok. Hjulene var til å presse inn på de originale akslene fra Athearn. Mener at jeg ga DKK 60,- for et sett med tolv hjul.

Petter

Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 05/06/2003 :  10:10:30  Show Profile
Du kan jo titte litt her. Mye U.S. med slepesko. for en rimelig penge. Så slipper du hele sjansespillet med ombygginger som kanskje går.

http://www.modellcompagniet.no/Web_sider/Produkter/Mehano/mehano.htm

Håndgripelige erfaringer:
Jeg har kjørt mye RP25 på K-skinner i min tid og har aldri merket at det er noe nevneverdig problem. Hvis overhodet noe. Det er bare å kjøre i vei.
På Märklins C-skinner er det neppe noe problem heller.
Henning L konststatrer at NEM-hjul faktisk går bra gjennom disse så da er de vel så nogenlunde brukandes.

Midtkontakten kan være et problem på noe 2-skinnemateriell.
Det kan jo være at det er både mulig og mer praktisk å file på undersiden av et lok enn på en bråte mer eller mindre tilgjengelige vekseler.
Filer du ned midtlederne så må du også isolere skinnetoppen ved å stryke ut en dråpe epoksy.
For mange er det å file på loket kanskje en formastelig tanke, men det får du jo vurdere selv.
De Mehanolokene som har AC-utgaver behøver du i alle fall ikke gjøre noe slikt med.
God tur.

ØW
Go to Top of Page
   Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page