Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Gledesprederen og andre uhøytideligheter
 Drømme-anlegget
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forrige side
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic
Side: of 2

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 16/06/2003 :  22:00:07  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
quote:

Har Peer vært på selvbyggertreff med noe som han har fått en gjeng dårlig betalte polakker til å lage????

Heine

Ikke godt å vite hva Peer driver på med

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman
Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 16/06/2003 :  22:09:49  Show Profile  Visit bawaria's Homepage

markedet mens jeg bygger annlegg med mine 4 lok og 220 trær. (Bilder kommer om noen år i mj-bladet...hihi.)
Mange vil også si: hvor skal jeg ta 30.000 ifra, ta en titt i skuffen og tell lokomotivene dine, kanskje det allerede er for sent...fanden også, jeg har allerede gått i fella, der lå det jommen 32 stk DI3 i forskjellige farger,fabrikat,litranr osv, men jeg har ikke noe annlegg og kjøre dem på, jaja, jeg får heller lese litt "Eisenbahn JOURNAL" på senga og drømme litt. [/quote]

Er i gang med å drømmer om nytt hjemmeanlegg, begynner på det til høsten.
Reissbourg bli hugget. Budsjettet for Reissbourg var ca 50-60.000.-kr da har jeg ikke tatt med cola og røyk.

Terje Reiss
Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 16/06/2003 :  23:05:07  Show Profile  Visit EiKa's Homepage

Er i gang med å drømmer om nytt hjemmeanlegg, begynner på det til høsten.
Reissbourg bli hugget. Budsjettet for Reissbourg var ca 50-60.000.-kr da har jeg ikke tatt med cola og røyk.

Terje Reiss

[/quote]
Tar du med cola og røyk, så mer enn dobler du vel det budsjettet Du burde egentlig finne en måte å spare opp all den røyken du slipper ut for å bruke den i damplokene dine etterpå. Det gir ihvertfall en billigere røyk der enn det gjør slik du nå driver og brenner dekodere for å få dem til å ryke litt

Ellers skal vel ikke Reissbourg hogges vel, skal vi ikke utstyre det med myntautomat og ta det med på fremtidige MjF messer da? Hvis anlegget blir revet så blir vel ihvertfall siste mulighet til å se det i drift på standen til Vestfold Modelljernbane Import under modellmessen i Tønsberg 30-31 august det da

Eirik
Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 16/06/2003 :  23:35:35  Show Profile  Visit bawaria's Homepage
quote:
[Ellers skal vel ikke Reissbourg hogges vel,/quote]

Det skal det ja.

quote:
skal vi ikke utstyre det med myntautomat og ta det med på fremtidige

IKKE F--n

[quote] Hvis anlegget blir revet så blir vel ihvertfall siste mulighet til å se det i drift på standen til Vestfold Modelljernbane Import under modellmessen i Tønsberg 30-31 august det da

Korrekt.

Terje Reiss
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 17/06/2003 :  00:09:22  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
quote:

Mange vil også si: hvor skal jeg ta 30.000 ifra, ta en titt i skuffen og tell lokomotivene dine, kanskje det allerede er for sent...fanden også, jeg har allerede gått i fella, der lå det jommen 32 stk DI3 i forskjellige farger,fabrikat,litranr osv, men jeg har ikke noe annlegg og kjøre dem på, jaja, jeg får heller lese litt "Eisenbahn JOURNAL" på senga og drømme litt.

Jeg har ingen annlegg men 4 nohaber (3 di3 og dsb my). Har planer om å kjøpt flere nohaber bare jeg får solgt den j.....l leligheten min. Har også fått lov av madamen å bygge et lite annlegg. SÅ i mens får man bare drømme vidre

Hilsen
LarsB

Go to Top of Page

MortenN

Norway
171 Poster

Posted - 17/06/2003 :  01:35:55  Show Profile

quote:

Jeg har ingen annlegg men 4 nohaber (3 di3 og dsb my). Har planer om å kjøpt flere nohaber bare jeg får solgt den j.....l leligheten min.

Hilsen
LarsB

Ja, det er da du må begynne og vurdere da, flere Nohaber eller trær og fint landskap til det nye annlegget ditt.

quote:

Har også fått lov av madamen å bygge et lite annlegg

trengs det flere Nohaber da??? Da havner dem i skuffen....sammen med alt det andre vi mj-ere har en tendens til og "kjekt og ha" samler på.

Morten Nordby

Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 17/06/2003 :  10:27:24  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Ja takk begge deler Kommer nok til bygge et annlegg bestående kun av disel matriel. Har et utkast til annlegg og anntall lok for å holde trafikken i gang.

Men flertallet av mine 13 lok er med 'tørkestativ' Hadde jeg hatt støre plass skulle jeg også ha bygget med kl. Men det blir disel i espoke 5. Men jeg kommer til å kjøre med El loken også, slik at de får luftet seg

Hilsen
LarsB

Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 17/06/2003 :  12:58:19  Show Profile
Hei !

Ref: quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Har også fått lov av madamen å bygge et lite annlegg

--------------------------------------------------------------------------------

Hvorfor er det så mange av oss som har det slik ?? Hvorfor er det alltid den annen part som bestemmer, og hele tiden legger føringer for hva som "vi får lov til" ?? Er virkelig vi mannfolk så "dumme" at vi lar oss styre av deres forgodtbefinnende ?? I så fall gjelder det vel å beregne godt når spørsmålet bør komme, mht disse biologiske syklusene som damene våre sliter med ??
Men det slår meg likevel - hvor tafatte mange er og ikke sier: Her vil jeg jammen ha et MJ-anlegg !! Det skal bli morro !
Kjenner flere som drømmer om rom, men "kjerringa" tok rommet og plasserte en symaskin der, som aldri blir brukt. Hvorfor er det sånn

Med undrende MJ-hilsen Tm Lynga

Go to Top of Page

Morten K. Agerup Myhr

Norway
370 Poster

Posted - 17/06/2003 :  13:48:28  Show Profile  Visit Morten K. Agerup Myhr's Homepage
quote:

Hvorfor er det så mange av oss som har det slik ?? Hvorfor er det alltid den annen part som bestemmer, og hele tiden legger føringer for hva som "vi får lov til" ?? Er virkelig vi mannfolk så "dumme" at vi lar oss styre av deres forgodtbefinnende ?? I så fall gjelder det vel å beregne godt når spørsmålet bør komme, mht disse biologiske syklusene som damene våre sliter med ??
Men det slår meg likevel - hvor tafatte mange er og ikke sier: Her vil jeg jammen ha et MJ-anlegg !! Det skal bli morro !
Kjenner flere som drømmer om rom, men "kjerringa" tok rommet og plasserte en symaskin der, som aldri blir brukt. Hvorfor er det sånn

Med undrende MJ-hilsen Tm Lynga

Jeg undrer litt, jeg også......

"Du" kan leses som TomL eller som hvem som helst andre av oss MJ-idioter:

Hvor mange "konkrete" hobbyer har du - og hvor mange har din madam?

Hvor mye plass opptar din(e) hobby(er) i huset (anlegg, verksted, oppbevaring mm) - og hvor mye opptar din madams?

Hvor mye har du brukt på din(e) hobby(er) siste 5 år - og hvor mye har hun brukt (nei, ikke prøv deg; du kan ikke regne feriereiser, klær, oppussing, møbler osv med blant hennes hobbyer!)?

Hvor flau er hun overfor sine venninner, mor etc for at du leker med tog - og hvor mye plages du av flauhet over hennes hobby(er)?

Kanskje vi ikke har det så ille likevel?

MG(anske-så-fornøyd)H

Morten
Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 17/06/2003 :  15:14:18  Show Profile

[/quote]
Jeg undrer litt, jeg også......

"Du" kan leses som TomL eller som hvem som helst andre av oss MJ-idioter:

Hvor mange "konkrete" hobbyer har du - og hvor mange har din madam?

Hvor mye plass opptar din(e) hobby(er) i huset (anlegg, verksted, oppbevaring mm) - og hvor mye opptar din madams?

Hvor mye har du brukt på din(e) hobby(er) siste 5 år - og hvor mye har hun brukt (nei, ikke prøv deg; du kan ikke regne feriereiser, klær, oppussing, møbler osv med blant hennes hobbyer!)?

Hvor flau er hun overfor sine venninner, mor etc for at du leker med tog - og hvor mye plages du av flauhet over hennes hobby(er)?

Kanskje vi ikke har det så ille likevel?

MG(anske-så-fornøyd)H

Morten
[/quote]

Hei Morten !

Jeg er faktisk ganske så fornøyd jeg også Har et eget stort hobbyrom og vel så det for meg selv. Om madamen ønsker å sy, så kan hun gjøre det i et annet rom.....hun syr forresten svært sjelden.....bare når hun har lyst på nye gardiner, og det er heldigvis ikke ofte...
Hobbyen hennes ellers er å lese krim-bøker, så vi har alle bokhyller i huset fulle. Men bøker koster klart mindre enn SuperModellene fra NMJ
Det hender til og med at det lånes fra biblioteket, så jeg ligger nok tynt an når det gjelder kostnader. ( I tillegg litt sans for foto, og det er heller ikke billig akkurat....) Men hvorfor skal alt måles i penger
Men hun er faktisk stolt av MJ-hobbyen min, og drar venner og kjente ned til MJ-rommet mitt, og er i alle fall ikke flau. Bare rister litt på hodet av min tålmodighet "med de små greiene".

Men likevel.....da vi bygde hus for få år siden, så falt det meg ikke inn å spørre, men bare si: Jippi - nå får jeg bedre plass til MJ-anlegget mitt

Fremdeles med undrende MJ-hilsen Tm Lynga

Go to Top of Page

MortenN

Norway
171 Poster

Posted - 17/06/2003 :  23:42:09  Show Profile
quote:

Jeg har et problem med drømme-anlegget mitt, når jeg våkner om morgnen er det borte.

Hilsen

Thor André

Ps: Det samme skjer med drømmekvinnen!

Edited by - erakt on 05/06/2003 09:45:52

Her holdes tråden godt synes jeg, både drømme-anlegget og drømmekvinnen er nevnt, men jeg vet faktisk ikke hva som koster mest og holde i gang, ække billig med damer heller....er nå min erfaring, dem liker og koste på seg litt dem også da, men det er jo greit det, vi menn liker jo VAKRE KVINNER og tog da.

Morten Nordby

Go to Top of Page

erakt

Norway
87 Poster

Posted - 18/06/2003 :  00:09:08  Show Profile  Visit erakt's Homepage
Det er iallefall snakk om flotte modeller i begge tilfeller.

Hilsen

Thor André

Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 18/06/2003 :  00:40:29  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Hva skal man med annlegg, hvis man ikke har tog å kjøre med

Og siden jeg ikke har plass kan jo jeg like godt sammle på lok og vogner til dagen jeg får bygget annlegg......

Hilsen
LarsB

Go to Top of Page

erakt

Norway
87 Poster

Posted - 18/06/2003 :  16:10:12  Show Profile  Visit erakt's Homepage
quote:

Hva skal man med annlegg, hvis man ikke har tog å kjøre med

Og siden jeg ikke har plass kan jo jeg like godt sammle på lok og vogner til dagen jeg får bygget annlegg......

Hilsen
LarsB

Dette høres ut som hva kom først høna eller egget?

Selv om du ikke har mulighet til å bygge "drømme-anlegget" nå er det nok lurt å å samle mer enn bare rullende matriell. Skinner, trær, hus, mennesker osv... koster også penger som det fort går mye mer av en det en først tror. Det kommer selvsagt også an på hva du ønsker med hobbyen, for noen er jo selve drømmen å ha mest mulig tog for bare å samle. Jeg har idag et mindre anlegg, men har spart opp en del skinner gjennom tidene og noe av det andre jeg vil trenge og har en hvis ide om hva jeg vil bygge. Jeg har idag ikke mer enn et rom som jeg leier, så med tiden må jeg nok si til banken at jeg ikke får plass til togbanen, men det vil nok allikevel medføre dårligere økonomi for annlegget og kostnader med alt som vil trenges.

Uansett bare å bygge en liten hylle bane vil mye erfaring som kommer veldig godt med når noe større skal bygges. Det går iallefall an å forbrede seg med å kjøpe mer enn tog mens man venter på den store muligheten til å bygge. Men jeg innrømme at det er mye mer moro å kjøpe et nytt lokomotiv enn skinner og trær.

Hilsen

Thor André

Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 18/06/2003 :  17:10:56  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Må innrøm at det er stas med nytt lok Desutten var ikke lok og vogner evig ,da de går ut av produksjon etter en stund....

Joda jeg har 33-40 meter med rocoline og noen byggninger også.

Desutten synes nevøene( tvillinger på 2 1/2 år) at det er stas å komme og kjøre tog, selv om de er litt vell unge. Så da er det ut på varandaen og kjøre hvis fint vær eller inne, hvis dårlig. Dette som en erstatning til et annlegg blir bygget seinere. Desutten er jeg på de åpne kveldene i Horten og kjører også.

På tide å pakke sammen......

Hilsen
LarsB

Go to Top of Page

PR

682 Poster

Posted - 18/06/2003 :  17:15:24  Show Profile  Visit PR's Homepage
Et alternativ er å bygge en modul eks FREMO for å finpusse og oppretolle byggeegenskapende man har tilegnet seg.
Det kan også være lurt å kjøpe de modellene som man vet vil bli utsolgt, og som man har et ønske om en gang i framtiden vil bruke på drømmeanlegget.
For Roco sin El 16 er idag nesten umulig å få tak i, og Di 5 har vært utsolgt i noen år. Så man må også følge med på hvilke modeller som begynner å bli utsolgt, slik at man sikrer seg de modellene man vil ha.
Hvis drømmen forandres, er salg et godt alternativ, og da løser man ut litt kapital, slik at nye innkjøp kan komme rimligere.

Mvh
Per Roar

Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 18/06/2003 :  17:15:40  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Mi Grete (de har jo navn, de fleste av kvinnene våre) skjønner og deler min glede når det skjer en stilig forbedring ute på anlegget. Hun smiler, men skjønner ikke, når et lok endelig beveger seg smidig og forbildetro. Hun ville aldri skjønt om jeg brukte 2-3000 på et tre cm langt Z-skalalok. Ikke før jeg kjøpte et gullkjede til og hengte loket rundt halsen hennes. Hvis vi kaller lokomotivene våre for "smykker", da skjønner damene presist det handler om: Jo mindre, penere og dyrere, jo bedre.

Hilsen Terje S
http://www.arctictrains.com

Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 18/06/2003 :  19:58:31  Show Profile  Visit bawaria's Homepage
quote:
Desutten synes nevøene( tvillinger på 2 1/2 år) at det er stas å komme og kjøre tog, selv om de er litt vell unge

Jeg synes jeg ser for meg de to nevøene med hver sin Nohab i noen klisne syltetøynever.

Da tenker jeg det blir modellmarerit isteden for modelldrøm

Terje Reiss
Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 18/06/2003 :  20:16:57  Show Profile  Visit bawaria's Homepage
--------quote] [/quoteHer holdes tråden godt synes jeg, både drømme-anlegget og drømmekvinnen er nevnt, men jeg vet faktisk ikke hva som koster mest og holde i gang, ække billig med damer heller....er nå min erfaring, dem liker og koste på seg litt dem også da, men det er jo greit det, vi menn liker jo VAKRE KVINNER og tog da.------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------
Det er for meg ikke noe problem å kombinere dette med pene damer og lok, bare se her

]

Den Schøne Wurttembergerin . Billig i drift:rå kål og bergylte

Terje Reiss
quote:

Edited by - bawaria on 18/06/2003 20:23:38
Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 22/06/2003 :  20:17:45  Show Profile  Visit EiKa's Homepage
quote:

Må innrøm at det er stas med nytt lok Desutten var ikke lok og vogner evig ,da de går ut av produksjon etter en stund....

Hilsen
LarsB

Men med alt som kommer av nyheter nå for tiden: gjør det så mye om man går glipp av en enkelt modell innimellom???

Mvh

Eirik
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 22/06/2003 :  21:15:39  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Man må priotere enkelt og greit.

Hilsen
LarsB

Go to Top of Page

erakt

Norway
87 Poster

Posted - 22/06/2003 :  23:39:49  Show Profile  Visit erakt's Homepage
quote:

Man må priotere enkelt og greit.

Hilsen
LarsB

Eller hardt og brutalt, det er ikke likke lett å velge alltid, særlig når ønskelisten er større enn kapitalen. På den annen side hadde det vel ikke hvert noen glede over et nytt lok på anlegget hvis enn kunne fått alle de togene enn ønsket seg utrn å være nødt til prioritere. Størst glede blir det med de togene enn har drømt om lenge og så en dag har enn spart opp nok til å kjøpe. Det er et stort øyeblikk. Det er som å ha jul og bursdag på en gang.

Hilsen
Thor André

Go to Top of Page
Side: of 2 Previous Topic Tema Next Topic  
Previous Page
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page