Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 H0 skala
 Pris på NMJ Dovregubben Lokomotiv fra 1988
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

bordsenius

1 Posts

Posted - 18/08/2003 :  21:47:44  Show Profile
jJeg har for mange år siden vært aktiv modell-tog-fantast, men grunnet for lite plass, barn , kanin o.l. er det nå så mange år siden jeg fikk brukt anlegget at jeg vurderer å selge unna litt.

Rosinen i pølsa er en "NMJ Type 49a Dovregubben." som jeg
anskaffet hos NMJi 1988, etter noen år i bestillingskø.

Mitt enkle spørsmål er hvor mye denen er verdt i dag? Den er aldri kjørt, og har ligget pent i boksen sin siden 1989.

Beklager dersom dette er feil forum for et slikt spørsmål ,men jeg fant ikke noe forum for salg/kjøp o.l.

Stig Bordsenius

KjellAn

Norway
814 Poster

Posted - 18/08/2003 :  22:07:50  Show Profile
Dovregubben ble vel avertert av NMJ for ca 4800,- da den i sin ble lansert. Men hva enkelte vil være villig til å betale i dag er jo en annen sak. Den ble laget i kun 250 eksemplarer (175 DC og 75 AC).

Prisen blir vel derfor etter hva helfrelste MJ'ere er villig til å betale. Et ubrukt eksemplar bør etter dagens prisnivå av lignende modeller ligge på minst det dobbelte.

Jeg har sett litt på MJ-ting som legges ut for salg på QXL, men er usikker på om en såpass eksklusiv modell finner kjøpere der. Du kan jo alltids legge inn din minstepris.

KjellAn
Go to Top of Page

ÅJ

141 Poster

Posted - 19/08/2003 :  03:08:54  Show Profile
Skal nok ikke se bort i fra at prisen har dobblet seg no ja.
Det er nok støre muligheter for å finne den rette kjøperen under MJ-Forumet sin kjøp og salgs side en på QXL. MJ-Rubrikanonser heter det, vist jeg ikke husker helt feil no.
Mvh
Åge J

Go to Top of Page

MortenN

Norway
171 Poster

Posted - 19/08/2003 :  08:38:09  Show Profile
quote:

Dovregubben ble vel avertert av NMJ for ca 4800,- da den i sin ble lansert. Men hva enkelte vil være villig til å betale i dag er jo en annen sak. Den ble laget i kun 250 eksemplarer (175 DC og 75 AC).

KjellAn

Den ble laget i 350 eksemplarer.

Morten N

Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 19/08/2003 :  10:19:08  Show Profile
quote:

Rosinen i pølsa er en "NMJ Type 49a Dovregubben." som jeg
anskaffet hos NMJi 1988, etter noen år i bestillingskø.

Mitt enkle spørsmål er hvor mye denen er verdt i dag? Den er aldri kjørt, og har ligget pent i boksen sin siden 1989.

Hei !

Ja, dette er virkelig en rosin ! Vet om eksemplarer som er blitt solgt for
rundt 12 - 15 tusen de siste årene. Treffer du rette kjøper, så blir nok prisen god. Vil tro mange som er innom og leser her på forumet er interessert ??!!

En annen mulighet er å levere den for salg hos Collector Model v/Bjørn Bratz.
Han arrangerer auksjoner på internett. Disse er populære, det kan jeg love.
Har kjøpt mange flotte modeller der selv. mailadr: bjbratz@c2i.net

Lykke til med salget !

MJ-hilsen Tm Lynga

Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 19/08/2003 :  18:49:11  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Dovregubben 49a lok nr 463 ble laget i 1988 av Nmj på Strømmen i et antall av 350 (kun likestrøm) Nyprisen var 5300kr.

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman
Go to Top of Page

Bent Luther

20 Poster

Posted - 26/08/2003 :  19:00:25  Show Profile
Prisen var kr 6195,-. Kvitteringen har jeg fortsatt! Ellers er det jo usikker verdi på slike ting. Dersom man oppnår kr 15 000,- får man igjen sine penger, men heller ikke mer. Noe økonomisk scoop var det altså ikke. Sist jeg satte messingvidunderet på sporet var det ikke antydning til liv! Annerledes da med Märklin. Det virker og består om alt annet dyrt og dårlig forgår! Amen to that!

Bent Luther

Bent Luther
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 26/08/2003 :  21:23:36  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
i Norske jernbanemodeller (blad) er prisen oppgitt til 5300, men kan jo være feil da.

Ser at Di3 superline går litt under nypris... Så da er vell kansje marked for nytt opplag av dovregubben?

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman
Go to Top of Page

Laurenz

Norway
384 Poster

Posted - 26/08/2003 :  21:40:35  Show Profile
quote:

Prisen var kr 6195,-. Kvitteringen har jeg fortsatt! Ellers er det jo usikker verdi på slike ting. Dersom man oppnår kr 15 000,- får man igjen sine penger, men heller ikke mer. Noe økonomisk scoop var det altså ikke. Sist jeg satte messingvidunderet på sporet var det ikke antydning til liv! Annerledes da med Märklin. Det virker og består om alt annet dyrt og dårlig forgår! Amen to that!

Bent Luther

Bent Luther

Det er ikke være en at du tar kontakt med NMJ for å få fikset den. Du har tros alt livtidsgaranti på loket.

Verdien på loket har mer en dobblet, syns det er bra fortjeneste jeg. Men man kjøper vel ikke noe slikt for å tjene penger på det eller?

Mvh,
Laurenz

Go to Top of Page

Bent Luther

20 Poster

Posted - 27/08/2003 :  00:48:45  Show Profile
Ettersom undertegnede ikke har solgt sitt eksemplar 14 og et halvt år etter anskaffelse, er det jo slik at min motivasjon for å skrape sammen kr 6195,- i januar år 1989, ikke først og fremst var med tanke på å gjøre en god investering. Imidlertid har en toneangivende person bak salget av denne og senere skuebrødsmodeller av messing ikke vist noen blygsel for å anbefale disse modeller nettopp av investeringsmessige årsaker. Han har sågar gitt dem tilnavnet investeringsobjekter.

Indeksregulering og renter er begreper som sier noe om pengers latente verdistigning dersom de gis en sikker plassering. Det finnes tabeller for slikt. Mitt råd er derfor entydig; ligg unna dyre messingmodeller og betal ned på boliggjeld og studiegjeld. La slike kjøp være forbeholdt en ekslusiv kundekrets av eksentriske rikinger, slik det er med Lemaco i Sveits og Tyskland. Arbeidsledige, uførepensjonister og alminnelige lønnsmottagere bør utvilsomt holde seg til funksjonelle mainstreamprodukter. Dette er imidlertid bare et velment råd. I våre ufornuftige,liberalistiske og forbrukerorienterte tider er det fritt frem for å blakke seg. Men husk hva både finansministeren og Carsten O.Five har sagt om forbrukslån.

Hva meg selv angår har jeg et avslappet forhold til mitt eierskap, selvom eiergleden forlengst er forsvunnet. Dette har sine historiske årsaker knyttet til det nevnte salgsapparatet her i Norge.

Bent Luther
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page