Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 H0 skala
 Strømopptak Heljan Di3
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

arneg

Norway
39 Posts

Posted - 19/08/2003 :  19:09:26  Show Profile  Visit arneg's Homepage
Etter at jeg gikk over til digital drift, så har det oppstått problemer med strømopptaket på disse lokene. Jeg har 3 stykk, alle med samme problem. Er det noen flere som har problemer? Har noen prøvd å gjøre noe med det? Virker som det er svak fjæring i metallet som ligger mot hjulene, her er det nok mulighet for forbedringer. Hva med de mørke hjulene, er disse gode nok?

Arne Heggeseth

Dag Cato

674 Poster

Posted - 19/08/2003 :  21:28:51  Show Profile
quote:

Etter at jeg gikk over til digital drift, så har det oppstått problemer med strømopptaket på disse lokene. Jeg har 3 stykk, alle med samme problem. Er det noen flere som har problemer? Har noen prøvd å gjøre noe med det? Virker som det er svak fjæring i metallet som ligger mot hjulene, her er det nok mulighet for forbedringer. Hva med de mørke hjulene, er disse gode nok?

Arne Heggeseth

Hei Arne,
jeg gjorde noen enkle grep for å forbedre strømopptaket og det fungerer upåklagelig.

Først så bøyde jeg blekkene så de ligger an mot baksiden på hjulene med en større kraft enn tidligere.

Så kjøpte jeg en klut ferdig innsatt med sølvpoleringsmiddel. Så polerte jeg innsiden av hjulene og hjulbanene med denne kluten og siden har alt vært bra.

MVH
DC

MVH
DC
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 19/08/2003 :  22:17:38  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Det som Dag Cato sier om å bøye blekkene stemmer. Har hatt det problemet på en av mine lok ( har 4 stk fra heljan) Og lett for å samle møk på de, så å gjøre reint hjulene er også lurt. Etter dette vill lokene dine gå som en drøm.

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman
Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 20/08/2003 :  09:47:18  Show Profile  Visit EiKa's Homepage
quote:

Arne Heggeseth

Vet ikke i hvor stor grad dette problemet har med overgang til digitalt og gjøre, men det er klart at med den noe høyere digitale spenningen på sporet er det lettere for at støv kan brenne seg fast på hjulringene dersom du ikke er flink til å holde sporet rent.

Når det gjelder hjulene så er disse av den brunerte typen som har blitt så poppulær de siste årene. De er vesentlig penere å se på enn de gamle blanke hjulene, men strømopptaket i disse er mye dårligere.
Jeg har en bekjent som hadde med seg en Heljan Di3 til klubben i Horten for å kjøre med for en ukes tid siden, og det loket stoppet stadig vekk. Da gjorde jeg som jeg pleier..... tok frem dremeldrillen og satte på en stålbørste og polerte av bruneringen på hjulbanen. Etter dette gikk loket helt nydelig, også under krypkjøring, uten at vi hadde gjort noe som helst med skinnene.

Mvh

Eirik
Go to Top of Page

Dag Cato

674 Poster

Posted - 20/08/2003 :  15:18:07  Show Profile
quote:

Når det gjelder hjulene så er disse av den brunerte typen som har blitt så poppulær de siste årene. De er vesentlig penere å se på enn de gamle blanke hjulene, men strømopptaket i disse er mye dårligere.
Jeg har en bekjent som hadde med seg en Heljan Di3 til klubben i Horten for å kjøre med for en ukes tid siden, og det loket stoppet stadig vekk. Da gjorde jeg som jeg pleier..... tok frem dremeldrillen og satte på en stålbørste og polerte av bruneringen på hjulbanen. Etter dette gikk loket helt nydelig, også under krypkjøring, uten at vi hadde gjort noe som helst med skinnene.

Mvh

Eirik

All form for sliping er fy, og dobbelt fy. Sliping gir små riper i hjulbanen hvor støv og dritt lettere setter seg etter litt bruk. Ved å polere hjulbanen får du en helt glatt overflate hvor dritten ikke får satt seg så lett. Jeg har ennå ikke hatt problemer med strømopptaket etter at jeg begynte å polere.

MVH
DC

MVH
DC
Go to Top of Page

arneg

Norway
39 Poster

Posted - 20/08/2003 :  19:50:08  Show Profile  Visit arneg's Homepage
Jeg får prøve å bøye litt og gå til gullsmeden og kjøpe en poleringsklut. Det er irriterende med alle disse stoppene. Har også andre lok av anerkjent merke og disse er det ikke noe problem med.

Arne Heggeseth
Go to Top of Page

Dag Cato

674 Poster

Posted - 20/08/2003 :  20:15:49  Show Profile
quote:

Jeg får prøve å bøye litt og gå til gullsmeden og kjøpe en poleringsklut. Det er irriterende med alle disse stoppene. Har også andre lok av anerkjent merke og disse er det ikke noe problem med.

Arne Heggeseth

Di3 er visst litt spesiell. Lurer på om de har vært uheldig med bruneringen?

MVH
DC
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 20/08/2003 :  21:45:28  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Min Dsb My (heljan) har jeg aldri hatt problemer med.......

Hilsen
LarsB

Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 20/08/2003 :  21:49:47  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Min Dsb My (heljan) har jeg aldri hatt problemer med.......
Desutten har my'en annen motor som er treigere og annen eletronik. (lavere toppfart). Tror jeg skal sammelinge med EL18 loket mitt.

Maks hastighet for:
My: 133km
Di3a: 105km. Likevell er modellen av Di3 raskere.

Hilsen
LarsB

Edited by - larsb on 20/08/2003 21:51:42
Go to Top of Page

Dag Cato

674 Poster

Posted - 20/08/2003 :  23:39:00  Show Profile
Lurer på om det ikke ble brukt en annen brunering på Di3 enn på My?

MVH
DC
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 21/08/2003 :  19:16:15  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
quote:

Lurer på om det ikke ble brukt en annen brunering på Di3 enn på My?

MVH
DC

Det er godt mulig. Får med tiden se hvordan de nye nohabene er.
'kappkjørte' 3.621 med el18 loket til Roco. Det var ikke tvil om at 18 loket er raskere også i 1:87 selv om Di3 lokets skala hastighet er for høyt.
Så da er det dukket for ny fartsrekord i Horten

Hilsen
LarsB

Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 21/08/2003 :  20:08:47  Show Profile  Visit bawaria's Homepage
quote:
Så da er det dukket for ny fartsrekord i Horten

Det skal nok mer en en brunsvidd Nohab til å slå rekordene til Thor med ICE settet sitt ja.

Lurer på vilket vidunder middel dere bruker å polere med. Selv bruker jeg isopropanol. Er det noen som har erfaring med aceton? Jeg har noen ganger brukt startgass på verstingene med bra resultat( obs. ikke sett loket på skinnene før gassen har luftet seg helt ut, ellers kan en få seg en overaskelse). Start gass på Q tips ikke direkte på delene, idet at den kan løse opp vann merker etc.

Terje Reiss
quote:

Edited by - bawaria on 21/08/2003 20:22:38

Edited by - bawaria on 21/08/2003 20:29:53
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 21/08/2003 :  20:40:49  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Skal nok litt til å ta Thor. Men får ta personlig pers med El18.2243 og her snakker vi ikke nohab, Terje
(selv om de sikkert kommer til å liggende i beggen, i tilfelle en tur)

Hilsen
LarsB

Edited by - larsb on 21/08/2003 20:41:57
Go to Top of Page

arneg

Norway
39 Poster

Posted - 31/08/2003 :  18:34:47  Show Profile  Visit arneg's Homepage

Jeg har nå fikset på strømopptaket. Pusset hjulene med Duraglit og bøyde ut kontaktene for strømopptak. Det ser ut som det vil hjelpe, men skal det være nødvendig å gjøre slikt på nye lok?

Arne Heggeseth
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page