Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 H0 skala
 slemme slemme peco
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

thomas snare knutsen

Norway
663 Posts

Posted - 20/08/2003 :  13:46:22  Show Profile
pecoveksler er slemme mot hjulene mine

noen som kan gjette hva slags hjul det er og hva som skjer?

med venlig hilsen
thomas

Bjørn Runar Larsen

Norway
310 Poster

Posted - 20/08/2003 :  13:57:12  Show Profile  Visit Bjørn Runar Larsen's Homepage
Märklinhjul? (overholder ikke NEM standard)
eller
gamle Lima-hjul med megaflenser (pizzakuttere)?

Spøk til side: Har du sjekket at hjulene har rette innermål? (de kan være galt justert fra fabrikk)

Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
Go to Top of Page

thomas snare knutsen

Norway
663 Poster

Posted - 20/08/2003 :  14:14:20  Show Profile
quote:
Märklinhjul? (overholder ikke NEM standard)
eller
gamle Lima-hjul med megaflenser (pizzakuttere)?

Spøk til side: Har du sjekket at hjulene har rette innermål? (de kan være galt justert fra fabrikk)

Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen

nei,nei ja men hjulene er ikke fabrikkprodusert.

med venlig hilsen
thomas
Go to Top of Page

thomas snare knutsen

Norway
663 Poster

Posted - 26/08/2003 :  21:26:42  Show Profile
ingen som klarer og gjette?
noe erik olsen og håvard houen har bare at dems hjuk er i 0 skala mine er i h0 skala
gjetter noen hva slags hjul?

med venlig hilsen
thomas
Go to Top of Page

Håvard H

Norway
2123 Poster

Posted - 27/08/2003 :  00:24:54  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage
quote:

ingen som klarer og gjette?
noe erik olsen og håvard houen har bare at dems hjuk er i 0 skala mine er i h0 skala
gjetter noen hva slags hjul?

med venlig hilsen
thomas

Om du skal kjøre finescale er det essensiellt at vekslene er bygd etter standarder som er tilpasset etter hjulene. Dette gjelder uansett skala.

Så jeg vil heller si dumme, dumme modellbygger som tror at finskala hjul vil fungere i veksler som er bygd for hjul med helt andre spesifikasjoner.
(Hjulbane som omtrent er dobbel så bred som finskala, flenser som er tre ganger så dype osv.)

Hvem som lager finskala hjul i HO aner jeg ikke. Vet bare at Alan Gibson lager Proto:87 hjul for det amerikanske markedet. I England er det et vell av produsenter som lager finskala ting, men de suller jo rundt i 1:76 og har flere standarder. Scale4, EM gauge og hva det nå heter alt sammen.

Mvh Håvard H

http://www.folk-rovere.org/mj/
Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 27/08/2003 :  14:26:05  Show Profile  Visit keknor's Homepage
Thomas,

har du skaffet deg 2mmSA hjul til H09-banen din? Det går ikke bra på PECO. Men på min nye selvbygde pens i FS160n1067 (Puh) med code 24 skinner (0.6mm høy skinneprofil av NS rund tråd), går disse lekre hjulene pent igjennom. (sporvidde 6.65mm, bakside/bakside BB hjul innskjøvet til 5.75mm og rillebredde 0.5mm.

Hvis du vil prøve deg med slike hjul til H09, kontakt meg så kan jeg gi deg målene for en fungerende standard.

kek

Go to Top of Page

B E Pedersen

Norway
805 Poster

Posted - 27/08/2003 :  16:03:25  Show Profile
Hei!

Hvor ble finskalaen av
Rund skinneprofil

Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 27/08/2003 :  20:35:48  Show Profile  Visit keknor's Homepage
quote:
Hei!
Hvor ble finskalaen av
Rund skinneprofil?

BEP, jo det skal jeg fortelle deg:
(jeg skjønner den litt spøkefulle undertonen)

I en så liten skala som N (1:160) gjelder litt andre regler enn i f.eks. Håvards finskala (protoskala?) 0. Håvard kan tillate seg å gjengi hver eneste nagle. Det kan kanskje jeg og i N med etsing og slikt, men faren er at den skalariktige naglen blir borte under selv et tynt malinglag. Den er nærmest usynlig og derfor mindre viktig. Mye viktigere i N er riktige proporsjoner. Det er her vanlig N faller helt igjennom med sine dampveivalshjul og 32 cm høye (ca A4 perm på høykant) skinneprofiler.

Derfor prøver noen av oss å gjøre noe med det og tar den "tunge" veien med å forkaste det kommersielle vedr. hjul og skinner. Vi tillater oss å kalle dette for "Finescale" eller på norsk "Finskala" Jeg følger nå Fremos norm for finskala som nå heter FS160. Den er i prinsippet lik "The Two Millimetre Scale Association"s (2MMSA)standard, men med en noe redusert sporvidde og hjulavstand.
Tidligere (1980-tallet)har jeg eksperimentert med en selvkomponert "finskala" som var nesten lik FS160.

Min lille FS160n1067 pens gjengir en norsk smalsporpens i riktige proporsjoner og med riktig (1:8) vinkel . At jeg må bruke et 0.6mm rundt profil, er etter min erfaring mindre vesentlig og skyldes som du sikker vet at minste kommersielle skinne"profil" er code 40 og har vært det siden 1960-tallet. Code 40 tilsvarer i N de største skinneprofilene som er i bruk hos NSB i nyere tid.

Så kan jeg nevne at i 2MMSA er det vanlig å bruke et rektangulært 1mm høyt profil som skinne. Nytt av året er et mindre rektangulært profil med høyde 0.75mm (code 30). Denne har jeg tenkt å teste for lett skinnegang i normalspor.

kek

Etter denne lille "avsporingen" må jeg spørre Thomas:

Hvordan var gjettingen min?

Go to Top of Page

thomas snare knutsen

Norway
663 Poster

Posted - 27/08/2003 :  20:57:45  Show Profile
litt feil men det er proto:87 hjul i ho
hadde tenkt og ha de på ei vogn men nå blit de nok bare liggendes på hylla.

med venlig hilsen
thomas
Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 27/08/2003 :  21:05:59  Show Profile  Visit keknor's Homepage
quote:
litt feil men det er proto:87 hjul i ho
hadde tenkt og ha de på ei vogn men nå blit de nok bare liggendes på hylla.

med venlig hilsen
thomas

Hvorfor ikke sette disse hjulene på vogna di? SÅ kjøper du en code 55 flexskinne som du monterer på en finer eller plankebit. Så ballasterer du den med fin lys sand osv. Kanskje det gir mersmak?

kek

Go to Top of Page

thomas snare knutsen

Norway
663 Poster

Posted - 27/08/2003 :  21:15:03  Show Profile
ja kansje det.........
elleers kommer jeg kansje til og bygge meg en scandinavian finke og da kommer de hjulene på den.
jeg tar en pen planke,selvbygger nokk noe code 40 spor og setter vogna på den tror jeg.

med venlig hilsen
thomas
Go to Top of Page

oeg

Norway
1 Poster

Posted - 28/08/2003 :  09:00:43  Show Profile
Thomas.

Muligens har dette firmaet hjulene du trenger http://www.luck-feinmechanik.de/

Mvh
Odd Egil Granli.

Go to Top of Page

Knut Tysnes

532 Poster

Posted - 28/08/2003 :  23:05:49  Show Profile  Visit Knut Tysnes's Homepage
Thomas,
her er et par linker du kan se nærmere på:
http://www.finescale.org.uk/
http://home.freeuk.net/nmrabr/track/turn8.htm
Kanskje finner du noe interessant her.
Jeg var borti en spennende side. Noen som tilbyr byggesett for finescale sporvekslerere basert på Central Valleys byggesett, men med et sporkryss bygd opp av 3-4 deler!!
Men selvfølgelig finner jeg ikke tilbake til siden i farten, men takket være loggen og stahet fant jeg den:
http://www.proto87stores.com/
Dette må være stedet for dere som er interessert i Proto87-
Modelrailroader starter en serie med bygging av et P87 anlegg nå i høst (oktobernummeret??)

God natt
Hilsen KnuT

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page