Jeg har altså lagt min første Peco-veksler (N) og ville idag prøve koblingene. Jeg hentet frem Lokmaus II og koblet på kjørestrømmen. Vekslermotoren (Peco) er koblet til kjørestrømledningen. Det eneste som skjedde da jeg trykket på knappen, var at det summet svakt i motoren.
Jeg hentet så Fleischmann-trafoen og koblet på vekselstrømmen fra denne. Da fungerte sporveksleren. Motoren og koblingene var altså i orden.
Kan jeg ikke bruke digitalstrømmen på sporveksleren? Jeg brukte en av de sorte motorene. Vet noen om det ville fungert med en av de nyere grønne motorene fra Peco?
Jeg har altså lagt min første Peco-veksler (N) og ville idag prøve koblingene. Jeg hentet frem Lokmaus II og koblet på kjørestrømmen. Vekslermotoren (Peco) er koblet til kjørestrømledningen. Det eneste som skjedde da jeg trykket på knappen, var at det summet svakt i motoren.
Jeg hentet så Fleischmann-trafoen og koblet på vekselstrømmen fra denne. Da fungerte sporveksleren. Motoren og koblingene var altså i orden.
Kan jeg ikke bruke digitalstrømmen på sporveksleren? Jeg brukte en av de sorte motorene. Vet noen om det ville fungert med en av de nyere grønne motorene fra Peco?
-Bjørn
Hvis det er noen av de gamle pecomotorene som trekker noe fryktelig med strøm som du har brukt så skjønner jeg godt at lokmaus digitalen ikke klarer å levere nok strøm.... selv fleischmanntrafoen fikk nok full jobb da.
Ellers skal du aldri benytte strømmen fra utgangen på en digitalbooster til å drive sporveksler via en bryter. Skal du drive sporvekslene med digitalspenningen så må de være tilkoblet via en sporvekseldekoder. ved å koble de direkte til den digitale kjørespenningen via en bryter vil du kunne sende ganske mye støysignaler ut på det digitale nettet som kan gi problemer for togene som kjører der. det er ikke slik digitalstyringen er ment og brukes. Skal du styre sporveksler via brytere på gamlemåten, så hent spenning til disse fra trafoen som leverer strøm til boosteren, eller ennå bedre fra en separat trafo. ikke fra den digitale kjørespenningen, det er som ordet sier primært en kjørespenning.
quote: Hvis det er noen av de gamle pecomotorene som trekker noe fryktelig med strøm som du har brukt så skjønner jeg godt at lokmaus digitalen ikke klarer å levere nok strøm.... selv fleischmanntrafoen fikk nok full jobb da.
Ellers skal du aldri benytte strømmen fra utgangen på en digitalbooster til å drive sporveksler via en bryter. Skal du drive sporvekslene med digitalspenningen så må de være tilkoblet via en sporvekseldekoder. ved å koble de direkte til den digitale kjørespenningen via en bryter vil du kunne sende ganske mye støysignaler ut på det digitale nettet som kan gi problemer for togene som kjører der. det er ikke slik digitalstyringen er ment og brukes. Skal du styre sporveksler via brytere på gamlemåten, så hent spenning til disse fra trafoen som leverer strøm til boosteren, eller ennå bedre fra en separat trafo. ikke fra den digitale kjørespenningen, det er som ordet sier primært en kjørespenning.
Mvh
Eirik
Eirik
Takk for rådet. Jeg trodde jeg kunne bruke digitalstrømmen siden den også er en slags vekselstrøm. Jeg får heller strekke en ekstra kabel og koble på Fleischmann-trafoen.