Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 H0 skala
 Sporplan
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

kvisli

135 Posts

Posted - 25/08/2003 :  22:02:30  Show Profile
Hei igjen

Jeg har et lite prosjekt i tankene: En lite rundbane med Märklin metall. Det skal være en lekebane og den skal være lettbygd og ha alle spor på ett plan. Format 240x120 cm.

Nedenfor vises et par sproplanforslag. Hvis noen er brydd med å si sin mening om dem, ville jeg sette pris på det.

Den med to rundinger er nok overfyllt av skinner. På den andre siden kan man holde to tog i bevegelse samtidig. Den med én runding gir mer plass tilbygninger og landskap. På den annenside gir den mindre kjøremuligheter. Burde jeg kanskje lage noe helt annet?

oivind

45 Poster

Posted - 26/08/2003 :  09:48:22  Show Profile
Hei,
hvis små barn skal leke med anlegget så tror jeg det er en fordel om sidesporene ligger utenfor rundbanen. Jeg vil foreslå at du f.eks lager et område med sidespor i den ene enden og et langs den ene sida. På den måten slipper de å lene seg over sporet hele tiden. Ei plate på 120 cm er så brei at unger ikke vil nå inn til midten uten å krabbe opp på plata.
Barn blir ganske fort lei av å se et tog kjøre rundt og rundt og vil leke mer aktivt med å less på vogner og kjøre ting fra et sted til et annet. De vil også gjerne kunne kjører biler rundt og flytte rundt på bygninger for å lage byer etc. En mulighet kan være å ha et område f.eks den ene enden av plata hvor sporene ikke er montert permanent, men hvor det er mulig å sett opp hus og legge spor fritt.
Dette var bare noen umiddelbare tanker, men jeg håper å få mulighet til å teste ut selv om et par år når dattera mi har blitt litt større. Vi er fremdeles på Briotog stadiet.
mvh
Øivind

Go to Top of Page

B E Pedersen

Norway
805 Poster

Posted - 26/08/2003 :  19:15:52  Show Profile
Med et lite skråblikk til Øivinds innlegg, kokte jeg sammen denne i all hast:

Under slike forutsetninger blir det jo mest for å få plass til speghettien - så blir det opp til den ærede leser å se om de kan få til noe vettugt driftsmønster her

Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 26/08/2003 :  21:20:26  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Ikke alle tog er glade i kurver, spesielt ikke i de små radiusene som R2 og mindre. Men det er ikke noe problem hvis du benytter tog som klarer det utmerket.

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman
Go to Top of Page

B E Pedersen

Norway
805 Poster

Posted - 27/08/2003 :  13:31:33  Show Profile
quote:

Ikke alle tog er glade i kurver, spesielt ikke i de små radiusene som R2 og mindre. Men det er ikke noe problem hvis du benytter tog som klarer det utmerket.
Hilsen
LarsB

Ja, nå forsto jeg "oppgaven" som et Mä lekeanlegg á lá startsett, og der er kurvene sjelden noe problem, eller ....

Go to Top of Page

kvisli

135 Poster

Posted - 30/08/2003 :  21:17:48  Show Profile
Jeg takker for kommentarene til sporplanene.

Jeg har laget meg en liste over de skinnestykkene jeg trenger, og så får jeg ta turen til butikken en dag for å se hva jeg finner.

-Bjørn

Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 30/08/2003 :  21:20:11  Show Profile  Visit LarsB's Homepage

quote:

Ja, nå forsto jeg "oppgaven" som et Mä lekeanlegg á lá startsett, og der er kurvene sjelden noe problem, eller ....

Siden startsett inneholder vogner som liker seg på r2 så er det ikke noe problem.

Hilsen
LarsB

Go to Top of Page

Ola Trygve Kvitle

298 Poster

Posted - 31/08/2003 :  13:49:33  Show Profile
quote:

Med et lite skråblikk til Øivinds innlegg, kokte jeg sammen denne i all hast:

Under slike forutsetninger blir det jo mest for å få plass til speghettien - så blir det opp til den ærede leser å se om de kan få til noe vettugt driftsmønster her

Burde ikke de vært en mulighet til å kjøre toget fra stasjonen nederst til
venstre til stasjonen øvrest til høyre.
F.eks. ved å forbinde rettstrekningene i den indre sløyfen diagonalt.
Go to Top of Page

B E Pedersen

Norway
805 Poster

Posted - 01/09/2003 :  14:51:51  Show Profile
quote:

Burde ikke de vært en mulighet til å kjøre toget fra stasjonen nederst til
venstre til stasjonen øvrest til høyre.
F.eks. ved å forbinde rettstrekningene i den indre sløyfen diagonalt.

Jeg er litt usikker på hva du mener, men for å komme med en liten tanke om drift mellom de stasjonene, synes jeg vel at en bør benytte sløyfa med planovergangen som en transportstrekning hvor en kun har gjennomkjøring gjennom den nedre stasjonen (1 til x antall ganger) før en kommer til neste stasjon en skal stoppe på.

Go to Top of Page

Ola Trygve Kvitle

298 Poster

Posted - 01/09/2003 :  16:58:06  Show Profile
Det jeg mente var at man skulle legge til to skiftespor og
en diagonal tvers over den indre ovalen slik at man kunne
vende toget, og dermed kjøre til alle deler av banen uten
å måtte rygge.
Go to Top of Page

B E Pedersen

Norway
805 Poster

Posted - 17/09/2003 :  16:00:33  Show Profile
Jeg har tenkt litt (prøvd i alle fall ) rundt (Märklin) h0-planen på en 1,2x2,4 m plate jeg presenterte tidligere.
Den resulterende tanken har vært å konvertere sporplanen til et "hundebein" ved å innføre en oppstillings-stasjon eller skyggestasjon om du vil

Det gir et ganske vesentlig bidrag til driftsmuligheter, eller ...

Go to Top of Page

smholt

Norway
1869 Poster

Posted - 17/09/2003 :  16:11:53  Show Profile  Visit smholt's Homepage
Oppstillingssporene i nedre nivå blir litt korte. Om det er plass til i forhold til radius, bør kanskje disse forlenges noe?

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 17/09/2003 :  17:32:33  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Tror hvis du drar sporet lenger ut mot venstre samt legger oppstillingene mere skrå over plata(heller mere mot høyere) vill disse forlenges noe. Siden plata er 1.2 bred, kan du også legge flere radiuser(kurver) og forlenge sporene på den måten også.

Hilsen
LarsB

Go to Top of Page

B E Pedersen

Norway
805 Poster

Posted - 17/09/2003 :  22:47:02  Show Profile
Ja, jeg var inne på tanken om lengden på oppstillingssporene, men siden de er omtrent på samme lengde som kapasiteten på stasjonen, syntes jeg det var greit nok

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page