Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Smalspor i alle skalaer
 Kurveradie
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Roger

Norway
766 Posts

Posted - 04/09/2003 :  08:37:08  Show Profile
Hei!

Hva er minste anbefalte kurveradie i H0e? Nå tenker jeg ikke på minste kurveradie i forhold til visuelt inntrykk, men i forhold til driftsikkerhet. Gjelder tilsvarende kurveradie også for 009, siden det er samme sporvidde men en annen skala?

Med vennlig hilsen

RGER

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 04/09/2003 :  09:24:08  Show Profile  Visit keknor's Homepage
Det er veldig avhengig av hva slags matriell du skal ha til å gå gjennom kurvene. Gode gamle Eggerbahn klarer nok en radius på 15-20 cm mens UHB-lokene fra NRM må ha 35-40cm. Jeg tror nok 40 cm er ok for H0e og 009 uten å vite det helt 100% sikkert for alt rullende matriell. Ellers er å si at særlig i 009 er mange lokbyggesett basert på N skala mekanismer, så grenseverdiene for N skala kan være en ledesnor.

kek

Go to Top of Page

Roger

Norway
766 Poster

Posted - 08/09/2003 :  10:47:29  Show Profile
Hei!
quote:
Jeg tror nok 40 cm er ok for H0e og 009 uten å vite det helt 100% sikkert for alt rullende matriell.

Oi! -Det var ganske mye. Det er jo nesten like 'stort' som de krappeste (driftsikre) kurvene i H0 normalspor. Er det virkelig ikke større forskjeller når man reduserer sporvidden fra 16.5mm til 9mm?

Med vennlig hilsen

RGER
Go to Top of Page

Jon S.

Norway
484 Poster

Posted - 08/09/2003 :  11:03:02  Show Profile  Visit Jon S.'s Homepage
Hei

Hva som er anbefalt kan jo være én sak; hva som vil fungere er noe annet. Selv har jeg kurveradier ned mot 15 cm på mikroanlegget mitt, og toget rusler og går greit nok det (et Roco-lok med Minitrix-vogner).

20 cm er et greit mål å gå ut ifra - da får du en sporsirkel på 40 cm, og togene skal kunne greie dette uten vanskelighet. Mindre radier går altså også, men da bør du prøvelegge sporet og sjekke at hjulene ikke "binder" mot innsiden av skinnene.

Mindre enn 15 cm radius regnes som uvanlig, selv i mikro-sammenheng... Da er svingene også så krappe at det synes. Men helt umulig er det nok ikke!

Mvh. Jon S.

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page