Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

 Alle fora
 Norsk MJ forum
 H0 skala
 Frontlykt på Stortysker
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Claes Lislerud

490 Posts

Posted - 11/09/2003 :  19:59:48  Show Profile  Visit Claes Lislerud's Homepage
Hei!

Skal det være med en frontlykt i Liliputs modell?



Modellhilsen

jevistad

Norway
187 Poster

Posted - 11/09/2003 :  20:33:30  Show Profile
Hei

Tror ikke det, modellen er jo egentlig en tysk BR 52 (kriegslok)
Stor frontlykt er vel et norsk fenomen, så den må du nok lage selv.
Det er en god del andre detaljer som mangler/er for mye av/annerledes plassert også, men det er det sikkert andre som kan svare mer utfyllende om.
Det er vel bare Märklin som har laget modell av 63a. (stortysker) og den er vel ikke helt korrekt den heller.

Jon Einar

Go to Top of Page

Roger

Norway
766 Poster

Posted - 12/09/2003 :  11:42:20  Show Profile
Hei!
quote:
Skal det være med en frontlykt i Liliputs modell?

Nei, Liliputs modell av Br 52 blir produsert og levert uten frontlykt, dessverre. Frontlykten er en sær-norsk detalj, og nok en gang ser vi at en av de "store produsentene" lager en "norsk" modell uten å inkludere de særnorske detaljene (jfr. "Nohab-diskusjonen).

Men akkurat som Di3 fra Roco, som også mangler noen sær-norske detaljer, så kan det jo godt hende at "Stortyskeren" har gått akkurat slik, uten de spesielle detaljene, på ett eller annet tidspunkt i sin "karriere". Jeg har sett ett bilde fra begynnelsen av 50-tallet av Type 63, hvor stor den frontlykten ikke er montert, og den fremstår da mer som modellen fra Liliput.



Med vennlig hilsen

RGER
Go to Top of Page

Tor Erik Lillehagen

366 Poster

Posted - 18/09/2003 :  12:30:11  Show Profile
Det er en rekke detaljer som skiller NSB type 63a fra BR52. Det sto en artikkel om dette i På Sporet ca 1982 (Samtidig med at Liliputs type63a kom. Der er det massevis av tips ang ombygging og detaljer.

tor erik lillehagen

Go to Top of Page

Claes Lislerud

490 Poster

Posted - 18/09/2003 :  15:54:29  Show Profile  Visit Claes Lislerud's Homepage
Takk for svar allesammen!

>
>Det er en rekke detaljer som skiller NSB type 63a fra BR52. Det sto en artikkel >om dette i På Sporet ca 1982 (Samtidig med at Liliputs type63a kom. Der er det
>massevis av tips ang ombygging og detaljer.
>
>tor erik lillehagen

Har du den artikkelen? Jeg var ikke sååå intressert i tog når jeg var to år at jeg fikk på sporet!

Det som kom meg til å spørre var at det er et lite hull i frontluka for å montere noe.


Modellhilsen
Go to Top of Page

Tor Erik Lillehagen

366 Poster

Posted - 21/09/2003 :  12:57:01  Show Profile
Har alle PS, så jeg skal vel kunne finne den.
Skal foreslå for redaksjonen at noen av de gamle artiklene om MJ kanskje kan oppdateres og trykkes på ny.

Men veldig overfladisk og stikkordmessig om forbedringer av type 63a (dette blir helt etter hukommelsen)
- Frontlykt
- Glideplate under røykskapdør for stubb... (2770 hadde ikke dette)
- Senke trykkluftpumpe
- norske sikkerhetsventiler oppe på kjelen
- kun 5 (?) sandingsrør på hver side
- nye fødevannskraner og rør
- norsk generator
- lite takutspring over førerhyttevinduene
- varselskilt for høyspenning
- enkelt gelender/håndtak oppe på tender
- også en del andre ventiler og rør ble ombygd til norsk standard.

Det finnes mange bilder av type 63a i litteraturen som er til stor hjelp.

tor erik lillehagen

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page
Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.04