Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 H0 skala
 Peco sporvekslere - noen spørsmål
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Ben

134 Posts

Posted - 25/09/2003 :  19:12:43  Show Profile  Visit Ben's Homepage
Jeg holder på med et lite anlegg, som jeg bygger på når jeg har anledning til å reise hjem fra studiene, og sist helg var det tid for å blandt annetlegge sporvekslere fra Peco, med tilhørende motorer, av den typen man "henger på" på undersiden av sporveksleren. Jeg har brukt noen av disse vekslene før. Da hadde jeg samme problem med en av motorene, som jeg nå hadde med fire av dem. Poenget er at når strømmen er koblet til, så er det ikke alltid at motoren vil samarbeide. Den ikke helt diskre durelyden som hører med kommer, men så skjer det ikke mer. I to tilfeller vil ikke vekselen legge seg over i det hele tatt, i de to andre, skifter den bare i en retning. Jeg bruker (strøm er absolutt ikke min sterke side) 16 Volt konstant spenning ut fra en gammel manuell transfo jeg har. De tre andre vekslene jeg la nå i helgen, virker helt greit. Jeg prøvde litt med å bytte motorer og sånn, men klarte ikke å stille en klar diagnose på hva som var galt.
Er det noen som har noen tanker om dette, erfaringer ol? Hadde vært flott om jeg hadde løsningen klar til neste gang jeg drar hjem.

Med vennlig hilsen
Ben-Sigvald

PoP

151 Poster

Posted - 25/09/2003 :  22:53:27  Show Profile
Hei,
til den typen motor er det nok best å nytte litt meir spenning. 24V er mykje betre enn 16 slik som du har.
Alternativt kan du lage ein "capacitor discharge unit" eller CDU på godt norsk.
Slike modular kan du også kjøpe ferdig for ein rimeleg penge i UK.

Peder

Go to Top of Page

halvors

406 Poster

Posted - 26/09/2003 :  09:58:37  Show Profile  Visit halvors's Homepage
Hei,
Det er ikke ukjent at disse motorene kan være kranglete. Jeg vil anbefale å bruke likespenning, og gjerne en utladnings-enhet som Peder foreslår. Problemet er nemlig at dersom spenningen står på for lenge vil spolene i motoren brenne av. En slik utladningsenhet kan enkelt lages av en trafo (16V), en likeretterbro, en motstand og en stor elektrolyttkondensator.

Jeg kan tenke meg at det er noe treghet i vekslene, som gjør at det kreves mer kraft den ene vegen enn den andre. Hvis spenningen er for lav har ikke motoren nok kraft til å bevege tungene. Sjekk også at motoren (ankeret inni spolene) ikke kommer i knip, f.eks. ved å bevege tungesporene med motoren tilkoplet.

Hilsen Halvor

Go to Top of Page

Ben

134 Poster

Posted - 26/09/2003 :  14:23:06  Show Profile  Visit Ben's Homepage
Jeg har lagt opp systemet mitt slik at det bare tilføres strøm til vekslene så lenge jeg trykker på kontaktpunktet på kontrollpanelet.

Men hvor får jeg tak i en trafo som gir 24 V konstant ut? Er det da snakk om Märklin-trafoer?

CDU fikk jeg ikke helt taket på, er det noe som øker styrken på strømmen?

Jeg har sjekket vekslene med motoren tilkoblet, og tror nok det kan være at det "klemmer" litt på noen av vekslene.

Sånn ellers, er det vanlig å bruke peco-motorer, eller er det andre alternativer som er mer utbrett?

Mvh Ben-Sigvald

Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 26/09/2003 :  15:05:05  Show Profile
quote:

Jeg har lagt opp systemet mitt slik at det bare tilføres strøm til vekslene så lenge jeg trykker på kontaktpunktet på kontrollpanelet.

Men hvor får jeg tak i en trafo som gir 24 V konstant ut? Er det da snakk om Märklin-trafoer?

CDU fikk jeg ikke helt taket på, er det noe som øker styrken på strømmen?

Jeg har sjekket vekslene med motoren tilkoblet, og tror nok det kan være at det "klemmer" litt på noen av vekslene.

Sånn ellers, er det vanlig å bruke peco-motorer, eller er det andre alternativer som er mer utbrett?

Mvh Ben-Sigvald

Hei Ben-Sigvald !

Jeg benytter og har tidligere benyttet Peco sine motorer til mine veksler.
Og jeg har erfaring med at det er noen ganger vekslene er litt trege, og må justeres litt slik at motoren ikke sliter med å legge den over. Jeg har over 40 veksler som jeg har Peco-motor på, og de har fungert ok hittil. Synes Tortoise sine motorer er store og klumpete, og krever for mye plass hos meg. Men de virker fint, og realistisk !

MJ-hilsen Tm Lynga

Go to Top of Page

PoP

151 Poster

Posted - 26/09/2003 :  23:07:56  Show Profile
Hei,
Som Tom seier, kan du bruke Tortoise i staden. Snakk med Simon.
Dei treng ikkje mykje straum for å fungere, men dei bygg ein del meir under bordet enn Peco og Seep.

Peder

Go to Top of Page

halvors

406 Poster

Posted - 27/09/2003 :  12:46:12  Show Profile  Visit halvors's Homepage
Hei igjen,

Hensikten med en "Capacitor Discharge Unit" eller utladningsenhet på godt norsk er at man begrenser strømmen som driver vekselmotorene til den tiden det tar å legge vekselen over. Med Peco motorer og liknende som styres av en strømpuls, og som ikke har ende-frakopling av strømmen (dvs. en bryter som kopler fra spolen når vekselen er lagt over) kan man oppleve at desom strømmen blir stående for lenge på (knappen holdes nede for lenge) så kan spolen i motoren brenne av.
Det er greit at man er forsiktig og bare trykker på knappene så lenge som er nødvendig, men dette er mer en sikkerhet mot det "unormale". Jeg har brent adskillige motorer gjennom årene, men ikke med "vilje". Små barnehender som henger på eller holder inne knappene, ting som blir lagt oppå eller inntil knappene osv.
I tillegg så kan en slik utladningsenhet bruke høyere spenning for å få litt mer fart på motoren enn man kan tillate seg dersom de er koplet direkte på en trafo, fordi strømmen blir begrenset over tid.

En slik utladningsenher benytter en stor kondensator som blir ladet opp gjennom en motstand, og som når man trykker på knappen gir strøm til vekselmotoren så lenge det er strøm igjen i kondensatoren. Denne lades ut i løpet av et sekund eller så, tilstrekkelig til å legge over vekselen, men ikke lenge nok til å brenne spolen i motoren. Holder man knappen inne lenger vil det bare løpe en liten strøm, begrenset av oppladningsmotstanden.
Når man bruker en slik enhet kan man ikke legge over en rekke med veksler i rask rekkefølge etterhverandre, for det tar 3-5 sekunder å lade opp kondensatoren igjen. Men den kan godt ha kapasitet til å legge over flere veksler samtidig om det er ønskelig.

Selv foretrekker jeg Tortoise motorene, selv om de er store og klumpete. De trekker lite strøm (bare noen milliampere), kan enkelt styres med vippebrytere, og har innebygget vendere for å legge om strøm til vekselkrysset (og eventuelt signaler). Og så er de stillegående!

Hilsen Halvor

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page