Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 H0 skala
 C eller K?
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

sabergum

Norway
12 Posts

Posted - 28/09/2003 :  04:13:47  Show Profile
Har tenkt å begynne å eksprimentere litt med modelljernbane - for første gang siden jeg var liten gutt. Valget har (iallfall til nå) falt på Märklin.

Spørsmålet er om jeg bør velge C- eller K-skinner. Personlig synes jeg C-skinnene ser litt plastikkaktige ut, og har ikke lyst til å bruke disse - samtidig som det kanskje er det beste for en nybegynner?

Dersom jeg skulle gå for K-skinner, har noen tips/fremgangsmåte for å lage en akseptabel overbygning?

KjellAn

Norway
814 Poster

Posted - 28/09/2003 :  08:40:24  Show Profile
Jeg har stilt meg selv det samme spørsmålet. Et nytt anlegg begynner å ta form på tegnebrettet.

Jeg synes også først at C-skinnene så litt plastaktige ut, men det lar seg muligens rette på med litt maling av skinnestrengen og fin sand som ballast på hver side av skinnene.

Kjøreegenskapene - spesielt i sporvekslene - skal visst være bedre med C-skinnene. Samtidig har jeg fått høre at strømopptaket er noe bedre pga. bedre skinneprofil (større flate mellom hjul og skinnetopp).

Det er tidligere på forumet nevnt litt om bruk av diverse underlag under skinnene. Jeg mener kryssfinér med kork eller huntonitt bør fungere bra.

Uansett vil det ved bruk av K-skinner eller skinner for DC, bli noe lyd/resonnans fra skinnene når ballasten limes med hvitlim/vann. Dette kan avhjelpes noe med bruk av 3 mm skumplast (underlag for parkettgulv), og du limer skumplasten til korken/huntonitten og skinnene til skumplasten med dobbeltsidig tape.

Kanskje andre har flere erfaringer.

KjellAn
Go to Top of Page

Morten K. Agerup Myhr

Norway
370 Poster

Posted - 28/09/2003 :  08:52:14  Show Profile  Visit Morten K. Agerup Myhr's Homepage
quote:

Har tenkt å begynne å eksprimentere litt med modelljernbane - for første gang siden jeg var liten gutt. Valget har (iallfall til nå) falt på Märklin.

Spørsmålet er om jeg bør velge C- eller K-skinner. Personlig synes jeg C-skinnene ser litt plastikkaktige ut, og har ikke lyst til å bruke disse - samtidig som det kanskje er det beste for en nybegynner?

Velkommen tilbake i MJ-verdenen! Først av alt: hiv på deg tøflene og ta deg en tur i Skedsmohallen i dag - der foregår jo årets store begivenhet, i form av MJF's Hobbymesse. Der er det mye å se på av anlegg og godbiter å handle.....

Ditt spørsmål om valg av system vekker mange følelser, i tillegg til forskjellige vurderinger av de rene tekniske forskjellene. Andre kan sikkert bedre enn meg både referere til tidligere tråder på forumet om dette temaet og gode argumenter for begge systemer. Mitt grunnleggende syn er imidlertid at det er så mange fordeler med C-skinnene, at jeg vil anbefale dem for dem som begynner eller tar opp igjen hobbyen. Det er klart at de ikke er optimale i utseendet; men man kommer igang raskt, de er fleksible og omfangsrike i sine muligheter - og dersom du senere skulle ombestemme deg, er de lette å få solgt videre ....
quote:

Dersom jeg skulle gå for K-skinner, har noen tips/fremgangsmåte for å lage en akseptabel overbygning?

Her er jeg ikke helt sikker på hva du mener. Tenker du på valg av kjøreledningsystem eller er det noe annet du har i tankene?

Sees i Skedsmohallen - nå er det å få i seg frokost og komme seg avgårde!!!

MVH

Morten
Go to Top of Page

sabergum

Norway
12 Poster

Posted - 28/09/2003 :  13:31:49  Show Profile
quote:
quote:

Her er jeg ikke helt sikker på hva du mener. Tenker du på valg av kjøreledningsystem eller er det noe annet du har i tankene?

Det jeg prøvde å spørre om, er hvordan man lager ballast osv - og om dette er en vanskelig og tidkrevende prosess. Formuleringsevnen klokka fire om morgenen er ikke av den beste

quote:
Sees i Skedsmohallen - nå er det å få i seg frokost og komme seg avgårde!!!

Nå bor jeg dessverre litt for langt unna til at det blir aktuelt, men ellers hadde jeg mer enn gjerne troppa opp.

Go to Top of Page

KjellAn

Norway
814 Poster

Posted - 28/09/2003 :  14:08:43  Show Profile
Ang. K-skinner:

Kryssfinér (9-12mm) som sportrasé. Oppå det gjerne et kork-underlag eller huntonitt (det siste er nok billigere dersom du skal legge mye spor). Legg en remse med skumplast (parkettunderlag) og fest sporet med dobbelsidig tape der sporet blir skjult.

Ute på fri linje og på stasjoner trenger du enten kjøpeballast (koster litt) eller sand som er gratis og like bra. Den tar du fra et grustak el.lign. ute i naturen. Bruk fin sand som du sikter slik at den blir fri for store steiner og bøss. Aller helst bør den vaskes og tørres over noen dager.

Strø ballasten utover skinnene med en fin pensel. Vær nøye så det ikke kommer sand/ballast ned i sporveksler (mellom tunger og stokkskinner), og spesielt der hvor overføringene fra motoren kommer opp.

Spray skinner og ballast med vann tilsatt litt Zalo (den løser opp overflatespenningen i vannet slik at vannet renner ned i ballasten). Så blander du hvitlim og vann til en melkehvit blanding som du drypper på sporet med en pipette (fås kjøpt på apoteket). Pass på at du ikke får vann/lim inn i motoren/spolen.

La sporet tørke noen dager. Sjekk at alle deler på sporvekslene lar seg bevege fritt før limet tørker helt. Støvsug bort all løs ballast/sand.

Nå kan du male skinnene og smusse ellers langs sporet.

Ang. C-skinner:
Prinsippet blir omtrent det samme for C-skinner, men da trenger du ikke legge ballasten mellom skinnene - bare langs og over plastballasten. Da får du penest overgang mellom sporet og terrenget langs linja.

Hvis du ser på en del av bildene som legges ut på forumet tror jeg de fleste bruker denne eller litt tilpassede metoder. Uansett er det lurt å ta seg en tur (kanskje det blir en søndagstur likevel i dag) til en jernbane i nærheten av der du bor, og se hvordan sporet ser ut i virkligheten.

Med hilsen

KjellAn
Go to Top of Page

Henning L

874 Poster

Posted - 28/09/2003 :  19:28:00  Show Profile
quote:
KjellAn:
Jeg synes også først at C-skinnene så litt plastaktige ut, men det lar seg muligens rette på med litt maling av skinnestrengen og fin sand som ballast på hver side av skinnene.

Jeg har sett litt på det der, og mener bestemt at C-skinner har flere fortrinn med utseendet.
- Lavere skinneprofil gir mer realistisk spor.
- Skinnene er festet til svillene på en mer forbildetro måte.
- Sporveksler har mer korrekt utforming, særlig de slanke vekslene.

For å få bort plastikkutseendet må sporet males, smusses, og ballastskuldrene må bygges ut slik at profilet blir korrekt, slik det nevnes i andre innlegg.

Negativt med sporet, Märklinspor generelt, er altfor små kurverradier, både i endel av sporvekslene og i skinnestykkene. Det finnes fleksibelt K-spor, mens C-sporet bare har faste radier. Noen av disse er riktignok ganske store, og kan brukes i for å gi et mer realistisk utseende.

Kurver bør ha overgangskurver i overgangen mellom rett spor og kurve, denne kan lages med C-spor ved å bruke skinnestykker med videre radius ved inngangen til kurven. Dette er ikke optimalt.

Et annet problem er at systemet har et begrenset utvalg skinnestykker, og dermed kan ikke alt man ønsker bygges uten videre. Skinnene kan deles i mindre biter, imidlertid. Likevel kan man ikke få flere kurveradier. Sporplaner med C-spor blir dermed ofte litt leketøysaktige. Det går likevel an å få til bra planer.

Skulle jeg velge, ville jeg nok valgt C-spor, siden det ved maling og ballastering ser ut il å kunne gjøres mest realistisk av disse to sporsystemene. Er man på jakt etter mest mulig realistisk spor, da må man droppe Märklin og velge spor for toskinnedrift. Rocoline, Peco code 75 eller Tillig Elite er blant de bedre, og sporet fra Micro Engineering er blant det beste du får.

mvh
Henning L

Go to Top of Page

sabergum

Norway
12 Poster

Posted - 02/10/2003 :  03:56:54  Show Profile
En annen ting angående dette: Hva med C-skinner i stigninger? Vil de "sprike" i skjøtene? K-skinner kan vel gjerne bøyes til etter stigningsforholdene.

Go to Top of Page

KjellAn

Norway
814 Poster

Posted - 02/10/2003 :  16:03:26  Show Profile
quote:
En annen ting angående dette: Hva med C-skinner i stigninger? Vil de "sprike" i skjøtene? K-skinner kan vel gjerne bøyes til etter stigningsforholdene.

Det er mulig å kappe litt i plasten på C-skinnene slik at overganger til stigninger/fall blir mest mulig jevne. Kuttet i plasten blir borte dersom du legger på litt grusballast langs sporet.

KjellAn
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page