Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 H0 skala
 Heljan di3
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Dag Cato

674 Posts

Posted - 28/09/2003 :  20:08:30  Show Profile
Kan noen av de ærede lesere og skribenter fortelle meg om den høyt opphausede nyutgivelsen av Heljans Di3 med NMJ som ansvarlig bak faktisk var å se på messa?

Hadde de kanskje en prototyp å vise fram?

MVH
DC

greffern

828 Poster

Posted - 28/09/2003 :  20:23:42  Show Profile  Visit greffern's Homepage
Finn Mo beklaget at han ikke greidde å få frem både Di4 og Heljans grønne Di3 til messa.

MVH
Jon Oskar Grefsrud

"Hver av oss lever i hver vår lille verden."
Arne Ness

Edited by - greffern on 28/09/2003 20:24:28
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 28/09/2003 :  21:41:16  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Jeg skrev i ett annen trå på forumet angående Di3 og Di4 Kåpa til Di3 lokene
er ferdig, men de har ikke fått sett noen ennå, heller ikke prøvestøp. Det som gjernstår er innmaten og underdelen. De sier at Di3 modellene kommer i år. Så de hadde ikke noen Di3 å vise fram. Nmj hadde håpet på å få alle 5 utgavene klare til messa, men det klarte ikke Heljan.

Di4 loket fra Deak er ikke nmj fornøyd med når det gjelder detaljene. Hvis ikke Deak klarer å med en bedre Di4 enn det de har gjort til nå, blir det ikke noen Deak Di4. Men Nmj sitter med 400 lokåper til Di4, så det kan hende at de lager underdel bassert på kåpa hvis ikke Deak klarer å komme opp med en bedre Di4 modell. Så det ser ikke ut til at det kommer noen Di4 i år.

Forsetten, NMj henger seg opp i lengden til Bmj's modell. Har noen målt bredden og høyden??, og sammenlinget med Roco sin det har jeg

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman

Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 28/09/2003 :  22:17:35  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Lars, du som er nesten pressetalsmann for NMJ, hvordan kan det ha seg at modellene fra Heljan skulle bli klare til messen (= samtidig med Roco Di3), men så på messen plutselig kanskje ikke blir klar i løpet av året? Jeg mener å ha opplevd noe lignende tidligere..

Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 28/09/2003 :  22:44:35  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
quote:

Lars, du som er nesten pressetalsmann for NMJ, hvordan kan det ha seg at modellene fra Heljan skulle bli klare til messen (= samtidig med Roco Di3), men så på messen plutselig kanskje ikke blir klar i løpet av året? Jeg mener å ha opplevd noe lignende tidligere..

Er ikke noen pressetalsman for nmj. Desutten har jeg vell omtalt både roco og Bmj også og det er fordi jeg KJØRER norsk. Desutten folk som spør etter nmj modeller og da svarer jeg hvis jeg har noe å bidra med, det gjelder andre også. Nmj selger like mye med eller uten min omtale. Men den dagen Lokstallen i narvik eller andre i norge kommer med like stort utvalg i norske modeller vill jeg omtale de på samme hvis, dvs like mye som Nmj.

Roco kom med sin til messa i Tønsberg og Nmj hadde håpet å få sin ut til messa på Lillestrøm. SÅ det blir ikke helt samtidig, selv om 4 uker ikke er så mye. Handler mye om å få kundene til å vente. Roco vill selge mest mulig og det vill også Nmj.

NÅR NMJ engang kommer med sine nohader så kommer det nok noen flere fra Roco også med tiden. Så får vi se hvem som vinner igjen(først ute med ny nohab: roco vs nmj) Nmj ble slått i Høst....av Roco 641.

Så jeg får nok heller se på den nye nohab videon innkjøpt på messa: Hjelpelokskjøring på Ofotbanen fra togvideo.

Hilsen
LarsB

Edited by - larsb on 29/09/2003 00:35:40
Go to Top of Page

Dag Cato

674 Poster

Posted - 29/09/2003 :  01:03:11  Show Profile
Timeout gutter

Alt jeg ville vite var om NMJ hadde med seg Heljans nyutgivelse av Di3 eller en prototyp.

Jeg ønsket ikke noen lengre utredelse av Deaks mulighet til å levere Di4 eller lengde/breddeforold mellom BMJs Di3 og Rocos. Langt mindre hvem som gjør seg til talsmann for hva.

NMJ hadde ikke Di3 med seg til messa.
Svar avgitt, tusen takk.

MVH
DC
Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 29/09/2003 :  08:53:21  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Oops. Ser at jeg virker surere enn jeg mente å være. NMJ sin markedsføring har jeg kanskje ment nok om i tidligere tråder. "Pressetalsmann" var ironisk ment, Lars, du er så godt orientert om NMJs at jeg av og til har måttet minne meg selv på at det er dine egne inntrykk fra samtaler med Finn & Co som du formilder på forumet, og ikke det som NMJ offisielt måtte si/mene. Keep up the good work, gjerne med navngitte kilder.

Go to Top of Page

kness

Norway
279 Poster

Posted - 29/09/2003 :  09:53:40  Show Profile
Heisann modellfolk,

Nå kjenner ikke jeg så detaljert til hvem som lager hva, mener hva, og hvor de gjør begge deler, men mitt inntrykk er iallefall at skinnet ofte blir solgt før noe er skutt (eller var det vist frem....?) Jeg er oppvokst med MJ gjennom min far og kjenner noe til miljøet, og mitt inntrykk hittil er at de få produsentene som finnes i lille Norge forsøker å "kappkjøre" for å vise frem materiell som kommer en eller annen gang i fremtiden. Ref. B7 og Di3 for eksempel. Og når det først kommer en modell fra en eller annen, så vil de resterende produsentene (og andre personer) helst sette negative bemerkninger på modellen. Det er svært sjelden jeg har sett mange positive kommentarer på en modell. Hvorfor skal det egentlig være sånn?

Når jeg bodde i USA leste jeg ofte magasiner og artikler om modellbygging. Der borte er det vanlig at flere personer går sammen om å kjøpe ett stykk cnc-fres, og ett stykk støpemaskin (injection molding). Hvorfor kan ikke noen i Norge gå sammen om å gjøre det samme? Uansett hvem samarbeidspartnere man har i utlandet, er det omtrent aldri noe som blir levert tidsnok, og om det blir det, så er det feil med støpet.

Noen kommentarer?

Mvh Kjetil Næss
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 29/09/2003 :  10:41:37  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Joda jeg skjønner pooenget ved Nmj, kan virke som jeg står på lønningslista noe jeg ikke gjør, burde fått en superline nohab for alle info fra nmj jeg legger ut på forumet(ironisk ment)

Det jeg skreiv lenger opp var det Finn sa til meg, så da fikk du kilden Terje. Hva Finn mener personlig og hva Nmj står for ang Di3/Heljan har jeg ingen formening om. Da jeg ikke har info til å kunne si noe.

Ole hos Norsk Hobbyimport hadde lyst på en Grønn nohab, men det han hende det dukker opp nydesign også, men det får tiden vise. Tmy kommer 2 kvartal neste år fra Roco( blir vell sikkert forsinket).

Men når det gjelder Di4 fikk nok Nmj litt kalde føtter da de fikk høre om Hobbytrade vill jeg tro.

Så lenge Finn snakker med kunder og legger ut info om modeller på nmj.no får han ta på sin egen regning. Da vill det også bli snakk om det i miljøet, slik som på dette forumet.

Jeg jobber i en familiebedrift og vet hva nye produkter har å si med tanke på markedet.

Men som kjetil skriver, så virker det som konkurenter har en komentar om enn annes modell (ref: di3)Og slik vill det nok altid være.

Satt og leste vg i dag, om spill til pc og playstation. Mye av det samme skjer i den bransjen også når det gjelder å være først ute med spill osv.
Hilsen
LarsB

Edited by - larsb on 29/09/2003 11:45:55
Go to Top of Page

kness

Norway
279 Poster

Posted - 29/09/2003 :  12:08:11  Show Profile
Det vil nok ofte foregå en "stille krig" når det gjelder nye modeller. Dette kan man nok ikke komme unna. Imidlertid bør man også bruke litt skjønn når man kritiserer. Ta f.eks prisene NMJ opererer med når det gjelder superline. Det at man da sammenligner den modellen med en annen som koster 1/10 av NMJ's, henger vel egentlig ikke på greip. Gjør det vel?

Nå ble jeg også litt overrasket når jeg hørte at NMJ samarbeider med Heljan om en Di3. Nå kjenner jeg ikke til detaljene rundt dette - og heller ikke pris, men min forståelse av NMJ var at de stod for den eksklusive delen av modeller som kommer ut i Norge. Er de på vei inn i en ny nisje kanskje? Nye markedsområder? Er det da noen som burde gå til anskaffelse av cnc fres og utstyr for Injection Molding, så er det jo nettopp NMJ. Gjør de det vil de antakeligvis kuppe hele markedet i lille Norge. Om det er til det beste kan jo diskuteres.

Mvh Kjetil Næss
Go to Top of Page

Dag Cato

674 Poster

Posted - 29/09/2003 :  14:23:45  Show Profile
Stopp nå,
videre diskusjoner føres i egen tråd.

DC
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page