Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Stor-skala, live steam og hagejernbane
 Kode 125: For små skinner i 0-skala?
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

n/a

126 Posts

Posted - 15/12/2001 :  00:56:07  Show Profile
Fikk akkurat en bunke med kode 125-skinnestrenger i posten fra USA nå. På høstmessen kjøpte jeg en vanlig flexskinne med sviller og det hele med kode 148 og synes faktisk det virket litt smått også. Men jeg har følelsen av å høre fra "alle" at kode 125 er "riktig". Men er det riktig størrelse på amerikanske skinner når jeg vil modellere et amerikansk industriområde fra rundt 1970-tallet? Eller er det bare meg som er flasket opp med overdimensjonerte N-skala-skinner og HO i kode 83 og som dermed synes at alt av 0-skala spor ser for spinkelt ut? (Muligens med unntak av Lionel-spor....)
Hadde jeg ikke sett at det stod kode 125 på pakken så ville jeg lurt på om firmaet hadde fått sendt meg kode 100 HO-skinner inntil jeg evt. hadde funnet frem skyvelæret.

Rent matematisk så er det jo lett å se at kode 125 tilsvarer (1/45-skala selv om rullende materiell er i skala 1/48) 125/1000*25,4 mm * 45 = 143 mm. Når jeg ser på en tommestokk så virker det jo tilsynelatende korrekt men jeg må innrømme at det virker veldig spinkelt i modell.

Jeg burde vel nesten saksøke Fleischmann-fabrikken for at de med sine N-skala-skinner har ødelagt alt som heter visuell korrekthet hos meg.....

Det har vel kanskje heller ikke bedret på min "visuelle sans" at jeg de siste 2 månedene har surret rundt med bygging av en G-skala vogn med alle de STORE dimensjoner som er i den skalaen. Etter en slik opplevelse så virker jo det meste smått....

jrodlan

15 Poster

Posted - 16/12/2001 :  17:03:01  Show Profile
Fra NMRA Standards, blad RP15.1, fremgår det at code 125 i 0-skala tilsvarer 100 lb/yd skinner. Da skulle du ikke være på jordet ved å bruke disse. Tilsvarende for H0 er code 70 som jo anses for å være "det helt riktige" for selvbyggere.
Good luck
Jan Arne

JAR
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page