Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Z skala
 Skinnekoder i N
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Roger

Norway
766 Posts

Posted - 30/09/2003 :  11:29:30  Show Profile
Hei!

N-skala er "litt utenfor mitt område", og jeg håper derfor at noen på dette forum kan bidra med litt informasjon i forbindelse med ett lite prosjekt.

Jeg har registrert at komersielle skinner i N-skala stort sett kommer i kode 80 og 55. Peco har i sin produkt-katalog beskrevet at deres kode 55 skinner er kompatible med alt rullende materiell i N-skala, med tanke på hjulflenser, fra Storbritania, Europa, og U.S.A. -Dette fordi skinnene og svillene angivelig er utformet slik at de aksepterer "alle" typer hjulflenser i N-skala. Det jeg lurer på da er følgende; Dersom jeg har tenkt til å benytte kode 55 skinner fra Atlas, betyr det da at de ikke vil være kjørbare for alt N-skala materiell? -Vil hjulflensene fra Arnold, Piccolo, og Minitrix være for store for Atlas kode 55, men eventuellt ikke for Pecos kode 55?

Hvordan er driftssikkerheten med kode 55 kontra 80?

Med vennlig hilsen

RGER

Roger

Norway
766 Poster

Posted - 02/10/2003 :  08:45:16  Show Profile
Hei!

Er alle N-tusiastene på høstferie, eller er det ingen av dere som kan svare en "N-skala nybegynner" om kode 55 skinners driftssikerhet kontra kode 80, hva der angår hjulflenser på kommersielt rullende materiell?

Med vennlig hilsen

RGER
Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 02/10/2003 :  09:12:18  Show Profile  Visit keknor's Homepage
Siden ingen andre har svart enda, kan jeg bidra med følgende:

Peco code 55 har en spesiell skinneprofil som tillater dem å ikke ha "spiker" på innsiden av skinnen. Dermed kan selv de dypeste flenser 1mm+ benytte Peco code 55. Atlas kjenner jeg ikke, men siden de vel er innrettet primært for det amerikanske markedet som etterhvert opererer med noe lavere flenser, kan det være at de største europeiske flensene får problemer. Det samme kan være tilfelle for Micro Engineering. (codetallet betyr 0.055inch eller 1.397mm dvs 1.4mm og betegner skinneprofilets høyde)

Sålenge det er plass til de flensene du kjører med, har det ingen betydning for driftssikkerheten om code er 80 eller 55 eller for den saks skyld code 40 (På selvbygget code 40 spor loddet til PCB sviller kan du kjøre de fleste standard N fabrikater)

kek

Go to Top of Page

Roger

Norway
766 Poster

Posted - 03/10/2003 :  09:43:28  Show Profile
Hei!

Takk for oppklarende svar.
Appropos dette med komersielle N-skala spor har jeg også ett spørsmål om sviller. Hvilket av disse sporene har en svillestørrelse og avstand som "matcher" best med norsk forbilde?

Med vennlig hilsen

RGER
Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 03/10/2003 :  11:57:14  Show Profile  Visit keknor's Homepage
Svilleavstanden er generelt større på norske spor i tidligere tider. Idag er vel forskjellene ubetydelige i det minste på stambanene. Modellspor beregnet for det amerikanske markedet har (tror jeg) mindre svilleavstand enn europeisk. I hvertfall gjelder dett ME (Micro Engineering)

Jeg bruker flexiskinne code 40 fra ME men for å få dette norskt, fjerner jeg noe sånt som 1/3 av svillene. Eldre norske spor har følgende veiledende svilleavstand: 25 kg ca 850 cm tilsvarer 5.3mm - 35-40 kg spor ca 700mm tilsvarer ca 4.4mm (senter - senter)

Hvis du kan finne et code 55 spor som har en sville avstand på ca 5 mm så vil det være ideelt.

kek

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page