Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 H0 skala
 Likestrømsskinner rimeligere enn vekselstrøms?
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Bent Luther

20 Posts

Posted - 01/10/2003 :  00:43:55  Show Profile
Sitter med seneste mj-bladet spesial. Et godt tiltak er det å gi ut et årlig messeblad. I hvert av disse numrene får leserne en innføring i de to strøm og skinnesystemer som dominerer vårt lille marked. Jeg legger merke til at det hver gang hevdes at vekselstrømsskinnene fra Märklin er vesentlig dyrere enn de fleste likestrømsskinner. Det er forståelig at man forsøker å lage en balansert fremstilling av en for og mot-drøftelse. Imidlertid er det ikke slik at man på død og liv må ende opp med en konklusjon som sier dødt løp.

I herværende mj-spesial er det Frans van Cuilenborg som forespeiler en vesentlig besparelse for dem som velger likestrøm. Det hadde da vært interessant å vite hvilke spesifikke fabrikater han sikter til. For fremtiden bør slike påstander være ledsaget av presise angivelser i stedet for generell pedagogikk for nybegynnere. Jeg forstår ikke hva han og andre mj-spesial-forfattere har ment.

Jeg vet hva en rett skinne ca 16 cm lang koster i Märklin. Den koster 18 kroner som c-skinne. M-skinnen kostet det samme. Prisen har stått stille i flere år. Hva koster så likestrømsskinner med ballast? Her er hva jeg har oppfattet som gjengs pris- dvs vanligst forekommende; Fleischmann profi: kr. 21,-. Roco Line: kr 24,-. Disse skinnene er ikke rimeligere og da kan heller ikke vekselstrømsskinnene være vesentlig dyrere enn dem.

Hva så med likestrømsskinner uten ballast (Kjøp poser med fin sand og snekkerlim og strø sjæl) Ja, her har vi igjen Roco Line, men du får den ikke billigere enn Märklins c-skinner. Et par kroner over er nok vanlig. Hva sitter vi igjen med da? Jo, vi har vel såvidt fortsatt Rocos utdaterte 2,5 mm system. Det er et innskrenket reportoar, men jada rette skinner er å få tak i. Pris; ca kr 12,- antar jeg. Joda, 12 er vesentlig billigere enn 18. Men skal man plusse på prisen for strø? Vel, også om vi sammenligner med k-skinnen faller den gamle fra Roco rimelig ut. Finnes det flere billige likestrømsskinner på det norske markedet?

Jeg vet bare om Peco, men her finnes kun sporveksler og flexiskinner. Lima? Har knapt sett skinner av dette fabrikatet siden min bror pakket ned startsettet sitt for siste gang sent på 70-tallet. Men det er vel ingen produksjon i dette firmaet for tiden, jf. konkursrykter.Trix? Produksjonen av egne skinner i HO opphørte for flere år siden. Så hadde vi visstnok noen japanske greier; Shinohara? Billig var det neppe og helt forsvunnet fra det norske markedet vil jeg regne med at det har. I DDR fantes Piko skinner. Kvaliteten var latterlig sett med vestlige øyne, det samme var prisen. Kan imidlertid ikke tenke meg at det sitter noen gammelkommunister og selger restopplaget her til lands?

Konklusjon: Påstanden om at vekselstrømsskinner er VESENTLIG dyrere enn de fleste likstrømsskinner er uriktig.

Dessuten vil jeg gjerne føye til at dersom man skal bygge et anlegg av noen størrelse og kan tenke seg å oppnå stabilitet og driftssikkerhet er man særdeles godt tjent med å bygge og kjøre vekselstrøm. Jeg har sett og opplevd forskjellen på nært hold. Toskinne likestrøm = gnikk, gnikk og atter gni for å få bort sort belegg som leder dårlig.

Mvh Bent Luther

Bent Luther

greffern

828 Poster

Posted - 01/10/2003 :  06:57:08  Show Profile  Visit greffern's Homepage
Man behøver ikke KJØPE sand... Leter du litt rundt der du bor finner du nok av det stoffet. Snekkerlimet kommer i nokså stor og drøy flaske. Med en flaske kommer du veeldig langt da man blander lim med vann og Zalo, noen dråper av gangen. En engangspipette koster to kroner. Jeg tror du må innse at det er to forskjellige menigheter på dette området. Jeg tilhører Drammen Modelljernbaneklubb og tro meg, vi har prøvd begge deler. Vi har nå endt opp med likestrøm. Jeg har ingen interesse av enda en religionskrig på dette forum, vi har hatt nok av det.

MVH
Jon Oskar Grefsrud

"Hver av oss lever i hver vår lille verden."
Arne Ness

Edited by - greffern on 01/10/2003 06:58:25
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 01/10/2003 :  07:52:39  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Lima har gått konk, så du finner ikke så mye skinner fra de.

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman

Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 01/10/2003 :  08:58:06  Show Profile  Visit keknor's Homepage
Det blir nevnt manglende driftssikkerhet i toskonnesystemet. jeg har noen personlige erfaringer å melde, men lager en ny tråd: driftssikkerhet med toskinnedrift.

kek

Go to Top of Page

PR

682 Poster

Posted - 01/10/2003 :  10:53:10  Show Profile  Visit PR's Homepage
Ta prisen på en flexiskinne, og ta prisen for tilsvarende lengde med C skinner. Da får du et forhold.
C skinnenes ballast ser ikke ekte ut. (I hvertfall hvis du kjører norsk, og vil ha ballast i sand.)
I tillegg har du det med at linjeføringen blir veldig statisk med faste skinnelengder, og ser ikke alltid bra ut.

PR

Go to Top of Page

Jon S.

Norway
484 Poster

Posted - 01/10/2003 :  13:53:42  Show Profile  Visit Jon S.'s Homepage
quote:
I herværende mj-spesial er det Frans van Cuilenborg som forespeiler en vesentlig besparelse for dem som velger likestrøm. Det hadde da vært interessant å vite hvilke spesifikke fabrikater han sikter til. For fremtiden bør slike påstander være ledsaget av presise angivelser
...
Konklusjon: Påstanden om at vekselstrømsskinner er VESENTLIG dyrere enn de fleste likstrømsskinner er uriktig.
Mvh Bent Luther

Hei Bent!
Jeg er enig med deg i dette. Men allikevel; når det gjelder pris på skinner, er det ikke bare rette seksjonsstykker vi bruker for å bygge anlegg. Selv har jeg knapt kjøpt en eneste seksjonsskinne siden jeg gjenopptok hobbyen for åtte år siden. Det går på flex-skinner (og disse er ikke like lange fra produsent til produsent), så da må man heller se på hvor mye det koster per meter spor fra de forskjellige produsentene.
En annen ting er sporvekslene. Selvsagt kan man lage anlegg helt uten sporveksler, men dette blir temmelig kjedelig...
Derfor gjorde jeg et lite regnestykke, på dette grunnlaget: Hvor mye må man legge ut for en skinneoval + 4 meter skinner + 7 sporveksler, fra noen forskjellige produsenter? Resultatet ble denne listen:
Märklin K-skinner 2557,00
Märklin C-skinner 2586,00
Fleischmann Uten ballast 2886,50
Roco Uten ballast 3020,00
Fleischmann Med ballast 3489,50
Roco Med ballast 3900,50

Her brukte jeg flex-skinner for utregning av alle prisene (med unntak av Märklins C-skinner), og motor til alle sporvekslene.
Vinneren av denne "pristesten" ble altså Märklin (surprise!). Nå må det innvendes at det finnes mange produsenter som jeg ikke har tatt med, og noen kan selvsagt være rimeligere. Men blant tre av de største produsentene i Europa er altså Märklin det rimeligste alternativet i denne oversikten.
Så er det altså ikke først og framst prisene som bestemmer om man skal kjøpe Märklin eller likestrømsspor. For undertegnede er Märklin uaktuelt, mest på grunn av midtkontaktene (som jeg synes er et visuelt forstyrrende), men for tiden driver jeg også mest med smalspor (der Märklin ikke har noe tilbud). Skulle jeg derimot bygge anlegg der driftssikkerhet sto i høysetet, virker det logisk å velge midtkontakt-systemet, som fordeler strømmen til loket gjennom langt "videre kanaler" enn likestrømssystemet (men om driftssikkerhet har vi jo fått en annen tråd). Så dette må bli et valg for den enkelte bygger/klubb.
Mvh. Jon S.

Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 01/10/2003 :  23:49:35  Show Profile  Visit keknor's Homepage
Ikke helt sammenlignbart, men her er materialprisene for mine selvbygde skinner/penser i FS160 (kode 40 loddet på PVB sviller) Priser omregnet fra 2MMSA katalogen 2002-2003 Frakt/toll ikke medregnet.

1 meter ferdig loddet skinne kr. 38,- (for 16 cm altså kr. 6,-

1 pens nr 8 ferdig loddet kr. 16,-

jeg bygger pensen på en PCB plate til ca 10 kr.
Motor ikke medregnet.

Anvendt på LarsB s eksempel:

Oval 8lm koster 300 kr
7 penser koster 175 kr.

tilsammen kr 475.-

kek

Go to Top of Page

keknor

Norway
723 Poster

Posted - 01/10/2003 :  23:53:32  Show Profile  Visit keknor's Homepage
Beklager to feil:
LarsB skal være Jon S. og PVB skal være PCB

kek

Go to Top of Page

gunwes

Norway
599 Poster

Posted - 02/10/2003 :  20:15:26  Show Profile
De vil kanskje være interessant å se på hva man kan få tak i på andre siden av fjorden. Jeg har kjøpt endel skinnemateriell (og annet) fra USA i de siste årene bl a fra Walthers (som er dyr), men også fra andre. Standard Hobby Supply i New Jersey er f. eks. langt billigere, også på Walthers produkter.
Eksempler Atlas kode 83:

3' flex (91 cm) USD 2.19 (minst 10 lengder) tilsv ca 17 kr/m
#6 pens Atlas USD 7.39 ca 53 kr/stk
#6 pens Walthers USD 11.39 ca 80 kr/stk
ved en kurs på ca 7,08
Rette skinner (9", ca 22 cm) og kurvete skinner koster USD 2.89/stk
I tillegg kommer selvfølgelig frakt (typisk 15-20 USD)5% toll og norsk moms. De fleste vil vel handle adskillig mer enn dette så fraktkostnadene blir mindre pr enhet.

Jeg har ikke kunnet sette opp noe regneeksempel da jeg ikke vet hvilken skinneoval Jon s. har brukt i sitt oppsett.
Etter min erfaring går det greit å handle fra USA, problemet er norsk postbehandling.

GW
Go to Top of Page

Jon S.

Norway
484 Poster

Posted - 02/10/2003 :  20:44:20  Show Profile  Visit Jon S.'s Homepage
Hei GW
Jeg laget et "kunstig" regnestykke, basert på en sirkel med 70 cm radius, men med prisen for flex-skinner!
I tillegg altså pris for 4 meter skinner og 7 sporveksler. Til Märklins C-skinner der brukte jeg prisen for sekssjonsskinner. Kanskje hadde det vært mer korrekt å lage utregningene med pris på en sporsirkel med ø 35-40 cm, som vel er er "standard" hos de fleste produsentene? Men jeg presenterte det mer som et utkast til hvordan vi kan sammenligne priser. Thanks for the information, by the way!
Mvh. Jon S.

Go to Top of Page

gunwes

Norway
599 Poster

Posted - 02/10/2003 :  22:11:16  Show Profile
Javel, da ser det slik ut:
22" radius = 12 skinner USD 2.89*/stk kr 246
2 rette skinner, samme pris kr 41
4 m flex, 17 kr/m kr 68
7 penser, 53 kr/stk kr 371

Sum kr 726
Frakt anslagsvis kr 140
Sum for tollbehandling kr 866

Toll 5% kr 44
Moms av 866+44 kr 216
Sum kr 1116

Det hadde vært greit med sånne priser her til lands(!)

Mvh
gw

GW
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page