Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 H0 skala
 dekaler til "teakvogner"
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

n/a

9 Posts

Posted - 20/12/2001 :  17:22:22  Show Profile

Jeg har et antall ferdig malte teakvogner (malte Roco vogner) som kun mangler dekaler. De som var på Roco vognen er jo overmalte. Det må være veldig mang andre som har gjort det samme. Vet noen hvordan jeg kan få til dette. Det er jo ikke Letraset eller hvit blekk til printer å få tak i.

hilsen Emil

ebech

Norway
16 Poster

Posted - 20/12/2001 :  17:42:47  Show Profile
Micro-Mark (www.micromark.com) har decalpapir for blekkskrivere som kan gi kvite bokstaver på hvilken som helst bakgrunn. En pakke med 5 A-4ark koster $ 16.95.
Man velger kvitt som farge for bokstavene og så prøver man å finne en bakgrunnsfarge som er så lik vognsida som mulig.
Jeg tror også at dette dekalpapiret kan skaffes her til lands?

Einar B.

Go to Top of Page

thomas snare knutsen

Norway
663 Poster

Posted - 27/09/2003 :  20:34:16  Show Profile
det er ikke umulig at jeg kan skaffe de decalene.
trenger og vite litt om typene som er brukt og gjernenoen bilder som viser bokstavene godt.

med venlig hilsen
thomas
Go to Top of Page

Tor Erik Lillehagen

366 Poster

Posted - 30/09/2003 :  10:22:38  Show Profile
Scandinavian Miniatures kommer til å levere vanndekaler til norske personvogner også.
Foreløpig er dekaler til G2 og G4 ferdig. Dekaler til andre modellene fra SM kommer utover høsten og vinteren. Dekalene til trevognene inneholder nok tall mm til at du sikkert kan få til de vognnummer du skal ha dersom det er snakk om hvite tall av standardtype.

Har du tålmodighet til å vente litt kommer de, men det blir ikke før tidligst utpå vårparten engang.
(Problemet er tid til å tegne dem ut - samt at 15 ulike dekalark for godsvogner skal lages først.)

Tor Erik Lillehagen

Go to Top of Page

kness

Norway
279 Poster

Posted - 30/09/2003 :  11:06:13  Show Profile
Er det noen som har erfaring med forskjellige trykk til trevogner (og andre vogner med riflet side). Jeg er ikke så kjent med vanndekaler, men det lille jeg har forsøkt har endt opp med at dekalet kan få noe problemer på f.eks trevogner hvor siden er "ruglete" pga strukturen. Når jeg til slutt kan få dekalet på så er skriften ikke lenger flat, men ruglete den også.

Har noen forresten forsøkt stempeltrykk? Jeg vet andre byggesett (ikke tog) spesiellt i USA bruker stempeltrykk fremfor vanndekaler. Et relativt vanlig gummistempel, mye mindre enn normal størrelse selvsagt, blir laserkuttet utifra en CorelDraw tegning. Nøyaktigheten blir meget stor, og farger til stempelputen kan variere over hele fjøla - også hvitt. Har noen her på forumet testet dette før? Til f.eks trevogner hvor dekalene vil være typisk "Sovevogn", "Spisevogn", "1kl", "2kl" osv. burde det ikke være problem å lage CorelDraw i 1:87 skala. Man kan faktisk gå ut ifra et fotografi av en trevogn.

Mvh Kjetil Næss
Go to Top of Page

dhp

67 Poster

Posted - 02/10/2003 :  22:25:20  Show Profile
Agder Modell Teknikk har dekaler til Ao, ACo og Co sovevogner
samt B-30 sittevogn og A-20/Ao3a turistvogn.
M.v.h.
Dag H. Pedersen

Go to Top of Page

kness

Norway
279 Poster

Posted - 03/10/2003 :  18:09:12  Show Profile
Heisann Kai,

Jeg ser at de fleste firmaene i USA som driver med dette bruker laser-gravering for å få et godt resultat. Andre igjen har faktisk etset egne stempler i messing. Hvordan det resultatet blir vet jeg forøvrig ikke, men tanken er god nok den.

Mvh Kjetil Næss
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page