Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Stor-skala, live steam og hagejernbane
 Sommerminner i vinterkulda
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

oivind

45 Posts

Posted - 20/12/2001 :  22:05:18  Show Profile
Nå i mørket og kulda er det fint å se tilbake på varme sommerdager med damp i hagen.

Bildene gir kanskje ikke den beste julestemningen, men alikevel, jeg ønsker dere alle en riktig god MJ jul !!

Øivind

n/a

126 Poster

Posted - 23/12/2001 :  01:56:46  Show Profile
Fine og inspirerende bilder dette!
Men det er en ting jeg ofte har lurt på: Er det ikke veldig dumt/trist/leit å måtte ha skinnegangen på bakkenivå? Vanligvis så liker vi jo å betrakte modeller omtrent i øyehøyde for å få et mest mulig realistisk inntrykk av det hele. Men havejernbaner blir jo ofte nødvendigvis lagt på bakken og det må jeg ærlig innrømme er en av grunnene til at jeg ikke blir fristet til å prøve meg på noe slikt. Det er vel kanskje vanskelig å få gjort noe med denne betraktningsvinkelen hvis man ikke ønsker å bygge seg en labyrinthave med massevis av høye "murer" hvor toget kan gå på toppen?
Finnes det evt. noen websider av hageanlegg hvor man har bygget det i øyehøyde?

Go to Top of Page

oivind

45 Poster

Posted - 26/12/2001 :  21:52:59  Show Profile
Jeg kjenner ikke til websider, men i Garden Railways har det vært artikkeler om både anlegg som er bygget opp på/med murer og anlegg som er bygget i så bratt terreng at togene kommer naturlig i øyehøyde.
Slike murer rundt anlegget gir riktig høyde for å se tog, men ødelegger samtidig mye av inntrykket av naturen rundt toget. Særlig for de som ønsker å ta bilder, da er det å foretrekke at sporet ligger lavere ned mot bakken.

Selv har jeg bygget i en liten skråning slik at den ene siden av anlegget bare ligger 15 - 20 cm over bakken, men den andre siden er omkring en meter over der det er naurlig å gå. Sporet er relativt flatt. Rundt mesteparten av anlegget har jeg laget en steinmur, men jeg kan ikke si jeg er helt fornøyd med den løsningen.
Men som Peer sier så er det ønskelig å få togen opp mer mot øyehøde. Så hvis/når jeg skal starte på nytt vil jeg satse på å bygge opp mer slik at anlegget blir et slags amfi-teater hvor tilskuerne/ opperatørene står på senen og togen går i "amfien".

Nå gir ikke hagebaner på bakkenivå samme inntrykk som et H0 anlegg på gulvet. Modellen er større og de betraktest ofte på mye større avstand slik at det ikke blir samme følelse av å se på fra et fly.

Øivind

Go to Top of Page

mac5turner

Norway
8 Poster

Posted - 27/12/2001 :  15:54:01  Show Profile
Flotte bilder.
Jeg kjører med livesteam om vinteren også. Bilder kommer jeg tilbake med.

Mitt hageanlegg er bygget i en skråning (deler av det) slik at det kan
betraktes fra siden.

Peer,
se på denne linken. Gutta i England er opptatt av "elevated" hagejernbane:
http://www.16mmngmodellers.org.uk/
Herfra er det linker til mange medlemmer med "elevated layouts".

Mvh Håkon Røsaker

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page