Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Stor-skala, live steam og hagejernbane
 Frynsete endekanter på sviller i O-skala
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

n/a

126 Posts

Posted - 29/01/2002 :  16:43:38  Show Profile
Jeg har endelig mottatt pakken med skinnemateriell fra USA (men fortsatt savner jeg pakken med lok og vogner og bygninger fra en annen forhandler som ser ut til å ha forsvunnet i postgangen! Men forhandleren jobber med saken; ære være ham for det!)
Men altså nå har jeg fått 2 #6-penser fra BK Enterprises pluss en dobbelt krysspens #6 (ganske massiv stor sak ja for en som er vant til HO.....) og tilhørende sviller, track gauges, testvogn osv. Tresvillene som følger med er kuttet i korrekte lengder men jeg synes de er ganske flisete på endene og lurer derfor på om jeg må bruke pusseklossen eller kniven på hver enkelt. Med tanke på hvor god tid man har til å drive med hobbyen så er det kanskje ikke dette som det frister mest å bruke tiden på.....
Har noen erfaring med om man må gjøre dette eller om det blir "usynlig" når man får på ballast osv.
Er det evt. noen leverandører av slike tresviller som har helt pene endekutt? Dvs. at de bruker laser eller liknende.
F.eks. Kappler?

Hilsen en som jakter på den perfekte tresville.....

Vestafor

Norway
87 Poster

Posted - 29/01/2002 :  23:53:06  Show Profile  Visit Vestafor's Homepage
Hei Peer skjønner ikke helt hva du klager etter i 0-Skala Vest
laget vi svillene selv laget til og med pensene, kjøpe kun skinnestreng
Gleden er å kunne gjøre noe slev også.

mvh
BHN
Go to Top of Page

n/a

126 Poster

Posted - 30/01/2002 :  00:26:07  Show Profile
Ja, hadde jeg visst at de svillene man kjøper ferdig ikke ser særlig bedre ut i endene enn det man lager selv med en middels sag eller kniv hadde jeg nok laget dem selv. Da blir de litt forskjellig lengde også og det er jo litt sjarm.
Og når det gjelder å gjøre alt fra scratch fra bare en skinnestreng så tror jeg at min kompetansegrense for øyeblikket går ved det å få på plass sviller osv. og få korrekt sporvidde med et slikt "pensebyggesett". Så får vi se hvor det bærer hen videre når jeg får trent meg litt på disse pensene.

Go to Top of Page

B E Pedersen

Norway
803 Poster

Posted - 30/01/2002 :  22:47:16  Show Profile
Og til du finner de "perfekte" tresvillene, kan du jo vurdere en mer moderne tidsepoke:
http://www.peco-uk.com/products.htm

Men som den ekte selvbygger du er, vil vel kanskje ikke annet enn selvstøpte betongsviller duge?

Go to Top of Page

n/a

126 Poster

Posted - 31/01/2002 :  01:00:21  Show Profile
Denna gutten kommer aldri til å montere så mye som en eneste betongsville på moduler/anlegg noengang! Noe mer sjarmløst enn en betongsville har jeg vanskelig for å tenke meg.

Uansett; jeg merker at jeg får vann i munnen av å se på de store pensene og dimensjonene og regner med å få startet med modulkassesnekring snart så jeg kan komme igang med selvbygging av spor. Og en positiv bonus er at jeg hadde beregnet FOR STOR plass til pensene på dette vesle anlegget jeg pønsker på. Regnet med 70 cm lange penser #6 men så var de bare 50 cm lange!

Et spørsmål til Lokfabrikken i Stavanger; har dere noen bok om selvbygging av spor (i O-skala)? Det er mulig jeg vil trenge det etterhvert som jeg "gets my feet wet..."

Go to Top of Page

Simon R Thornhill

Norway
191 Poster

Posted - 17/02/2002 :  18:04:38  Show Profile  Visit Simon R Thornhill's Homepage
Peer,

(Og alle andre sporbyggere....!)
SLVF lagerfører Wild Swan publikasjoner. Disse er i store trekk basert på britiske forbilder, slik at det som forlaget har å tilby for den som vil bygge ikke-britisk spor, som normalt sitter i smidde/støpte 'sko', er dessverre av lite interesse. Av den grunn har heller ikke SLVF tatt inn bøker som omhandler bygging av (britisk) spor.

Det finnes en bok som 'alle' bør få med seg som bygger spor...
'Trackwork Handbook', Paul Mallory ISBN 911868-86-0 108 sider i hefte, Carstens Publications Ltd, PO box 700, Newton, NJ 07860. Prisen vet jeg ikke, men $20-25 skulle jeg tippe. (jeg har 3. utgave, datert 1994.)

KAN ANBEFALES!!

Det hører til historien at SLVF har spurt Carstens om anledning til å distribuere publikasjonene her, men uten at vi har fått noen svar!!

mvh

Simon
Go to Top of Page

n/a

126 Poster

Posted - 17/02/2002 :  22:52:55  Show Profile
Nå ville plutselig skjebnen at jeg faktisk etter ca. 3 måneder som kjent mottok pakken fra USA og i den lå den nevnte bok av Mallery (1997-utgaven) og jeg kan bare istemme at det er en bra og grundig bok. Den beskriver bl.a. pensetyper jeg aldri engang har tenkt over at eksisterer!

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page