Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Stor-skala, live steam og hagejernbane
 O-skala-sviller; noen spørsmål om festing osv.
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

n/a

126 Posts

Posted - 04/02/2002 :  10:47:53  Show Profile
Jeg har gjort noen forsøk i helgen og har da limt sviller (med vanlig Casco trelim) til 5 mm korkunderlag. Deretter har jeg spikret skinnene fast på svillene med spikre som bare tres gjennom svillen med en tang og som ikke når ned i finerplaten pga. korklaget.
Spørsmålet nå er: Hvis man nå legger på ballast og bruker limvann for å feste dette; vil man da løse opp limet som svillene er festet med og dermed ende opp med at svillene "flyter av gårde" og kommer ut av posisjon osv? Dvs. at man enten må bruke spikre som går helt ned i fineren eller droppe korklaget? Eller vil spikrene som går ned i korklaget holde det hele nok på plass? (Jeg satser på å bruke spikre på hver eneste sville, ikke bare hver 5. eller liknende. Andre derimot som kanskje ikke spikrer hver sville vil muligens få mer problemer enn det jeg kan få?) En ting er hva som skjer hvis jeg gjør et lite forsøk. Men helst vil jeg høre deres erfaringer på dette området.
En annen ting ved å bare la spikeren gå ned i korklaget: Vil spikrene i det lange løp skli opp igjen? Dvs. at man bør la dem gå ned i fineren for å få dem til å sitte ordentlig fast i det lange løp?

Vil dere anbefale å benytte underlagsplater mellom svillene og skinnene? Er det evt. slik at man må lirke disse på plass en og en idet man skal spikre fast skinnen på akkurat den svillen? Har vanskelig for å se for meg at man kan montere mange på en gang før man skal spikre.

Et siste svillespørsmål: Hvordan ble de festet i USA på f.eks. 1950-70-tallet på industrispor: 8 spikre i hver sville eller færre? Evt. alternerende "mønstre" bortover skinnegangen? Hva var samtidig typisk tverrsnitt på slike sviller? De jeg bestilte fra USA var dobbelt så brede som de var høye og det synes jeg er litt galt tverrsnitt. Dvs. 2 mm høye og 4 mm brede. Jeg har en følelse av at svillenes høyde er nærmere 75% av bredden og synes derfor de ser veldig flate ut. Så også en amerikansk nettside der man solgte brukte sviller til hagebruk osv. og der stod det at den mest vanlige dimensjonen var 6*6 tommer, dvs. faktisk kvadratisk!

Svillene jeg har benyttet foreløbig til uttesting har blitt stekt i ovnen på ca. 200 grader i ca. 1 time på rist og de får da en nærmest perfekt kreosotfarge synes jeg. NB: Hvis du skal prøve ut dette selv; følg NØYE med i ovnen og titt inn veldig ofte for å unngå at det blir så svidd at det blir røykutvikling og at svillene evt. blir forkullede. Jeg tar ikke noe ansvar hvis du brenner opp hele huset.....
Jeg ovnsbakte også plankedekket på min G-skala-vogn og den ble skikkelig værbitt i løpet av ca. 10 minutter. MEN: Fordi man tørker ut treverket på denne måten så ble det jo alt for kort etterpå; vognen er ca. 50 cm lang og det manglet plutselig ca. 7 mm på plankedekket. Da var trikset å dyppe plankene i vann, riste dem og la dem tørke en times tid. Da var det perfekt passform igjen.

Egentlig rart hvordan man begynner å dykke ned i detaljer når man går oppover i skala og vil at ting skal se noenlunde forbildeekte ut..... Men moro er det!

Håvard H

Norway
2123 Poster

Posted - 04/02/2002 :  11:48:26  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage
quote:

Spørsmålet nå er: Hvis man nå legger på ballast og bruker limvann for å feste dette; vil man da løse opp limet som svillene er festet med og dermed ende opp med at svillene "flyter av gårde" og kommer ut av posisjon osv? Dvs. at man enten må bruke spikre som går helt ned i fineren eller droppe korklaget? Eller vil spikrene som går ned i korklaget holde det hele nok på plass? (Jeg satser på å bruke spikre på hver eneste sville, ikke bare hver 5. eller liknende. Andre derimot som kanskje ikke spikrer hver sville vil muligens få mer problemer enn det jeg kan få?) En ting er hva som skjer hvis jeg gjør et lite forsøk. Men helst vil jeg høre deres erfaringer på dette området.

Tror du skal plaske på store mengder limvann før du greier å løse opp tørket hvitlim. Men for å være på den sikre siden kan du jo benytte vannfast hvitlim til svillene?

quote:

En annen ting ved å bare la spikeren gå ned i korklaget: Vil spikrene i det lange løp skli opp igjen? Dvs. at man bør la dem gå ned i fineren for å få dem til å sitte ordentlig fast i det lange løp?

Selv har jeg bestandig benyttet 12 mm porøsplate til sporunderlag. Oppå den limte jeg kartong. Med de korte spikerne og tynne svillene i HOn3 har jeg ikke opplevd å spikrene har begynt å krype opp. Med de dimensjonene som er på "0"-skala sviller er du temmelig sikkert på trygg grunn. TMJK benyttet selvlagt spikret spor på kork, og jeg så aldri noen tendens til at spikerne kom krypende opp igjen

Spiker ned i fineren vil vel lage unødvendig støy også?

quote:

Vil dere anbefale å benytte underlagsplater mellom svillene og skinnene? Er det evt. slik at man må lirke disse på plass en og en idet man skal spikre fast skinnen på akkurat den svillen? Har vanskelig for å se for meg at man kan montere mange på en gang før man skal spikre.

Dette lurer jeg også på. Foreløbig heller jeg mot at skinneplater bør med i "0". Men sjekk med forbildet. Mange sidebaner benyttet jo ikke svilleplater. På Thamshavnbanen ble det ikke benyttet svilleplater på sidesporene (før krigen).

Har fått noen etsede svilleplater fra Hans Strømnes som jeg skal eksperimentere litt med:

quote:

Et siste svillespørsmål: Hvordan ble de festet i USA på f.eks. 1950-70-tallet på industrispor: 8 spikre i hver sville eller færre? Evt. alternerende "mønstre" bortover skinnegangen? Hva var samtidig typisk tverrsnitt på slike sviller?

Standard svilledimensjon på nordamerikanske normalsporbaner var 7"X9"X8´.

For et sidespor fra 50-70 tallet ville jeg ha valg 4 spiker pr. plate. Plater på alle sviller. Har sett bilder der det mangler en og annen spiker.

På moderne spor vil vel sporet mest sannsynlig være skrudd fast med bolter, eller det ville vært benyttet pandrol-klips eller noe slikt.

quote:

Egentlig rart hvordan man begynner å dykke ned i detaljer når man går oppover i skala og vil at ting skal se noenlunde forbildeekte ut..... Men moro er det!

Unødvendig å si at jeg er hjertens enig i dette!

Mvh Håvard H

Go to Top of Page

n/a

126 Poster

Posted - 06/02/2002 :  22:17:37  Show Profile
Takk for tipsene. Jeg tenkte faktisk ikke på at det eksisterer vannfast hvittlim....
Og jeg er i den heldige situasjon at Hans Strømnes bor bare 2 km unna og dermed høyst sannsynlig blir min "hoffleverandør" av skinneplater. Mulig det droppes på noen av de mest bortgjemte sidesporene på industriområdet for å gi litt forskjellig karakter til de forskjellige sporene.
Når det gjelder sviller så regner jeg med å bestille fra Kappler direkte hvis ikke SL-VF har slike standardsviller på lager. (Har dere det Simon??...) Hvis jeg må bestille fra USA så kommer jeg sannsynligvis til å få med noen G-skala-sviller også for å lage en meters sporstrekning for å "stille ut" D&RGW-flatvognen min.

Underet over alle undere skjedde forøvrig i dag; 0-skala-pakken fra USA som har vært borte i månedsvis dukket plutselig opp i dag. Dvs. jeg fikk ankomstmelding fra Nor-Cargo. Det viser seg at den ble postlagt 6/12 og har dermed vært underveis i akkurat 2 måneder som flyfrakt! Med ca. 6000 km bort til butikken gir det en snittfart på ca. 4 km/t! Ikke akkurat imponerende for flyfrakt....Heretter skal jeg insistere på DHL/UPS osv. og IKKE benytte det vanlige postverket. Det ble tilsynelatende litt for mye bingo.... Kan forøvrig nok en gang anbefale Valley Model Trains på www.valleymodeltrains.com hvis man ønsker O-skala bygninger; han har kjempeutvalg (det beste av alt er at websiden fungerer som en kjempestor katalog med mye bedre utvalg enn Walters har når det gjelder flotte (dvs. ikke Lionel-standard....) bygninger og man ser bilder av omtrent alt.) og faktisk endel rullende materiell (bl.a. Atlas) selv om dette ikke står omtalt noe særlig på websiden.
Bygningene er bl.a. "Grandview storage" fra Stoney Creek Designs, Icing platform (nr 002) fra Suncoast Models pluss noe bortimot verdens minste pub ,Archies Pub (bare 7*16 cm stor i O-skala!), fra firmaet Downtown Deco (utsolgt nå og omtrent bare halvparten av størrelsen til Mahoney's pub fra samme firma).

Så nå er det egentlig ingen vei tilbake; nå har jeg øyeblikkelig både skifteloket SW1200 fra Atlas (foreløbig ikke extrem-weathered..... ) og 4-5 vogner i den skalaen, et par penser, 3 bygninger og en stor tro på at det er mulig og ikke minst moro å bygge skinnegangen selv. Og med tanke på at jeg ikke har noen som helst drøm eller fantasi om å bygge noe større enn en time-saver på 5.6 meter * 0.95 meter (4 moduler a 1.4 meter) så burde dette være overkommelig. Men dette er kanskje famous last words for de fleste anleggsdrømmer?....

Go to Top of Page

Simon R Thornhill

Norway
191 Poster

Posted - 17/02/2002 :  17:52:09  Show Profile  Visit Simon R Thornhill's Homepage
Peer,

>Når det gjelder sviller så regner jeg med å bestille fra Kappler direkte hvis ikke SL-VF har slike standardsviller på lager. (Har dere det Simon??...)

Beklager, Kappler er ikke SLVF leverandør, sorry to say. Vi har satset på redwood G sviller. Antar at det er mulighet for en produksjon av 0 sviller, men har ikke planlagt dette hittil.......

mvh

Simon
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page