Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Stor-skala, live steam og hagejernbane
 Usynlig montering av Kadee el. avkobler i 0-skala?
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

n/a

126 Posts

Posted - 15/02/2002 :  00:26:30  Show Profile
Jeg har et slikt byggesett og oppdaget plutselig når jeg begynte å studere delene at de svarte platene som skal ligge oppå svillene faktisk er plast og ikke metall. Dvs. at de er kun en festeanordning. Det hjelper iallefall litt å kunne droppe dem for å få det hele litt mer usynlig. Men nå lurer jeg på om det er noen som har erfaring med å rett og slett gjøre de to langsgående metallkantene usynlige også ved å senke hele avkobleren så mye ned at de 2 langsgående kantene blir liggende akkurat på undersiden av svillene, bare dekket av en tynn papp-plate e.l. for å holde ballasten på plass så den ikke raser ned i avkobleren. Vil en slik senking av utstyret medføre at avkoblingen blir for usikker?

(Dere synes kanskje det er litt rart at jeg spør her istedet for å teste ut selv. Men for øyeblikket har jeg ennå ikke fått opp noen teststrekning hvor man på en enkel måte kan få testet det ut. Derfor spørsmålet. Og kanskje kan andre lære litt av eventuelle svar på spørsmålet..... )

Edited by - peer hovland on 15/02/2002 00:28:37

Simon R Thornhill

Norway
191 Poster

Posted - 17/02/2002 :  17:43:25  Show Profile  Visit Simon R Thornhill's Homepage
Peer,

Jeg går ut fra at du refererer til Kadee sin #810. (For alle som ikke vet hva dette er, vel: det er en elektromagnet i 'byggesett', som kommer umontert, men komplett med spole, jernpoler og monteringsskruer...)

Den magnetiske effekten av 810 er kraftig. Montert som anvist i G spor med code 250 skinnestreng er den kraftig nok til å påvirke selv de store, relativt sett, G og spor 1 koblinger slik at disse virker uten problem. (Dette har jeg prøvd..)

Har heller ikke prøvd å montere en slik magnet usynlig, i spor 0 (jeg foretrekker å benytte 308 permanent magneter (2-3 stykker opp på hverandre) som monteres under hele sporet...) men jeg tror at den vil ikke ha noen problemer med å få 0 koblingene, 804, 805 og 806 til å fungere skikkelig. (Spor 0 spor er 148 eller 125. G er 250 [eller 332]. Høydeforskjell av skinnestreng 250 til 148 er 2mm omtrent, slik at du vil kunne montere elektromagneten 2 mm lavere en toppen av svillene, og allikevel få den samme magnetiske effekten, selv om denne avtar kraftig når avstanden økes ytterligere.) Betingelsen må være at koblingens bøyle er riktig montert med 1/16" klaring til skinnetoppen.

For å sikre meg at dette fungere, skal jeg ta en 810 fra lageret, montere den, og publisere resultatene....

mvh

Simon
Go to Top of Page

n/a

126 Poster

Posted - 17/02/2002 :  22:45:54  Show Profile
Jeg har nå testet usynlig montering av 810 og det var med skuffende resultat. Jeg plasserte den rett under svillene og prøvde med 2 Atlas-vogner utstyrt med Kadee's og det fungerte iallefall ikke. Jeg benyttet da en MRC-trafo hvor jeg både testet ut med 14 volt fast likespenning og med opptil 16 volt variabel likespenning. Det fungerte derimot utmerket når jeg førte elektromagneten opp i den foreskrevne høyden akkurat i flukt med svillenes overkant. Men da er den jo ikke usynlig lenger.....
Så jeg innser at skal jeg få ting til å funke så må jeg lage meg noen egne kraftige spoler via noen skruer slik det stod i en MR-artikkel. Problemet er bare at jeg husker ikke i hvilket MR det var; mener bestemt at det er mindre enn 2 år siden jeg så dette omtalt. Så hvis noen klarer å hoste opp hvilket nr jeg tenker på så blir jeg veldig glad. (Jeg mener jeg har sett gjennom de fleste av de bladene men det første man blir blind på er jo øynene.... ) I artikkelen ble det bare benyttet 2 skruer tror jeg som man viklet isolert tråd rundt og dette skulle visstnok fungere. Billig, enkelt og bra med andre ord.

Go to Top of Page

Håvard H

Norway
2123 Poster

Posted - 17/02/2002 :  22:59:31  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage
quote:

Så jeg innser at skal jeg få ting til å funke så må jeg lage meg noen egne kraftige spoler via noen skruer slik det stod i en MR-artikkel. Problemet er bare at jeg husker ikke i hvilket MR det var; mener bestemt at det er mindre enn 2 år siden jeg så dette omtalt. Så hvis noen klarer å hoste opp hvilket nr jeg tenker på så blir jeg veldig glad. (Jeg mener jeg har sett gjennom de fleste av de bladene men det første man blir blind på er jo øynene.... ) I artikkelen ble det bare benyttet 2 skruer tror jeg som man viklet isolert tråd rundt og dette skulle visstnok fungere. Billig, enkelt og bra med andre ord.

kan det være en av disse to:

The ultimate uncoupler
Model Railroader, January 2000 page 109
Build a hidden electromagnetic uncoupler

Hinged magnetic uncouplers
Model Railroader, February 2000 page 107
Movable ramps prevent false uncoupling

The Model Train Magazine Index er din venn:
http://www.index.mrmag.com/

Mvh Håvard H.

Go to Top of Page

n/a

126 Poster

Posted - 18/02/2002 :  00:51:00  Show Profile
Dessverre; det er ingen av de 2. De har jeg studert og den hengslede er jo en løsning men helst vil jeg ha det elektromagnetisk. Og den elektromagnetiske du refererer til er en måte å gjøre det på hvis jeg ikke finner frem til den andre jeg så beskrevet med 2 bolter.
Jeg synes forøvrig at det er helt utrolig merkelig at det tilsynelatende ikke finnes en eneste produsent i verden som produserer helt usynlige elektromagnetiske kadee-avkoblere! Mulig jeg har funnet min nisje her i verden hvis jeg vil starte egen business.....
Etter de siste dagenes medieomtale av diverse Volvoer som tilsynelatende har ekstremt sterke elektromagnetiske felter inne i bilen så burde jeg kanskje plukke fra hverandre en slik bil for å kanskje få noen ideer.... Evt. kan man montere noen V70'er osv. oppunder anlegget der man skal ha avkobling.....

Go to Top of Page

jevistad

Norway
187 Poster

Posted - 18/02/2002 :  10:31:47  Show Profile
Kan det være dette du leter etter?
http://www.network54.com/Hide/Forum/search?forumid=113964
Tenker spesiellt på den første linken.

Go to Top of Page

jevistad

Norway
187 Poster

Posted - 18/02/2002 :  10:35:47  Show Profile
Beklager, feil link.
Prøv denne:
http://www.nmrabr.freeuk.com/p87/magnets.htm

Go to Top of Page

n/a

126 Poster

Posted - 18/02/2002 :  14:46:02  Show Profile
Ja, dette er tydeligvis "online"-versjonen av det jeg så i MR-artikkelen. Jeg husker spesielt det at de 2 boltene var forskjøvet i forhold til hverandre med noen få grader for å få best mulig effekt.
Det eneste som bekymrer meg nå er at det later til at man la boltehodet helt oppunder skinnen og ikke under svillelaget. Mulig jeg må ha noen ganske digre slike bolter og et utall viklinger eller stor strømstyrke for å få det så usynlig som jeg ønsker meg. Men utfordringer er til for å overvinnes.....

En ting jeg imidlertid er generelt litt redd for med slike elektromagneter er brannfaren hvis de "henger seg opp" av en eller annen grunn og at den dermed går varm og kan ta fyr etterhvert. Man ser jo ikke det så lett oppunder modulene..... Men nå tar jeg sorgene på forskudd igjen her!

Go to Top of Page

Petter

Norway
76 Poster

Posted - 18/02/2002 :  16:33:01  Show Profile
quote:

Jeg synes forøvrig at det er helt utrolig merkelig at det tilsynelatende ikke finnes en eneste produsent i verden som produserer helt usynlige elektromagnetiske kadee-avkoblere!

Det gjelder å kjøpe dem før de blir usynlige!

Hilsen
Petter Grann-Meyer
Go to Top of Page

n/a

126 Poster

Posted - 25/02/2002 :  00:12:33  Show Profile
Ja, jeg var nok kanskje litt dårlig til å uttrykke meg angående usynlige avkoblere ja.....

Når jeg studerer hva som ellers finnes på den websiden som beskriver "usynlige" avkoblere, så la jeg merke til at det er den samme websiden som det for endel måneder siden ble henvist til angående et utrolig bra "timesaver" industrielt diorama. Jeg innser vel derfor at det var i den forbindelse jeg så denne avkoblingsinfoen den gang og ikke i MR som jeg trodde. Å innse det gir meg ro i sjelen og jeg slipper å bla og bla i gamle MR for å finne igjen artikkelen....
Angående anlegget på den web-siden: Det er forøvrig et omtrent tilsvarende diorama/timesaver/anlegg jeg forsøker å lage i 0-skala nå. Dvs. en del sidespor i forbindelse med noen større og mindre industribygg i litt sliten stil rundt 1950-80. Spørsmålet er bare om jeg vil klare å komme i nærheten av den superfinishen man ser på bildene fra dette proto87-anlegget. Men det er jo uansett viktig å ha insiprasjonskilder og livsløgner....

Go to Top of Page

greffern

828 Poster

Posted - 01/03/2002 :  22:15:03  Show Profile  Visit greffern's Homepage
Peer, du er bønnhørt..... MR april 2002, side 102. Har du en tvillingsjel in junaiten, eller hva..................................

MVH
Jon Oskar Grefsrud

Go to Top of Page

n/a

126 Poster

Posted - 02/03/2002 :  01:22:19  Show Profile
Nå har jeg ikke fått april-utgaven ennå. Hva står omtalt der??? Please please tell me!
Er det industri-timesaver-anlegg eller usynlige avkoblere?

Go to Top of Page

kait

Norway
46 Poster

Posted - 02/03/2002 :  02:03:10  Show Profile
quote:

Nå har jeg ikke fått april-utgaven ennå. Hva står omtalt der??? Please please tell me!
Er det industri-timesaver-anlegg eller usynlige avkoblere?

Det kan godt være svaret på ett av dine mange problemer.
Artikkelen heter: Add muscle to Kadee's electromagnet, so you can hide it under the ties.

Kai

Go to Top of Page

n/a

126 Poster

Posted - 03/03/2002 :  01:25:28  Show Profile
Wow!
Dette beviser jo at MR følger med på temaene jeg tar opp til diskusjon!....
Nå håper jeg bare bladet dumper ned i posten i nær fremtid.

Da lufter jeg herved neste spørsmål jeg ønsker at MR skal komme med svaret på: Hvordan få NMJ til å produsere superlinelok i 0-skala med utsalgspris på under 1000 kr....
Jeg var forøvrig en tur innom NMJ idag (dvs. igår; lørdag...) og klarte å styre lystene mine så til de grader at jeg fikk igjen penger på en 200-lapp! Det er tydelig at jeg gjør terapeutiske fremskritt.....

Go to Top of Page

kait

Norway
46 Poster

Posted - 03/03/2002 :  12:07:13  Show Profile
quote:

Da lufter jeg herved neste spørsmål jeg ønsker at MR skal komme med svaret på: Hvordan få NMJ til å produsere superlinelok i 0-skala med utsalgspris på under 1000 kr....

Vel, tviler på om MR gjør så mye der. Mest sannsynlig må du satse på en betydelig styrket kronekurs, eller satse på at det skjer i ditt neste liv. Når det skjer kan du jo påvirke litt selv

Eller så ser det ofte litt bedre ut når du samler på amerikansk messing. Mitt siste lok kostet bare 900,- før staten kastet seg over det.

Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 03/03/2002 :  12:41:42  Show Profile  Visit EiKa's Homepage
quote:

Du kan jo forsøke og bestille, og forskuddsbetale et par-tre tusen eksamplarer av det "made in China". Da får du sikkert en relativt grei stykkpris

Eirik
Go to Top of Page

kait

Norway
46 Poster

Posted - 04/03/2002 :  09:21:05  Show Profile
quote:

Wow!
Dette beviser jo at MR følger med på temaene jeg tar opp til diskusjon!....

Ved nøyere gjennomgang av april nummeret av MR så har de faktisk adressert dette spørsmålet også, riktignok som aprilspøk. På side 42 beskriver de en ny modulstandard som eliminerer kostnadene med rullende matriell (spesielt messingmodellene). Den kalles NOtrak. De tar utgangspunkt i nedlagte jernbanestrekninger og modellerer sykkel og gangstier som er lagt der.

En av de store fordelene som fremheves er at messingmodeller av sykler er langt billigere enn messingtog.

Det kunne jo vært fine endemoduler på et Fremo treff

Kai

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page