Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Stor-skala, live steam og hagejernbane
 Noen bilder fra min bygging (bl.a. isplattform)
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

n/a

126 Posts

Posted - 24/02/2002 :  18:39:56  Show Profile
Siden det er OL for tiden så slipper jeg å myse på kopekassa overhodet og dermed blir det mer tid til modellbygging...

Først et par bilder av mitt nye Atlas O-skala-lok. Utrolig bra modell for en relativt rimelig penge.

Her et par bilder av isplattformen i ekte treverk fra Suncoast Models som etterhvert skal bli mer detaljert og også få et tilhørende islager og et kontor, begge "på stylter". Selve plattformen vist på bildene inneholder ca. 330 deler og er egentlig utrolig morsomt å lime sammen.... Etterhvert må den smusses, sannsynligvis med "indian ink" e.l. Har også fablet litt med tanken om å tenne på den ene enden av den og deretter slukke igjen slik at det ser ut som om det har vært brann i deler av byggverket. Kunne blitt en "fet" effekt men jeg vet ikke om jeg får meg til å gjøre det.... Mulig jeg gjør det på et mindre og enklere trebyggesett ved en senere anledning.

Til slutt et par bilder av Archies Pub fra Downtown Deco som er støpt i "hydrocal castings" og i hovedsak består av 4 veggdeler. Bygningen er 6.5 cm * 15 cm "stor", dvs. en ganske så liten pub i virkelighetens verden.

Edited by - peer hovland on 24/02/2002 18:51:04

Edited by - peer hovland on 24/02/2002 18:53:57

Truls

172 Poster

Posted - 26/02/2002 :  22:53:44  Show Profile
Hei!!

Hva mener du med rimelig

Det er meg erfart et ganske vidløftig begrep, for noen er rimelig 200-300 kroner for andre 2000-3000 kroner, jeg regner med at det dreier seg om det siste

Go to Top of Page

Håvard H

Norway
2123 Poster

Posted - 26/02/2002 :  23:23:16  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage
quote:

Har også fablet litt med tanken om å tenne på den ene enden av den og deretter slukke igjen slik at det ser ut som om det har vært brann i deler av byggverket. Kunne blitt en "fet" effekt men jeg vet ikke om jeg får meg til å gjøre det.... Mulig jeg gjør det på et mindre og enklere trebyggesett ved en senere anledning.

Du har mange artige ideer, Peer, men denne synes jeg ikke er av de beste.

En slik isplatform må da være noe av det mest brannsikre som finnes. Ihvertfall hvis den er i bruk! Har sett bilder av slike plattformer når de plasserer is i vognene, og det er et vann og issøl uten like. Sier ikke at det er umulig, men det virker bare ikke spesiellt sannsynelig.

Gamle tømmerbroer, derimot, er langt bedre for pyrotekniske øvelser. Det var ikke uvanlig at gnister fra damplok satte fyr på slike.

Mvh Håvard H

Go to Top of Page

n/a

126 Poster

Posted - 27/02/2002 :  00:06:15  Show Profile
Med "rimelig" menes her $225 som inkludert moms og toll og andel av fraktkostnad kom meg på ca. 2800 kr. Og for et lok med sink-kasse og totalvekt på 1.7 kg og nydelige kjøreegenskaper så synes jeg det er noenlunde rimelig. Da sammenlikner jeg med hva man må ut med for en typisk Roco-modell her til lands. Og så lenge jeg ikke har planer om å ha så mange lok i den skalaen (famous last words......) fordi det er en timesaver jeg skal ha meg så blir lok-kostnaden i denne skalaen overkommelig synes jeg.

Angående "is-brannen"; takk for nyttig innspill. Men siden jeg skal modellere slik at man kan velge om det skal være 1950-tallet eller rundt 1980 så vil det i 50-tallsversjonen være slik at plattformen er mye i bruk mens i 80-tallsversjonen er den nærmest for industrihistorie å regne og er derfor knusktørr. Men siden jeg vil ha mulighet til å modellere 50-tallet også så bør jeg nok la være å tenne på den siden det ville være svært lite trolig med brann i en slik konstruksjon slik det påpekes.
Til gjengjeld tente jeg istedet på et stort frukt-lager på Økern i Oslo.....

Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 27/02/2002 :  00:16:07  Show Profile  Visit HeineP's Homepage
quote:

Til gjengjeld tente jeg istedet på et stort frukt-lager på Økern i Oslo.....

...Jaså, ble det for mye jobb å ødelegge det med slegga...

Mvh Heine Pedersen
http://heines.jernbane.st

Go to Top of Page

et

483 Poster

Posted - 27/02/2002 :  08:30:58  Show Profile  Visit et's Homepage
Hei Peer!

Hvor bestilte du loket ditt?

Erik Thorsen
Go to Top of Page

n/a

126 Poster

Posted - 27/02/2002 :  09:28:57  Show Profile
Det bestilte jeg hos Valley Model Trains som har følgende web-adresse:
http://www.valleymodeltrains.com
Butikken har riktignok ikke noen bra liste over hva som finnes på lager av rullende Atlas-O materiell men han har visstnok en god del, så det er bare å sende en mail og spørre.
Butikken har iallefall en helt råbra oversikt med bilder osv. av utrolig mye bygninger i O-skala og web-siden er derfor av den grunn verdt et besøk i seg selv.
Riktignok tok det lang tid før jeg fikk forsendelsen min men det skyldtes at Postverket i Norge sluttet å ha avtale med det amerikanske postverket og dermed tok Nor-Cargo over og de var ikke vant til å hanskes med store mengder privatpost. Men det bør ha bedret seg nå.

Se evt. denne butikken for å se bilder av O-skala rullende materiell fra Atlas:
http://www.pdhobbyshop.com/shop/home.php
Virker også som en stor og seriøs butikk.

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page