Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Amerikansk MJ og jernbane
 Mer om F-units
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

terjest

Norway
1837 Posts

Posted - 22/03/2002 :  23:43:05  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Hei igjen

Flytter mine F-unit spørsmål til den amerikanske diskusjonen, like godt. Takk for hjelpen, Svein-Martin og Nicholas. Både Hobby-train (Athearn Genesis) og SLVF (Intermountain) kan leverer flotte F-unit modeller. Mitt spørsmål, før jeg drar til med netthandel; hvem er best? (Ja da, det er umulig å kåre noen vinner, det avhenger av kriteriene. Møter meg selv i døra...) Heller dette; Hva skiller Genesis og Intermountain; hva er styrken og hva er svakheten til disse to nye og mer kvalitetspregede produktseriene.

Mvh Terje Storjord

Nicholas

232 Poster

Posted - 23/03/2002 :  21:33:28  Show Profile  Visit Nicholas's Homepage
Vel, jeg har ikke vært borti Intermountain, men de har et veeeldig godt rykte på seg i USA når det gjelder kvalitet og finish. Når det gjelder Athearn Genesis, så skal det også være blandt det bedre man kan få tak i. Jeg har 2 SD70M og 1 SD75I, og er meget imponert over hvor bra det er satt sammen. Nå skal det sies at de ikke er annet enn testkjørt i butikk (hos Hobby-Train), men hvis F3'en går like stille og pent, så vil jeg absolutt anbefale Athearn Genesis. Du må vel ut med rundt et par tusenlapper for settet uansett, så det er bare smak og behag som avgjør. Men jeg, og sikkert mange andre her, vil veldig gjerne vite hva du mener om lok'ene når du har fått dem og kjørt dem litt.

Lykke til!

mvh
Nicholas
Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 23/03/2002 :  22:53:16  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Hei Nicholas

Din kommentar stemmer godt overens med det jeg har lest på amerikanske nettsider. Så vidt jeg husker fikk Intermountain en ekstra stjerne for detaljeringen; sammenlignet med den aller første Genesismodellen.

Jeg har sjekket litt rundt på nettet siden forrige innlegg; for meg blir det mer et spørsmål om jeg vil ha F3 eller F7. Har veldig sans for den eldste "looken". Bare å ta fram bibelen igjen:

Model Railroaders forlag Kalmbach kom for et par år siden ut med en nydelig liten fotobok om F-lokomotivene. Bildene er usedvanlige gode, i svart/hvitt som seg hør og bør, tatt i reportasjefotografiets (ref LIFE magazine) glansdager. Tittelen er "F Units, the diesels that did it", redaktør er Jeff Wilson, ISBN 0-89024-373-3. (Det fine med å kjøpe bøker utenlands er at det aldri blir toll&tull, alle bøker er jo momsfrie i Norge). Jeg bruker www.amazon.com.uk, tar bare dager.

Mvh Terje Storjord
Go to Top of Page

Tormod Carlsen

20 Poster

Posted - 25/03/2002 :  13:39:03  Show Profile
quote:

Hei Nicholas

Din kommentar stemmer godt overens med det jeg har lest på amerikanske nettsider. Så vidt jeg husker fikk Intermountain en ekstra stjerne for detaljeringen; sammenlignet med den aller første Genesismodellen.

Jeg har sjekket litt rundt på nettet siden forrige innlegg; for meg blir det mer et spørsmål om jeg vil ha F3 eller F7. Har veldig sans for den eldste "looken". Bare å ta fram bibelen igjen:

Model Railroaders forlag Kalmbach kom for et par år siden ut med en nydelig liten fotobok om F-lokomotivene. Bildene er usedvanlige gode, i svart/hvitt som seg hør og bør, tatt i reportasjefotografiets (ref LIFE magazine) glansdager. Tittelen er "F Units, the diesels that did it", redaktør er Jeff Wilson, ISBN 0-89024-373-3. (Det fine med å kjøpe bøker utenlands er at det aldri blir toll&tull, alle bøker er jo momsfrie i Norge). Jeg bruker www.amazon.com.uk, tar bare dager.

Mvh Terje Storjord

Ja, og nå kommer tilsvarende bok om E-lok'ene! I "lok" forward to ....
Men det er nok en liten feil i amazon adressen, skal vel være: www.amazon.com
mvh Tormod

Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 25/03/2002 :  19:12:19  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Jepp, det er en stavefeil i adressen, den riktige er www.amazon.co.uk. Dette er den britiske/europeiske filialen av nettbokhandelen, med lavere fraktpriser og hurtigere forsendelser til Norge.

Mvh Terje Storjord
Go to Top of Page

jevistad

Norway
187 Poster

Posted - 31/05/2002 :  10:11:20  Show Profile
Jeg har nylig fått en Intermountain RioGrande F7A fra SLVF og har testet den på StavangerMJK sitt anlegg.
Den går meget stille og jevnt (her mangler bare lyddekoder)og trekkraften er det ingenting å si på.
Jeg har ikke mulighet for å sammenligne med Ath. Genesis, men jeg har et par Proto2000 modeller og kjøreegenskapene er fullt på høyde med disse.
Detaljeringen er også svært bra, og spesiellt imponerer sidegitterene i rustfritt stål.
En noe unødvendig detalj er at viftene på taket snurrer når man blåser på dem, men artig er det jo.
Det som trekker noe ned er at lysene i fronten skinner igjennom plasten, men dette lar seg jo lett fikse med litt sort maling.
Så nå må man jo bare ha B-uniten også.

Hilsen Jon Einar

Go to Top of Page

Knut Tysnes

532 Poster

Posted - 01/06/2002 :  22:47:01  Show Profile  Visit Knut Tysnes's Homepage
Det kan være vanskelig å velge mellom to så flotte modeller, og kanskje blir disse linjene bare litt flisespikkeri av interesse for nagletellere.
Jeg har kikket på anmeldelser i MOdel Railroader (MR) av begge fabrikanters F-lok.
MR juli 2001 har overskriften: Outstanding drive, good shell on HO F/A and B form InterMountain. (Fremragende drivverk, god overdel) Noen detaljer som gripestenger og løftekroker er litt tykke da de er støpt i styrenplast. Jeg har sett at noen har byttet ut til tynnere av metall ved superdetaljering. Men horna er store - 8 til 12 tommer for store, dvs. 2.4-3,5 millimeter for lange, det syns, men kan jo byttes ut. Drivverket er topp, og modellene finnes også som ferdigmodeller eller byggesett uten drivverk. Et utmerket alternativ om man har drivverk man vil oppgradere med bedre lokoverdeler.
I MR juni 2002 nummeret anmeldes Athearns oppgraderte EMD F units.
(Ja, det er kjekt å være abbonnement når du får bladet i posten flere uker før det dukker opp hos narvesen til en hyggelig pris også - 50 dollar for et år. Juni nummeret kom 2. mai!!)
Athearn har nå malte gripestenger i metall og ser veldig alright ut. Dessuten har de byttet ut Bûhlermotoren med en sterk Rocomotor som trekker svært lite strøm. Et lok kan trekke ca 53 vogner på flat mark. Et ABA sett trekker 159 vogner. Det rekker for meg.

Valgets kval - eller for så si det med Einar Skjæreåsen: Åkken ska en godblunke til.
Men - if I were a rich man.....

Hilsen Knut T

Go to Top of Page

kait

Norway
46 Poster

Posted - 02/06/2002 :  20:42:54  Show Profile
Hei,

Jeg har begge typene av F-units og hovedinntrykket er som nevnt her at de begge er meget fine modeller.

Intermountain sine lok (jeg har et F7 ABA sett) har som sagt altfor grove gripestenger og horn. Det er dessverre nesten det første man ser på modellen. Så de bør nok byttes ut; det viktigste er nesten hornet. Samtidig har de en uvanlig kombinasjon for belysning. De har separate pærer for både neselyset og lyset i frontdøren. De er koblet sammen på ett kretskort, men man kan bryte forbindelsen mellom dem om man ønsker separat lysstyring, fortrinnsvis med DCC. I tillegg er det egne pærer for belysning av nummerskiltene. Det er dessverre ikke noe som hindrer at noe lys skinner fra f.eks. øverste pære og nederste åpning.

Athearn Genesis synes jeg er bedre på dette feltet, da pærene er festet inn i selve lampehuset og lysskinn unngåes. Men du mister belysningen av nummerskiltene. Athearn er i tillegg den eneste som har innredning i førerhytta. Vindusviskerne er også noe nettere.

En annen ting som sikkert varierer med forbilde (type pilot, freight/passenger) er at på Intermountain så kom begge A enhetene med pålimte dører foran koblingene, slik at man måtte sette seg ned og forsiktig skjære dem opp. I hvertfall på den ene.

Det fine med begge to er at det er plass til lyddekodere og høytalere i dem. Men for F3 settet (ABBA sett) så blir det nok to vanlige dekodere pr. AB sett og en Soundtraxx DSX dekoder i B-uniten i tillegg. Dermed kan de splittes i to forskjellige AB sett og fortsatt ha lyd i begge.

Men skulle jeg klart meg med bare en (hvilket jeg altså ikke klarte), så hadde jeg tatt Athearn sin ut fra det jeg nå vet. Jeg la også noen bilder av dem på http://home.chello.no/~solvei/F-units.htm hvis forklaringen av lysene var uklar.

Mvh,
Kai

Edited by - kait on 02/06/2002 22:25:15
Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 02/06/2002 :  23:47:48  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Hallo

Det ser ut som valget går i Genesis' favør.

Kai, du har jo laget rene sammenligningstesten - slik som vi gjerne skulle hatt mer av i MJ-bladet.

Knut, ditt referat fra MR er nesten for saklig, mot slutten av omtalen får Genesis nye F-Units superlativer som er sterke også til amerikanerne å være.

Så nå er det bare å finne ut om/når Warbonnet-dekoren forefinnes på den nye Genesis, og legge inn bestillingen. Takk for hjelpen, for min del.

Mvh Terje Storjord
Go to Top of Page

Nicholas

232 Poster

Posted - 03/06/2002 :  10:44:13  Show Profile  Visit Nicholas's Homepage
Den er kommet. F3 i rød og sølv har vært på markedet en stund. D&S Hobbies i New Jersey (www.onerrave.com , se under Athearn Genesis) har 2 separate AB pakker til $239.98 per pakke. Det eneste er at de har lagt om forsendelsesrutinene og sender kun til den adressen kredittkortregningen sendes til.

Caboose Hobbies i Denver (www.caboosehobbies.com) har samme settene til $215.98 og sender til den adressen du spesifiserer.

F7 i rød og sølv er på bestilling, men kommer vel etterhvert.

Lykke til!

mvh
Nicholas
Go to Top of Page

jevistad

Norway
187 Poster

Posted - 03/06/2002 :  19:39:45  Show Profile
Dere har ikke prøvd om det er noen i Norge som forhandler Athearn da?,
det kunne jo være forsøket verdt.
Slipper man unna toll og moms og liker bryderiet så kan det sikkert lønne seg å importere selv såklart men....

Go to Top of Page

Nicholas

232 Poster

Posted - 03/06/2002 :  21:58:33  Show Profile  Visit Nicholas's Homepage
Nåja, man kan jo selvfølgelig gjøre det, det sparer en hel del bryderi. I visse tilfeller blir det omtrent det samme når man kjøper amerikansk i Norge, men slik dollarkursen er i dag, og det at man har butikker på nettet som selger varene under veiledende pris, så lønner det seg å importere selv.

Jeg handler selvfølgelig også i Norge, bevares, man må jo støtte de lokale kreftene som importerer og selger slik at man har muligheten til å dra til butikken for å se og kjenne på det man skal kjøpe. Men det kan bli litt dyrt i lengden, særlig når man har så mye som jeg har, ca 60 lok. Så jeg prøver å finne en balanse på hva jeg handler på nettet og hva jeg handler i butikk.

Det er også ting som blir billigere å handle i Norge enn på nettet, som f.eks. digitaldekodere, da særlig Lenz. Skinner derimot er mye dyrere i Norge. Priseks. er på pakker med fleksiskinner. Walthers i USA selger 45m kode 83 spor laget av Shinohara for $100. Importert via www.magnum.no kommer dette på ca 1450kr (nå har jeg tatt i litt da...) etter at frakt og toll er lagt til med dagens dollarkurs. NMJ selger Peco kode 75 til 975kr for 25 meter. Det sier seg selv at det kan lønne seg å handle på nettet.

Et annet eksemepel er digitale styringssystemer. AMJ selger Digitrax Chief til 4800kr for 8 amp-utgaven. Hvis jeg skulle kjøpe et tilsvarende system hos Tony's DCC i USA vil jeg betale ca $300, altså 2400kr. Etter frakt og toll, er totalen oppe på ca 3500kr. Hva kan jeg da få for 1300kr? Jo, en Athearn Genesis F3 i rød og sølv. Eller en Kato SD40-2. Eller en pakke med Peco kode 75 skinner og en veksel eller to.

Veldig ofte bruker jeg det jeg sparer på å handle på nettet, til å kjøpe noe ekstra i Norge. Jeg får da mer for pengene totalt sett, og støtter de norske butikkene også. Men det er valgfritt.

mvh
Nicholas
Go to Top of Page

Knut Tysnes

532 Poster

Posted - 04/06/2002 :  22:55:19  Show Profile  Visit Knut Tysnes's Homepage
Hei igjen!

Det er flott med fine modeller, og det fungerer greit å handle i USA gjennom magnum.no (som jo er lokalt firma for oss i Halden). Har selv god erfaring med Trainworld. De har så vidt jeg vet ikke Intermountain, men Athearn Genesis.
Synes man det blir for dyrt med disse superlokene, finnes det jo alternativer.
Stewart har jo lenge laget flotte F-lok med gode drivverk. Detail Associates (?) lager detaljeringssett slik at de absolutt kan bli bra nok.
Et rimelig, men bra alternativ er Life Like proto 1000 F3 lok. Drivverket er veldig bra, kåpa slett ikke verst om man ser bort fra støpte gripestenger.
Jeg har et par i Santa Fe blå og gule ’sigar band’, dvs. godsfarger. Santa Fe hadde kun 2 slike sett tror jeg, men mange i Warbonnet Rød og sølv. P1000 lokene er ikke helt korrekt da Santa Fe’s F3 godslokomotiver så nesten ut som et F7 med gitter på sidene, lave vifter på taket. Dessuten hadde de dynamiske bremser, noe P1000 – lokene ikke har.
Men de ser helt greie ut, og for andre selskaper kan de kanskje være mer en bra nok.
Det har stått artikler i MR om detaljering av slike lok.
Jeg har tenkt på muligheten av å bruke vifter fra gamle Athearnoverdeler, eventuelt noe sider, men tror ikke jeg gidder å bruke tid på det – eller kanskje jeg ikke er flink nok til å få det til..
Jeg har i alle fall satt inn dekodere (Lenz 103XF) i mitt A-B-A sett. B-delen er dummy, Athearn understell med metallhjul og en tiloversbliven Proto 1000 overdel fra en annens prosjekt.
Jeg har endret på CV 29 slik at det ene loket går motsatt av det andre når retning skal være forover. (Ellers kunne jeg ha byttet om motorledninger).
Jeg loddet av alle diodene, loddet på en metallbro der hvor den dioden som satt nærmest motstanden satt, og loddet på en motstand på ca. 300 ohm parallelt med den 300 Ohms motstanden som satt på krestkortet. Da slapp jeg å bytte pære. Et alternativ kunne være å bytte motstand til en ca 150-180 Ohm. Jeg kjører Digitrax Big Boy i N-skala stilling, dvs 10-12 volt ut på sporet.
Dette er kanskje interessant for andre. Det var for øvrig min første skikkelige DCC-dekoder installasjon.

Hilsen Knut

PS.
US-modeljernbanefolk i Østfold-området – Vi prøver å samles en gang i blant

Go to Top of Page

Tormod Carlsen

20 Poster

Posted - 05/06/2002 :  22:24:31  Show Profile
quote:

Hei igjen!

Det er flott med fine modeller, og det fungerer greit å handle i USA gjennom magnum.no (som jo er lokalt firma for oss i Halden). Har selv god erfaring med Trainworld. De har så vidt jeg vet ikke Intermountain, men Athearn Genesis.
Synes man det blir for dyrt med disse superlokene, finnes det jo alternativer.
Stewart har jo lenge laget flotte F-lok med gode drivverk. Detail Associates (?) lager detaljeringssett slik at de absolutt kan bli bra nok.
Et rimelig, men bra alternativ er Life Like proto 1000 F3 lok. Drivverket er veldig bra, kåpa slett ikke verst om man ser bort fra støpte gripestenger.
Jeg har et par i Santa Fe blå og gule ’sigar band’, dvs. godsfarger. Santa Fe hadde kun 2 slike sett tror jeg, men mange i Warbonnet Rød og sølv. P1000 lokene er ikke helt korrekt da Santa Fe’s F3 godslokomotiver så nesten ut som et F7 med gitter på sidene, lave vifter på taket. Dessuten hadde de dynamiske bremser, noe P1000 – lokene ikke har.
Men de ser helt greie ut, og for andre selskaper kan de kanskje være mer en bra nok.
Det har stått artikler i MR om detaljering av slike lok.
Jeg har tenkt på muligheten av å bruke vifter fra gamle Athearnoverdeler, eventuelt noe sider, men tror ikke jeg gidder å bruke tid på det – eller kanskje jeg ikke er flink nok til å få det til..
Jeg har i alle fall satt inn dekodere (Lenz 103XF) i mitt A-B-A sett. B-delen er dummy, Athearn understell med metallhjul og en tiloversbliven Proto 1000 overdel fra en annens prosjekt.
Jeg har endret på CV 29 slik at det ene loket går motsatt av det andre når retning skal være forover. (Ellers kunne jeg ha byttet om motorledninger).
Jeg loddet av alle diodene, loddet på en metallbro der hvor den dioden som satt nærmest motstanden satt, og loddet på en motstand på ca. 300 ohm parallelt med den 300 Ohms motstanden som satt på krestkortet. Da slapp jeg å bytte pære. Et alternativ kunne være å bytte motstand til en ca 150-180 Ohm. Jeg kjører Digitrax Big Boy i N-skala stilling, dvs 10-12 volt ut på sporet.
Dette er kanskje interessant for andre. Det var for øvrig min første skikkelige DCC-dekoder installasjon.

Hilsen Knut

PS.
US-modeljernbanefolk i Østfold-området – Vi prøver å samles en gang i blant

Riktig, Knut - ATSF hadde 2 sett F3 i "sigar band", nr. 200LABC og 201LABC. Det blir 2 cab og 2 booster units. Begge C-lok'ene ble forøvrig bygget om til CF7 i '70 årene.
Blir det noe sommermøte for østfoldske US-fans, da, tro?
mvh Tormod

Go to Top of Page

Knut Tysnes

532 Poster

Posted - 07/06/2002 :  12:57:26  Show Profile  Visit Knut Tysnes's Homepage
Hei igjen!

Mer om spesielle F-lok.

I Diesel Era 2/2001 (det abonnerer jeg ikke å, men har tilgang til) er det mange bilder av Santa Fe lok de siste driftsårene.
Av de mer spesielle var 16 F7 lok som manglet grillen av rustfritt stål på siden. De ble kalt ”chicken-wire” F7 (’kyllingnetting’ F7). De kunne minne om F3 lok.
I følge en av bildetekstene dreier dette seg om nr 260LABC – 267LABC.
Har bare sett bilder av A-lok, det er mulig det ikke var slike B-lok.
Hos Santa Fe var L (Lead) og C betegnelsen for A-lokene med førerhus i en ende, mens A og B var B-lok uten førerhus.

For øvrig kan dere finne mye interessant informasjon om Santa Fe diesellok på denne siden:
http://www.qstation.org/atsfresource.html#DieselInfo
Denne siden gir mye informasjon om ATSF, BN og BNSF:
http://www.qstation.org/index.html

Slike interessante kombinasjoner kan vi kanskje få se etter hvert.

Hilsen Knut T

Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 11/08/2002 :  22:29:11  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Ei lita gledesmelding: Genesis F3 A+B har just ankommet fra Colorado via Harstad. Optisk og teknisk nydelig. Skal få hvile seg litt før dekodere og høyttaler må inn. Takk for hjelpen, alle. Er hun ikke fin? Hilsen Terje

Mvh Terje Storjord
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page