Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Amerikansk MJ og jernbane
 Bare gods?
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

kvisli

135 Posts

Posted - 04/04/2002 :  21:10:04  Show Profile

Hei.

Jeg vet ikke noe særlig om amerikansk mj, men mitt overfladiske inntrykk er at det dreier seg hovedsakelig om lange godstog, nostalgiske passasjertog fra 50-tallet og eksotiske gruvebaner fra det ville vesten.

Nåja, kanskje noen her kan opplyse meg litt? Hva kan man gjøre ut av samtiden med amerikansk mj?

-Bjørn Kvisli

Nicholas

232 Poster

Posted - 04/04/2002 :  23:25:32  Show Profile  Visit Nicholas's Homepage
Tja, hva vil du kjøre? USA er ikke bare 120 vogner lange kulltog og godstog, men også variert drift med skifteområder, passasjertog og lokale godstog.

Hvis du ser bort i fra de såkalte "Class 1 Railroads" (Union Pacific, BNSF, CSX, Norfolk Southern o.l.) , så finner du shortlines og bridge routes som forsyner de større selskapene med diverse typer gods som f.eks. MRL i Montana, Utah Railroad, eller diverse lokale selskaper i det sydvestre hjørnet av USA som transporterer jernmalm og annet materiale fra gruvedrift.

Du kan jo f.eks. basere anlegget ditt på MRL. Du kjører tømmer fra et sidespor i skogen til et sagbruk. Der plukker du opp ferdig kappet trevirke og sagflis, som du kjører ned til et skifteområde. Der leverer du trevirken og sagflisen til BNSF og plukker opp tomme tømmer- og flisvogner som du tar med tilbake. I tillegg kan du jo kjøre kjemikalievogner til en lokal papirfabrikk. Det er jo også mulig å legge til litt kornsiloer med en gård eller to, kvegdrift osv.

Et lokalt godstog har stort sett en eller to GP38 eller lignende, kanskje til og med en SD40-2 og gjerne en caboose. Jobben blir utsetting og henting av vogner på lokale sidespor og sortering av ankommende og avgående vogner på det lokale skifteområdet.

Sjekk www.mtnwestrails.com for bilder av BNSF i Montana, se etter Whitefish, et knutepunkt for trevare- og tømmerindustri. Ellers vil jeg anbefale deg å lese litt i Model Railroader, der er det gjerne artikler om mindre jernbaner med de forskjellige jobbene de utfører.

mvh
Nicholas
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page