Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Amerikansk MJ og jernbane
 EMD TR4
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Tormod Carlsen

20 Posts

Posted - 07/05/2002 :  21:53:04  Show Profile
Blir det mer liv på denne strengen nå, så tror jeg at jeg .....

La meg spille inn en ball:
Jeg kjøpte en TR4 "Cow & Calf" på Nostalgimessen i Gøteborg i april. Det er (selvsagt) en Santa Fe blå m/gul stripe, nr. 2418L&A. Det er en KATO/Rivarossi, ok modell, går bra (den har gummiringer på to av hjulene! - nå ble det nesten banning i kjerka!).

Imidlertid har den "angeled cab roof", slik som EMD begynte med på SD35 (?) i begynnelsen av '60 årene. Jeg har aldri sett hverken TR, SW eller noen andre switchere med slik cab. Alle har rundt tak.

Noen som kan forklare det på annen måte enn fabrikantens "frihet" fra prototypen?

mvh Tormod

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 08/05/2002 :  10:03:18  Show Profile
Et slikt særtrekk må ha kostet produsenten en del så det er neppe tilfellet at det er noen "frihet".

ØW
Go to Top of Page

Nicholas

232 Poster

Posted - 08/05/2002 :  11:38:48  Show Profile  Visit Nicholas's Homepage
Nå er ikke jeg helt sikker på hvordan en TR4 ser ut, men når det gjelder Angled Cab, så er Santa Fe det selskapet i USA som hadde flest lokomotiv med den varianten. De bygde faktisk om gamle F7-lok til såkalte hood-units og ga dem betegnelsen CF7, og utstyrte dem med førerhus lik GP35 og utover, men med angled cab. Jeg er ikke sikker på hvorfor det er slik, men det er ikke bare TR4 som har Angled Cab. Men jeg kan nok se for meg at produsenten har gjort det etter prototypen og ikke bare for moro skyld.

Santa Fe hadde en del kulltrafikk i sørstatene og grunnet utformingen av lastetrakten på Flood Loader'ne måtte de spesialbestille GEs B40-8W med noe som heter Gullwing Cab. en enda merkeligere utforming av et førerhus. De freste altså et spor på taket slik at formen virket mer som måkevinger slik at de kunne opprettholde klaringen til lastetrakten når de kjørte gjennom. Denne varianten var det kun Santa Fe (nå BNSF) som hadde og det finnes kun ca 50 lok med denne takformen, så vidt jeg vet.

mvh
Nicholas

Edited by - nicholas on 08/05/2002 11:39:21
Go to Top of Page

kait

Norway
46 Poster

Posted - 08/05/2002 :  13:18:17  Show Profile
quote:

La meg spille inn en ball:
Jeg kjøpte en TR4 "Cow & Calf" på Nostalgimessen i Gøteborg i april.
Imidlertid har den "angeled cab roof", slik som EMD begynte med på SD35 (?) i begynnelsen av '60 årene. Jeg har aldri sett hverken TR, SW eller noen andre switchere med slik cab. Alle har rundt tak.

Noen som kan forklare det på annen måte enn fabrikantens "frihet" fra prototypen?

I.h.t. Kalmbachs "Diesel Locomotives: The First 50 Years" så var TR4 en Cow & Calf versjon av SW7. Det ble bare bygget 15 stk. av TR4, hvorav 2 gikk til ATSF. Det er også et bilde av en TR4, riktignok fra C&O, med rundt tak.

However, noen minutters surfing via web sidene til Santa Fe Railway Historical & Modeling Society, brakte meg til følgende bilde av en TR4, riktignok det andre nummeret (2419):
http://www.qstation.org/abpr/atsf/atsf_emd.html#TR4A

Bildet viser at TR4 har rundt tak.

Kai

Go to Top of Page

Tormod Carlsen

20 Poster

Posted - 21/05/2002 :  21:47:27  Show Profile
quote:

Nå er ikke jeg helt sikker på hvordan en TR4 ser ut, men når det gjelder Angled Cab, så er Santa Fe det selskapet i USA som hadde flest lokomotiv med den varianten. De bygde faktisk om gamle F7-lok til såkalte hood-units og ga dem betegnelsen CF7, og utstyrte dem med førerhus lik GP35 og utover, men med angled cab. Jeg er ikke sikker på hvorfor det er slik, men det er ikke bare TR4 som har Angled Cab. Men jeg kan nok se for meg at produsenten har gjort det etter prototypen og ikke bare for moro skyld.

Santa Fe hadde en del kulltrafikk i sørstatene og grunnet utformingen av lastetrakten på Flood Loader'ne måtte de spesialbestille GEs B40-8W med noe som heter Gullwing Cab. en enda merkeligere utforming av et førerhus. De freste altså et spor på taket slik at formen virket mer som måkevinger slik at de kunne opprettholde klaringen til lastetrakten når de kjørte gjennom. Denne varianten var det kun Santa Fe (nå BNSF) som hadde og det finnes kun ca 50 lok med denne takformen, så vidt jeg vet.

mvh
Nicholas

Edited by - nicholas on 08/05/2002 11:39:21

Go to Top of Page

Tormod Carlsen

20 Poster

Posted - 21/05/2002 :  22:10:50  Show Profile
... fingertrøbbel idag, så lenge etter 17. mai!!

Jeg tenkte jeg skulle kommentere litt på Santa Fe's CF7 (Converted F7). Ikke alle fikk "angeled cab", hele 178 stk fikk rundt tak på førerhytten, men disse ble byttet når lok'et var inne til stor service. Noen "slapp" imidlertid unna ettersom de ble solgt før slik stor service.

Førerhytten av typen "angeled cab" gjorde, etter mitt syn, sitt til at CF7 virkelig fortjente kallenavnet sitt: "The Ugly Duckling"! - Mens det derimot ble ganske all right med det runde taket.

Stygt eller ikke, prosjektet var vel ett av de mest suksessrike ombygginger av noen størrelse, i alt ble 233 stk F3, F7 og F9 bygget om og fikk dermed "forlenget" sitt livsløp med mange år. Den første CF7, nr. 2649, rullet ut fra Cleburne verkstedet i mars 1970 og den siste, nr. 2503, ble solgt i august 1987. Nr. 2649 ble forresten bygget om til - ja, nettopp F3; dvs. den ble deler til 2 stk F3.

Mange CF7 går fremdeles rundt om på short lines og som industrilok.

mvh Tormod

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page