Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Stor-skala, live steam og hagejernbane
 Første skritt inn i hagejernbane.
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

brandett

Norway
276 Posts

Posted - 23/05/2002 :  17:11:27  Show Profile  Visit brandett's Homepage
I Forbindelse med bygging av en hagedam i hagen har vi valgt og bygge en liten hagejernbane. Først og fremst legge skinner, så skal vi tenke på materiell litt senere. Hva bør man legge? Noe som er nokså billig og holdbart skulle jeg hatt. Hvilket merke er og anbefale, og hvor kan man få kjøpt slikt?

mvh
Bjørn-Martin Brandett

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 24/05/2002 :  01:17:10  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
De fleste merker går vell utendørs. Har sett repotasjeri blader av Ho ute med skinner av k-typen. Lurer på om ikke det var Peco skinner.

Mva Lars

Go to Top of Page

brandett

Norway
276 Poster

Posted - 24/05/2002 :  07:34:56  Show Profile  Visit brandett's Homepage
Hvilken sporvidde er mest brukt?

mvh
Bjørn-Martin Brandett
Go to Top of Page

oivind

45 Poster

Posted - 24/05/2002 :  08:58:49  Show Profile
Mest brukt et smalsporet med 45 mm sporvidde i skala mellom 1:20 og 1:24. Da kan du kjøre LGB, Bachmann, Aristocraft, USA Trains og pluss de fleste live-steam fabrikatene som Roundhouse Engineering, Aster etc. Det er desidert størst utvalg av tog i denne størrelsen.

Normalsporet i spor 1 ( 1:32 ) kan også brukes, i Engeland er det ganske vanelig. Ellers er jo Maerklin Maxi eller Spor 1 et alternativ.

Det er jo mulig å kjøre G og Spor 1 på de samme skinnene, men G skinnen ser litt grove ut hvis du kjører spor 1.

Men hvis du primært har planer om live-steam er Sn32 en mulighet. Det er smalsporede tog i skala 1:19 på 32 mm sporvidde. Engelske live-steam modeller bruker dette, og skinnen er billigere enn G skinnene. Living Steam Railways i Vestfossen forhandelr slike skinner og tog.

Jeg har bruket PECO G1 skinner i ca 10 år og har god erfaring. Dette er 45 mm code 250 skinner, basert på smalspor med lang avstand mellom svillene. Skinnene av NS får en fin brun farge etter å ha ligget ute et par år. Dette er et oksydbelegg som leder strøm, så det er ikke nødvending med mye pussing, borsett fra fjærning av jord, løv, kongler etc.

Peco G skinne har blitt veldig dyre i det siste. Jeg er ikke sikker på hva du må betale i Norge, men rundt 150 kr per meter og ca 500 for en manuell veksel må du nok regne med.

Min erfaring er at bare NS skinner er brukbart ute. Noen hever at aluminium kan benyttes ute, men det jeg har forsøkt med aluminium gir alt for dårlig kontakt selv med iherdig pussing med 5-56 hver gang jeg skal kjøre.

Jeg kjenner ikke til hvordan det er å bruke Maerklin Spor-1 ( eller Huebner ) skinner ute.
Men også i Spor-1 lager Peco veldig fine NS skinner som er beregnet for bruk ute. Disse er billigere enn G sporet , men er code 200 og selv om sporvidden er som G, så er det noen G modeller hvor flensen på hjulene tar nedi.

mvh
Øivind

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page