Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 H0 skala
 NSB Di4 fra hobby trade
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Neste side
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic
Side: of 2

Torben Z.

7 Posts

Posted - 02/10/2002 :  15:47:17  Show Profile  Visit Torben Z.'s Homepage
Hej.

Ganske interessant at følge Jeres debat vedr. dumpingpriserne på Di3 fra HELJAN samt diskussionen om nye norske modeller.

Jeg kan tilføje at den danske producent "hobby trade" har planer om at fremstille NSB Di4 i hele 5 varianter i løbet af 2003 - se mere på http://www.modeltog.dk/danmark/sehor/tz100909/tz100902a.htm

Priserne vil formentlig være de samme som for en DSB litra ME i Danmark - dvs. under Dkr. 2.000,00 for en AC model inkl. dekoder.

Med modelbanehilsen
Torben Z.

Roger

Norway
766 Poster

Posted - 02/10/2002 :  16:53:56  Show Profile
Hei!

Det er ett svært interresant prosjekt Hobby Trade lanserer, og jeg håper virkelig dette prosjektet blir noe av. Den estimerte prisen virker jo ikke avskremmende heller. Uten sammenlikning forøvrig, så jeg at NMJ selger ex-Polar Modell Di 4 lok-kåper til kr 2000,- i sin butikk på Strømmen. Vet noen om et chassi som passer til denne kåpen og vil egne seg til evt. ombygging?

Med vennlig hilsen

RGER

Roger
Go to Top of Page

pramsdal

793 Poster

Posted - 02/10/2002 :  17:59:24  Show Profile
Hva med et dansk ME fra Hobbytrade, ME og Di 4 er jo nesten samme lok'et?

Jeg har selv bygget om to danske MZ fra Lima ved å sette understell med drivverk fra Athearn inni. Brukte SD-45 og rammen måtte kortes inn ca 4mm, men det var ingen kunst. Brukte boggisidene og sidene på drivstofftanken fra Lima lok'et. Kanskje Athearn har noe som passer for Di 4 også? Athearn lok er billige, ca 300-400 kr og kjører som en drøm. Understell og drivverk kan bestilles direkte fra Athearn på internett.

Men, hvorfor bruke kr 2.000,- på en kåpe når du snart kan få et ferdig lokomotiv for samme prisen?

Petter

Go to Top of Page

Roger

Norway
766 Poster

Posted - 02/10/2002 :  18:18:08  Show Profile
Hei!

quote:
Kanskje Athearn har noe som passer for Di 4 også? Athearn lok er billige, ca 300-400 kr og kjører som en drøm.

Ja det var noe slikt jeg tenkte på når jeg spurte etter egnet chassi.

quote:
Men, hvorfor bruke kr 2.000,- på en kåpe når du snart kan få et ferdig lokomotiv for samme prisen?

Nei, Jeg hadde ikke tenkt til å brenne av 2 laken for kåpa og 300-400 spenn for dertil egnet Athearn drivverk dersom Di 4 kommer som modell fra Hobby Trade til ca. kr 2000,-. Det var mer for å kartlegge mulighetene dersom den allikevell ikke skulle bli produsert av Hobby Trade.

Med vennlig hilsen

RGER

Roger
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 02/10/2002 :  21:44:34  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Så i det siste Modell & eletronik som jeg kjøpte i dag (nr 3 2002) bladet er vært på besøk hos hobbytrade i danmark.

I annonsen står det følgende:
Di4 1:87 Vi arbeider med å lage alle utgavene av den norske di4 på basis av
Me-underdelen. Har dette din intrerrese så kontakt din forhandler i dag
Pris: 1995 for dc og 2295 for av versionen. Og har samme specifikasjoner som Me.

Hilsen Lars.

Edited by - larsb on 02/10/2002 21:48:33
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 02/10/2002 :  23:33:52  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Når det gjelder di4 så er det snakk om levering i mai 2003.

Hilsen Lars

Go to Top of Page

PR

682 Poster

Posted - 03/10/2002 :  11:01:53  Show Profile  Visit PR's Homepage
Hei

For de som ikke har Banen, sto det en test av Me loket der for en tid tilbake. Der er det også en test av drivverket på denne modellen. Som jeg forsto av drivverket var denne veldig lik Heljan sin Di 3, og hadde egenskaper som liknet på denne. Hvis det ikke blir mange forandringer på denne i forhold til Di 4, kan vi nok håpe på en flott modell. Det er vel nå et lite marked for denne i både Sverige og Danmark, ettersom disse nå blir revidert i Danmark, og går i godstog gjennom Sverige til hovedrevisjon.

Mvh
Per Roar Johansen

Go to Top of Page

Laurenz

Norway
384 Poster

Posted - 03/10/2002 :  17:33:11  Show Profile
Som understell til Polar Modell sin Di. 4 kan du bruke Lima DE 1024, prototypen til Di. 6. I motsetning til originalen i 1:1 og gamle Limalok er dette et understell sv bra kvalitet. Det er tungt og trekker mye!
Jeg kjøpte et eksemplar brukt til en billig penge.
understellet må tilpasses noe, bla må bufferbjelken kuttes vekk og kretskortet må lages smallere. Lokkåpa må også tilpasses noe, noen feste i takket må kuttes vekk. Det er alt som skal til for å få en Di. 4 med top kjøreegenskapper.

Hilsen,
Laurenz

Go to Top of Page

Vidar Andreassen

Norway
123 Poster

Posted - 03/10/2002 :  20:55:35  Show Profile
Er det stor forskjell på underdel til De 1024 og Di4.
Jeg tenker på boggier, boggiavstand og andre detaljer.

Go to Top of Page

PR

682 Poster

Posted - 04/10/2002 :  08:33:36  Show Profile  Visit PR's Homepage
Understellet er ikke så veldig feil. Litt feil med noen avstander, men dette legger man ikke så godt merke til. Det er også mulig å sette på boggi sidene som fulgte med på Polar Modell sitt understell. Med denne kombinasjonen får man et fint lokomotiv med et bra drivverk.
PS: Det sto en Di 4 på NSB verkstedet på Grorud i dag tidlig.

Per Roar

Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 04/10/2002 :  13:15:26  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
En 4er på Grorud.....Rett ved jobben min Får ikke se om jeg ser den når jeg skal på jobben i 5 tiden.

Hilsen Lars

Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 07/10/2002 :  13:45:14  Show Profile
quote:

Hej.

Ganske interessant at følge Jeres debat vedr. dumpingpriserne på Di3 fra HELJAN samt diskussionen om nye norske modeller.

Jeg kan tilføje at den danske producent "hobby trade" har planer om at fremstille NSB Di4 i hele 5 varianter i løbet af 2003 - se mere på http://www.modeltog.dk/danmark/sehor/tz100909/tz100902a.htm

Priserne vil formentlig være de samme som for en DSB litra ME i Danmark - dvs. under Dkr. 2.000,00 for en AC model inkl. dekoder.

Med modelbanehilsen
Torben Z.

Hei !

Her er det bare en ting å gjøre; rope et stoooort BRAVO !!!!

Og - til ALLE som leser dette forum, og som kjører norsk - LØP og KJØP når den kommer på markedet !! Jeg har gått lenge og ønsket meg denne modellen, og endelig er det "lys i tunnelen". (Og det er IKKE et møtende tog....)

Tilslutt vil jeg ønske Hobby Trade LYKKE TIL med produksjonen !!

MJ-hilsen Tom Lynga

Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 07/10/2002 :  15:25:30  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Rgener med å bestille 2 eks når den kommer i butikken....Kunne tenke meg 654 0g 655 som jeg reiste med i sommer.

Hilsen Lars.

Go to Top of Page

PR

682 Poster

Posted - 07/10/2002 :  15:43:18  Show Profile  Visit PR's Homepage
Jeg tror ikke at Di4 har hatt andre farger enn den som finnes i dag. Fargen på plogene har nok forandret seg fra rødt til gult, men andre forskjeller har det vel ikke vært. Et unntak kan nok være den ene som ikke hadde NSB logoen i fronten. Det sto et bilde av dette i et gammelt PS blad. Er det noen andre forskjeller på Di 4 gjennom over 20 års drift?

Per Roar

Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 07/10/2002 :  18:30:26  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Lokene har hatt samme farge i alle år. Men det kan være nyanser i laken da ikke lokene alltid ble hellakert etter verksted opphold, slik som det skjedde med 4.653 som fikk ny logo og lakk i ende 2,tidligere i år etter avsporingen på nordlandsbanen. Lokene ivar som oftes *smusett* i ende 1 da viftene for eksosen sitter der og destuten togvarmearegatet som gjorde at lokene ble snudd på svingskiva på Marienborg i Tromheim og i Bodø. Fordi det var mere støy i ende 1 på grunn av togvarmearegatet.

Det var skjelden som jeg så at Di4 var nyvasket i ende 1.
Di3 ble også snund på grunn av støyen i føreromet. På Di3 sitter togvarmearegaet i ende 2 (motsatt av Di4) Untakket var På Fagernes hvor det var manuel svingskive, og var det ikke vannlelig å tørne di3 lokene og ble kjørt med ende 2 mot Enina.

Det kanogså se ut som lokene hadde en annen fage på stigetrinnene(svart/gul) til å begynne med også .Føre de ble lakkert i gult.

Lokene gikk med rød farge på plogene i allefall til midten av 80tallet
Di4.651 Bbc Mannheim 26 aug 1980 Foto Erland Rasten.

Di4.651 + 3.627 i gt 5792, Steinkjer, 21.05.81 (overtakelsestur)
©Erland Rasten

Di. 4.651 på Trondheim stasjon under lokets dag 10. august 1996.
©foto: Mona Samdahl

Flere Bilder:
http://www.norwayrail.com/norge/di/di4/di4.htm
http://www.norwayrail.com/norge/di/di4/mona/mona.htm

Hilsen LarsB.

Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 07/10/2002 :  19:01:11  Show Profile  Visit terjest's Homepage
Hallo

Dette bildet ligger som monteringshjelp til godteposen, i originalemballasjen til Polar Modells Di4 fra 1989. Bildet er trolig tatt tidligere, under utviklingen av modellen. Ser ut som stigetrinnene på 1980-tallets Di4 ikke er gule.

Mvh Terje Storjord
http://home.no.net/tstorjo

Go to Top of Page

Laurenz

Norway
384 Poster

Posted - 07/10/2002 :  19:28:38  Show Profile
Det kan se ut som om de har vært brukt forskjellige nuanser i brunfargen og de gulle stripene.
Vi har nesten 300 bilder på Jernbane.net Alt fra leveranse til i dag, typebilder og tekniske detaljer.
http://www.jernbane.net/norge/di/di4/di4.htm (ca. 120 bilder)
http://www.jernbane.net/norge/di/di4/mona/mona.htm (160 bilder)
På Strømmen ble jeg en gang fortalt at det ikke kommer noe ny Di. 4 før NSB maler en i nydesign. Tror nok det kan være en stund til....
Skulle Hobby Trade lage Di. 4 er det bare en ting å gjøre, løp og kjøp!

Di. 4.655 i pt 472 på Grong 20, juni 1998
©foto: Mona Samdahl

edit: rettet opp linkene

Edited by - laurenz on 26/06/2003 00:16:25
Go to Top of Page

Vidar Andreassen

Norway
123 Poster

Posted - 27/10/2002 :  22:01:17  Show Profile
Jeg fikk ikke vært på Høstmessa i år.
Er det noen som så eller hørte noe om Di 4 fra Hobbytrade i Danmark?
Jeg så på bilder at ME-loket var på messa.
Var det noen representanter for Hobbytrade der?

Er det noen som vet hvilken utgave av ME som egner seg best til understell til Di 4, eller der er de like når det gjelder understellet?
Har sett på www.toget.dk sine hjemmesider at det tilbys flere varianter av ME.

Med Vennlig Hilsen

Vidar Andreassen

Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 27/10/2002 :  23:00:36  Show Profile  Visit EiKa's Homepage
quote:

På Strømmen ble jeg en gang fortalt at det ikke kommer noe ny Di. 4 før NSB maler en i nydesign. Tror nok det kan være en stund til....

Men det var vel før det ble kjent at en annen produsent kunne tenke seg og lage modellen, hva nå?

Eirik
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 27/10/2002 :  23:53:29  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Det var gm-gruppen som hadde tatt med seg modeller med gm-motor på messa innkludert Me loket fra Hobbytrade.

Nmj hadde to overdeler til Di4 liggene til salg i butikken....Kåpa var langt billigere enn ny Di4 fra Hobbytrade. Kansje fordi de vill selge ut lageret for di4 deler føre den kommer i butikken?.

Hilsen LarsB

Fotoalbumet mitt:
Flåmsbana
Horten Mj-klubb
Høstmessa
http://no.photos.yahoo.com/slappeen1

Edited by - larsb on 28/10/2002 00:01:34

Edited by - larsb on 28/10/2002 00:04:22
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 23/06/2003 :  20:32:19  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
http://www.modellrallaren.com/nyheter/lok/ht/me/me.shtml

Modellralaren skriver at 2 versjonen av Me loket som blir produsert i Kina har bedre detaljer og bedre kjøreegneskaper enn 1st utgaven av Me loket ( Rød & svart design) som ble produsert i Ungarn. NMj's modell blir produsert i Ungarn hos Deka.

Får håpe at Di4 modellen fra Hobbytrade blir produsert i kina hvis det er slik at den 2 serien av Me loket er bedre enn 1st serien som ble produsert i Ungaren for noen år tilbake.

Ha en forsatt fin sommer.

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman
Go to Top of Page

Torben Z.

7 Poster

Posted - 25/06/2003 :  10:25:23  Show Profile  Visit Torben Z.'s Homepage
quote:

Modellralaren skriver at 2 versjonen av Me loket som blir produsert i Kina har bedre detaljer og bedre kjøreegneskaper.

Ja, det er korrekt.
Jeg har selv set prototypen et par gange (se mere på http://www.danskmodel.dk klik på "NYT i forretningerne"), og den kører fantastisk flot - og meget lydløs.

Ca. 1. august vil der efter de seneste planer være 8 forskellige ME'ere i de danske forretninger - ialt i 3 versioner: Rød/sort, helrød samt helblå.
Modellerne vil blive leveret til AC og DC.
Se også http://www.hobbytrade.dk hvor planerne for eventuelle modeller af litra Di4 er nævnt.

quote:

Får håpe at Di4 modellen fra Hobbytrade blir produsert i kina hvis det er slik at den 2 serien av Me loket er bedre enn 1st serien som ble produsert i Ungaren for noen år tilbake.

Di4 projektet er ret så usikkert for tiden, da der skal ligge bestillinger på omkring 3. - 4.000 modeller (fordelt på flere versioner) inden en produktion sættes i gang. Og det bliver måske svært at opnå et så stort antal forudbestillinger fra norske mj'ere og forhandlere.

Som jeg har forstået det, så findes Di4 ikke i et særligt stort antal i 1:1, og den har vel heller ikke kørt i hele Norge.
Dette forhold vil måske have betydning for interessen for en Di4 i model blandt norske mj'ere.

Jeg er ikke helt klar over, om man har fået etableret kontakt til norske forhandlere eller har fået en norsk agent for "hobby trade" og "Togmodelle.dk".
Men prototypen af litra ME har været fremvist i Norge i sidste uge, og måske vil den kunne ses igen på høstmessen.

Med modelbanehilsen
Torben Z.

Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 25/06/2003 :  10:48:13  Show Profile  Visit EiKa's Homepage
quote:

Jeg er ikke helt klar over, om man har fået etableret kontakt til norske forhandlere eller har fået en norsk agent for "hobby trade" og "Togmodelle.dk".
Men prototypen af litra ME har været fremvist i Norge i sidste uge, og måske vil den kunne ses igen på høstmessen.

Med modelbanehilsen
Torben Z.

Om jeg husker riktig er det Norsk Hobby Import som er importør for Hobby-Trade i forbindelse med Di4.

Mvh

Eirik
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 25/06/2003 :  12:52:11  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
quote:

Som jeg har forstået det, så findes Di4 ikke i et særligt stort antal i 1:1, og den har vel heller ikke kørt i hele Norge.

Med modelbanehilsen
Torben Z.

Di4 ble bygget i antall av 5 stk nr Di4.651-655 i 1980. Det ble vurdert å bygge flere Di4 men siden tekologien hadde forandret seg fikk man Di6.

Di4 brukes på Nordlansbanen i dag og nattogene. De ble brukt på Raumabanen, mens siden Di6 ble sendt tilbake til Tyskland, så fikk Di4 igjen Nordlansbanen som innsats omeråde.

Di4 har gått på Bergensbanen, Oslo-Trondheim/o Dovre både uvirksom (andre lok) og virksom som første lok( hjuldreing i Oslo). Gikk også en del på Rørosbanen ved ekstra tog, ved høytider istedet for bm93 og når det skulle til hjuldreing i Oslo. 4'eren gikk da som første lok på Rørosbanen. mens siden det ikke er loktog på Rørsobanen lengere blie di4 først sendt i gt som 2 lok uvirksom og nå i nattogene 405/406 som 2 lok uvirksom.

I utlandet har Di4 gått bak Rc lok i godstog når det skal på revisjon/service i København.

Som på bilde under, etter endttur fra Trondheim, og vognene blir hensatt i Lodalen og loket blir sendt til hjuldreing.

Hilsen
LarsB

Edited by - larsb on 30/09/2003 15:27:09
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 25/06/2003 :  17:12:56  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Ikke nok med det. kan fåes lydekoder til me. pris for lyd-dekoder er 995dkr.

Hilsen
LarsB

Edited by - larsb on 20/07/2003 20:30:14
Go to Top of Page

SveinR

Norway
710 Poster

Posted - 25/06/2003 :  22:52:10  Show Profile
hvor får en den til 995dkr??

Go to Top of Page
Side: of 2 Previous Topic Tema Next Topic  
Next Page
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page