Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

 Alle fora
 Norsk MJ forum
 H0 skala
 NSB Di4 fra hobby trade
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Forrige side
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic
Side: of 2

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 26/06/2003 :  00:43:47  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Skal se om jeg ikke finner linken, til de danske siden. Det kommer også Esu lydekoder til Re460(el18)

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman
Go to Top of Page

PR

682 Poster

Posted - 26/06/2003 :  09:30:46  Show Profile  Visit PR's Homepage
At det ikke ble bestilt flere Di 4 kan også ha noe med at strategien til NSB ble forandret på mitten av 80-tallet.
Før dette hadde langdistanse togene hatt det nyeste matriellet, og etter hvert som nytt kom til ble dette satt over i annen traffik.
B3 vognene ble erstattet av B5 på bergensbanen. På dovrebanen ble El 14 og B3 erstattet av El 17 og B7.
Plutselig ble motorvogner det store i utlandet, og det måtte man også ha her i landet, så man startet å konstruere BM 70. Dette startet da man begynte å få fjernet problemene med krengingen på B7 vognen som var utstyrt med dette. Hvis NSB på den tiden hadde fortsatt med dette prosjektet kunne man heller ha bestilt inn flere B7 vogner med krengning og satt de eksisterende B7 vognene inn i BM 70 tjeneste, og bygd styrevogn for slike sett. Men etter å ha sett hvor kort tid det tok å forander kjørerettning på Gjøvik, tror jeg ikke det heller hadde vært et problem.
Jeg vil nok tro av Di 4 ble satt litt i bakgrunnen når man skulle gjøre store forandringer i organisasjonen.
Di 3 612 ble utrangert på grunn av at den skulle erstattes av en ny serie med disel lok i den nærmeste framtid på samme tid.

Dette var en stor avsporing, egentlig ut på et helt annet hovedspor men men



PR


Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 26/06/2003 :  16:15:16  Show Profile  Visit LarsB's Homepage
Det jeg hørte var at tekologien var kommet så langt at det ble ny loktype litra di6 istedet for di4. For de hadde i utganspunktet tenk å bestille flere Di4 nr 656 og oppover. Men de ente opp med di6 som var bastert på en prototype. Det samme med El17 var at de nok var tidlig ut med bestille lok med asynkronmotorer. Hadde den andre seiren av El17 (det er stor forskjell på eletroniken på 1 og 2 serie) blitt bestil i dag ville den fått litra el18 mens dagen El18 hadde fått litra El19.

Det er serie nr 2 som brukes på flåmsbanen, mens 1 serien el17 lok står som reserve. Etter ruteskiftet 15/6 er det bare Flåmsbanen som har El17 i faste tog.

Hilsen
LarsB

Webside: http://home.no.net/labyman
Go to Top of Page

PR

682 Poster

Posted - 21/07/2003 :  08:49:32  Show Profile  Visit PR's Homepage
Et av NSB og andre skinnegående bedrifter i Norge er ingeniørenes interesse for det nyeste og flotteste som er å skaffe.
T-banens T-2000 vogner er et godt eksempel på dette. For den samme summen som de 12 vognene (6 settene) kunne Oslo Sporveier anskaffe 20 nye T-bane vogner av en type de hadde fra før av. Behovet for å spesielle reservedeler for de 12 vognene ville da blitt mindre. Oslo Sporveier fikk spørsmål fra leverandører under prosjekteringen om hva de skulle med en så spesiell vogn. Når man snakker om Oslo Sporveier, kan man si litt om de nye trikkene i Oslo. Selv om lavgulv nå er en motesak, kunne det vært bestilt flere av den eksisterende typen, slik at man fikk en enhetlig vognpark. Selv om dette betyr at man bruker gammel teknologi.
Et annet eksempel er at NSB hadde planlagt å bestille 20 El 16 tidlig på 80-tallet, men siden politikere var interessert i å telle kronestykker og ikke milliarder ble det kun syv.
Hvis man tar en titt på revidert statsbudsjett og statsbudsjettet for 2003, ser man at man krangler og lager store overskrifter i avisene siden man er uenig i hvordan 2% av budsjettet skal brukes, derfor krangel om kronestykker.


Go to Top of Page

Torben Z.

7 Poster

Posted - 30/09/2003 :  14:12:48  Show Profile  Visit Torben Z.'s Homepage
quote:

hvor får en den til 995dkr??





Dekoderen med lyden af litra ME kan bestilles hos Taastrup Togkælder - http://www.taastruptogkaelder.dk.
Lyden af litra ME har forretningens indehaver (Johnny Juhl) selv optaget på Høje Tåstrup Station.
Jeg har hørt ME'eren på forretningens prøvebane og skal selv have en sådan lyddekoder indbygget i min ME 1523 - denne skal bruges i 'min klub'; http://www.momolo.dk.

Mht. til en litra Di 4 fra hobby trade så skal der et langt mindre oplag til nu, end da jeg omtalte modellen første gang.
Efter TOG & TEKNO's - http://www.togogtekno.dk - deltagelse på "Høstmessen" er der blevet talt en del om Di 4 projektet her i DK.


Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk

Go to Top of Page
Side: of 2 Previous Topic Tema Next Topic  
Previous Page
 Nytt tema  Topic Locked
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page
Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.04