Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Elektriske koblinger, data ++
 signaler og styring
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Neste side
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic
Side: of 2

SveinR

Norway
710 Posts

Posted - 15/01/2004 :  12:42:39  Show Profile  Reply with Quote
har tenkt å lage styring til norske signaler, men det er litt vanskelig når jeg er usikker på virkemåten/funkjsonen av signalene.
Jeg har sånn passe kontroll, men er redd at det er noe jeg har glemt.

Derfor har jeg laget en enkel skisse over et tenkt system.

der boksen er selve logikken til styringen.

Hva er viktig å ha med, og hva ville dere ønsket av et slikt system?

Foreløpig ser logikken bare på om det er stopp fra forrige blokk, er det mer å ta hensyn til?

mvh
-SveinR

Dag Cato

674 Poster

Posted - 15/01/2004 :  13:46:17  Show Profile  Reply with Quote
Du bør ha med en forespørsel fra forrige blokk om det er klart for tog. Tilsvarende til neste blokk.
Du bør også ha med et system for å kontrollere om sporene er besatt.

MVH
DC

MVH
DC

"Always known as Dag Cato"
Go to Top of Page

SveinR

Norway
710 Poster

Posted - 15/01/2004 :  18:40:34  Show Profile  Reply with Quote
da må jeg nok i tenke boksen igjen!

Men dette kommer jo ann på hvor automatisert en skal ha det??

En bør altså lage et system der en gir grønt fra en stasjon til en annen, og at lysene på blokkene i mellom gir rødt etter at toget har passert.

-Svein
Go to Top of Page

Dag Cato

674 Poster

Posted - 15/01/2004 :  19:06:29  Show Profile  Reply with Quote
Hei Svein
Det kommer helt ann på hvor automatisert man vil ha det ja.

Forespørselen fra forrige stasjon er der for å hindre at det kan stilles signal mot et ankommende tog. Kan sikkert sløyfes. Opptattmelding kan være kjekt for å hindre at du kan stille signal inn i besatt spor. I tillegg kan den brukes til å tilbakestille signaler til stopp når tog passerer.

MVH
DC

Go to Top of Page

SveinR

Norway
710 Poster

Posted - 19/01/2004 :  23:44:54  Show Profile  Reply with Quote
Nå tror jeg at jeg har kommet opp med et bedre system!
Ved å forbinde alle "dingsene" som styrer signalene ved hjelp av en BUS, kan jeg nå sende og motta så mange meldinger(informasjon) mellom disse som måtte være ønskelig.
All denne informasjonen kan gå til et stillverk eller datamaskin, og en får full styring.
Sett at en har en spordetektor for hver blokk.

Er det noen som har lys på sitt anlegg, og hvordan bruker dere det?
Og hva finnes av ferdig kjøpte ting?

Er det noen som har oppkrift på gode og enkle spordetektorer som virker på DCC?

Mvh
-SveinR
Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 20/01/2004 :  00:19:27  Show Profile  Visit EiKa's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by SveinR

Er det noen som har lys på sitt anlegg, og hvordan bruker dere det?
Og hva finnes av ferdig kjøpte ting?

Er det noen som har oppkrift på gode og enkle spordetektorer som virker på DCC?

Mvh
-SveinR

Nå har jeg ikke noe koblingsskjema her hjemme, men her i Horten bruker vi en utgave av den klassiske "optimized detector" av Bruce Chubb.

Denne består hovedsaklig av en likeretter (som sørger for et målbart spenningsfall) med en optokobler i paralell. transistoren på optokobleren driver i sin tur en utgangstransistor.
Kretsen er så følsom at det holder å legge en fuktig finger tvers over skinnen for og få et opptattsignal.

I de to siste numrene av Model Railroader har Bruce Chubb startet en ny artikkelserie som inneholder en god del nyttig informasjon om kobling av signaler/veksler til PC.
Mvh

Eirik

Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 20/01/2004 :  08:04:18  Show Profile  Visit terjest's Homepage  Reply with Quote
Hallo Eirik

Vet du om nettsted(er) som beskriver Chubbs detektor i detalj?

Mvh

Terje S
Go to Top of Page

kait

Norway
46 Poster

Posted - 20/01/2004 :  08:26:03  Show Profile  Reply with Quote
Hei,

Du finner info om Chubbs løsninger på http://www.jlcenterprises.net/

Kai
Go to Top of Page

SveinR

Norway
710 Poster

Posted - 20/01/2004 :  09:53:43  Show Profile  Reply with Quote
Hei!

Nå viser det seg faktisk at jeg har tegning på denne "optimized detector".
Kjente igjen den når jeg så på nettsiden http://www.jlcenterprises.net/.

Men jeg har den for analogbruk. ifølge nettstedet "The original design OD should be used for all straight DC railroads and the DCCOD for all railroads using pulse-type command control systems like DCC."

Forskjellen mellom disse er så langt jeg ser utifra bildene, at den orginale ser på spenningsfallet over en diode, mens den for DCC ser på strømmen gjennom en spole.

Mvh
-SveinR
Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 20/01/2004 :  12:36:01  Show Profile  Visit EiKa's Homepage  Reply with Quote
quote:

Men jeg har den for analogbruk. ifølge nettstedet "The original design OD should be used for all straight DC railroads and the DCCOD for all railroads using pulse-type command control systems like DCC."

Forskjellen mellom disse er så langt jeg ser utifra bildene, at den orginale ser på spenningsfallet over en diode, mens den for DCC ser på strømmen gjennom en spole.

Mvh
-SveinR

Som nevnt: i Horten ser vi på spenningsfallet over en likeretter.

Eirik
Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 20/01/2004 :  23:55:52  Show Profile  Visit terjest's Homepage  Reply with Quote
Hallo

Chobbs artikkel i MR 1/2004 åpner jo en ny verden; hjemmesnekring av digitalstyring av signaler og veksler fra en gammel PC, uten å gå veien om digitialstyringssystemer av lokomotiver (DCC). Det blir til og med billigere, enklere og mye mer fleksibelt enn relebaserte analogsystem. Så jeg gleder meg vilt til MR 2 endelig dukker opp hos Narvesen.

Likevel - for å få bremset opp et digitalstyrt lok foran et signal, må vel enten strømmen brytes (full stopp), driftsspenningen gradvis senkes, eller angjeldende lok få beskjed fra en kjørekontroller om å bremse ned. I siste tilfelle er vi vel inne på transponderteknologi som Chobbs system ikke dekker. Eller vet noen om software som binder sammen Chobbs løsninger med transponder-tilbakemelding.

Hilsen Terje
Go to Top of Page

Dag Cato

674 Poster

Posted - 21/01/2004 :  00:03:52  Show Profile  Reply with Quote

[/quote]

Hei Svein.
Kjører du digitalt? I såfall har du bussen din i systemet om du ikke har et nybegynnersett.

Hvor automatisk har du tenkt å gjøre det?

Hvor langt er du villig til å gå for å gjennomføre det?

Når jeg vet det kan du få utfordringer på løpende bånd.

MVH
DC

Go to Top of Page

SveinR

Norway
710 Poster

Posted - 21/01/2004 :  01:24:50  Show Profile  Reply with Quote
jeg kjører ikke digitalt:( Men en gang skal jeg gjøre det, så vil tenke på et system som fungerer på digitalstyring. Men et seperat system, fordi jeg er ikke god nok på å programmere DCC ting.
Ideen begynte egentlig med at jeg ville lage en enkel styring til norske signaler ved hjelp av Mikrokontrollere, og siden det viser seg at en trenger en del komunikasjon mellom "lysnodene" vil jeg velge en bus løsning.

Har kommet fram til at disse meldingene vil "traffikere på bussen"

IN til node: Rødtlys
Grøntlys
Rødtlys (ID avhengig)
Grøntlys (ID avhengig)
Belegg nesteblokk (ID avhengig)
Belegg nesteblokk opphevet (ID avhengig)

OUT fra node: Belegg forrigeblokk (ID avhengig)
Belegg forrigeblokk opphevet(ID avhengig)

Har endel/litt peiling på mikrokontrollere og bus(pbus), så den delen sko væra grei.
Men hadde egentlig tenkt å laga et enkelt system, fungerer det greit til slutt så er det kanskje flere som er int.?
Er det CAN bus eller Profi bus som er på noen DCC sentraler?

Vil ikke gjøre det for automatisk, da blir det ikke noe kjøring igjen:) Men muligheten er jo der.
Det jeg sliter mest med i den sammenhengen er å få til nedbremsing forrand signalene på DCC. Finnes det nedbremsingsmoduler å kjøpe som trigger på en puls/signal?

Håper å få opp et beta system i løpet av de kommende dagene( les ukene :) )

Mvh
-SveinR

Edited by - SveinR on 21/01/2004 01:26:09
Go to Top of Page

SveinR

Norway
710 Poster

Posted - 24/01/2004 :  19:53:59  Show Profile  Reply with Quote
nå har jeg fått testet ut litt mer i praksis! Og foreløpig fungerer system greit nok, men det er endel ting som gjennstår

Kommuniasjonen mellom "enhetene" er ikke helt god enda, men signalene viser iallefall korrekt lysbilde med hensyn på avvik.

Mvh
-SveinR
Go to Top of Page

SveinR

Norway
710 Poster

Posted - 26/01/2004 :  22:37:59  Show Profile  Reply with Quote
Mer har skjedd på signal fronten!

Holder på å lage et lite program i VisualBasic som leser meldinger fra bussen og visualiserer dem på skjermen. Samt at en kan sende Stopp/rødt lys til alle blokker, og opphevet dette signalbilde. Ved oppheving av "stopp" går signalene til det signalbilde de var før "stopp"

Mvh
-SveinR
Go to Top of Page

Terje Brynhildsen

342 Poster

Posted - 26/01/2004 :  23:08:39  Show Profile  Reply with Quote
Hei Svein, Hvor mange innganger og hvor mange utganger endte konstruksjonen din opp med?.

hilsen TerjeB
Go to Top of Page

SveinR

Norway
710 Poster

Posted - 26/01/2004 :  23:30:38  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Terje Brynhildsen

Hei Svein, Hvor mange innganger og hvor mange utganger endte konstruksjonen din opp med?.

hilsen TerjeB

Mellom hver "node"/signalmodul går det 3 ledninger. +5V,GND og BUS.
Lokalt i "nodene" er det 5 utganger til hver lysdiode på signalet, 1 inngang som går høy vist det er belegg på sporet, en annen inngang som går høy ved avvikene sporveksel.
Altså så lite som det kan være. Nodene vil "være" veldig enkle, kun en IC og 2 motstander på hvert kort.
I tilegg er det en node som snakker med PC via serieport.
Det er planlagt å bruke overflatemonterte komponenter, så nodene vil bli veldig små.

-SveinR

Go to Top of Page

Dag Cato

674 Poster

Posted - 26/01/2004 :  23:51:36  Show Profile  Reply with Quote
quote:

Mer har skjedd på signal fronten!

Holder på å lage et lite program i VisualBasic som leser meldinger fra bussen og visualiserer dem på skjermen. Samt at en kan sende Stopp/rødt lys til alle blokker, og opphevet dette signalbilde. Ved oppheving av "stopp" går signalene til det signalbilde de var før "stopp"

Mvh
-SveinR

Hei Svein. Spennende.
Min tanke da jeg leste om ditt prosjekt var å gå litt etter forbildet.

Bruk datamaskinen som en CTC-maskin. Lag sikringslogikk for hver stasjon. Du kan da kontrollere stasjonen enten lokalt eller via CTC-maskinen (PC). Implementer så en enkel linjeblokk i hver stasjonsmodul.
Den fungerer om lag slik:
Når du prøver å stille signal til neste stasjon vil linjeblokken først undersøke om sporet mellom stasjonene er fritt. Så vil den spørre mottagerstasjonen om det er ok å sende et tog. Er det greit vil så mottagerstasjonen legge inn en sperre som hindrer at det gis signal mot kjøreretningen. Når alt dette er gjennomført vil et kvitteringssignal komme i retur til avsender.
Så vil signalet gå i grønt.
Når toget passerer ut av stasjonen vil det legges en sperre hos avsender som hindrer et nytt tog i å bli sendt avgårde før ankomstkvittering er kommet.

Nå så toget er inne på mottagerstasjon vil dette detekteres i mottagers linjeblokk og sperringen der vil oppheves. Så sendes ankomstkvittering til avsender. Dermed vil sperringen hos avsender også oppheves.

MVH
DC

Go to Top of Page

SveinR

Norway
710 Poster

Posted - 27/01/2004 :  18:14:57  Show Profile  Reply with Quote
Nå er prototypen på signalstyringskortene ferdig :D
De vil være innstikskort i en "slot", så en kan bare nappe dem ut vist de blir defekte eller ved oppdatering av programvare.

kortet er 3*4cm

der det er 4 innganger(2*deteksjon,avvik,og to som kan brukes til f.eks kvittering osv), 6 utganger(5 til lysdioder, en til blokkstyring f.eks rele, DCC nedbremsings modul).
Spenning og to til BUS.
Den "åpne" plasse på kortet er tenkt til en RS485 driver, dermed får en balansert bus som er mer robust mot støy å lengre strekk. Denne hadde jeg ikke skuffen, så den er
forbikoblet foreløpig

Mvh
-SveinR
Go to Top of Page

SveinR

Norway
710 Poster

Posted - 27/01/2004 :  18:16:15  Show Profile  Reply with Quote
quote:

Hei Svein. Spennende.
Min tanke da jeg leste om ditt prosjekt var å gå litt etter forbildet.

Bruk datamaskinen som en CTC-maskin. Lag sikringslogikk for hver stasjon. Du kan da kontrollere stasjonen enten lokalt eller via CTC-maskinen (PC). Implementer så en enkel linjeblokk i hver stasjonsmodul.
Den fungerer om lag slik:
Når du prøver å stille signal til neste stasjon vil linjeblokken først undersøke om sporet mellom stasjonene er fritt. Så vil den spørre mottagerstasjonen om det er ok å sende et tog. Er det greit vil så mottagerstasjonen legge inn en sperre som hindrer at det gis signal mot kjøreretningen. Når alt dette er gjennomført vil et kvitteringssignal komme i retur til avsender.
Så vil signalet gå i grønt.
Når toget passerer ut av stasjonen vil det legges en sperre hos avsender som hindrer et nytt tog i å bli sendt avgårde før ankomstkvittering er kommet.

Nå så toget er inne på mottagerstasjon vil dette detekteres i mottagers linjeblokk og sperringen der vil oppheves. Så sendes ankomstkvittering til avsender. Dermed vil sperringen hos avsender også oppheves.

MVH
DC

Det skulle jo la seg gjøre
Er i tenke boksen :D
Go to Top of Page

paolsen

Norway
70 Poster

Posted - 29/01/2004 :  23:21:51  Show Profile  Reply with Quote
quote:

kortet er 3*4cm
Mvh
-SveinR

Hvordan har du laget kortet..? (Jada, jeg vet tegne, overføre, etse... Men hvordan?) Ser ganske bra ut!

mvh
Pål
Go to Top of Page

SveinR

Norway
710 Poster

Posted - 30/01/2004 :  00:16:27  Show Profile  Reply with Quote
[quote
Hvordan har du laget kortet..? (Jada, jeg vet tegne, overføre, etse... Men hvordan?) Ser ganske bra ut!

mvh
Pål
[/quote]

Er litt usikker på hva du egentlig spør om! Jeg har tegnet det i et program som heter EasyPC, problemet med dette er at de ikke har mindre motstander en 0803 og SOIC sokler, så jeg får det ikke så lite som jeg ønsket.(men går over til OrCAD som er litt mer proft og har slike footprints)Men selv nå er det temmelig greit på størrelsen.
Tok noen nye bilder for å vise størrelsen bedre(dette er V2.01 som er enda litt mindre)

Etter på er det etset og loddet for hånd. Bruker loddepasta som presses ut gjennom en sprøyte med trykkluft, deretter går jeg over med loddebolten. Dette kan fint gjøres med vanlig lodde utstyr også, men skal en ned enda en størrelse SSOP og 0603 så bør en ha slikt utstyr som nevnt.

Er dette svar på spørsmålet ditt?

Mvh
-SveinR
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 30/01/2004 :  01:23:53  Show Profile  Reply with Quote
Imponerende jobbing, Svein

mvh Øyvind Strøm
Go to Top of Page

paolsen

Norway
70 Poster

Posted - 30/01/2004 :  23:58:35  Show Profile  Reply with Quote
quote:

Er litt usikker på hva du egentlig spør om! Jeg har tegnet det i et program som heter EasyPC, problemet med dette er at de ikke har mindre motstander en 0803 og SOIC sokler, så jeg får det ikke så lite som jeg ønsket.(men går over til OrCAD som er litt mer proft og har slike footprints)Men selv nå er det temmelig greit på størrelsen.
-
Etter på er det etset og loddet for hånd. Bruker loddepasta som presses ut gjennom en sprøyte med trykkluft, deretter går jeg over med loddebolten. Dette kan fint gjøres med vanlig lodde utstyr også, men skal en ned enda en størrelse SSOP og 0603 så bør en ha slikt utstyr som nevnt.

Er dette svar på spørsmålet ditt?

Mvh
-SveinR

Vel, nesten... Lurer på hvordan du har overført fra CAD til print før etsing; skrevet på folie, eller har du laget film med fototeknikk. Og selve overføringa til printet (lyskasse?).

Tips til CAD SW: IVEX WinDraft og WinBoard!

Selv har jeg med stort hell benyttet meg av Elprint, men da snakker vi om 2 lag, gjennomplettert med silketrykk.

Førøvrig går det greit med "vanlig" loddeutstyr til SSOP og 0603 også.

-pål-
Go to Top of Page

SveinR

Norway
710 Poster

Posted - 31/01/2004 :  02:13:50  Show Profile  Reply with Quote
Bruker bare å printe ut på overheadfolie! dette er tilfredstillende, men på Høyskolen brukte vi Spesilet defust papir.
Grunnen til at jeg vil bruke OrCAD er at det er annerkjent og støttes av mange produsenter, samt at det finnes bred kompetanse i dette på Universitet i Bergen.
ElPrint er jo forholdsvis dyrt i forhold til egenprodusert, vist du ikke kjenner Helge Nilse(Elprint selv).
Greit at motstander i 0603 er greie med vanlig utstyr men mange pins icer er jo temmelig vanskelig med vanlig lodde utstyr, vist du ikke har liten spiss da.
Har forretsen ovn å bruke vist det blir skikkelig mange komponenter og virkelig lite
Driver jo med 2lags kort selv men ikke med overflatmonter.

Bruker 2 sidig UV belysning med vakum for overføring fra film til kort!

Mvh
-SveinR

Edited by - SveinR on 31/01/2004 02:17:01
Go to Top of Page

PEO

Norway
328 Poster

Posted - 31/01/2004 :  14:24:14  Show Profile  Visit PEO's Homepage  Reply with Quote
quote:

Bruker bare å printe ut på overheadfolie! dette er tilfredstillende, ........

......

Bruker 2 sidig UV belysning med vakum for overføring fra film til kort!

Mvh
-SveinR

Dette er interessant! Skriver du ut på laser eller blekkskriver? Jeg har gjort etpar forsøk med laser, men folien ser noe bølgete ut etterpå. Må den "presses" for å bli flat. (Tenker da på god dekning av fotoresisten)

Per Einar Oreberg
Go to Top of Page
Side: of 2 Previous Topic Tema Next Topic  
Next Page
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page