Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Elektriske koblinger, data ++
 signaler og styring
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forrige side
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic
Side: of 2

SveinR

Norway
710 Poster

Posted - 31/01/2004 :  16:08:56  Show Profile  Reply with Quote
Bruker både laser,blekk og kopimaskin. Det er det samme hvilket medium!! Bare en bruker rett type folie til rett maskin!
Har aldri opplevd at folien ha blitt bølgete.
Filmen blir "presset" på plass av vakumet i UV belysnings "boksen". Men det fungerer fint uten vakum også, har brukt uten i mange år!

Mvh
-Svein

Edited by - SveinR on 31/01/2004 16:10:43
Go to Top of Page

Terje Brynhildsen

342 Poster

Posted - 02/02/2004 :  10:03:04  Show Profile  Reply with Quote
Å lage automatisk blokkstyring med signaler som åpner for toget i kjøreretningen, sperrer for motgående tog, sperrer for tog bakenfor til toget er framme på neste blokk, og kan håndtere om det er motgående tog eller toget bak som står først på tur, får meg til å undre hvor mange som har tatt i bruk denne teknikken. Å koble en stasjon med automatisk blokkstyring er en ting, men hvis anlegget skal fungere som en helhet, tror jeg modulene fra Vissman kommer til kort.

Svein har løst problemet ved å lage sine egne microprosessormoduler med egen programvare, noe jeg tror få andre på forumet klarer. Nils Gullhav har delt opp anlegget i X-antall småblokker som overvåkes av Win-Digipet programmet. Hvis flere på forumet har automatisk blokkstyring, hvordan har dere løst problemet?.

Jeg må tilføye at jeg personlig har liten peiling på hva som finnes på markedet, men jeg vurderer en ny kraftfull mini-PLS fra Crouzet (ELFA), hvor all programering foregår ved å kombinere grafiske funksjonsymboler til ønsket funksjon på¨PC, men etter programering arbeider den uten PC tilkoblet.

Fordelen er man slipper å lage kretskort, ikke trenger å vite noe om microprosessorer, og heller ikke må være elektronikkekspert for å utnytte en PLS. For de som har kjennskap til releer og timere, kan en times innføring i funksjonene være alt som trengs for å komme igang.

hilsen TerjeB
Go to Top of Page

SveinR

Norway
710 Poster

Posted - 07/02/2004 :  18:30:52  Show Profile  Reply with Quote
Innlegget heter jo signaler og styring, det har vel hvert endel styring og lite signal. Så jeg tenkte å vise hvordan bygginga av signalene mine går, de er jo "litt" viktige i denne sammenhengen .Noen er sratchbygget andre er byggesett. Felles for alle er vel som med alt jeg holder på med, de er ikke ferdige.

Mvh
-SveinR
Go to Top of Page

MortenN

Norway
171 Poster

Posted - 07/02/2004 :  19:13:33  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Terje Brynhildsen

Å lage automatisk blokkstyring med signaler som åpner for toget i kjøreretningen, sperrer for motgående tog, sperrer for tog bakenfor til toget er framme på neste blokk, og kan håndtere om det er motgående tog eller toget bak som står først på tur, får meg til å undre hvor mange som har tatt i bruk denne teknikken. Å koble en stasjon med automatisk blokkstyring er en ting, men hvis anlegget skal fungere som en helhet, tror jeg modulene fra Vissman kommer til kort.

Svein har løst problemet ved å lage sine egne microprosessormoduler med egen programvare, noe jeg tror få andre på forumet klarer. Nils Gullhav har delt opp anlegget i X-antall småblokker som overvåkes av Win-Digipet programmet. Hvis flere på forumet har automatisk blokkstyring, hvordan har dere løst problemet?.

Jeg må tilføye at jeg personlig har liten peiling på hva som finnes på markedet, men jeg vurderer en ny kraftfull mini-PLS fra Crouzet (ELFA), hvor all programering foregår ved å kombinere grafiske funksjonsymboler til ønsket funksjon på¨PC, men etter programering arbeider den uten PC tilkoblet.

Fordelen er man slipper å lage kretskort, ikke trenger å vite noe om microprosessorer, og heller ikke må være elektronikkekspert for å utnytte en PLS. For de som har kjennskap til releer og timere, kan en times innføring i funksjonene være alt som trengs for å komme igang.

hilsen TerjeB

blokkstyring, signalstyrt togkjøring ute på "sporet" eller på stasjonen, enveis eller toveis kjøreretning er ikke problemer hvis man benytter ZIMO MX1ec og MX9V sammen med dataprogram STP. (les også mj-bladet nr 3/2003) Dette er et "plug and play" system med god dokumentasjon. MX9V har tilkoblinger til både blokkene og signalene. Får MX9V beleggsmelding fra en blokk vil den gi rødt lys i begge ender. Systemet registrerer selv i hvilken retning toget kjører i. Sammen med STP vil den også kunne velge ledig spor inn på stasjonen, kort fortalt vil ZIMO løse den skiserte problematikken men det vil bli maaaaange sider og forklare i detalje her. Prisen er selvfølgelig høyere en hva Terje skiserer med PLS, men det eneste man trenger av kunnskap er og lese en brukermanual, lodde en ledning til blokken og koble 3 ledninger til MX9V, en til blokk, to til signallys (og felles + pol).

ps: Systemet er mye mere annerkjent i utlandet en i Norge og det finnes store anlegg som styres helautomatisk med denne teknikken.

Morten N

Edited by - MortenN on 07/02/2004 19:18:27
Go to Top of Page

SveinR

Norway
710 Poster

Posted - 07/02/2004 :  19:23:03  Show Profile  Reply with Quote
men en får ikke norsk lyssetting da?
bare belegg = rødt lys
Go to Top of Page

MortenN

Norway
171 Poster

Posted - 07/02/2004 :  19:36:52  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by SveinR

men en får ikke norsk lyssetting da?
bare belegg = rødt lys

Er litt usikker på hva du mener, men du kan tildele alle lysutgangene på MX9V til hvilken lampe du vil, det vil i praksis si at du kan montere hovedlys/2 eller3lys med eller uten forsignal osv. Du tildeler selv hvilken utgang som skal gi lys avhengig av retning/hvor et tog befinner seg, utkjør, innkjør, avvik, blokk osv.
Som sagt må man nesten studere brukerveiledningen for og forstå alle mulighetene til ZIMO.

Morten N
Go to Top of Page

Terje Brynhildsen

342 Poster

Posted - 08/02/2004 :  11:17:41  Show Profile  Reply with Quote
Hei Svein og Morten.
Jeg håper du ikke synes at jeg forstyrrer fremstillingen av prosjektet ditt Svein, og jeg er imponert av kunskapene dine.

En miniPLS til 1300kr som beskrevet ovenfor, kan naturligvis ikke måle seg med en PC-løsning med transponderteknikk. PLS vil bare være en bedre løsning enn å kombinere moduler og releer.

En løsning med mini-PLS vil få problemer når blokkstyringen er automatisk, men kjøringen er manuell i begge retninger. Faktisk så blir det enklere hvis alt er automatisk (og forutbestemt).

Forøvrig konstaterer jeg at ingen på forumet rakk handa i været, og svarte på om de hadde automatiske blokkstyringer på anlegget. Det kan bety at Svein har et marked for sine løsninger.

hilsen TerjeB
Go to Top of Page

SveinR

Norway
710 Poster

Posted - 29/02/2004 :  16:39:36  Show Profile  Reply with Quote
Nå har det stått litt stille for meg en liten stund her, men det jeg lurte på hva folk kunne ønske seg/hva en trenger på et slikt signalstyrings system. Jeg har plukket opp noen tips, men flere hadde vært gøy.

Systemet så langt består av en node til hver signal blokk, og den inneholder:

-Styring av 5 lyssignal med tilbakemelding til forrige signalblokk.
-Deteksjon av tog på linja som består av to blokker, en kort nedbremsings blokk forrand signalet som bremser alle lok til stans samt akselerasjon(felles lok adresse 0).
-Deteksjon av avvik eller ei.
-Nødstopp, alle noder gir rødt lys samt nedbremsing.
-Forrespørsel om sending av tog og kvittering mellom stasjonsnodene.

Systemet er bare for lys i en retning, dette burde kanskje utvides til i begge retninger?

Er det noen der ute som kunne tenke seg å teste ut et foreløpig system?

Mvh
-SveinR

Edited by - SveinR on 29/02/2004 16:43:52
Go to Top of Page

Gaute

Norway
1 Poster

Posted - 25/04/2005 :  19:02:29  Show Profile  Visit Gaute's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by SveinR

Nå har det stått litt stille for meg en liten stund her, men det jeg lurte på hva folk kunne ønske seg/hva en trenger på et slikt signalstyrings system. Jeg har plukket opp noen tips, men flere hadde vært gøy.

Systemet så langt består av en node til hver signal blokk, og den inneholder:

-Styring av 5 lyssignal med tilbakemelding til forrige signalblokk.
-Deteksjon av tog på linja som består av to blokker, en kort nedbremsings blokk forrand signalet som bremser alle lok til stans samt akselerasjon(felles lok adresse 0).
-Deteksjon av avvik eller ei.
-Nødstopp, alle noder gir rødt lys samt nedbremsing.
-Forrespørsel om sending av tog og kvittering mellom stasjonsnodene.

Systemet er bare for lys i en retning, dette burde kanskje utvides til i begge retninger?

Er det noen der ute som kunne tenke seg å teste ut et foreløpig system?

Mvh
-SveinR

Hei

Ja, jeg kunne tenke meg og teste ut det foreløbige systemet ditt, det høres veldig spennende ut. men da har jeg bare et lite spørsmål, er det mulig å kjøre det på märklin (med eller uten motorola) eller fungerer det bare på DCC?
Jeg ser at det er lenge siden det er noen som har skrevet noe her, men det skader jo ikke å prøve.

mvh:
Gaute Korsnes
Go to Top of Page

SveinR

Norway
710 Poster

Posted - 26/04/2005 :  13:35:18  Show Profile  Reply with Quote
Nå er det prosjektet litt dødt desverre:( Grunnen er at jeg ikke har de store muligheter til å fikle med slikt på hybel i Trondheim. Dette signalsystemet ble utviklet på en MYE større hybel i Bergen der jeg hadde "masse" dubbedipper over det hele. (Det gjelder alle elektronikk prosjekt desverre :( )
Systemet kom så langt at lystyringen fungerte på egen buss, med egne utganger og innganger for å detektere tog og styre en blokkstyring(AC/DC DCC/Motorola). Dette har jeg et par ferdige kort liggenes.
Kom også så langt at jeg fikk testet ut en nedbremsningsmodul for dcc der jeg sendte stopp til adr. 0 (felles adr.).

Vi får se om jeg får sett på det igjen da.

Mvh
-SveinR
http://www.student.uib.no/~sra092/
Go to Top of Page
Side: of 2 Previous Topic Tema Next Topic  
Previous Page
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page