Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Weblogger - Hva står på bygge- og anleggsbordene?
 Velkommen til "Sidesporet i Asker"
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Neste side
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic
Side: of 3

TomB

Norway
2558 Posts

Posted - 02/09/2004 :  10:52:23  Show Profile  Visit TomB's Homepage  Reply with Quote
Wintrack - Tilpasninger - Utførelse

For å få sporavstander og vinkler til å passe blir noen kryss og veksler kappet.

Jeg viser her at det nye krysset lar seg tegne i WinTrack.
Kryss Mä 2275 har i utgangspunktet en sporlengde på 225 mm og vinkel 14,4 grader.

Nå passet det inn:

Slik ser det ut på bordet før krysset kappes. Stiftene i senter (1 mm) sees.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mars - 10. mai 2006

Skinneunderlagene er ferdig. Detaljer er endret etpar ganger underveis. Jeg venter nå på 170 skinnelasker for å komme videre.
På stasjonsområdet er det 42 meter skinner derav 9 slanke kryss, 8 slanke veksler og 7 "normale" veksler.

Januar/februar 2006

Teppet av resorb er limt. Skinneunderlaget er foreløbig lagt løst på.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kona har gitt avkall på kjellerstuen noen uker (eller måneder):

Nå er det klart for nedre lag av resorb-materiale i 70 mm bredde. Etterpå kommer sporunderlaget fra Lenzen (se lenger ned).

Det er satt i 150 stifter i alle skinneskjøter og min. pr. 25 cm.
Papiret ligger på som en illustrasjon, det er plottet fra WinTrack.

Det er gjort litt endringer med skinneplanen: Spor 4 med skifte-buttspor, spor 5 og de nærmeste 2 spor i banegården.

Så er vi igang igjen. Jeg har tatt med en liten finerplate på 3,0 m x 1,5 m inn i kjellerstuen. Dreieskiven passer i hullet.

Jeg skal kappe veksler og kryss for å gjennomføre en sporavstand på 52 mm. Detaljene har jeg gjort i WinTrack 7.

Noen sporlengder i stasjonen er anført.

August 2005

Planlegging for høsten må til. For å få noe av anlegget opp å gå med WinDigipet skal det monteres motorer Mä 7549
(kun skjulte spor) og servoer/styring på vekslene.

Servoer blir da her, i et antall av 60 stk., 48 (røde tall) for veksler/kryss og 12 stk. (grønne tall) for porter.

20-22. mai 2005

Driver nå den gubben fra Asker fremdeles med snekring (det er tog med landskap vi vil se).

Dette skal da bli brua med stor b. Et litt spektakulært og moderne byggverk, med 2 midtspenn på 56 cm og
sidespenn på 35 cm i kurve (se røde streker). Har brukt en tynn plate her (4 mm), jeg skal frese et spor i de
to kantdragere hvor forankringsklossene for wirene kommer.

Så dette ble 2,7 m dobbeltspor (brua er 1,82 m) og 0,7 m enkeltspor, som forøvrig går over en steinbru bort
til landsbystasjonen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[

Dobbeltsporet i 3 m lengde fram til forsiden av stasjonen er saget ut etter tegning 1:1. Før jeg sager
(da blir tegningen ikke lenger målriktig, har jeg satt i små spikre i ytterkant skinne i ca. 20 cm avstand.
Det krappeste midt på er ca. r= 600 mm.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Her er dobbeltsporet satt i riktig posisjon (mellom klemmene). Jeg skal montere brettet med overhøyde, kløver
brettet i flere partier med størst kurve etter midten. Sporet stiger fra +15,5 cm til 20 cm for stasjonsområdet.

Detaljer, bl.annet av driftsbanegården for damplokene og dreieskive.
Dette blir noe for neste vinter.

Ca. 1. Mai 05, uke 17-18

Planene for største del av hovedstasjonen (lengde 3,0 m) er vist tidligere. Nå holder jeg på med utkjøring av spor
på plan 2 mellom helixene. Det passet å ta med siste del av stasjonen, dvs. utkjøringen i bakkant av stasjonen.
Platen er 1,20 m lang med de siste vekslene, hvor innkjøringssignalene kommer. Sporet til stasjonen går rett inn på
spor 1, det er et sidespor for pendeltog til fjellstasjonen. Stigningen opp til innkjøringssignalet blir nesten 5%.
De 3 sporene utfra stasjonen til venstre skal inn til helixene i neste etasje, på plan 3. Her går ovedtrafikken med
togstammer på inntil 2,0 m til spor 2 og 3 på hovedstasjonen. Stigninger for disse togen blir maks. ca. 3,7%.

April 05: Uke 15-16

Fra planer 1:1 til utførelse: Planene må av og til plasseres på gulvet. Her skal snart striper og plater skjæres ut.
Dette er utkjøringene fra hovedstasjonen bortre side og nå holder jeg på med sporet som skal inn på helixene på nivå 2
(+ 10 cm). De tre andre sporene skal til nivå 3 (+ 20 cm). Gjengestengene er merket X og nummerert på venste side.

Legg merke til sporavstanden på stasjonsområdet som blir 52 mm i henhold til NEM-normene. Normal sporavstand for
k-skinner er 64,6 mm. Rette skinner er det lite av hos meg utenfor tunnelene.

Her var det godt å ha vidvinkel, arkene har en bredde på 2,7 m!

Jan-mars 05: Uke 3-12

Det ble ett skritt tilbake før det går fremover igjen.
Montasje av skinner har nå kommet så langt i fjellet:

Her er ett bilde fra mating av kjørestrøm. Mine 194 m skinner skal deles opp i 9 strømkretser, hvor hver krets
deles i 3-5 delkretser. Jeg har brukt 1,5 mm2 og rundklemmer med ditto hylser for å kunne fjerne en og en delkrets i
tilfelle kortslutning. Bruker et pressverktøy til klemmer og hylser. Hver delkrets har fått 4 loddeører for mating til
skinnene. Loddeørene har jeg skrudd fast på kobberskinner. Jeg har da en sentral plassering under hvert av de fire
bordene for brett som dette:

Januar 05: Uke 2

Her er da alle 59 gjengestengene montert, med de neste mutre/skiver og kuler i ca. riktig høyde for neste plan.
Det blir 33 m skinner i fjellet, bl.a. 9 penser + 1 kryss.

Januar 05: Uke 1
Hva gjør man når forkjølelsen herjer og planene på Sidesporet er mange? Litt planlegging for de neste ukene.
Her er en plan for 2. omgang med gjengestenger, nummer 20-55. Her skal det bli nok muttre å regulere høyder med!
Vel, her er planen:

En rute = 50 cm. Mørkeblått er høyde 0, rødt stiger fra 0 til 10 cm.
Halve brua er tatt med på tvers av rampene ut av fjellet og ligger på +33 cm.

17-30. desember 04

Det blir nå sporlegging, det gjenstår 33 m i fjellet, som er ca. 1 m x 2,75 m.

Montasjen av gjengestenger går bra, de første er alt oppe. Totalt blir det 54 stk. i fjellområdet bakerst på bordet.
De fleste skal helt opp til terrenget og bære dette (netting/gips).

Desember 2004:

Nå er tiden kommet til stigninger/helixer for å komme opp til brua på + 33 cm. Planleggingen pågår, dette skal
monteres både med støtter av treverk og med endel gjengede stenger. Stigninger ca. 3,0 - maks. 3,7 %. Jeg
vil bruke mye store plater, fordi jeg har mange avkjøringer på hvert nivå. Heller montasje av 5-7 større "plater"
enn 20-25 enkelte striper.

Det blir 2 nye etasjer på høyre side og 3 stk. på venstre side, på anleggets bakre del (i fjellet). Tilløpsspor inn
i fjellet på høydene 10 cm (2x), 15 cm, 20 cm, 23 cm (2x) og 33 cm. Foruten 2 portaler på høyden 0 cm og 2
stk. portaler for vegtunneler, alt i den samme fjellknatten. Hva jeg prosjekterer i mitt yrke:
TUNNELER hos Norconsult AS.

For å gi en bedre oversikt er skinneplaner for disse skjulte sporene flyttet til de andre skinneplanene
under Aug 2003-Jan 2004.

I liten målestokk:

November 2004:

Dette er fremdriften i skinneleggingen: Første etasje på bordets venstre del er ferdig lagt,
totalt er nå lagt 98 m. Det gjenstår: ca. 94 m. På denne delen er det et sidespor innom en stasjon,
og med avstikkere til et sagbruk og til kaiområdet. Kun for kortere togstammer, 80-100 cm. Her blir det
minst en portalkran og båter ved kaia, lasting av blant annet containere på godsvogner og lastebiler.

Bilde nr. 1: Oversikt fra styrepulten.

Bilde nr.2: Anleggets skyggestasjon nr. 2 med 5 spor med sporlengder
minimum 140 cm mellom vekslene.

Bilde nr. 3: De 2 tilløpssporene kommer over elven (det blir 2 stålbruer med
overliggende fagverk). Plassering av tunnelportalene er angitt.

Bilde nr. 4: Og nå kommer etasje nr. 2, på en høyde av 30 cm over 0.
Her blir det en enkel endestasjon med en landsby på venstre side. Pendeltog eller
lok'bytte via de 2 nærmeste sporene. To spor på motsatt side, det venstre blir en
lasterampe for kveg og høns og det høyre sporet fortsetter ut på en stor steinbuebro
for å krysse juvet med en foss, som blir fortsettelse av elva.

Bilde nr. 5: Her er 2. etasje vist fra kaiområdet. God plass til skyggestasjonen under.
Plassering av portal vist. Sagbruk til høyre for portal. Kryssende vei med bommer foran portalen.
Se forøvrig landskapstegning under Aug. 2003 - Jan. 2004.

Oktober 2004:

Det går da videre, men ikke så veldig fort .... Planleggingen tar også en ikke liten del av tiden. Men hele prosessen er en del av hobbyen.

Jeg har gjort klar en 4 m arbeidsbenk i garasjen og rigget meg til med verktøyet (bl.a. borstativ med drill, sirkel-modellsag, båndsag og slipeskive). Snart blir et stasjonsområde med perrong presentert. Det skal også bli noe vann, bla. en kai med båter og her er elven (vist på plott 1:1) nedenfor foss/stryk. To steinbue-broer for kryssingen. Fiskere og badende?? Vi får se.

August-sept. 2004: Venting

Jeg planlegger for tiden hovedstasjonen, 20 cm over skyggestasjonen. Jeg har plottet planene i 1:1 og rullet de ut på 12 mm finer. Her skal det bli museum for damplok (damplokene skal visst ut å kjøre temmelig ofte, stall med 10 plasser (2xPola "Freilassing"), vanntårn, aske, kull, blås, sand osv.

Kappeskive på proxxon-drillen IB/E var jeg helt avhengig av, for å kappe flexiskinner og penser. Så kjørte jeg motoren litt hardt og regulaturen brant. Man lærer hele tiden. Jeg skal hente nytt Proxxon vektøy i Strømstad; bor- og slipemaskin IB/E, bordsirkelsag FKS/E, slpeskive TG 250/E og kappemaskin KG 220.

Godt verktøy er halve jobben! I oktober blir det igjen fremdift på sidesporet ..................

Juni 2004: Bygging av "modul"
Tyskerne kaller dette en rundkjøring (Verteiler-Kreisel), selv om formen er konkav. Den skal uansett fordele trafikken, så en likhet med veger er det jo. Denne rundkjøringen ligger under fjell og er skjult.

Her kommer 5 stk. bilder:

Her er fineren skåret i bredde på 70 mm og 2,5 mm kunststoff limt. Generelt bruker jeg dette overalt, blant annet for ikke å lime ballastpukken direkte på bordet. Kurvelinjaler var til god hjelp for opptegning (se bilde nr. 2). Deler av skinneplanen plotter jeg også ut i farger 1:1 på ark 1,0 m x 1,4 m.

Her blir støydempende skinneunderlag (Resorb, kunststoff) limt med kontaktlim. Konas nålepute er god å ha. Stripene måler 6 mm x 15 mm (finnes også i 3 mm tykkelse og andre bredder). Leverandør: Jürgen Lenzen i Wuppertal, Tyskland. Jeg handlet også 18 kg ballastpukk samme sted. http://www.imt-lenzen.de/glma.html. Bak på bordet sees et utvalg av kurvelinjaler fra R= 300 mm til 3000 mm.

Her blir skinnene limt med Gleiskleber (elastisk skinnelim, samme leverandør). Rester av belegningsstein kan brukes til så mangt. Krause-Klammer brukes for å holde flexiskinner i posisjon. Jeg har også KK med avstandsholdere for dobbeltspor.

Seksjonen er ferdig og kan monteres på hovedbordet. En del skal limes direkte og noen armer skal heves med inntil 32 mm. Sporet på hitsiden kommer fra skyggestasjonen (som er ferdig) med 15 plasser. Spor 1 fra venstre går rundt til en mindre stasjon, havn med kran og et sagverk. Spor 2 fører videre til ny "rundkjøring"). Spor 3 er til dobbeltsporet, spiral opp til hengebru på + 33 cm.

Seksjonen ferdig innmontert i anlegget. Stigningen (start på spiralen) er 3,5 %.

April-mai 2004

Montering av skyggestasjon nr. 1, for oppstilling av maks. 19 togsett

Inn- og utkjøring (gra farge) fra begge sider, alle parkeringsspor er merket med brun farge på skinneplanen.

Forbruk av penser: 32 stk. hvorav 7 stk. buepenser (K-skinner).
Ellers er det nesten utelukkende brukt flexiskinner.

Her er det oppstilling for 15-19 togsett:

* korte togsett for sidesporene, maks. 80 cm: 4 stk.
* togsett for dobbeltsporet, maks. 200 cm: 8 stk.
* lange godstog, maks. 400 cm: 3 stk.

(i praksis vil det være plass til 2-3 togsett istedet for 1 godstog, 1 spor holdes ledig for godstog, dermed kan kapasiteten økes til 19 togsett).

Over skyggestasjonen kommer hovedstasjonen på høyde 20 cm over nivå 1.

Her kommer utdrag av skinneplanen og foto:

Rampen i forgrunnen stiger med 2,8 % opp til +10 cm.

Mars 2004
Nytt bord på 15 m2, men foreløbig ganske tomt på bordet.

Dette blir mitt 4. Märklin-anlegg:
anlegg nr. 1 ble fullført fra 1958-1962 med M-skinner
nr. 2 ble startet i 1982 (M-skinner)
nr. 3 ble startet i 1988 (M- og K-skinner)

U-formet bord, med yttermål: 5,95 m + 2,75 m + 4,25 m.
12 bordbein med hjul.
Skala: HO med Märklins K-skinner (190 m, 95 stk penser/kryss)
Starter med 2 skyggestasjoner med totalt 18 spor med
inndeling for togstammer på hhv. 1.2 m, 2.0 m og 4.0 m (godstog).
(inn og ut fra begge sider).

Planene (ett års arbeid) foreligger digitalt (WinTrack),
assistanse fra Rüdiger Eschmann, Bochum, Tyskland
internett-adresse: http://www.modellbahnen-digital.de/
og månedens skinneplan: http://www.modellbahnen-digital.de/frame_3.htm
Software: WinDigipet

Januar 2004

Rommet er ferdig og montasje av bordet kan starte. Etter ca. 1/2 år med skinneplaner (og x revisjoner) på WinTrack er disse ferdig.

Aug. 2003-Jan.2004: Skinneplaner
Skinneplanen følger i 2 deler, det er da bare opp til fantasien å se hva som da mangler på venstre side av ramper og helixer for å knytte alle spor sammen og komme opp til broen som ligger 33 cm over 0. Rutene er 25 cm x 25 cm.

PLAN FOR LANDSKAPET
Høydene på planen er ikke gode å lese, men brua på venstre side: +33 cm, stasjonen nederst: 30 cm, hovedstasjonen: 20 cm. Bordet er 15 m2 og dets ytterkanter som en U måler 4,25 m + 2,75 m + 5,95 m.

Juni 2003

Her ligger Sidesporet i Asker og arbeidet har begynt med å få mest mulig utav rommet. Et takløft hjelper godt, når det er såpass mye skråtak. Garasjen er BxL = 7,0 m x 6,8 m = 47,6 m2. Innvendig mellom veggstavene måler rommet 4,2 m x 6,5 m = 27,3 m2. Jeg angrer kanskje at jeg ikke bygde garasjen med 20-30 cm raft på veggstaver (dvs. løft av hele taket på høyere overgurter).

Tom Blikstad

PC: DELL 2,0 GHz - 512 MB RAM, SYSTEM: Microsoft Windows XP, TRAFO/BOOSTER: Heller 2x7,5 Ampere, Intellibox med Uhl. Trafo, Decoder: Viessmann 5211 + Type Gert Boll, WinDigipet 8.xx + WinTrack 6.1, Märklin H0 K-skinner

Edited by - TomB on 11/05/2006 17:47:06

SteinK

Norway
319 Poster

Posted - 14/09/2004 :  17:54:42  Show Profile  Reply with Quote
Hei Tom

Planlegger mitt nye anlegg. Jeg lurer på reisverket ditt.
Hvilken tykkelse er det på fineren (du har et sted nevt at du skulle handle 9 mm finer)?
Hvike dimensjoner bruker du på reisverket?
Hvor stor er "normalavstanden" mellom "ribbene" i reisverket?

Mvh
Stein Kittelsen
Go to Top of Page

TomB

Norway
2558 Poster

Posted - 17/09/2004 :  09:28:32  Show Profile  Visit TomB's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by SteinK
Planlegger mitt nye anlegg. Jeg lurer på reisverket ditt.
Hvilken tykkelse er det på fineren (du har et sted nevt at du skulle handle 9 mm finer)?
Hvike dimensjoner bruker du på reisverket?
Hvor stor er "normalavstanden" mellom "ribbene" i reisverket?

Hei Stein

Jeg skal poste litt mer siden, men du vil finne noe etter hvert her:
http://forum.mjf.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3504

mvh

Tom Blikstad

Edited by - TomB on 17/09/2004 09:29:23
Go to Top of Page

mav

88 Poster

Posted - 05/10/2004 :  16:03:30  Show Profile  Reply with Quote
Wooahh!!

Den sporplanen din gav meg nesten orgasme!
Jeg gleder meg til å se resten, håper virkelig du oppdaterer oss hele tida Tom, særlig siden jeg er helt i starten av mitt eget anlegg

Kanskje noen er lei smilende fjes, men dette fortjener ett stort smil!!

mav
Go to Top of Page

TomB

Norway
2558 Poster

Posted - 06/10/2004 :  08:23:07  Show Profile  Visit TomB's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by mav

Wooahh! Den sporplanen din gav meg nesten orgasme!

Hei Trygve.

Det er selvfølgelig veldig hyggelig med slike tilbakemeldinger.

Nå blir det litt fortgang igjen og jeg regner vel med at jeg vil ha mer enn nok hobbyarbeid og glede, minst 6-10 år (med 1. runde) med dette byggeprosjektet.

Akkurat nå vurderer jeg pensemotorer m.v. til K-skinnene, om det skal brukes Märklin-utstyr, dvs. for skjulte strekninger Pensemotorer 7549 (kun ny type fra 2002) og "i dagen" har jeg lyst til å snu 7549 "på ryggen" med et ark med sand over. Da stikker ingenting over svillene.
Hvor skal jeg evt. bruke Penselys 7549, og hvor evt. montasje under platen med 7548?

Se også: http://home.arcor.de/moebo/eigeneanl/tips/tip2-unterflur.htm

MBTronic, Hoffmann eller Tortoise er alternativer for motor under platen.

mvh

Tom Blikstad

Edited by - TomB on 06/10/2004 12:08:42
Go to Top of Page

TomB

Norway
2558 Poster

Posted - 01/12/2004 :  20:59:17  Show Profile  Visit TomB's Homepage  Reply with Quote
1.Desember

Jeg har lagt inn 5 nye bilder, som ligger under November 2004.

mvh

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 02/12/2004 :  07:02:27  Show Profile  Reply with Quote
Hei Tom
Artig å se prosjektet ditt.
Apropos pensemotorer så har ihvertfall jeg gode erfaringer med Tortoise. Da får du en myk gange på omleggingen, og du kan få tilbakemelding når vekslen faktisk er lagt over. (I hvertfall så langt tortoisen vet om det)

Et lite tips i forhold til ballastering av veksler:
Da vi i Hovedbanen MJ-forening bygde Grorud stasjon, fant vi ut at K-vekslene var ganske så følsomme for sand i maskineriet, der det er beveglige deler.
Vi løste det ved å avfotografere ballastblandingen, og printe det på fotopapir i 20x30. Deretter klippet vi til arkene og la de under vekslene. Så ballasterte vi de trygge områdene, og ikke en kjeft la merke til at det var "fake" ballast under deler av veklsen.
Nå som digitalkameraet og egne printere er allemannseie er det en enkel teknikk.

mvh Øyvind S.

Over 1000 innlegg? Man kan da umulig vite eller mene noe om så mye?

http://www.photo-os.net
Go to Top of Page

TomB

Norway
2558 Poster

Posted - 02/12/2004 :  08:08:46  Show Profile  Visit TomB's Homepage  Reply with Quote
Takk Øyvind,

dette var gode forslag som skal følges opp og brukes!

mvh

Edited by - TomB on 02/12/2004 08:09:12
Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 03/12/2004 :  14:16:50  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Det må jeg si, du jobber og "sliter" i godt tempo om dagen.
Begynner å se konturene av ett anlegg nå.
Testkjører du togene underveis for å kanskje finne noen feilkonstruksjoner? Eller satser du på at alt funker på første forsøk med den detaljerte planleggingen du har utført?

Mvh.
Torsja
http://194.143.113.189/tjm/ & WWW.ZMOD.NO
Go to Top of Page

TomB

Norway
2558 Poster

Posted - 03/12/2004 :  15:01:41  Show Profile  Visit TomB's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by tjm
Testkjører du togene underveis for å kanskje finne noen feilkonstruksjoner? Eller satser du på at alt funker på første forsøk med den detaljerte planleggingen du har utført?

Hei Tor-Jørgen
Jeg ville nok likt å testkjøre mer enn jeg har gjort. Jeg har nå nøyd meg med å kontrollere med amperemeteret at det ikke er kontakt mellom midtlederen og skinnene. Den andre (høyre) delen har jeg kjørt endel på.

Foreløbig henger det mange røde kabler ned. Alt er nummerert og delt opp i kretser/underkretser. Sentralt under hver av de 4 bordplatene blir det en plate med skinner for å lodde kabler.

mvh

Edited by - TomB on 03/12/2004 15:07:11
Go to Top of Page

steinbp

Norway
96 Poster

Posted - 06/12/2004 :  14:52:34  Show Profile  Reply with Quote
Hei Tom!!
Hva har skjedd med de siste bildene? Før var de OK, men nå er det bare firkant med rødt kryss. Juni-bildene er i orden, men etter det er det slutt. det er så flott å følge med
Hilsen Stein
Go to Top of Page

TomB

Norway
2558 Poster

Posted - 06/12/2004 :  14:58:40  Show Profile  Visit TomB's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by steinbp
Hva har skjedd med de siste bildene? Før var de OK, men nå er det bare firkant med rødt kryss.
Hei Stein

Her er ditt spørsmål besvart:
http://www.mjf.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3785

mvh

Edited by - TomB on 06/12/2004 14:59:37
Go to Top of Page

KjellAn

Norway
814 Poster

Posted - 10/12/2004 :  11:05:50  Show Profile  Reply with Quote
Hei Tom.

Det er mye bra i prosjektet ditt - og det kommer sikkert til å ta tid.

Jeg ser du bruker Märklin K-skinner, og at du har kjøpt ballast i kg-vis fra Jürgen Lenzen i Wuppertal. Så også tipset fra Øyvind S om å "fake" ballast v.hj.av bilder under sporvekslene.

Som du ser av en annen tråd på forumet, etterlyser jeg noen tips og erfaringer med bruk av ferdig ballast/skinneunderlag - Merkur Gleisbettung til Märklin K-skinner.

Jeg lurer på om du har vurdert denne løsningen?

Jeg vurderer faktisk å bestille Merkur skinneunderlag direkte fra Tyskland dersom ingen forhandler det her på berget.

I forhold til driftssikkerhet og utseende synes jeg det ferdige skinneunderlaget kan være like bra - bare man detaljerer ytterligere med f.eks. bruk av airbrush og litt grønt.

KjellAn
Go to Top of Page

TomB

Norway
2558 Poster

Posted - 10/12/2004 :  11:16:04  Show Profile  Visit TomB's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by KjellAn
Jeg ser du bruker Märklin K-skinner. Merkur Gleisbettung til Märklin K-skinner, jeg lurer på om du har vurdert denne løsningen?

Hei Kjell
Jeg brukte selv Merkur Gleisbettung til K-skinner for 10-15 år siden på mitt forrige anlegg. Har forøvrig en eske med
ubrukt materiell, som selges billig. En annen i Sandvika (stort anlegg) har brukt og bruker det fremdeles.

Jeg vurderte det ogå nå, men valgte denne gang en annen løsning. Spesielt liker jeg bedre å lime skinnene, for da
ligger de akkurat passe fast. Jeg synes det er en ideell løsning, men etterarbeidene tar selvfølgelig mye tid. Jeg
antar en lett får noen mm slyng på skinnene når en bruker Merkur Gleisbettung. Vanskelig å ha kontroll med overhøyde
på skinnene.

Jeg vurderte både skinnepukk fra Asoa (Klaus Holl, München) og IMT Lenzen, Bochum.
http://www.asoa.de
http://www.imt-lenzen.de

Nå hadde også Lenzen skinneunderlag så det ble valgt. Jeg fikk da prøver på 6 stk. forskjellige knuste bergarter, HO.
Jeg hadde et brett i stua med 6 skinner og en type pukk på hver skinne. Dette ble vurdert i 1-2 uker før jeg fikk
bestemt meg.

Forrige gang kjøpte jeg Merkur-produktene hos Matscke i Tyskland. Jeg betalte mye toll, det var tiden før Poste Restante.

mvh

Edited by - TomB on 10/12/2004 14:41:51
Go to Top of Page

KjellAn

Norway
814 Poster

Posted - 10/12/2004 :  16:36:56  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by TomB
Har forøvrig en eske med ubrukt materiell, som selges billig.
Hvis du ikke trenger det mer - kan du sende meg en liten oversikt over hva du vil selge.
Mailto: kanderda (&) online.no

KjellAn
Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 03/05/2005 :  10:42:10  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Godt å se det er fremgang på hobby rommet hos noen på vårparten.
Spenne å følge med utviklingen Tom. Ser ut til å bli ett ryddig og gjennomført prosjekt.

Mvh.
Torsja
WWW.TORSJA.COM & WWW.ZMOD.NO
Go to Top of Page

TomB

Norway
2558 Poster

Posted - 03/05/2005 :  12:20:56  Show Profile  Visit TomB's Homepage  Reply with Quote
Hei Torsja

Jeg får si takk i like måte. Du legger vel merke til at noen må stadig hente innteressante ting på nettet,
mens andre har de superstiligste ting å vise fram fra stua. Bra!

Jeg har faktisk min mest produktive periode på året nå. Som du ser litt nedpå weblog'en tar jeg med meg småprosjektene ut på gelenderet og det gir energi med frisk luft.

mvh

Edited by - TomB on 03/05/2005 12:25:01
Go to Top of Page

Morten K. Agerup Myhr

Norway
370 Poster

Posted - 15/09/2006 :  09:54:16  Show Profile  Visit Morten K. Agerup Myhr's Homepage  Reply with Quote
Hva skjer'a? Ser jo at samlergenet fremdeles er aktivt hos deg, Tom. Stadige snarturer over grensen gir fulle skap; men det har dessverre vært så lenge uten byggeoppdateringer. Savner de små dryppene om fremdriften med anlegget ditt.

Jobbes det jevnt og trutt i det stille eller er det på tide med litt vennskapelig trakasssering for å få opp motivasjonen og byggeaktiviteten igjen?

MS(pent)M

Morten M

Morten K. Agerup Myhr
Go to Top of Page

TomB

Norway
2558 Poster

Posted - 15/09/2006 :  10:01:14  Show Profile  Visit TomB's Homepage  Reply with Quote
Hei

Jeg venter på bedre tider ...

Jeg overtok en familiehytte i Valdres og vi holder på med
modernisering der. Det tar mye tid.

mvh
Go to Top of Page

Morten K. Agerup Myhr

Norway
370 Poster

Posted - 15/09/2006 :  11:11:57  Show Profile  Visit Morten K. Agerup Myhr's Homepage  Reply with Quote
Aj-aj-aj! Prioritering, Tom!!! Neida, det var hyggelig å høre at det var noe så trivelig som har slukt din tid i det siste. Får trøste oss med at det går fra å være fin tid til utebyggeaktivitet til ditto inne i tiden fremover.

MF(orventningsfull)H

Morten M

Morten K. Agerup Myhr
Go to Top of Page

Rabel

Norway
381 Poster

Posted - 04/01/2007 :  01:33:52  Show Profile  Visit Rabel's Homepage  Reply with Quote
Heisan!

Har fulgt prosjektet ditt siden du startet....så detaljert dokumentasjon her at en nesten får følelsen av å være med på bygginga...;-) Men jeg har snart mista oversikten over anlegget etter hvært som lagene har blitt skjult....du får bygge en modell i plexiglass z-scala så vi greier å henge med :-))

Vennlig hilsen Roger Abel....flue på veggen her inne.

..Det som ikke kan repareres, kan i hvertfall plukkes i stykker...;-)
Go to Top of Page

Trønderprinsen

Norway
21 Poster

Posted - 12/01/2007 :  14:57:39  Show Profile  Reply with Quote
Hei Tom!

Takker for det! Jeg fikk med meg det meste av den tyske teksten, men mitt "problem" er mine lodde-ferdigheter (eller rettere sagt: mine manglende lodde-ferdigheter). Det er vel kanskje best å øve seg på noe litt enklere først. Man vil jo ikke ødelegge et tilnærmet ubrukt togsett heller?!
Jeg får vel ta kontakt med Nils`Småservice og høre om det er noe han kan tenke seg å hjelpe meg med.

Takker for hjelpen så langt.

Med beste hilsen fra

Sverre Jensen
Märklin HO, mye norsk materiell + litt miniclub
Go to Top of Page

Aasmund

Norway
92 Poster

Posted - 13/03/2008 :  09:42:25  Show Profile  Reply with Quote
Har det skjedd noe nytt på byggefronten tom?
Er litt spent og nysjerri på hvordan det går.

Aasmund Dahl

Märklin K-skinner
Win Digipet
Win Track
Go to Top of Page

TomB

Norway
2558 Poster

Posted - 13/03/2008 :  10:39:20  Show Profile  Visit TomB's Homepage  Reply with Quote
Hei.

Ikke så mye, jeg holder litt på med banegården.

Det hastet mer å få et anlegg til Eirik 4 år.
Et familieprosjekt ble veldig hyggelig.

Ellers er det et hytteprosjekt i Valdres som blir ferdig til sommeren.

mvh
Go to Top of Page

anders_k

Peru
4 Poster

Posted - 20/09/2010 :  23:26:13  Show Profile  Reply with Quote
Hei Tom,

Jeg er ny her på forumet og må innrømme at jeg ble veldig inspirert av bloggen din om anlegget du bygger i Asker. Planlegger selv å bygge et anlegg etter samme konsept når jeg etterhvert flytter hjem igjen til Norge (er i tegnings og designfasen nå). Ser at det er lenge siden forrige oppdatering, men håper at du ikke har gitt opp byggingen og at vi snart får en oppdatering :)

Hilsen Anders
Go to Top of Page

TomB

Norway
2558 Poster

Posted - 23/09/2010 :  10:50:12  Show Profile  Visit TomB's Homepage  Reply with Quote
Hei Anders,

jeg kan bekrefte at jeg ikke er ferdig med anlegget.
Det hadde jo vært trist ......

mvh
Go to Top of Page
Side: of 3 Previous Topic Tema Next Topic  
Next Page
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page