Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

 Alle fora
 Norsk MJ forum
 Generell MJ og andre tema
 Litra betegnelse?
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

RuneB

4 Posts

Posted - 06/02/2005 :  12:03:47  Show Profile  Reply with Quote
Jeg er en ganske fersk MJ'er og lurer litt på dette med litra betegnelse. Er det noen som har en "fullstendig" liste over litra betegnelse på rullende matriell? Hva står de forskjellige betegnelsen for? (Xfad, Hbins, Hbikks etc)

Edited by - RuneB on 15/02/2005 14:50:40

KjellAn

Norway
814 Poster

Posted - 06/02/2005 :  14:24:27  Show Profile  Reply with Quote
Har du tilgang til en del eldre utgaver av "På Sporet" vil du finne en del artikler der som gir svar på ditt spørsmål. Søk etter artikler under Rullende materiell og Godsvogner i "På Sporet indeks":
http://www.njk.no/ps/psix/PS.htm

Ellers kan du laste ned info fra noen av de tyske linkene som det henvises til i denne tråden på Jernbane.net:
http://f22.parsimony.net/forum41473/messages/20734.htm

KjellAn
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 06/02/2005 :  14:48:52  Show Profile  Visit LarsB's Homepage  Reply with Quote
'PÅ husken'
Personvogner
A: 1 klasse (a3,a5)
B: 2 klasse (b3,b5,b7)
c: utstillingsvogn
D: Postavdeling
F: Reisergods og konduktør avd
Cb1,cb2,cb3, spesialvogner: lekevogn, intercity, salogvogn osv
Ab: vogn med 1 og 2 klasse
A1,A2 kongevogn
Br: kafeteria
R1: resurantvogn
Fr,Fr3-2, Fr7: Bistro
F3,F7: Reisegodsvogner
Bf11,Bf12,Bf12;bf14 Reisegodsvogner entent med kupperer og ventuell plass for rullestol,barnekupe eller sykekupe.
Bcf13: men med røykekupe.
Wla,wlab, wl5, wlab-2: Sovevogner
Motorvogner, Diesel eller Eletriske:

Bdfs styrevogner med 2 klasse, post og konuktøravd.
Bfm 2 klasse motorvogn med reise og konduktør avd, eletrisk motorvogn
Bfs 2 klasse motorvogn med reise og konduktør avd
Bm 2 klasse (eletrisk motorvogn)med bo'bo
Bm 2 klasse diesel
Bs 2 klasse styrevogn
M: motorvogn
S: styrevogn

Lok/Skiftetraktor
El: Eletriske lok (El1-El18)
Di: Diesel lok (Di1-Di8)
Ska: El.akkumulator skiftetraktor
Skd: Diesel skiftetraktor
Cd: Diesellok Cargonett (Cd66)






Hilsen
LarsB
Webside: http://home.no.net/labyman



Edited by - LarsB on 06/02/2005 19:26:45
Go to Top of Page

J-I Hansen

67 Poster

Posted - 06/02/2005 :  18:51:31  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by LarsB

'PÅ husken'
Personvogner
A: 1 klasse (a3,a5)
B: 2 klasse (b3,b5,b7)
c: utstillingsvogn
D: Postavdeling
Cb1,cb2,cb3, spesialvogner: lekevogn, intersity, salogvogn osv
Ab: vogn med 1 og 2 klasse
A1,A2 kongevogn
Br: kafetria
R1: resurantvogn
Fr,Fr3-2, Fr7: Bistro
F3,F7: Reisegodsvogner
Wla,wlab, wl5, wlab-2: Sovevogner

Motorvogner, Diesel eller Eletriske:
Bf11,Bf12,Bf12;bf14 Reisegodsvogner
Bfds styrevogner med 2klasse, post og konuktøravd.
Bfm 2 klasse motorvogn med reise og konduktør avd, eletrisk med bo'bo
Bfs 2 klasse motorvogn med reise og konduktør avd
Bm 2 klasse (eletrisk motorvogn)
BM 2 klasse diesel
Bs 2 klasse styrevogn
M: motorvogn
S: styrevogn

Lok/Skiftetraktor
El: Eletriske lok (El1-El18)
Di: Diesel lok (Di1-Di8)
Ska: El.akkumulator skiftetraktor
Ska: Diesel skiftetraktor
Cd: Diesellok Cargonett (Cd66)






Hilsen
LarsB
Webside: http://home.no.net/labyman







Dette er jo bare surr! Masse skrivefeil og direkte feil.
Go to Top of Page

J-I Hansen

67 Poster

Posted - 06/02/2005 :  19:17:42  Show Profile  Reply with Quote
PERSONVOGNER

A = 1.klasse
B = 2.klasse
BR= kafevogn
C = spesialvogn
D = postavdeling
F = reisegods og/eller konduktøravdeling

K = fergekroker og mulighet
for togvarme fra danske lok
R = restaurant/spiseavdeling
WL= sovevogn
X = internvogn
Z = sanitetsvogn

Flere av bokstavene brukes bl.a. sammen slik:

AB = vogn med både 1. og 2. klasse, FR = vogn med både bistro/kiosk og konduktøravdeling, WLAB = vogn med både 1. og 2. klasse soveplasser, BF = vogn med 2. klasse og konduktør og reisegodsavdeling, BC(5) = 2. klasse med spesielle liggestoler, CB(5) = vogn med komfortavdeling og 2. klasse, XZ-B3 = vogn som er reservert for evakuering av reisende på Bergensbanens høyfjellstrekning, A4K = kongevogn,


MOTORVOGNSETT

BM = motorvogn
BMU= motorvogn uten førerom
BS = styrevogn
B = mellomvogn
BC = mellomvogn med toalett (BM 72)
BP = mellomvogn med strømavtager, høyspenningsbryter og hovedkompressor (BM 72)

Her er det også undervarianter: F.eks: BFM = motorvogn med godsrom, ABS = styrevogn med både 1. og 2. klasse, BFR = mellomvogn med 2. klasse, bistro og konduktørplass,

I dagens NSB-tog er det ikke lengre noe som heter 1. klasse. Det oppgraderte tilbudet heter Komfort. Det er imidlertid verdt å merke seg at vogner med Komfortavdeling ikke litreres helt likt. ABS 70 og AB 7 inneholder Komfortavdeling. Men det gjør også BM 73 og CB 5, uten at det lar seg lese ut av litraen.

To be continued...






Edited by - J-I Hansen on 09/02/2005 07:20:29
Go to Top of Page

RuneB

4 Poster

Posted - 07/02/2005 :  09:35:31  Show Profile  Reply with Quote
Jeg har ikke tilgang til eldre nummer av "på sporet", og mine tyskkunskaper er heller ikke de beste. Ser gjerne at noen har anledning til å svare her i forumet. Spesielt godsvogner. Litra på personvogner har jeg jo fått noen svar på, men blir litt usikker på hva som er riktig da...

Edited by - RuneB on 07/02/2005 09:39:42
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 07/02/2005 :  13:10:45  Show Profile  Reply with Quote
J-I Hansen jobber så vidt jeg vet i Nsb.

mvh Øyvind S.

Over 1000 innlegg? Man kan da umulig vite eller mene noe om så mye?

http://www.photo-os.net
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 07/02/2005 :  16:42:53  Show Profile  Visit LarsB's Homepage  Reply with Quote
Lok

El= Eletriske kontaktledningslok
Di= Diesel-hydrauliske lok eller Diesel-eletriske lok
Cd66= Diesel lok Cargonet
Ska El. akkumulator skiftetraktorer
Skd Diesel skifte traktorer

Motor og Styre og mellomvogner

Abs 1 og 2 klasse type 70
B 2 klasse mellomvogn type b65,b67,b68, b69
Bcs 2 klasse styrevogn med spesialavdeling type Bcs 69
Bdfs 2 klasse styrevogn med post,reisegods og kondutør avdeling Type Bdfs 86,bdfs 91,Bdfs 92
Bfm 2 klasse motorvogn type Bfm69,Bfm 70
Bfr 2 klasse mellomvogn med kondutør og bistro Type 73a
Bfs 2 klasse styrevogn med reisegods og kondutør avdeling Type Bfs bfs 65,Bfs67,Bfs 68,Bfs 91 Bfs 92
Bc 2 klasse mellomvogn med spesial avdeling Type Bc 72
Bcm 2 klasse motorvogn, diesel med spesial vogn Type Bm 93
Bp 2 klasse med stømavtaker Type Bp 72
Bm 2 klasse motovogn, Type Bm65,Bm67,Bm68, Bm69,Bm 86,Bm 89, Bm 91, Bm92, Bm 93
Bma 2 klasse motorvogn Type Bma 72
Bmb 2 klasse motorvogn type Bma 72
Bmu 2 klasse motovogn (uten førerrom) Bmu 73
Bs 2 klasse styrevogn Type Bs 69,Bs 92
Y 2 klasse Dieselmotorvogn (svensk litra)

De enkle bokstaver:
A= 1 klasse
B= 2 klasse
C= spesial avdeling
D= postavdeling
F= reisegods og kondutøravdeling
M= motorvogn
S= styrevogn

Vogner

A 1 klasse sittevogn type A3,A5
Ab 1 og 2 klasse sittevogn
B 2 klasse sittevogn <Type B3,B5,B7
Bc 2 klasse med spesialavdeling
Bcf 2 klasse med spesial og reisegodsavdeling type Bcf 13
Bf 2 klasse med reisegods og kondutøravdeling type Bf11,Bf12,Bf13,Bf14
Br sitte og kafeteriavogn
Cb 2 klasse med spesialavdeling type Cb1,Cb2,Cb3
F vogn med reisegods og kondutør avdeling type F3
Fr vogn med Konduktøravdeling og enten spiseavdeling eller togkiosk type Fr3, Fr 3-2, Fr7
Fde/Fdve togvare aggerat for togoppvarming
Df vogn med post reisegods og kondutøravdeling
R Resurantvogn
Wl foran bokstavmerket betyr sovevogn som type Wla,Wlab,Wlabk,Wla5, Wlab-2
Zu Sanitesvogn
K underlitra for vogner med fergekroger, velgerutstyr for 1500v og 50hz togvarmespening og kan kjører til København og Rødby i Danmark
V i litra betyr 2-akslet vogn

Hentet fra Norsk lok og motorvogner fra Norsk Jernbaneklubb.

B i litra har aldri vært noen Kafeteriavogn J-I, men er 2 klasse sittevogn, mens Br er kafeteriavogn. Og dette fra en nsb ansatt


Hilsen
LarsB
Webside: http://home.no.net/labyman



Edited by - LarsB on 07/02/2005 21:15:18
Go to Top of Page

J-I Hansen

67 Poster

Posted - 07/02/2005 :  17:49:13  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by LarsB

Lok


Motor og Styre og mellomvogner

Abs 1 og 2 klasse type 70
B 2 klasse mellomvogn type b65,b67,b68, b69
Bcs 2 klasse styrevogn med spesialavdeling type Bcs 69
Bdfs 2 klasse styrevogn med post,reisegods og kondutør avdeling Type Bdfs 86,bdfs 91,Bdfs 92
Bfm 2 klasse motorvogn type Bfm69,Bfm 70
Bfr 2 klasse mellomvogn med kondutør og bistro Type 73a
Bfs 2 klasse styrevogn med reisegods og kondutør avdeling Type Bfs fs65,Bfs67,Bfs 68,Bfs 91 Bfs 92
Bc 2 klasse mellomvogn med spesial avdeling Type Bc 72
Bcm 2 klasse motorvogn, diesel med spesial vogn Type Bm 93
Bp 2 klasse med stømavtaker Type Bp 72
Bm 2 klasse motovogn, Type Bm65,Bm67,Bm68, Bm69,Bm 86,Bm 89, Bm 91, Bm92, Bm 93
Bma 2 klasse motorvogn Type Bma 72
Bmb 2 klasse motorvogn type Bma 72
Bmu 2 klasse motovogn (uten førerrom) Bmu 73
Bs 2 klasse styrevogn Type Bs 69,Bs 92
Y 2 klasse Dieselmotorvogn (svensk litra)

De enkle bokstaver:
A= 1 klasse
B= 2 klasse
C= spesial avdeling
D= postavdeling
F= reisegods og kondutøravdeling
M= motorvogn
S= styrevogn

Vogner

A 1 klasse sittevogn type A3,A5
Ab 1 og 2 klasse sittevogn Type B3,B5,B7
B 2 klasse sittevogn
Bc 2 klasse med spesialavdeling
Bcf 2 klasse med spesial og reisegodsavdeling type Bcf 13
Bf 2 klasse med reisegods og kondutøravdeling type Bf11,Bf12,Bf13,Bf14
Br sitte og kafeteriavogn
Cb 2 klasse med spesialavdeling type Cb1,Cb2,Cb3
F vogn med reisegods og kondutør avdeling type F3
Fr vogn med Konduktøravdeling og enten spiseavdeling eller togkiosk type Fr3, Fr 3-2, Fr7
Fde/Fdve togvare aggerat for togoppvarming
Df vogn med post reisegods og kondutøravdeling
R Resurantvogn
Wl foran bokstavmerket betyr sovevogn som type Wla,Wlab,Wlabk,Wla5, Wlab-2
Zu Sanitesvogn
K underlitra for vogner med fergekroger, velgerutstyr for 1500v og 50hz togvarmespening og kan kjører til København og Rødby i Danmark
V i litra betyr 2-akslet vogn

Hentet fra Norsk lok og motorvogner fra Norsk Jernbaneklubb.

B i litra har aldri vært noen Kafeteriavogn J-I, men er 2 klasse sittevogn, mens Br er kafeteriavogn. Og dette fra en nsb ansatt


Hilsen
LarsB
Webside: http://home.no.net/labyman





Ja, jeg vet om den ENE feilen min. Du burde ligge lavt, så lenge du fortsetter med masse nye feil.

Hvordan redigerer jeg innleggene mine?
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 07/02/2005 :  21:19:14  Show Profile  Visit LarsB's Homepage  Reply with Quote
Ligger altid lavt

Har lest korektur på litraene 2 ganger, mulig det er noen feil men jeg har iallefall prøvet å gjøre så godt jeg kan. Men ingen er feilfrie. Men jeg så det var feil i den første lista derfor skreiv jeg en ny, denne gagnen hentet fra lok og motorovogner utgitt av norsk jernbaneklubb.

Hilsen
LarsB
Webside: http://home.no.net/labyman



Edited by - LarsB on 07/02/2005 21:19:42
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 08/02/2005 :  07:14:23  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by J-I Hansen

Hvordan redigerer jeg innleggene mine?




Det er en liten knapp over innlegget, med papir og penn på.

mvh Øyvind S.

Over 1000 innlegg? Man kan da umulig vite eller mene noe om så mye?

http://www.photo-os.net
Go to Top of Page

Tor Erik Lillehagen

366 Poster

Posted - 08/02/2005 :  12:30:42  Show Profile  Reply with Quote
Unnskyld at jeg blander meg bort i dette, men det var usannsynlig mye surr og feil her når det gjelder litra.
Men litra kan være vanskelig, selv NSB er ulogiske i sin oppbygning og det skjer at vogner blir merket med feil litra.


Internt i Norsk Jernbaneklubb sin materielldatabase diskuterer vi for tiden hvordan korrekt litra skal skrives. Vi er kommet fram til noen stardarder.


LITRA betyr egentlig bokstav, men i jernbanesammenheng betyr det en kombinasjon av bokstaver og tall som forteller noe om materiellets bruk og utseende. I tillegg til litra har man også et nummer som ofte går inn som det folk flest oppfatter som litra.

Det er viktig om bokstaven / ene er store eller små. Det er også viktig hvilken rekkefølge de står i. Samme bokstav kan ha ulik betydning om det er snakk om et lokomotiv, en motorvogn, en personvogn eller en godsvogn.


Vi har i Norge (NSB) hatt flere ulike systemer.
Vi hadde viktige skifte av betegnelser i Norge i 1936, 1956 og 1970.

Fra 1970 ble det innført UIC-litra (internasjonale). Alt materiell ble på langt nær merket med slike, men man beholdt de nasjonale påskriftene. UIC systemet for godsvogner ble revidert midt på 1990-tallet.

Damplokomotiver har hos NSB ikke hatt litra, mens damplokomotiver hos Norsk Hovedjernbane (NHJ 1854-1920) hadde litra.
Damplok litra A hos NHJ fikk hos NSB betegnelsen type 45. Som om ikke det skulle være nok endret NHJ litrabetegnelse for sine lok en gang.


Et eks på personvogner. I Norge brukte vi litra E for spisevogner eller vogner med spiseavdeling. I 1970 ble dette endret da det internasjonale litra for spisevogner var R.
Med andre ord - litra CE, BE eller BR betyr akkurat det samme - en vogn med både vanlig sitteavdeling og spiseavdeling. Betegnelsen ble bare brukt i ulike perioder.


Godsvogner litra H har også endret seg. Før 1970 betydde dette en kjølevogn (Hv betydde varmevogn). Etter 1970 da UIC litra kom betydde litra I kjølevogn mens litra H fikk betydning spesialvogn. Sammen med andre småbokstaver (litra) brukes det om lukkede vogner med skyvbare vegger (og deler av tak.)


For ytterligere å lage forvirring.... Etter 1970 betydde litra F - reisegodsvogn og litra V betydde toakslet personvogn. Finkevognene hos NSB har litra FVde. Dette skulle da bety toakslet reisegodsvogn med elektrisk generator for oppvarming av toget. Problemet er at vognen ikke har reisegodsrom eller plass for noen konduktør.



Ingen her inne har så langt klart å få listen sin riktig, og ingen har klart å lage en komplett liste.


Mitt råd:
PÅ SPORET har komplette oversikter. Ikke alle nummer er til salgs lenger. Det er mulig å låne gamle nr av PÅ SPORET gjennom biblioteket der du bor.

Litraforklaringer vil komme i NJK materielldatabase etterhvert. Det er ikke blitt tid til å skrive dem inn der foreløpig.


Finner du ikke ut av PS så kom tilbake hit i MJ-forum skal det vel gå an å lage en oversikt et sted - eller du kan få konkret svar på ulike litra her inne.


mvh
Tor Erik Lillehagen
Go to Top of Page

Tor Erik Lillehagen

366 Poster

Posted - 08/02/2005 :  12:40:05  Show Profile  Reply with Quote
I rettferdighetens navn må det sies at J.I.Hansen er den som har vært nærmest fullt hus, bare den ene feilen han selv har notert.

Listen er imidlertid på langt nær komplett.


TEL
Go to Top of Page

Tor Erik Lillehagen

366 Poster

Posted - 10/02/2005 :  13:07:21  Show Profile  Reply with Quote
Hansen sin liste har nok blitt befengt med flere feil etterhvert, men som jeg tidligere har sagt, NSB er verken konsekvent eller ryddig når det gjelder litrering og benevninger.

A4K - det er en kongevognen hos NSB, men litra A = 1.kl vogn, 4 = undertype 4 og K betyr fergekroker osv. Vær oppmerksom på at K ikke er hovedlitra med et underlitra. Det er viktig å skille mellom de to faktorene.
Med andre ord en ren 1.klassevogn som også kan brukes i Danmark.

BR - er nok en kafeteriavogn men litra B = 2.kl og R = restaurantavd
Med andre ord 2.kl sittevogn og med restaurant/spiseavd.



TYPE ANGIVELSE I TILLEGG TIL LITRA

Det som kompliserer systemet er at vognbetegnelser også inneholder type angivelse.
Det er f.eks forskjell på WLAB og WLAB-2. De første er gamle sovevogner mens WLAB-2 er de nye. Disse betegnes ofte WLAB type 2. Betegnelsen er riktig med litrabruken blir logisk feil.

B3-typen blir ennå værre. Opprinnelig het vognene Bo3l - men fra 1970 B3. Her skilte man mellom B3 type1 og B3 type2. Siste typen hadde bedre plass for garderobe, men hadde færre sitteplasser. Antall sitteplasser er jo viktig i driften.
Så kommer B3 type3 (det er de eldre vognene med hhv lange og korte vindu på langsidene). Disse vognene merkes derimot med type - nemlig B3-3.


Type er normalt ikke blitt merket på vognene i Norge.


Så dukker det opp vogner med skistativ og div andre varianter og man får typer og undertyper som av og til merkes på vognen og av og til ikke. B7 har en mengde slike undertyper som er blitt merket på vognene grunnet driftsmessige forhold. Tilsvarende finnes også B3-2 (som ikke betyr B3 type 2) og B5-2.


HVORDAN LESE MATERIELLFORTEGNELSER

Når du leser fortegnelser over materiell blir type angitt på ulike måter. NSB har brukt flere ulike.

I NJK sin materielldatabase kommer normalen til å bli at type skrives med en strek og tall etter vognenes litra.
B3 -1 til da bety B3 type1 og B3 -2 vil bety B3 type2.


POSTVOGNER / POSTAVD.

Når det gjelder denne typen så betyr tallet etter en strek -antall kvadratmeter postavdelingen er på.
Med andre ord litra DF-22 betyr en reisegodsvogn med postavdeling på 22m2.
Men også her er det ingen regel uten at NSB lager unntak.


BETYDNINGEN AV INDEX.

Index er tallet som står bak hovedlitra. F.eks 3-tallet i B3. Indexet forteller om vognen er midtgangsvogn eller sidegangsvogn (kupevogn). Vogner med index 1-9 er midtgangsvogner, mens index 10- er sidegangsvogner.

B1 = midtgangsvogn
B10 = sidegangsvogn

Så finnes det vogner som har begge deler. Før 1970 ble disse merket særskilt, men de nå i dag bare får en index. AB11 er en vogn med både midtgang og sidegang. Før 1970 (etter gammelt system) ble denne korrekt betegnet ABo2-3 hvor 2-tallet fortalte at vognen hadde sidegang og 3-tallet at vognen hadde midtgang. Tallet "o" -uttales null - fortalte at vognen hadde boggier.


Forvirret? - fortvil ikke - det blir værre når man forsøker å fordype seg. DVS helt til man finner logikken, da endelig løsner det.


Tor Erik L.




Go to Top of Page

Tor Erik Lillehagen

366 Poster

Posted - 10/02/2005 :  13:25:26  Show Profile  Reply with Quote
HOVEDLITRA - UNDERLITRA


Forsøk i første omgang å konsentrere om hovedlitra. Det gjelder både for person- og godsvogner.

Hovedlitra forteller hovedtrekkene i hvordan vognen ser ut eller brukes.
Hovedlitra skrives alltid med store bokstaver. De kan kombineres slik at flere litra (bokstaver) står sammen.

Her kommer hovedlitra - så kan man se om man husker hva bl.a. Hansen skrev lenger opp i denne lenken.

Personvogner:
A - B - C - D - F - WL - X (M, U og S hører også til under motorv.)

Godsvogner:
E - F - G - H - I - K - L - M - O - R - S - T - U - Z - og X.



Et par nøtter - hvilken vogn er:
BFV1 (husk at V betyr toakslet personvogn)
B30 (her må opplyses at index i 20 og 30 serien betyr trevogn - 20 tilsvarer 1-9 for stålvogner og 30 tilsvarer 10-19 for stålvogner)

Hbikks (her er hovedlitra H - alle andre er underlitra - glem underlitra foreløpig)


TEL



A,
Go to Top of Page

RuneB

4 Poster

Posted - 15/02/2005 :  14:30:15  Show Profile  Reply with Quote
Fant en link om litra på godsvogner som jeg etterspurte:

Hovedlitra, E - F - G - H - I - K - L - M - O - R - S - T - U - Z - og X:

http://www.njk.no/forskningsavdelingen/gvg/

Vognoversikt med beskrivelse av vogn:

http://www.njk.no/forskningsavdelingen/gvg/vognoversikt.html

Litrabokstavenes betydning:

http://www.njk.no/forskningsavdelingen/gvg/uiclitra.htm

Hbikks blir vel da noe sånt som en lukket spesialvogn (H), med 2 aksler, 12-14 m (b), skyvedører (i) 20-25 tonn (kk) med maks fart på 100km/t (s)

Zaes blir tankvogn (Z) med toakslede boggier (a) med varmeinretning (e) og maks fart på 100km/t (s)

Stemmer ikke det?

RuneB

Edited by - RuneB on 15/02/2005 14:48:52
Go to Top of Page

Tor Erik Lillehagen

366 Poster

Posted - 16/02/2005 :  09:17:16  Show Profile  Reply with Quote
Det er alldeles riktig.


Hvis man vil starte på litra-kurs trinn 20 kan man se på NSB-kjølevogner fra 1970-tallet. Der finnes det noen litra som er for de avanserte.

Icbdmnobs..gulp -- lykke til.


MEN fra spøk til alvor. Jeg har snakket med Kjetil Næss - og han er i gang med å lage en litraoversikt som får link fra Materielldatabasen. Der skal man forsøke å samle det meste av opplysninger.

mvh
Tor Erik Lillehagen
Go to Top of Page

Rc1166

21 Poster

Posted - 16/02/2005 :  13:03:23  Show Profile  Reply with Quote

"Icbdmnobs..gulp"

Enligt UIC skall underlittera skrivas i alfabetisk ordning så det borde väl vara Ibcdmnops?

b = stor lastyta (mellan 22 0ch 27 m2)
c = med köttkrokar
d = för fisk
m = liten lastyta (under 19m2)
n = lastgräns över 25 ton
o = med isbehållare
p = utan golvtrallar
s = Sth 100 km/h

Nu har jag svårt att tro att underlittra b och m kan finnas på samma vagn
Go to Top of Page

Tor Erik Lillehagen

366 Poster

Posted - 16/02/2005 :  17:12:03  Show Profile  Reply with Quote
du tok poenget fort..... Det var en liten morsomhet.


Det er noen litra som man knapt husker når man står og ser dem, men nå er det jo flere her som har gode kunnskaper og det er veldig flott.

Ved å bruke På Sporet "siden sist" spalte og UIC litra kan man jo lage en liten oversikt over hvilke vogntyper som finnes hos NSB i dag.

Tor Erik L
Go to Top of Page

Simon R Thornhill

Norway
191 Poster

Posted - 16/02/2005 :  20:00:58  Show Profile  Visit Simon R Thornhill's Homepage  Reply with Quote
A propos lang litra:

Tine () eide to kjølevogner som gikk i Stavangerområdet (sist sett ca nov 1997):

Ibbghnps 827 5001-8
Ibbghnps 827 5002-6 (ombygget fra 825 6002-4)

Kanskje Synnøve Finden skulle ha fått overtatt disse (om de ennå finnes..)

mvh

Simon
Go to Top of Page

Tor Erik Lillehagen

366 Poster

Posted - 24/02/2005 :  09:13:52  Show Profile  Reply with Quote
De to kjølevognene eksisterer fortsatt. De er overtatt av NJK og står på Støren.

Kanskje tidspunktet for å få sponsing fra TINE for å profilere seg på en annen måte.......?

Tor Erik Lillehagen
Go to Top of Page

Simon R Thornhill

Norway
191 Poster

Posted - 25/02/2005 :  00:01:44  Show Profile  Visit Simon R Thornhill's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Tor Erik Lillehagen


Kanskje tidspunktet for å få sponsing fra TINE for å profilere seg på en annen måte.......?

Tor Erik Lillehagen




.....slik at de kan bli kremen av NJK sin samling?


Simon
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page
Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.04