Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Generell MJ og andre tema
 Sporplan for godsterminal
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

bkv

215 Posts

Posted - 07/03/2005 :  22:52:40  Show Profile  Reply with Quote
Hei
Jeg vil gjerne ha kommentarer til en sporplan. Jeg har lite greie på dette, så jeg kan godt være på jordet

Det er en godsterminal for omlasting av gods fra bane til vei og fra vei til bane. Hovedsakelig dreer det seg om containere og semitrailere.

Sporene 1 og 2 er den dobbeltsporede hovedstrekningen som terminsalen ligger ved.

På sporene 3 og 4 kan vogner losses og lastes. På plassen mellom dem kjører trucker og mobile kraner. Her kommer også vogntogene og trekkvognene inn. På plassen skal det også stå en lager- og ekspedisjonsbygning.

På sporene 5 og 6 er det plass til ytterligere vogner.

Fra høyre side kan det kjøres inn til terminalen, og utigjen i riktig spor. I venstre side er det innkjøring, men ikke særlig gunstig å kjøre ut da man ikke kan krysse over i rett spor. Jeg har lurt på om jeg skulle utelate innkjøring fra høyre side.

Hva mener dere? Er det snev av realisme i dette? Hva bør endres. Jeg kjører N-skala (1:160).

Jon S.

Norway
484 Poster

Posted - 08/03/2005 :  15:07:34  Show Profile  Visit Jon S.'s Homepage  Reply with Quote
Hei Bjørn!
Du kan få til mye skifting av vogner på sporplanen din, og det er bra!

Jeg har imidlertid noen kommentarer og synspunkter:

Jeg ville foreslå å øke avstanden mellom hovedsporene og terminalen. Selvsagt vil dette "stjele" verdifull plass mellom spor 3 og 4! Men du oppnår en bedre visuell separasjon mellom hovedsporene og terminalen.
Dette kan også løse et potensielt problem borte ved spor 7, der terminalsporene ligger farlig langt ut mot hovedsporene. Så hvis det noen gang blir aktuelt å skifte vogner mellom spor 3 og 6 (og med såpass lange buttspor som du har tegnet, regner jeg med at det blir aktuelt temmelig kjapt...), risikerer du å skifte ute på hovedsporet. Hvilket vel må sies å være uheldig? Hvis du altså legger terminalsporene lenger unna hovedsporene (eller legger hovedsporene lenger opp mot toppen av tegningen), unngår du mer av dette problemet. I tillegg blir det bedre plass til et gjerde mellom hovedsporene og terminalen. Det skal det vel være?

Strengt tatt synes jeg det er en god idé å droppe innkjøring fra høyre. Da slipper du omkjøring med loket, som ville kreve at du holdt fritt leide på spor 6. Pluss at du måtte få inn to sporskiftere fra det indre til det ytre hovedlinjesporet, til venstre på sporplanen. I tillegg får du mer trafikk når tog "fra høyre" først må kjøre til en stasjon til venstre og kjøres tilbake derfra.

Spor 4 og 5 vil jeg sterkt anbefale å rette ut, så de ikke er bøyd. Dette vil ta litt av plassen til bygningene og kjøretøyene, men du unngår mange problemer med vognkoplingene på den måten...

Ellers har du en artig løsning med oppstillingsspor og lastespor på sidene av "kjøreplassen". Jeg har ikke sett noe slikt før, og kan ikke vurdere "realismen", men det synes å være en løsning som ville fungere både for jernbanen og bilene. Og på et modellanlegg! Derfor mener jeg den bør kunne brukes.

Lykke til videre!

Mvh Jon S. http://home.c2i.net/jsmikro/

En gammel Märklinbok sier: "Ett godståg består vanligtvis av vagnar som skall frånkopplas på sina resp. bestemmelsesstationer."
Go to Top of Page

bkv

215 Poster

Posted - 08/03/2005 :  22:15:39  Show Profile  Reply with Quote
Hei Jon

Takk for kommentarene.

quote:
Originally posted by Jon S.
Jeg ville foreslå å øke avstanden mellom hovedsporene og terminalen. Selvsagt vil dette "stjele" verdifull plass mellom spor 3 og 4! Men du oppnår en bedre visuell separasjon mellom hovedsporene og terminalen.

Dette fikk jeg gjort hovedsakelig ved å trekke hovedsporene oppover. Jeg har vel egentlig muligheten til å forlenge spor 7 og 8 inn på det neste segmentet til høyre. Er imidlertid ikke sikker på om jeg vil. Et tema (i dette tilfelle godstermnialen) må på en måte få sin klare begrensning i modellen.
quote:

Strengt tatt synes jeg det er en god idé å droppe innkjøring fra høyre. Da slipper du omkjøring med loket, som ville kreve at du holdt fritt leide på spor 6. Pluss at du måtte få inn to sporskiftere fra det indre til det ytre hovedlinjesporet, til venstre på sporplanen. I tillegg får du mer trafikk når tog "fra høyre" først må kjøre til en stasjon til venstre og kjøres tilbake derfra.

Jeg tok bort innkjøringen fra høyre og sparte dermed to sporvekslere. Plass og penger. Dessuten blir det elektriske enklere. Nå må midlertid alle togene kjøre inn fra venstre og ut til høyre. På den store banen ville det vel være krysninger i begge ender med inn og utkjøring? Er dette slike kompromisser vi må inngå når vi lager modellbane? Nå skjønner jeg forresten at enkeltspor kan ha sine fordeler på et modellanlegg.
quote:

Spor 4 og 5 vil jeg sterkt anbefale å rette ut, så de ikke er bøyd. Dette vil ta litt av plassen til bygningene og kjøretøyene, men du unngår mange problemer med vognkoplingene på den måten...

Dette gjorde jeg uten å miste særlig plass. Takk for dét tipset. Det hadde jo vært dumt om jeg la sporene slik at jeg fikk problemer med koblingene.
quote:

Ellers har du en artig løsning med oppstillingsspor og lastespor på sidene av "kjøreplassen". Jeg har ikke sett noe slikt før, og kan ikke vurdere "realismen", men det synes å være en løsning som ville fungere både for jernbanen og bilene. Og på et modellanlegg! Derfor mener jeg den bør kunne brukes.

Jeg mener terminalen ved Kristiansand er slik at kjøreplassen ligger mellom to spor på terminalen.

-Hilsen Bjørn

Go to Top of Page

Knut Tysnes

532 Poster

Posted - 08/03/2005 :  22:52:02  Show Profile  Visit Knut Tysnes's Homepage  Reply with Quote
Hvis jeg ikke husker helt feil om Halden-terminalen ved Berg stasjon her i Østfold, så er det to lastespor med mye asfalt mellom. Det ene er et sidespor med veksler i begge ender som er knyttet enten til hovedsporet eller krysningssporet (Berg er enkeltsporet). Det andre dreier ca 75 grader av fra dette sporet og er et buttspor.

Ja, jeg leser innimellom at man på en måte får mere jernbane-drift ved å ha enkeltspor enn dobbeltspor på anlegget....

Hilsen KnuT
Go to Top of Page

RaA

102 Poster

Posted - 08/03/2005 :  23:16:32  Show Profile  Reply with Quote
Hei.

Slik du har designet terminalen din med to spor(4&5)ut på et frilastområde hvor containertrucker kan losse og laste opp tog finnes flere steder. Men slik din terminal er har den litt til felles med eks Trondheims løsning. Der må alle større containertog deles og stikkes ned på to spor som akkurat "holder" en 1/2-del. Som din tegnings mål gir meg intrykk av vil det bety at du kan ankomme med et nær 2 meter langt kontainertog i spor 6 - dele det og trekke ut i det ene dobbeltsporet for å stikke det inn på det ene sporet osv. Da blir jo spor 6 å definere som ankomstspor. Da blir det lett å se for seg at du trenger et spor for å sette opp toget igjen - et avgangspor. Spor 3 peker seg naturlig ut - men det er jo litt kort? En veksel i spor tre like før der hvor hvor spor tre og 6 deler seg så får du en meter som innerkurve som passerer like utenfor buttene i spor 4 og 5.

Et par detaljer:

1. Alle terminaler med litt trafikk har en kaffestikk hvor skiftemaskinen eller toglok kan stå når lossing og lasting pågår. ( Dungen med rariteter utenfor bua der er gamle kaffegruter fra tidenes morgen?) Spor 7 eller 8? Som regel er også slike lokhensettinger ordnet slik at ikke alle lok blir "låst inne" ved en mindre avsporing ute på tomta - men i mj-verdenen dukker gjerne fingre fra oven opp og ordner slikt med lysets hastighet - preiserne fatter ikke hva som skjer!

2. Uttrekkspor for å få stikkbyttet vogner/containerslærker mellom terminalsporene og avgang/ankomst (A-spor)? En engelskmann som forbinder spor 8 til spor 6 slik at spor 8 kan betjene alle de fire sporene du trenger å bruke til skiftingen vil redusere skiftenøttfaktoren. Nå vet ikke jeg om du ønsket litt skiftenøtt - det kan jo ha sin sjarm å skifte seg helt vekk i en eller annen gordisk knute. Det eneste stedet som er helt "skiftenøtt" i det virkelig liv er Krøderen - der hender det vi som kjører i skiftingen når vogner skal stokkes kaller stedet Krøkkerud.

Når det gjelder dobbeltsporet så vil nok det i forbindelse med en slik terminal ha sløyfer slik at kjøring kan skje fra begge sider samt sløyfer slik at en kan kjøre utenom det spor som er nærmest godsterminalen.
Håper du klarer å skille det seriøse fra det humoristiske.

mvh Ragnar som støtt er i slapstickmodus når det gjelder MJ.

rettet et par urimlige typoerrors

Edited by - RaA on 08/03/2005 23:25:39
Go to Top of Page

B E Pedersen

Norway
805 Poster

Posted - 09/03/2005 :  08:37:37  Show Profile  Reply with Quote
Artig at det kommer så mange fine innspill på planer som blir lagt ut her Mye å plukke opp for oss som (stadig ) er i planleggingsfasen.

Det første som slo meg var det samme som Ragnar er inne på i sitt pkt 2, nemlig at spor 8 bør ha direkte tilgang fra minst spor 3, helst også spor 6.

Når det gjelder ankomst/avgang fra det ytre dobbeltsporet, er det kanskje en stasjon ikke så langt unna (mot høyre) som kan bistå

BE
Go to Top of Page

bkv

215 Poster

Posted - 09/03/2005 :  23:06:57  Show Profile  Reply with Quote
Det er supert med så mange kommentarer.

Jeg vurderer nå sterkt å lage enkeltspor på hovedstrekningen der terminalen ligger. Jeg synes det er dumt ikke å ha både utkjøring og innkjøring i begge ender. Jeg hadde nok litt enkle tanker om dette med dobbeltspor. (Dobbelt så mye spor, dobbelt så mange tog). Typisk nok la jeg dobbeltspor på noen moduler før jeg riktig begynte planleggingen, men jeg går utifra at jeg kan ha en del av strekningen dobbel og resten enkel.

Så til terminalen. Jeg fjernet det ene sporet på hovedstrekningen. Jeg la på et spor 9 hvor jeg f.eks. kan parkere skifteloket. Jeg laget et spor 10 for å forlenge spro 3 slik det er blitt foreslått. Spor 8 etter trukket bak 4 og 5.

Det blir veldig tett med vekslere ute på tomten. Lurer på om det går bra. Trengs virkelig både 7 og 8? Holder det ikke med ett av dem? Hvis jeg skulle ta bort ett: 7, 8 eller 9?

Edited by - bkv on 09/03/2005 23:09:21
Go to Top of Page

RaA

102 Poster

Posted - 10/03/2005 :  00:00:53  Show Profile  Reply with Quote
Jeg vurderer nå sterkt å lage enkeltspor på hovedstrekningen der terminalen ligger. Jeg synes det er dumt ikke å ha både utkjøring og innkjøring i begge ender. Jeg hadde nok litt enkle tanker om dette med dobbeltspor. (Dobbelt så mye spor, dobbelt så mange tog). Typisk nok la jeg dobbeltspor på noen moduler før jeg riktig begynte planleggingen, men jeg går utifra at jeg kan ha en del av strekningen dobbel og resten enkel.

Så til terminalen. Jeg fjernet det ene sporet på hovedstrekningen. Jeg la på et spor 9 hvor jeg f.eks. kan parkere skifteloket. Jeg laget et spor 10 for å forlenge spro 3 slik det er blitt foreslått. Spor 8 etter trukket bak 4 og 5.

Det blir veldig tett med vekslere ute på tomten. Lurer på om det går bra. Trengs virkelig både 7 og 8? Holder det ikke med ett av dem? Hvis jeg skulle ta bort ett: 7, 8 eller 9?

[/quote]

Oi - den var litt brutal den fjerningen av dobbeltsporet - la det i det minste være spor 1 og 2 slik at du har kryssingspor utenom terminalen. Jeg ser nå i etterpåkloksapens lys at jeg ikke nevnte noe om årsaken til det med ankomst/avgangspor( A-spor). Det har seg slik at fremføring av tog krever sikkerhetsløsninger. Som eksempel vil en terminal kreve løsninger som relativt greit kan få godstoget vekk fra hovedlinjen og i ditt tilfelle vekk fra det som var dobbeltsporet - nå spor 1. Jeg tenkte også på det med realisme i trafikkspillet.
Således pleier slike løsninger å være:

1: fjærnstyrt - det betjenes av togleder med hovedsignaler inn og ut av A-sporene. Sidesporene på terminalen hvor lossing og lasting vil skje låses opp av skiftelaget på skiftemaskinen eller skiftelaget som kommer med togloket- det siste ganske uvanlig i kontainertog men helt ordinært i vognlastog som har skifting underveis o.l.

2: stasjonen må være betjent av TXP som stiller signaler ( = Alnabru) inn og ut av A-spor og de spor som trengs for togs kjøring. Han stiller da vanligvis også veksler inn på losse lasteområder.

Så - når blir "tog" til "skift" og blir satt inn på losse/lastespor? Ute i driften er det litt variert hvordan dette er løst - det skyldes utelukkende størrelsen på trafikken på sporene forbi stasjonen/terminalen og mengden tog inn og ut av terminalen. I de aller fleste større terminaler (= Alnabru) bærer det rett inn i A-spor hvor togloket kobles fra ( El.lok kobles altid fra siden det ikke er kontaktledning der containere kan losses og lastes) og skiftemaskinen setter slærka på plass så det passer for containerkraner e.l.

Jeg så jo for meg at det gikk persontog forbi på dobbeltsporet slik at godstogene dine måtte inn og ut av terminalen på en rasjonell måte - derfor A-spor hvor godstogene kan kjøres rett ut eller inn uten mere dikedarier. Dernest dette med skifting som ikke blokkerte for drift på noen av dobbeltsporet. Da ville du trenge et lengre uttrekkspor som går paralellt med det to sporene ut til høyre siden du vil klare bra toglender slik du har tegnet og samtidig skrevet at det er N-scala ( råstilig med mulighet for såpass lange tog!)

Så til dine endringer: spor 9 for hvilende lok og til skiftemaskinen er helt flott - de kommer seg ut selv om en avsporing skjer inne på terminalområdet. Spor 7 er kanskje overflødig om det ikke er et rampespor med godshus. Hva med bilvogner - hvor kjører bilene av vognene? Autotransportvognene er vel ordnet slik at alle bilene kan kjøre i gjennom hele toget og over en litt spesiell endebutt med "bilspor". Uansett trengs 7 eller 8 som uttrekkspor for skiftingen til alle fire spor: 4, 5, 3+10 og 6. Spor 10 var akkurat slik jeg forestilte meg det for å oppnå like lange tog i begge A-spor.
Til slutt så lurer jeg noe utrolig på hva som er utenfor kantene på denne 280 cm x 60 cm terminaltomta di? En diger rundbane eller en 100spors "hidden staging yard"? Siden du opprinnelig hadde anlagt dobbeltspor gikk jeg vel litt i fella og tenkte ganske stort om en kan si det slik i N-skala?

Siden jeg blander meg inn såpass: jeg kjørte en kortere periode div. tog for NSB - deriblant containertog, vognlasttog, tømmertog, kipptog med underveisskifting og selvfølgelig en drøss persontog i form av lokaltog. Det er altså noen av erfaringene derifra kombinert med mangeårig mjinteresse som spratt ut av tastaturet mitt her.

mvh Ragnar

Edited by - RaA on 10/03/2005 00:06:45
Go to Top of Page

J-I Hansen

67 Poster

Posted - 10/03/2005 :  08:00:34  Show Profile  Reply with Quote
Størrelsen på terminalen din er ikke så altfor ulik Øran-terminalen i Åndalsnes. Der er det dieseldrift, og ikke altfor travelt, derfor trengs ikke separate ankomst og avgangspor. Og hovedsporet i retning Åndalsnes st. brukes som uttrekkspor. Terminalen ligger også i kurve, slik som din, men i ytterkurven.

F.eks. hvis du lager to gjennomgående spor (i tillegg til hovedsporet) hvor hele togstammer kan stå oppstilt. I mellom disse lager du plass for lasting og lossing. Bruker hovedsporet i den ene retningen som uttrekk. Og to-tre stikkspor som grener av fra samme side av terminalen som uttrekksporet. Ett-to av disse for vognlast, og ett for hensetting av lok. Virker kanskje litt kjedelig, men hvis det blir for mye rundgang og fram og tilbake med loket, kan det gjøre deg litt lei etterhvert. Hensettingsporet for lok er det mindre viktig hvilken vei ligger, men alle lastespor derimot bør kunne betjenes fra uttrekksporet.

Edited by - J-I Hansen on 10/03/2005 08:12:42
Go to Top of Page

bkv

215 Poster

Posted - 10/03/2005 :  23:16:28  Show Profile  Reply with Quote
Ragnar og dere andre: Dette er virkelig lærerikt. Sikkert for andre enn meg også.

Jeg har et rom som er ca. 4,3 x 4,3 meter og jeg bygger langs veggene. En gang kommer jeg kanskje helt rundt. Modulene (vel, jeg har tre moduler med skinner på, derav én med landskap) er 40 cm brede utenom stasjoner o.l. som blir bredere etter behov. Terminalen er tegnet for å bli plassert i et hjørne, og det er riktig at det kommer til å gå passasjertrafikk på strekningen forbi terminalen. Jeg har igrunnen tenkt å satse litt på godstrafikk på dette anlegget. I tilegg til terminalen må jeg ha fabrikkspor og andre steder hvor godsvogner hensettes og plukkes opp. Men det må jo også være reisende her. Noen riktig diger stasjon har jeg ikke til hensikt å bygge. To spor inntil plattform og et tredje gjonnomkjøringsspor får klare seg. Det kunne forresten vært moro med noen motorvogner og kjørt lokaltrafikk frem og tilbake.

Hvis jeg skal beholde dobbeltsporet må jeg vel ha kryssng mellom sporene utenom terminalen i begge ender? Jeg kan nok legge disse krysningene umiddelbart utenfor det området som jeg tidligere har tegnet.

Et godshus har jeg i grunnen tenkt på. Jeg hadde tenkt å legge det inntill spor 4 eller 3, noe som selvsagt betyr at man ikke kommer til med containertrucken akkurat der. En rampe for å kunne kjøre rett av vognene er jo også fint, men jeg ser ikke hvordan jeg skulle få plass til flere butt-spor inne på tomten. Må eventuelt vurdere om det kan legges en slik rampe i enden av 4 eller 5. Huff 3,1 meter allerede. Snart er jo hele den ene veggen brukt opp.

Edited by - bkv on 10/03/2005 23:18:54
Go to Top of Page

B E Pedersen

Norway
805 Poster

Posted - 11/03/2005 :  08:23:08  Show Profile  Reply with Quote
Sånn i farta (vedr. godshus)
En trevegspens slik at du får et nytt parallelt med 5 (på motsatt side av 4) og kortere enn disse, vil kunne gi plass til godshus utvendig. La det midterste av de tre peke mot nåværende endepunkt for spor 5

BE
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page