Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Elektriske koblinger, data ++
 Hjelp til stillverk
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

Ben

134 Posts

Posted - 02/04/2005 :  16:37:00  Show Profile  Visit Ben's Homepage  Reply with Quote
Hei,

jeg har bygget en stasjon med følgende sporplan:

Hovedsporet forgreiner seg til ett dobbeltspor fra venstre mot høyre, i tillegg er det ett lite buttspor i enden av spor 1, med plass til 2 godsvogner. Krysset består av to sporveksler, slik at det ialt er seks sporveksler, som alle er forsynt med Tortorise-motorer.

Anlegget er digitaltstyrt, men jeg ønsker ikke å digitalstyre sporvekslene. Jeg har ikke våget å tenke på å koble opp signaler i tilknytning til vekslene, da jeg regner med at dette vil bli alt for inviklet.

Jeg er ganske grønn på det meste, og lurer derfor på om noen har tid og anledning til å komme med noen gode forslag her på forumet til hvordan jeg kan lage ett enkelt men godt stillverk til denne sporplanen, det er spesielt det å legge opp ulike togveier over "krysset" som gir meg en utfordring. Først tenkte jeg å bare ha enkle to-pols-brytere på hver veksel, med dioder som markerte hvilken vei sporvekselen låg, det har jeg brukt på ett annet enkelt kryssespor, men det blir litt surr i forhold til krysset, siden begge vekslene må kombineres der for å få ulike togveier.

Har noen gode ideer, eventuelt andre forslag, så hadde det vært kjekt å få noen innspill, kjenner lite til hvilke alternativer som finnes, også i forhold til brytere og lignende.

Med vennlig hilsen

Ben-Sigvald

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 02/04/2005 :  18:04:49  Show Profile  Reply with Quote
Jeg tror du må si noe om hva slags drev du har på vekselene dine. Motorer eller spoler. Hva slags vekseler (fabrikat og type) kan også ha en betydning. AC eller DC?

ØW

Go to Top of Page

Ben

134 Poster

Posted - 02/04/2005 :  18:34:40  Show Profile  Visit Ben's Homepage  Reply with Quote
Hei,
ja det fikk jeg visst ikke helt tydelig fram. Jeg bruker Tortoise pensemotor , med saktegående funksjon, som jeg tenker å forsyne med strøm fra en gammel likestrøm-transformator, det fungerer bra på den kryssestasjonen jeg allerede har gjort ferdig. Har prøvd med Peco-motorer før, men for meg ble de litt tungvindte fordi de krevde så mye strøm. Det som jo er artig med disse motorene er at du kan koble til flere funksjoner på dem samtidig. På kryssestasjonen jeg har laget, har jeg montert dioder som aktiveres når vekselen legges om, slik at jeg kan se på panelet hvilken retning vekselen ligger.

Ben-Sigvald
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 03/04/2005 :  00:49:55  Show Profile  Reply with Quote
Hei Ben-Sigvald

Jeg er litt usikker på hva som egentlig skaper problemer for deg.
Hvis du bruker dioder for å angi hvordan vekslen ligger, så antar jeg at du har en diode på stillpulten på hvert av vekslens ben. Og har du én bryter for hver av de to vekslene i krysset, så vil du vel få de fire mulige togveier angitt?
Eller er det noe jeg overser?

Stillpulter kan gjøres enkelt, eller meget komplisert som forbildet. Jeg har hatt "gleden" av å jobbe med en original NSB-stillpult, og koble den til et MJ-anlegg. Dette var den originale Stillpult som sto på Grorud stasjon, og den ble koblet til Hovedbanens modell av Grorud Stasjon.
Til stillpulten hørte et reléhus, med flere tusen reléer.... Det fikk vi dessverre ikke med.. (Eller heldigvis)

Så, til inspirasjon:
Av hovedfunksjoner på et slik stillpult finner du:
- Lamper som angir om en blokk er opptatt. Det er verd å merke seg at en opptatt blokk markeres ved at en lampe SLUKKER. Det koster deg et relé pr. sporfelt.
- Lamper som angir hvordan vekslene ligger. Her tror jeg det var tre lamper pr. veksel, en på hver gren, inkludert innkjøringen til vekslen.
- Lamper som viste signalenes stilling
- En blå lampe som markerte inngående tog (en i hver retning). Det var også lydsignal på dette. Da skal man kvittere med en bryter.
- Brytere for å legge over veksler. Type On-(off)-On. Disse skulle holdes i noen sekunder, til et ampérmeter slo ut. Passer fint til tortouise-motorer. Med tortoise-motorer (som gir tilbakemelding etter at vekslen er lagt) vil man se av vekselslampene når man kan slippe bryteren.
- Brytere for å legge togveier. Her var det masse greier bygget inn. Signaler ble stillt, veksler ble lagt og kontroll av ledige sporfelt.

Her er NSBifisering av din sporplan.

Gule sirkler = Sporfeltlamper
Blå sirkler = Lampe for innkommende tog
Røde sirkler = Brytere for togveier
Grønne sirkler = Brytere for veksler
Lamper for signalangivelse og for vekselposisjon er ikke tegnet inn.

Togveibryterne ligger altså "midt i sporet"
Hvis du får et tog inn fra venstre (A), som skal inn på spor 2, så skal både bryteren for A og for spor 2 legges mot høyre.
Når det skal ut igjen, på normalspor, legges både bryteren på spor2 og UB (utgående B) mot høyre.
Annulering av togvei mener jeg var å legge de to brytere mot hverandre.

Noen legger bryterne til vekslene på sporet, mens NSB altså har de nedenfor sporene, hvor hver veksel har et nummer.

Kan du prøve å tegne inn hvor lampene dinne ligger på krysset, og beksrive mer presist hva du prøver på og hva som går galt?

mvh Øyvind S.

Over 1000 innlegg? Man kan da umulig vite eller mene noe om så mye?

http://www.photo-os.net
Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 03/04/2005 :  11:37:56  Show Profile  Visit bawaria's Homepage  Reply with Quote
Knut Pedersen hadde noen kjempe fine artikler og byggebeskrivelser av stillverk i bladet sitt Modell og Elektronik for noen år siden.

Råder deg til å ta kontakt med han for å kjøpe disse bladene det omhandler. Selv en sta bilelektriker som meg, hadde glede av disse.

Terje Reiss
http://www.bawaria.no/
Go to Top of Page

halvors

406 Poster

Posted - 04/04/2005 :  12:24:54  Show Profile  Visit halvors's Homepage  Reply with Quote
Hei Ben-Sigvald.
Dersom du ønsker å gjøre ting enkelt vil jeg nok anbefale deg å gjøre som du opprinnelig hadde tenkt, å bruke en 2-polet bryter for hver veksel. Et system for legging av togveier vil uvilkårlig kreve noe mer elektronikk og logikk, selv om det klart vil gi en bedre drifts-situasjon (bl.a. større sikkerhet for at vekslene ligger riktig).

Men det er et par ting som kan forenkle ytterligere:
  • Lysdioder for visnng av vekselenes posisjon kan enkelt koples mellom Tortoise motoren og bryteren. To lysdioder koplet motsatt vei settes inn i den ene ledningen ut fra bryteren. En av dem vil lyse avhengig av bryterens posisjon. Tortoise motorene trekker ikke mer strøm enn at det fungerer helt greit. Du må eksperimentere litt for å finne ut hvilken diode som skal stå på hvilket spor på panelet.

• Du trenger bare en bryter for hvert av vekselparene C-D og E-F. De bør alltid legges over samtidig uansett, og dermed kan du forenkle betjeningen og oversikten.

Selv foretrekker jeg å montere vippebryterne "på markeringen av vekselen" slik at de også gir en visuell markering av togveien med sin posisjon. Dermed slipper man å tenke så mye på hvilken bryter som gjelder for hvilken veksel.
Styring av signaler kan du legge inn siden ved å bruke skiftekontaktene på Tortoise-motorene. Det vil ikke nødvendigvis bli så veldig komplisert.

Metoden som er beskrevet her gir selvsagt ikke noe forbilderiktig stillverk, men et enkelt fungerende panel for legging av veksler.

Hilsen Halvor
Go to Top of Page

Ben

134 Poster

Posted - 04/04/2005 :  16:22:32  Show Profile  Visit Ben's Homepage  Reply with Quote
Hei,
takk for gode tips, jeg har ikke prøvd å teste noe ut enda, jeg har bare tenkt og tegnet litt, så jeg kan ikke forklare bedre hva jeg tenkte omkring kryss-problematikken, men tror nok at en løsning med lamper på hvert "vekselben" vil løse det.

Men bare for å komplisere ting enda litt - blokkdeteksjon krever vel en form for tilbakemelding og isolering av skinneblokker?

Nå skal jeg arbeide en uke, men håper jeg får begynnt på prosjektet etter helgen.

Ben-Sigvald
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 04/04/2005 :  22:44:13  Show Profile  Reply with Quote
Det er fornuftig å gjøre slik halvor foreslår, å la vekslene jobbe i par. Slik er det også i 1/1.

mvh Øyvind S.

Over 1000 innlegg? Man kan da umulig vite eller mene noe om så mye?

http://www.photo-os.net
Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 04/04/2005 :  23:51:56  Show Profile  Visit EiKa's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by halvors
Du trenger bare en bryter for hvert av vekselparene C-D og E-F. De bør alltid legges over samtidig uansett, og dermed kan du forenkle betjeningen og oversikten

Hilsen Halvor

Faktisk er det vel vekseltungene C-E og D-F som skal styres paralellt her

Eirik
Go to Top of Page

halvors

406 Poster

Posted - 05/04/2005 :  08:57:27  Show Profile  Visit halvors's Homepage  Reply with Quote
quote:
Faktisk er det vel vekseltungene C-E og D-F som skal styres paralellt her

Eirik

Nei egentlig ikke. Men tungene er plassert slik som du sier, dvs. at i et dobbeltkryss så ligger tungene som styrer venstre forgrening (ut over venstre kryss) på høyre siden av vekselen, og motsatt. Det er jo derfor slike er så lite logiske å bruke i praksis.

Hilsen Halvor
Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 05/04/2005 :  10:58:23  Show Profile  Visit EiKa's Homepage  Reply with Quote
quote:
Nei egentlig ikke.

Hilsen Halvor

Å jo da
Er ikke i tvil om at det vil fungere utmerket med C-E og D-F.....
Når veksel C ligger "rett" så vil tungen i E ligge "opp"(om du ser rett ned på tegningen) slik at både IB og UB ledes mot spor 2, avhengig av hvilken vei D-F ligger.
Om F ligger "rett" skal da tunge D ligge "ned", og du får da togvei fra 2-IB.
Ligger F i avvik skal D ligge "opp" og du får togvei 2-UB

Motsatt: Ligger C i avvik skal tunge E ligge "ned". Om F da samtidig legges i avvik skal D ligge "opp", og man har togvei 1-UB. Ligger F rett, så skal tunge D ligge "ned" og man har togvei 1-IB og 3-UB.

Ligger både C og F rett, så vil D ligge "ned", og E ligge "opp", og man har togvei fra 1 til buttspor, 2-IB og 3-UB

Prøv det Halvor, så ser du det fungerer

Men på et panel så vil det selvsagt bli lysdiodene plassert på plass D som vil bevege seg sammen med veksel C da....... Det er der det ulogiske kommer inn i bildet

Eirik
Go to Top of Page

halvors

406 Poster

Posted - 05/04/2005 :  12:17:06  Show Profile  Visit halvors's Homepage  Reply with Quote
quote:
Å jo da
...... Det er der det ulogiske kommer inn i bildet

Eirik

Interessant diskusjon...

Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre. Det hele kommer an på hvordan du og jeg forstår tegningen.
Er D og E en angivelse av tungene eller sporene i vekselen. Jeg antar det siste (det er i alle fall slik jeg vanligvis tegner), men det aner meg at du går ut fra det første.

Min forståelse av tegningen er at dobbeltkrysset har to veksler, og at D er den vekselen som åpner seg mot venstre, og dermed har tungene på høyre side der bokstaven E står. Men som fortsatt er veksel D...
Forvirret? Jeg tror egentlig vi er enige

Hilsen Halvor
Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 05/04/2005 :  17:55:32  Show Profile  Visit EiKa's Homepage  Reply with Quote
quote:

[quote]Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre. Det hele kommer an på hvordan du og jeg forstår tegningen.
Er D og E en angivelse av tungene eller sporene i vekselen. Jeg antar det siste (det er i alle fall slik jeg vanligvis tegner), men det aner meg at du går ut fra det første.

Min forståelse av tegningen er at dobbeltkrysset har to veksler, og at D er den vekselen som åpner seg mot venstre, og dermed har tungene på høyre side der bokstaven E står. Men som fortsatt er veksel D...
Forvirret? Jeg tror egentlig vi er enige

Hilsen Halvor

Stemmer nok det Halvor, når du forklarer hvordan du har tenkt.... Jeg har hele tiden sett på D og E som punktet tunga/sporvekselmotoren ligger på.

Eirik
Go to Top of Page

Ben

134 Poster

Posted - 25/04/2005 :  18:58:24  Show Profile  Visit Ben's Homepage  Reply with Quote
Tenkte bare å gi en liten oppdatering på hvordan stillverket mitt ble. Jeg vet at estetisk er det til å grine av, men det funker bra . Det aktuelle stillverket er det til høyre i bildet. Som det kommer fram av bildet, ble det en løsning med to dioder pr veksel, som er montert slik at den lysende dioden indikerer hvilken vei vekselen ligger. Bryterene monterte jeg nederst på panelet, av plasshensyn. På boksen til venstre er det en annen type brytere, som ligger inne i sporplanen, og her er det også montert opp signal i tilknyttning til vekslene.

Jeg kommer til å ende opp med 6 paneler som jeg i utgangspunktet har samlet på "ett brett", sammen med den stasjonære kjørekontrollen.
Men de er "mobile", slik at de ved behov kan monteres i nærheten av de aktuelle stasjonene dersom flere skal være med på trafikkaviklingen. På den måten kan driften gjøres mer fleksibel og inkluderende, og jeg kan til en viss grad rettferdiggjøre at anlegget tar opp såpass mye plass på loftet.

Med hilsen Ben-Sigvald

Edited by - Ben on 25/04/2005 19:00:32
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page