Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Elektriske koblinger, data ++
 Märklin K-penser AC/DC
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

ebech

Norway
16 Posts

Posted - 26/04/2005 :  14:04:21  Show Profile  Reply with Quote
Kan noen hjelpe meg? Jeg bygger anlegg der både like- og vekselstrømslok skal kunne brukes (om enn ikke samtidig).
Skinnemateriellet er Peco med innlagt midtleder.
Pensene er Märklin K-penser, og her ligger problemet. Er det mulig å kappe forbindelsen mellom skinnene eller modifisere pensen på ett eller annet vis slik at likestrømslok uten slepesko kan brukes?

Nils Gullhav

Norway
1223 Poster

Posted - 26/04/2005 :  19:42:58  Show Profile  Reply with Quote
Det går greit med de fleste K - pensene.
Litt forskjellig hvor mye jobb på de forskjellige

Hilsen Nils
Go to Top of Page

ebech

Norway
16 Poster

Posted - 26/04/2005 :  19:48:43  Show Profile  Reply with Quote
Takk Nils, for et lysglimt i mørket! Det lar seg altså gjøre å modifisere.
Kan du på enkelt vis få forklart meg hva skal kappes og hvor, så vil min takknemlighet knapt kjenne grenser.

Forøvrig vet jeg ikke annet om pensen enn at den er nyinnkjøpt fra Amundsen

Go to Top of Page

Nils Gullhav

Norway
1223 Poster

Posted - 26/04/2005 :  19:56:05  Show Profile  Reply with Quote
Hvilken er det du har kjøpt
Go to Top of Page

ebech

Norway
16 Poster

Posted - 26/04/2005 :  20:30:51  Show Profile  Reply with Quote
Det er ikke jeg som har kjøpt pensen, men etter å ha saunmfart Märklins heimeside, mener jeg det må være en 2262 (2261L). Den er uten pensmotor, men det skal vel ikke ha noe særlig å si.

Hilsen
Einar B.
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 27/04/2005 :  08:53:23  Show Profile  Reply with Quote
Hei Einar

En ting du skal være oppmerksom på når du kjører kombinert AC/DC er at DC lok ofte har en lavere plog enn AC lok. Grunnen er at midtkontaktene på vekslene ligger vesentlig høyere enn på andre skinner. De skal nemlig løfte slepeskoen over skinnene, for å unngå kortslutning. Det er skrevet endel om dette her på forumet, uten at jeg i farten finner hvor. Kortfattet kan du slipe ned kontaktene, og bruke et tynt lag epoxy på skinnen der slepeskoen krysser.

mvh Øyvind S.

Go to Top of Page

ebech

Norway
16 Poster

Posted - 27/04/2005 :  16:34:18  Show Profile  Reply with Quote
Takk til Nils og Øyvind for gode råd. Det er nå kuttet på fire steder på pensen samtidig som der er loddet forbindelse fra stokkskinner til penstunger. Hjertestykket er av plast og unndrar seg følgelig enhver elektrisk kontroll.
Mvh
Einar B.
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 27/04/2005 :  18:58:13  Show Profile  Reply with Quote
Jeg hadde i noen år en slik kombibane.
På de lange vekselene og kryssvekselene kappet jeg ingenting, men la en stripe sølvmaling (som etter på ble overmalt) på svilla mellom tungeskinna og yttere skinne for å koble tungeskinnene elektrisk. ( Noe korte märklinlok også satte pris på. ) Derfor måtte jeg også gjøre det som Øyvind nevner å isolere rundt 15 mm på toppen av tungeskinna der slepeskoene subbet nedi.
I korte og buede veksler kappet jeg metallstykket som flensene kjører på mellom tungeskinnene. Den danner en A figur. Vipp den opp i toppen ved å løsne ei tunge på undersiden. Kapp så det blir et mellomrom i tverstreken i A'en og i toppen av A'en og lim med den på plass med litt epoksy. Ikke noe skjønnhetsløft, men det funket.

ØW

Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page