Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Fotografering
 Oppløsning 3,5 Mp ikke nok for Z?
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

ØyvindS

Denmark
1706 Posts

Posted - 23/10/2005 :  00:01:21  Show Profile  Reply with Quote
Hei

I en post under Henriks Z-scala prosjekt
(http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4447&whichpage=2)
skriver Henrik at 3,5 ikke er nok for Z-scala.

Hvis vi her snakker om 3,5 megapixler og publisering til WEB, vil jeg innvende at oppløsningen på et kamera ikke er særlig relevant i denne sammenheng.
Det er nok av andre faktorer å ta fatt i før man kommer til oppløsning, med et 3,5Mp kamera.

Det følgende bilde er tatt med et 3,3 Mp kamera:

Bildet er H0, og ja, jeg vet at figurer er mindre i Z. (Men det er også behovet for dybdeskarphet, når man jobber med selektiv dybdeskarphet. Mye kan sies om dette.)

Det er ikke alle som har ambisjoner om å bli bedre mj-fotografer, for det kreves BETYDELIG innsats. Det kan gå ut over mj-hobbien, fordi den totale tid man har til hobbier ikke strekker til.

Men hvis du HAR tid og lyst til å satse litt på å ta bra mj-bilder, så legg inn et svar her, også hvis du vil ha kommentarer på bildet du postet i tråden din, Henrik.
Jeg kan i hvertfall si litt om hvorfor oppløsning ikke er viktig, slik at du ikke stirrer deg blind på dette når du skal ut å shoppe nytt kamera.
Jeg tror du kan ta glimrende mj-bilder med det kameraet du har. Mulig at det har begrensninger som gjør at visse typer MJ-bilder blir umulige, men ofte dreier det seg om å vite hvordan man kan komme rundt begrensningene.
Det er det som sitter i hodet på fotografen - og hvordan dette forvaltes, som avgjør.

mvh Øyvind S.

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 23/10/2005 :  01:34:41  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by ØyvindS
Huh? "3,5 holder ikke for z."?
Du kan jo gå å kikke på et og annet av Torsjas bilder av Z, tatt med HP850 som har 3.9 MP effektive piksler. (Forskjellen mellom 3,5 og 3,9 er minimal).

Til Info. Mitt HP850 kamera har 4.1M Pixler

Men det som har gjort STØRST forskjell på kvaliteten på bildene eetter hvert er:

#1: Fotostativ
#2: Bruke selvutløser
#3: Sette "Exposure Mode" til "Av=Aperture Priority" til max av det kamera kan for dypdeskarpet.ca. 11.5 i mitt tilfelle.
#4: Macro funksjon på hvis kamera er nærmere en ca. 0,5-0,6meter.
#5: Kurs og tips av Øyvind StrømOg selvfølgelig andre her på forumet.

Utover det er det ikke mye annet jeg gjør med kamerea. Resten (Hvis nødvendig) gjør jeg på PC'n med Adobe Photoshop.

Mvh.
Torsja
WWW.TORSJA.COM & WWW.ZMOD.NO
Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 23/10/2005 :  10:43:27  Show Profile  Visit bawaria's Homepage  Reply with Quote

Ja her er et av mine første bilder på nettet her. Dette bildet er tatt med et 2mpx kamera. Jeg husker godt at jeg lurte å funderte.

Etter noen spørsmål og funderinger, så var det en som tok bildet å forbedret et i fotoshop.

Det viktige med mjfotografering er ikke antall megapix,men hva ditt øye ser og hva du plater ned.

Etter en del tid og prøvinger kostbare sådanne, så kommer det tilbake på meg som fotograf åkke som.

Jeg kjenner godt igjen dette suget til finere fotoredskap.
Dette suget har kostet meg dyrt denne uken. 2 nye kamerahus og nye objektiver. Men tror dere at jeg har fått tatt noen bedre bilder, neida tiden har gått med til funderinger.

Men bilder skal komme, bare vent, kjent fenomen fra Bayern.

Terje Reiss
http://www.bawaria.no/
Go to Top of Page

crasyhh

Norway
317 Poster

Posted - 23/10/2005 :  12:11:48  Show Profile  Visit crasyhh's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by ØyvindS

Hei
Men hvis du HAR tid og lyst til å satse litt på å ta bra mj-bilder, så legg inn et svar her, også hvis du vil ha kommentarer på bildet du postet i tråden din, Henrik.

mvh Øyvind S.

det HAR jeg men jeg må påpeke at det er noen av de første bildene jeg har tatt av banen og at jeg har MYE og lære om fotografering. MEN! jeg har også tatt bildermed 4,1mp under samme forhold(riktignok h0) og det ble myyyyyye bedre!!!! men øving gjør mester som de sier, og dette vet jeg etter som jeg er trommis.

TENK SMÅTT,TENK Z! (henrik)

Edited by - crasyhh on 23/10/2005 21:51:10
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 23/10/2005 :  23:35:03  Show Profile  Reply with Quote
Torsja;
Joda, HP sier du har et 4,1 MP kamera, det er bare at de regner pixel på en litt sleip måte, og ikke etter bransjestandarden. Bransjestandarden tar utgangspunkt i hva kameraet kan levere, ikke en teoretisk oppløsning som brikken kan levere. Det er dette siste tallet HP bruker. Max oppløsning på kameraet ditt er 2272 x 1712 pixler. Regn sammen så får du faktisk (effektiv) oppløsning.

Henrik;
Kommentarer til bildet ditt:

Det er for liten dybdeskarphet i bildet, dette gjør at det virker uskarpt. 4 Mp kameraet kan ha brukt en lavere blender, og dervet gitt bedre dybdeskarphet.

Du har én hovedlyskilde, i 90 grader fra venstre. Lys har en ufravikelig tendens til å avta med avstanden fra lyskilden, derfor blir det mørkere og mørkere mot høyre i bildet. Og fordi kameraets lysmåler er sentrert, prøver den å eksponere korrekt etter lyset der. Resultatet blir kraftig overeksponering (for lyst)i venstre del, og undereksponering (for mørkt) i høyre del.
Oversiktsbilder bør ha en mye jevnere belysning. (Med mindre det er deler du vil fremheve)

Hvis du har et lyst tak i rommet kan du prøve å la lyskilden din peke opp i taket, slik at lyset reflekteres ned igjen på anlegget.

Ellers må du prøve med flere lyskilder. Halogen arbeidslamper på stativ er ypperlige (pass på varmeutviklingen). Istedet for 90 grader på fotograferingsretningen, prøv med 45 grader, og lys fra to sider. Det vil bli lysavfall bakover i bildet, men dette lysavfallet kan du minske ved å sette lyset høyt. (Igjen pass på varmeutviklingen opp mot taket.)

Typisk vil det være en fordel med MYE lys for at kameraet skal bruke liten blender på bilder som dette. Her kan forklaringen på bevegelsesuskarpheten ligge, det har vært lite lys og kameraet har valgt en litt lang lukkertid.
Så du kan godt velge å bruke flere enn to lamper. Om det skulle bli flere skygger, spiller det ikke så stor rolle på denne type dokumentasjonsbilder. Men vil du bløte opp lyset kan du henge lakner foran lysene. (Igjen, pass på varmeutviklingen).

(For spesiellt interesserte: Man skal imidlertid være klar over at skarpheten blir negativt påvirket når man bruker de laveste blendertall, selv om dybdeskarpheten øker. Dette gjelder all fotografering. Et objektiv som kan blendes ned til f/32 vil ha de beste optiske egenskaper typisk rundt f/8-f-16.)

Så, hvis du får satt litt mer lys tror jeg du vil få et bedre bilde.
Jeg har skrevet et par ord om fotografering her på forumet tidligere, skal se om jeg finner noen linker.

mvh Øyvind S.

Edited by - ØyvindS on 23/10/2005 23:37:47
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page