Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 MJwiki.no - Online Modelljernbaneleksikon
 MJwiki.no - Kommentarer og forslag
 Oppslagsord og kategorier.
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

bkv

215 Posts

Posted - 30/04/2006 :  12:32:15  Show Profile  Reply with Quote
Jeg forstår ikke hvorfor linker til begrepet 'H0' fører til kategorien 'Skala H0'. Det virker ihvertfall for meg som om det er vanlig å gjøre det slik i mjwiki. Jeg synes slike linker heller burde føre til en artikkel 'H0' som definerer hva H0 er. Underlig nok finnes ingen slik artikkel.

Det finnes en artikkel som definerer 'Skala N'. 'Skala N' er imidlertid ikke noe oppslagsord i mjwiki. Det er heller ikke 'N-skala' som er en mye brukt uttrykksmåte.

Når vi har vanlige brukte termer, bør disse være oppslagsord. Oppslagsord er viktige i ethvert leksikon. Når vi har vi flere populære betegnelser/skrivemåter for den samme tingen, er #redirect nyttig fordi vi kan bruke alle populære betegnelser som oppslagsord.

Dersom vi kommer over oppslagsord som har flere betydninger kan det lages en pekerside slik som wikipedia gjør : http://no.wikipedia.org/wiki/Meiji

Jeg synes forøvrig det hadde vært bedre å føre disse dskusjonene i mjwikien.

-Bjørn

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 30/04/2006 :  17:07:43  Show Profile  Visit terjest's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by bkv

Jeg forstår ikke hvorfor linker til begrepet 'H0' fører til kategorien 'Skala H0'. Det virker ihvertfall for meg som om det er vanlig å gjøre det slik i mjwiki. Jeg synes slike linker heller burde føre til en artikkel 'H0' som definerer hva H0 er. Underlig nok finnes ingen slik artikkel.

Det finnes en artikkel som definerer 'Skala N'. 'Skala N' er imidlertid ikke noe oppslagsord i mjwiki. Det er heller ikke 'N-skala' som er en mye brukt uttrykksmåte.

Når vi har vanlige brukte termer, bør disse være oppslagsord. Oppslagsord er viktige i ethvert leksikon. Når vi har vi flere populære betegnelser/skrivemåter for den samme tingen, er #redirect nyttig fordi vi kan bruke alle populære betegnelser som oppslagsord.

Dersom vi kommer over oppslagsord som har flere betydninger kan det lages en pekerside slik som wikipedia gjør : http://no.wikipedia.org/wiki/Meiji

Jeg synes forøvrig det hadde vært bedre å føre disse dskusjonene i mjwikien.

-Bjørn

Hallo Bjørn

Jeg er enig i det meste du skriver.

Å bruke redirigeringer for å skape flere oppslagsord gir jo mange flere innganger til gode artikler. Men det krever også en smule egendisiplin ;-)

Dessverre gjør en bug i programvaren at vi ikke kan bruke redirigeringer mellom/til kategorier. Programvaren

"Skala N" osv ble innført som standard notasjon før vi var klar over at søkemotoren vår ikke tillater søk på ord med tre bokstaver eller færre. Jeg er usikker på om vi skal ta storjobben med å legge helt om til "N-skala" som notasjon. I første omgang bør det kanskje holde å lage enkler redirigeringer, dvs at "N-skala" sender deg til en artikkel om Skala N". (Akkurat den har faktisk ligget ute en liten tid). La oss ruge/diskutere litt over om vi bør bygge fullstendig om, slik at alle kategoribetegnelser skal la seg søke på. Flere som har meninger?

Og så bør selvsagt ordet "H0" i artikler lenkes til en artikkel om begrepet H0, ikke til kategorien Skala H0 / H0-skala. I begynnelsen var ikke skillet så viktig, etter hvert som vi vokser må dette gjøres rimelig riktig.

Igjen: Godt tenkt, Bjørn

Mvh

Terje Storjord
hovedred MJwiki.no

Hilsen Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC Lenz
Bilder/video www.arctictrains.com

Edited by - terjest on 30/04/2006 17:18:44
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page