Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Registrer | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 MJwiki.no - Online Modelljernbaneleksikon
 MJwiki.no - Kommentarer og forslag
 Forslag til ny logo
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Neste side
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic
Side: of 2

trulss

Norway
403 Posts

Posted - 04/05/2006 :  16:54:19  Show Profile  Visit trulss's Homepage  Reply with Quote
Jeg har tatt et bilde av en 31b og en El 18, og sydd det sammen med den eksisterende logoen. Synes det ga litt mer liv og farge, samtidig som de to lokene er gode symboler på norsk jernbane og modelljernbane.

Mitt forslag til ny logo er lastet opp på MJWiki.no, sammen med en litt større utgave av selve bildet, som gjerne kan brukes på forsiden, om det er interesse for det.

-Truls

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 04/05/2006 :  18:37:24  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Den ser morrsom ut.
Men et problem med å bruke bilder i logoen er reproduksjon til.fks bannere, klistremerker, trykksaker osv.

Og bildet må ihvertfall da være tilgjengelig i 100% orginal format for skaleringer i forskjellige størrelser.

Mvh.
Torsja
WWW.TORSJA.COM & WWW.ZMOD.NO
Go to Top of Page

smholt

Norway
1865 Poster

Posted - 04/05/2006 :  18:47:34  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
Jeg syns vi godt kan bruke denne nye logoen. Ser godt poenget med bilder og problemer med trykk, men det går jo an å bruk ren logo om det skal trykkes.
Jeg stemmer for å bruke forslaget. Fint bilde.

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

trulss

Norway
403 Poster

Posted - 04/05/2006 :  19:14:35  Show Profile  Visit trulss's Homepage  Reply with Quote
Originalen er selvfølgelig tilgjengelig for framstilling i andre størrelser. For min del kan bildet brukes til hva som helst, så lenge det er for å profilere MJwiki.no. Om det brukes selvstendig utenom resten av logoen hadde det jo vært hyggelig med en byline. Dersom noe skal trykkes i en kvalitet hvor bildet ikke kan brukes står jo tekstdelen av logoen godt på egne ben.

-Truls
Go to Top of Page

kness

Norway
279 Poster

Posted - 04/05/2006 :  19:51:26  Show Profile  Reply with Quote
Jeg syntes logoen var veldig bra. Flott initiativ.

Hilsen Kjetil
Go to Top of Page

einjen

Norway
228 Poster

Posted - 04/05/2006 :  20:00:23  Show Profile  Visit einjen's Homepage  Reply with Quote
som TJM sier her, så vil en slik "bilde"-logo ikke være så grei reprodusere til trykk.

Frem med Illustrator!

Words of wizdom are easily spoken, but they are cheap talk.
http://einar.nidelven-it.no/einarblog
Go to Top of Page

carlf

Norway
140 Poster

Posted - 04/05/2006 :  21:05:34  Show Profile  Visit carlf's Homepage  Reply with Quote
Jeg likte logoen... Den viser liksom at nmjf representerer både det gamle og det nye... Den gamle er litt kjedelig.

Hilsen Carl-F.

www.home.no/carlf

I reject the reality and creates my own!
Go to Top of Page

trulss

Norway
403 Poster

Posted - 04/05/2006 :  22:41:59  Show Profile  Visit trulss's Homepage  Reply with Quote
Hvor aktuelt er det egentlig å bruke logoen i små formater og/eller på trykksaker med mindre enn fire farger? Det er ikke noe problem å lage noe rastrert eller stilisert monokromt, men det er jo dumt å bruke tid på det om behovet ikke er der i praksis. Om man trenger logoen i stort format til messer o.l. er det uansett ikke noe å spare på å gå ned på antall farger, utstyret som brukes i dag er firefargers hos alle firmaer som gjør små opplag - i praksis blekkskrivere i stort format.

For femti år siden var begrensningene i trykketeknikk større. Illustrasjonen nedenfor ble brukt på tittelsidene i NSBs Vårt Yrke på femtitallet, og viser vel også den gamle og nye tid.

-Truls

Edited by - trulss on 04/05/2006 22:45:03
Go to Top of Page

HeineP

1620 Poster

Posted - 04/05/2006 :  23:11:13  Show Profile  Visit HeineP's Homepage  Reply with Quote
Logoen med bildet er veldig bra! Men spørsmålet er om det er en NMJ eller MJF 31b... Kan bli krig av sånt.

Det er i hvertfall ikke NiMs paperline...

Mvh Heine
Go to Top of Page

LarsB

Norway
2860 Poster

Posted - 05/05/2006 :  01:51:10  Show Profile  Visit LarsB's Homepage  Reply with Quote
Vill tro det er en NMJ modell

Hilsen
LarsB

HO,Digital.Norsk/Svensk/Dansk Dieselmatriell på Nordlansbanen(og andre strekninger)fra 85-05
Go to Top of Page

trulss

Norway
403 Poster

Posted - 05/05/2006 :  09:53:57  Show Profile  Visit trulss's Homepage  Reply with Quote
Det er en 31b fra NMJ, men det er en El 18 fra Bergen Modelljernbane - så det burde vel veie opp for de som ikke liker gutta på Strømmen.

-Truls
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 05/05/2006 :  12:10:43  Show Profile  Reply with Quote
Hei Truls

Litt malurt i begeret, i motsetning til lovordene ovenfor.
Jeg synes ikke det funker så godt i logosammenheng.

Hovedinvendingen min er at MJWiki er (eller skal bli) så uendelig mye mer enn Norsk MJ, selv om Norsk MJ selvfølgelig har en naturlig og stor plass. For meg blir det et helt feil signal å sende.

Fotomessig synes jeg heller ikke det fungerer. Den svarte siden på 18-maskinen er uheldig som bakgrunn for 31b. Og oppsettet blir litt klumpete. I et foto av lok bør de stå på skinner.
Kanskje samme lok i to skalaer kunne funke bedre.

Logomessig er det få som bruker bilder. Og INHO med god grunn. En logo skal være enkel og slå umiddelbart. Et bilde trekker hele oppmerksomheten. Og særlig et så detaljrikt bilde som dette, hvor man må bruke litt tid på å finne ut hva den sorte klumpen til venstre er. (Da mener jeg ikke hva slags lok det er, men at det faktisk står et lok der.)

Så jeg er nok ikke så happy med forslaget ditt, Truls.

mvh Øyvind S.

Moduler etter Fremo/FCS-standard.
Faller Car System (FCS)

Go to Top of Page

trulss

Norway
403 Poster

Posted - 05/05/2006 :  12:53:22  Show Profile  Visit trulss's Homepage  Reply with Quote
Jeg er enig i at et sort damplok mot en sort bakgrunn ikke er optimalt. Kanskje bildet blir bedre når NSB lakkerer om lokene sine. Detaljene blir selvfølgelig litt borte i bare 150 pikslers bredde. Jeg tok noen testbilder med skinner, men jeg syntes ikke det fungerte så bra når bildet både må være transparent og så lite som dette.

Det er kanskje litt misvisende å kalle forslaget mitt for en logo. Poenget var å få litt farge og jernbane inn som et element på sidene. Det er riktig at det ikke er vanlig å bruke foto i en logo - men vi snakker om en nettside og ikke et firma. Foto som faste element på nettsider fungerer jo bra hos mange av naboene våre:

Hos storebroren i wikiverdenen har man også en illustrasjon i forbindelse med logoen:

Jeg er ikke med på at valget av to norske lok er et problem i forhold til at MJwiki.no skal dekke mer enn norsk modelljernbane. Dersom ingen interesser skal bli glemt blir det jo komplett umulig å bruke foto som element. Å få med alle skalaer, strømsystem, sporvidder, nasjonaliteter, tidsepoker osv. lar seg ikke gjøre, og burde være unødvendig.

Jeg synes MJwiki.no trenger et grafisk element som symboliserer jernbane eller modelljernbane. Mitt forslag fungerer ihvertfall som utgangspunkt for en diskusjon.

-Truls
Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 05/05/2006 :  14:00:09  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Idéer og forslag på eventuelle forbedringer er jo alltig velkommene.

Litt mer tog bilder på førstesiden ville nokk gjort seg ja.
Litt uheldig kanskje den sammensetningen som ligger der akuratt idag for uinvidde så sier de bildene kanskje ikke så mye om inholdet på MJwiki.no.

Kanksje en ny bakgrunn under menyene med noen lokrelaterte bilder kunne hvert en løsning?

En fast spalte utenom de som ligegr der idag. Med fine bilder av lok eller forklarende MJ bilder.
Omtrent som en månedens bilde av noe slag.

Men uansett, selve logoen syens jeg vi skal la være som den er.

Mvh.
Torsja
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 05/05/2006 :  14:50:50  Show Profile  Reply with Quote
Foto i en header på en Web-side er noe helt annet, og har lite med forslaget i startinnlegget å gjøre. Helt enig at det kunne være kult å lage en fotomontasje som et innledningsbilde.

mvh Øyvind S.

Faller Car System (FCS)

Go to Top of Page

kness

Norway
279 Poster

Posted - 05/05/2006 :  15:48:21  Show Profile  Reply with Quote
Her kan vi se hva den Tyske Wikien har gjort: http://www.modellbau-wiki.de/wiki/Hauptseite

Hilsen Kjetil
Go to Top of Page

kness

Norway
279 Poster

Posted - 05/05/2006 :  16:01:00  Show Profile  Reply with Quote
For å dra den litt videre: med litt lek i Photoshop med den grunnleggende Wiki-logoen som benyttes på de fleste Wiki-sider, kom jeg frem til denne.

Skulle andre ha lyst til å leke seg kan PSD-filen hentes her: http://www.njk.no/web/MJwiki.psd
Hilsen Kjetil
Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 05/05/2006 :  20:06:26  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by kness

Her kan vi se hva den Tyske Wikien har gjort: http://www.modellbau-wiki.de/wiki/Hauptseite

Hilsen Kjetil

Jøss jeg var ikke en gang klar over at det var en Tysk "modell" wiki. Kult.

Mvh.
Torsja
Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 05/05/2006 :  21:41:44  Show Profile  Visit terjest's Homepage  Reply with Quote
Hallo

Logo engasjerer folket! Enhver bedrift med respekt for seg selv bruker tid og krefter på å skape en logo (egentlig heter detlogotype) som effektivt kommuniserer det man ønsker ønsker å stå for. I så måte har det gått fort for seg hos MJwiki, vår logo er laget etter malen til søsternettstedet Norsk MJforum.

Vi har vært i drift i såvidt to måneder, jeg synes det er alt for tidlig å bytte eller forbedre logo. Skulle vi endret den alt nå måtte det komme tunge innvendinger mot det grafiske uttrykket i forhold til hva logoen er ment å kommunisere. Inntil det skjer er det all grunn til å beholde den og la den bli grundig innarbeidet etter hvert som andre nettsteder lenker til oss.

Den dagen vi bestemmer oss for å forbedre logoen, bør vi gjøre det i form av en konkurranse e.l., slik at alle wikibrukere som har lyst til å bidra får sjansen til det.

"Beta" tilføyelsen bør vi ta bort med det første, nå som det ser ut til at wiki-formatet og måten vi benytter det på, fungerer brukbart etter hensikten. M.a.o at det lar seg gjøre å lage et MJleksikon online på denne måten.

Truls ide med å bruke et bilde av en/flere modeller sammen med logoen på toppen av stolpen, synes jeg har mye for seg. Det vil øke kommunikasjonen om at dette nettstedet handler om modelljernbane og er på norsk. I typografisk ordbruk blir det en vignett eller vignettbilde, som da kun brukes på selve wikien. Den grafiske logoen - den i rødt/svart med teksten "MJwiki.no - Online modelljernbaneleksikon" - vår vil være den samme som nå. Det blir den som ligger i "lenkepakken" hvor folk kan laste ned for å lage lenker til oss.

Å bytte vignetten er litt mer plunder enn å bytte bilde på en vanlig wikiside, vi må inn i selve programvaren å gjøre det. Nå er det tidlig fredag kveld, jeg bytter vignettbildet nå og lar det stå til søndag kveld, før jeg bytter tilbake. Så kan vi høre hva folket synes ettrer å ha sett vignetten live.

Med vennlig hilsen
Terje Storjord
Hovedredaktør MJwiki.no

Edited by - terjest on 05/05/2006 21:58:02
Go to Top of Page

einjen

Norway
228 Poster

Posted - 06/05/2006 :  00:49:10  Show Profile  Visit einjen's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by kness

For å dra den litt videre: med litt lek i Photoshop med den grunnleggende Wiki-logoen som benyttes på de fleste Wiki-sider, kom jeg frem til denne.

Skulle andre ha lyst til å leke seg kan PSD-filen hentes her: http://www.njk.no/web/MJwiki.psd
Hilsen Kjetil

Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 06/05/2006 :  01:22:13  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Bare for morro.
Her er ett logo forslag jeg lage for Yahoo Z-skala gruppen en gang i tiden. PS: Den ble ikke valgt

Mvh.
Torsja
Go to Top of Page

einjen

Norway
228 Poster

Posted - 06/05/2006 :  10:48:51  Show Profile  Visit einjen's Homepage  Reply with Quote
bildet ditt funker ikke (iallflal ikke hos meg)

Go to Top of Page

Jon S.

Norway
484 Poster

Posted - 06/05/2006 :  12:13:42  Show Profile  Visit Jon S.'s Homepage  Reply with Quote
Jeg har sett på både Wikipedias og det tyske MJ_wikis logoer, og merker meg at begge disse hovedsaklig er holdt i gråtoner. Og det tror jeg er bra! For da er det ikke en fargerik logo "der oppe i hjørnet" som hele tiden tiltrekker seg oppmerksomhet. Ikke så at jeg har hatt problemer med den røde logoen vi har hatt hittil, men...
Jeg likte bildet, men kan være enig med Øyvind som snakker om "en svart klump". Det er et lite bilde vi snakker om! Men det livet faktisk opp med litt NSB-rødt og -gult.
Hva med en enklere strek-"tog"-tegning, omtrent som loket på fareskiltene langs norske veier? Dette kunne kombineres med tekst, kunne holdes i gråtoner, kunne gjøres lett forståelig selv i et lite format. Bare et forslag.
Mvh. Jon S. http://home.c2i.net/jsmikro/
Mikroanlegg (H0e/3:100), FREMOduler
Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 06/05/2006 :  13:07:17  Show Profile  Visit terjest's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by einjen

bildet ditt funker ikke (iallflal ikke hos meg)

Gammelbildet ligger nok i cachen. Kjør reload noen ganger (eller bytt nettleser)

Hilsen Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC Lenz
Bilder/video www.arctictrains.com
Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 07/05/2006 :  18:58:03  Show Profile  Visit terjest's Homepage  Reply with Quote
Det går mot slutten av to dagers test med bilde sammen med logo i MJwiki-vignetten; litt meninger fra folket?

Terje
MJwiki hovedred.
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 07/05/2006 :  21:56:03  Show Profile  Reply with Quote
Synes ikke bildet funker.

mvh Øyvind S.

Faller Car System (FCS)

Go to Top of Page
Side: of 2 Previous Topic Tema Next Topic  
Next Page
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page