Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Norsk MJ forum
 Biler, små og store modellbiler
 Nytt fra Brimalm
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

olemann

Norway
283 Posts

Posted - 06/09/2006 :  16:48:46  Show Profile  Reply with Quote
Nyhet fra Brimalm

Brimalm og Hobby Trade skal nå begynne å samararbeide om modeller.
Dette står på siden til Brimalm, at de kommer med busser i HO skala.
De har planer om å lage gammle Sveske busser, det ser ut som den/de første kommer med dør på vestre og høyre side, eller om den kommer i 2 utgaver, hvor den en har dør på vestre side og den andre med dør på høyre side ???, håper på mere info etter vært.
Om de blir i plast, plast/messing eller bare messing vet jeg ikke.
Om det blir Volvo eller Scania stå det heller ikke noe om.
Det er kun en datategning av bussen ennå.

Skal en håpe på Norske modeller etter vært tru, det hadde vært moro.
Tenk dere busser fra Oslo, Tønsberg, ja og Bergen eller hva med fra Nedre Eiker kommunale bussruter, eller fra Sogn billag, eller fra,
JA JA jeg slutte å drømme meg bort, men tanken er moro da.

Håper andre som har mere info kan legge det ut her og dele det med oss andre, hvis det er flere som har intresse for modellbiler da,
så hadde vært ok med innspill og synsponkter, ja kansje også ønsker.

http://www.brimalm.com/swe.php

MVH
Ole Kristen Vigdal

Thomas Å

Sweden
133 Poster

Posted - 06/09/2006 :  17:17:52  Show Profile  Reply with Quote
quote:
De har planer om å lage gammle Sveske busser, det ser ut som den/de første kommer med dør på vestre og høyre side, eller om den kommer i 2 utgaver, hvor den en har dør på vestre side og den andre med dør på høyre side ???, håper på mere info etter vært.

Detta är ett smart val av Brimalm. Det är en buss som är byggd för vänstertrafik med chauffören på höger sida och förmodligen? ingång längst fram på vänstersidan. Vid högertrafikens införande 1967 så byggdes bussen om så att dörren på vänstersidan togs bort (eller blockerades) och en ny dörr togs upp på högersidan BAKOM förarplatsen - blev billigast så. Så med samma grundmodell kan Brimalm få fram både en vänster- och en högertrafikbuss!

Mvh/Thomas Å
Go to Top of Page

Knut Tysnes

532 Poster

Posted - 06/09/2006 :  20:03:47  Show Profile  Visit Knut Tysnes's Homepage  Reply with Quote
Hvis jeg ikke husker helt feil, hadde Hol Bilag en buss hvor frontdøra var bak forhjulet. Døra ble betjent med en manuel døråpningsmekanisme betjent av sjåføren. Derfor satt sjåføren faktisk på høyre side!

hilsen KnuT
- - - 0 ----
The Pevine & Santa Fe ca 1960 i H0 - http://peavineandsf.blogspot.com/
Digitrax DCC
Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 06/09/2006 :  21:50:38  Show Profile  Visit bawaria's Homepage  Reply with Quote
Det blir en jätte kul grei. Busser i messing. Jeg bygde de mest i aleminium jeg da . Jeg bygde busser Hos V.B.K , Säffle og Horten Karrosseri på 70-80 tallet.

Kunne vært morro med noen gamle fine sorten ja.

Terje Reiss
http://www.bawaria.no/
Go to Top of Page

olemann

Norway
283 Poster

Posted - 07/09/2006 :  00:42:07  Show Profile  Reply with Quote
Etter at Knut Tysnes skriv om buss fra Hol Bilag som hadde rattet på høyre side og dør bak høyre forhjulene så begynte jeg å lete i boken som heter: Trikken og andre gode busser i Drammensområdet, en bok jeg kan anbefalle til alle som er intressert i busser.
Da jeg lete igjenom boken fant jeg flere busser.
Drammen Kommunale Trikk:
Scania Vabis B71 1957 modell, gikk i Asker fra 1957-60.
Volvo B 635 1954 modell, gikk hos Åssidenruten 1954-63.
Volvo B 513 1950 modell, gikk hos Åssidenruten.
Drammen Turistbil:
Volvo B 531 1951 modell
Volvo B 615 1955 modell
Nedre Eiker Kommunale Bilruter:
Volvo B 513 1950 modell
Volvo B 638 1953 modell
Kr. Karlsen:
Volvo B 725 1959/60 modell
Lierruten:
Volvo B 512 1946 modell, ble oppkjøpt av Kr.Karlsen
NSB:
Lågendalsruter Volvo 1954
Krøderenrutene Scania Vabis 1961
Vinnords Bilruter:
Volvo 1950
Ser ut som alle disse har Norsk byggde karosseri.

Det var også en del som hadde Rattet på Venstre side med dør bak høyre forhjul, en av de var denne fra SH Busslinjer A/S Scania Vabis B 55 1961 modell.

MVH
Ole Kristen Vigdal

Edited by - olemann on 07/09/2006 00:49:27
Go to Top of Page

Kjell H.

Norway
894 Poster

Posted - 07/09/2006 :  20:54:01  Show Profile  Reply with Quote
Tidligere T. Knutsens Karrosserifabrikk i Kristiansand bygget mange Scania med dørplassering som på denne bussen og høyreratt på 50- og 60-tallet. De gikk bl.a. i trafikk for LTB (Lillesand og Topdalens Bilruter), samt for Bybussen A/S i Kristiansand.
Faktisk så bygget de nye karosseri av denne typen på gamle overhalte rammer langt ut på 60-tallet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page