Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 MJwiki.no - Online Modelljernbaneleksikon
 MJwiki.no - Kommentarer og forslag
 bildebruk
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

einjen

Norway
228 Posts

Posted - 22/09/2006 :  12:54:59  Show Profile  Visit einjen's Homepage  Reply with Quote
http://mjwiki.no/wiki/index.php/LKAB_IORE

Jeg lurer litt på hva som er mjwiki sin policy når det gjelder bildebruk. PÅ ovenstående lenek har jeg endret bildet en smule. Opprinnelig var det i fullstørrelse(?) og uten ramme og tittel. Jeg endret det til å være et "thumbnail", høyresentrert, med ramme og bildetittel.

Jeg synes det blir penere slik. Spesielt bør bildene rammes inn.

Kommentarer?
Hvis ingen negative, så kommer jeg til å endre bilder som jeg kommer over i mjwiki til samme format. Unntak er bilder i tabeller og bilder som har en spesifikk funksjon (feks bilder i artikkelen for dcc-ombygging av peco-veksler).

andre synspunkter på utseende på mjwiki-sidene?

Words of wizdom are easily spoken, but they are cheap talk.
http://einar.nidelven-it.no/einarblog

kness

Norway
279 Poster

Posted - 22/09/2006 :  14:59:57  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by einjen

Kommentarer?
Hvis ingen negative, så kommer jeg til å endre bilder som jeg kommer over i mjwiki til samme format. Unntak er bilder i tabeller og bilder som har en spesifikk funksjon (feks bilder i artikkelen for dcc-ombygging av peco-veksler).

Jeg ville ikke gjort dette om du ikke har fotografens tillatelse til å gjøre endringer. Åndsverksloven er rimelig klar på dette området, og den må MJWiki nødvendigvis følge som alle andre nettsider.

Hilsen Kjetil
Go to Top of Page

Dag Cato

674 Poster

Posted - 22/09/2006 :  15:05:36  Show Profile  Reply with Quote
Det burde vel ikke være noe problem. Originalstørrelsen blir jo beholdt, det er bare å trykke på minibildet.
Ingen redigering av bildet blir gjort.
Det er etter min mening ingenting i veien for å gjøre det.

MVH
DC

"Always known as Dag Cato"

Go to Top of Page

carlf

Norway
140 Poster

Posted - 22/09/2006 :  15:23:05  Show Profile  Visit carlf's Homepage  Reply with Quote
Jeg ser ikke noe galt i at dette gjøres. Så lenge bildet er det samme og bare størrelsen er endret har vel ikke åndsverkloven noe imot dette...
Men det er kanskje opp til admin å fikse slikt? Sånn at ikke alle bare endrer etter lyst og anledning...

Hilsen Carl-Frederic

www.carlf-jernbane.piczo.com

I reject the reality and creates my own!
Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 22/09/2006 :  15:43:44  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Det er jo her styrken og svakheten til wiki konseptet kommer litt inn i bilde. For alle kan jo endre på andre sine ting. Og det er jo både bra og dårlig til tider. Men mest bra da

Men noen artikkeler er låst etter ønske av forfatter.
Slik som "Mitt prosjekt" o.l.

Det at noen finner en god løsning på en generell visning av bilder er jo bra. Og hvis folk liker det som blir det automatisk normen på sikt også. Men her må man jo utøve litt skjønn også. Hvis en artikkel er ryddig og fin så trenger man ikke å gjøre om fks. ett bilde bare fordi det er en slags standard. Så fremt det ikke klart blir bedre layout av å gjøre det.

Slik som du henviser til Einar så ser det jo bra ut og er vel en forbedring av det som var tidligere.

"Keep up the good work"

Det ligger også en anbefaling på MJWiki sine hjelpe sider.
http://mjwiki.no/wiki/index.php/MJwiki:Slik_legger_du_ut_bilder

quote:
Bruk bildet i en artikkel
For å bruke bildet i en artikkel, bruk en lenke av dette slaget: [[bilde:filnavn.jpg]] eller [[bilde:filnavn.png|alternativ tekst]]. Det er lurt å notere ned nøMJwiki anbefaler å bruke thumbnailsfunksjonen i lenkene slik at bildet framstår som noe mindre inne i artikkelen, men kan åpnes i fullt format i eget vindu. Med denne måten å bruke bilder kan originalen være inntil 8-900 piksler bredt. En typisk thumblenke er [[bilde:filnavn.png|thumb|alternativ tekst]]. Med tillegg som "left,right,centre,none" kan man styre plasseringen av thumbs på siden, og med "px400" og tilsvarende kan man bestemme størrelsen på thumbsene.

En oversikt over alle bildefiler på serveren finner du på spesialsiden Bildeliste.

Mvh.
Torsja
WWW.TORSJA.COM & WWW.ZMOD.NO
Go to Top of Page

kness

Norway
279 Poster

Posted - 22/09/2006 :  15:50:23  Show Profile  Reply with Quote
Et fotografi som er lagt ut av fotografen er pr definisjon et åndsverk som da er beskyttet av åndsverksloven. Annen bruk eller endring av åndsverket skal kun skje med opphavsmannens tillatelse.

Loven er fortsatt klinkende klar på dette området. Uansett hvor lite problematisk enkelte mener at det er å gjøre en endring.

Hilsen Kjetil
Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 22/09/2006 :  15:58:43  Show Profile  Visit terjest's Homepage  Reply with Quote
Grunnprinsippet for MJwiki er at alle brukere kan endre på alt. Kriteriet for endringer er at det skjer til det klart bedre, dvs at endringen har en klar hensikt mhp å korrigere fakta, rydde opp i språkfeil, gjøre en artikkel (åpenbart) bedre pedagogisk, gjøre den mer leksikalsk og mindre meningspreget, mindre reklamepreget osv osv.

Artikler der forfatteren har et ønske om at teksten ikke skal endres med henvisning til åndsverkloven, kan låses og slik beskyttes helt mot endring.

I bilderedaktørens reisefravær: Bilder som er lastet opp på MJwiki er i prinsippet til fri bruk og avbenyttelse av andre, med mindre det er fotografen som har lastet bildet opp og merket det med copyright og sitt eget navn. NB! Gjennom å laste et bilde opp på MJwiki har fotografen uansett samtykket i fri bruk på MJwiki. Herunder endring av visningsstørrelse.

Så langt alt greitt. Hvor stor skal så bildene i en artikkel være? Her er det jo også rom for smak og behag. Om jeg liker små bilder og DC liker store, så er ikke det tilstrekkelig begrunnelse for noen av oss til å endre det som andre har laget. Det skal være en reell og begrunnet forbedring. God wikiskikk er å skrive begrunnelsen i boksen når man gjør en endring.

Den beste framgangsmåten ift å få enhetlig layout, er å først diskutere oss fram til anbefalinger for layout/stiler/bildebruk på faste sider a la Lokkatalogen. Noe som vil skrive et utkast?

Forøvrig: Bildet mitt av IORE ville jeg sjøl ha endret i dag. Ble farlig sent i går...

Hilsen Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC Lenz
Bilder/video www.arctictrains.com
Go to Top of Page

einjen

Norway
228 Poster

Posted - 22/09/2006 :  19:30:48  Show Profile  Visit einjen's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by kness

Jeg ville ikke gjort dette om du ikke har fotografens tillatelse til å gjøre endringer. Åndsverksloven er rimelig klar på dette området, og den må MJWiki nødvendigvis følge som alle andre nettsider.

for det første:
retningslinjer for mjwiki sine bilder:
http://mjwiki.no/wiki/index.php/MJwiki:Retningslinjer_for_billedbruk
for det andre:
Det jeg snakker om er ikke endring som sådan, men plassering av, og utforming av bildet på en nettside. Selve bildet forblir uforandret.
for det tredje:
En wiki er av natur slik at hvem som helst kan gjøre hva som helst med innholdet, såfremt det styrker innholdet/informasjonen i wikien. Det betyr at jeg, om jeg ønsker kan erstatte andres bilder, dersom jeg synes at mine bildevalg er bedre.

for å presisere:
Først og fremst ønsker jeg meg en diskusjon rundt hvordan design på ordinære nettsider i mjwiki skal være. Jeg mener at en slik wiki bør ha et enhetlig design. Og samme type sider bør være like (som lokomotivkatalogen, og andre kataloger)

Words of wizdom are easily spoken, but they are cheap talk.
http://einar.nidelven-it.no/einarblog
Go to Top of Page

Hagen

Norway
538 Poster

Posted - 23/09/2006 :  09:38:10  Show Profile  Visit Hagen's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by kness

Et fotografi som er lagt ut av fotografen er pr definisjon et åndsverk som da er beskyttet av åndsverksloven.

Samtidig så er det reglene til nettsiden bildene er lagt ut på som er overordnet, noen ganger er de formulert slik at du mister alle rettigheter til bildet med en gang det legges ut på siden (dette for å unngå søksmål fra forsmådde fotografer som plutselig finner bildene sine på en webside i Asia).
Nå vet jeg ikke spesifikt hva reglene for MJwiki eller Wikipedia generelt sier, men de ligger vel åpent for alle?
Bare for å slå fast at denne diskusjonen er litt pussige i og med at reglene på nettstedet du har lagt ut bildene på er overordnet åndsverksloven ettersom du har godtatt (mest sannsynlig) disse reglene da du registrerte deg.

Size does matter
Rune Hagen
Go to Top of Page

Jon S.

Norway
484 Poster

Posted - 23/09/2006 :  21:25:23  Show Profile  Visit Jon S.'s Homepage  Reply with Quote
quote:

Først og fremst ønsker jeg meg en diskusjon rundt hvordan design på ordinære nettsider i mjwiki skal være. Jeg mener at en slik wiki bør ha et enhetlig design. Og samme type sider bør være like (som lokomotivkatalogen, og andre kataloger)

Dette synes jeg er en god idé. Hittil har vi vel mest "kikket på hverandre" når nye bilder er lagt ut, men en fast mal kunne sikkert vært bra (en annen ting er at jeg ennå ikke har satt meg inn i hvordan man bruker disse malene! ).

quote:

En wiki er av natur slik at hvem som helst kan gjøre hva som helst med innholdet, såfremt det styrker innholdet/informasjonen i wikien. Det betyr at jeg, om jeg ønsker kan erstatte andres bilder, dersom jeg synes at mine bildevalg er bedre.

Dette er en av grunnene til at jeg liker MJwiki. Det som er lagret der, men som kan gjøres bedre, forventer jeg nesten at skal forbedres, når andre sitter på materiale som vil styrke artiklene!
Grunnen til at jeg nevner dette, er at jeg selv har noen artikler der bildematerialet kunne vært bedre (eller det kunne i det minste vært noen bilder!), men det har ennå ikke skjedd noe. Iallfall ingen bildeerstatninger! Akkurat dér tror jeg wiki-brukerne kan bli bedre. Selv om jeg selvsagt ikke håper på tilstander der et bilde stadig blir erstattet av nye versjoner! Men i noen tilfeller kan dette faktisk også være aktuelt (som coverne på MJ-bladene - kan sikkert erstattes med nye, med et års mellomrom eller så?).
Uansett er jeg glad for det arbeidet som legges i MJwiki, og ser fram til at det kan postes nye artikler der - både av undertegnede og (ikke minst) av andre!

Mvh. Jon S. http://home.c2i.net/jsmikro/
Mikroanlegg (H0e/3:100), FREMOduler
Go to Top of Page

terjest

Norway
1837 Poster

Posted - 24/09/2006 :  00:50:40  Show Profile  Visit terjest's Homepage  Reply with Quote
Kjære Einar og Jon. Vi tar dette på sparket og begynner nå en diskusjon som skal ende i et sett anbefalinger for bidbruken på visse sider. Jeg har opprettet prosjektsiden MJwiki:Bildebruk på faste sideformater. Einar er prosjektleder, diskusjonen føres på prosjektets egen diskusjonsside - og kun der.

Hilsen Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC Lenz
Bilder/video www.arctictrains.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page