Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Nettsted
 Nettsted Norsk MJ Forum
 Nye regler på forumet
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Neste side
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic
Side: of 4

MiN

32 Posts

Posted - 14/12/2006 :  22:45:54  Show Profile  Visit MiN's Homepage  Reply with Quote
Hei!

Jeg registrerer at moderator og "garantistgruppen" har innført nye regler "over natten" på dette forum, uten at forumbrukerne på noen måte har blitt forespurt om behovet eller ønske for dette. Følgende melding har moderator postet i en annen tråd, som han i tillegg har låst for besvarelser:

quote:
Originally posted by smholtPå bakgrunn av siste dagers tilløp til mobbing av enkelte forummedlemmer og lang tids erfaring, er det i dag innført nye regler for forumet. Garantigruppa har diskutert dette de siste dagene og har kommet fram til en skjerping av reglene som gjelder for Norsk MJ Forum.

Endringene i regler er som følger:

a) Innlegg med upassende innhold vil ikke bli tolerert. Disse vil bli fjernet/redigert.

Det kan f.eks. være ryktespredning, personangrep, mangel på respekt eller upassende språk.

b) Den som angriper eller kommer med sterke beskyldninger om navngitte personer eller andre forumdeltakere, kritikk av handlinger, må skrive under med fullt navn eller fullt navn og bosted må fremkomme i profil. Anonyme innlegg av denne typen vil bli fjernet.

c) Ingen brukernavn kan deles av flere personer uten at den som faktisk skriver innlegget identifiserer seg. Dette kan gjelde butikker, klubber, etc. Om brukernavn antas å bli misbrukt av flere, vil brukernavnet bli låst og innlegg vil bli fjernet.

d) Alle har rett til en mening – alle har plikt til å oppføre seg ordentlig.

e) Vis alminnelig respekt for trådens tema.

Komplette regler kan du lese her: http://www.norskmjforum.no/omnmjf.htm.

I denne forbindelse har bruker NiM blitt låst for videre bruk, da denne igjen er misbrukt til å mobbe andre forumdeltagere.

Dette innlegget er låst for flere innlegg.

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Moderator Norsk MJ Forum

Er ikke dette en fallitt-erklæring fra moderator og garantistgruppen?

Som man kan huske fra den tid dette forumet lå på MJFs domene og ble organisert av MJF (bl. a. ved valg av moderator/administrator), oppstod det til dels sterke konflikter når MJF ønsket å "skjerpe inn" reglene. Svært mange av de i garantistgruppen, om ikke alle, gav uttrykk for at reglene var gode nok og at man ikke bare kunne forandre disse "over natten", samt at man ønsket ett forum med liten eller ingen moderering. Resultatet ble etterhvert at MJF opprettet sitt eget forum, med de regler man ønsket, og at garantistgruppen overtokk driften av dette forum, slik at dette kunne driftes i tråd med de ønsker garantistgruppen hadde gitt uttrykk for.

Det fremstår derfor som en enorm selvmotsigelse at moderator i samråd med resten av den samme garantistgruppen nå innfører nye og innskjerpede regler, samt at man modererer ved å utestenge brukere. - I hvertfall når det har blitt gjort på den måten det har i dette tillfellet. Snakk om å møte seg selv i døra.

Denne bruker-profilen er opprettet lenge før disse nye reglene trådte i kraft, og i tråd med gjeldene regler da. -Akkurat som bl. a. NiM-profilen. Siden den tid har ingen vært nødt til å samtykke i regelendringer for å fortsette å bruke sine respektive profiler, heller ikke nå. - Samtidig er dette et helt uavhengig forum, hvor alle innleggene eies av de som har forfattet dem, og jeg forventer derfor at dette innlegget behandles i forhold til de regler som er gjeldende når profilen ble opprettet uten å bli sensurert. Jeg har nemlig ikke til hensikt å oppgi hvor jeg bor, fordi det er det øvrige forumet helt uvedkomne.

Roger

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 14/12/2006 :  22:58:59  Show Profile  Visit EiKa's Homepage  Reply with Quote
Ganske interessant er det hvertfall at "garantist" Terje S rykker så hardt ut mot et temmelig harmløst NIM innlegg i tråden som førte til nye regler, men helt og holdent avstår fra å kritisere innlegget som startet tråden ved å komme med rene udokumenterte rykter, men det er kanskje i beste journalist-ånd det å la rykter få blomstre siden de ofte selger bedre enn sannheten...

Eirik
Go to Top of Page

MartinB

243 Poster

Posted - 15/12/2006 :  00:02:32  Show Profile  Reply with Quote
Det fremstår for meg som eiendommelig at det i et så fredelig hjørne av verden som Norge skal være så vanskelig å drifte et MJ-forum uten at det oppstår mer eller mindre infantile krangler på tynt grunnlag. [Slapstick]Kanskje vi skal spleise på en enveisbilett til Rockall til et knippe forum-medlemmer? Dårlig med nettforbindelse der tror jeg [/slapstick]. Jeg føler meg nesten hensatt til Monty Pythons "Argument"-sketch

Med vennlig hilsen Martin
-----------------------
H0 Tysk Ep. III / IV.A
Märklin Systems

Edited by - MartinB on 15/12/2006 00:04:12
Go to Top of Page

Dag Cato

674 Poster

Posted - 15/12/2006 :  01:07:24  Show Profile  Reply with Quote
Unnskyld at jeg trenger meg på.
Det var da ingenting i NiMs siste innlegg som var mobbing? Derimot var det et spark til en person som er kjent for ukritisk å slenge fra seg rykter uten å sjekke den minste grad av sannhetsgehalt.
Uten å kritisere regelendringene (hvilket ville vært å kaste enorme kampesteiner fra eget skjøre glasshus) så stiller jo Eirik et betimelig spørsmål. Når ble forumeierene tatt med på råd?

MVH
DC

"Always known as Dag Cato"

Go to Top of Page

MiN

32 Poster

Posted - 15/12/2006 :  01:10:09  Show Profile  Visit MiN's Homepage  Reply with Quote
Hei!

Men faktum er jo at garantistgruppen på bakrunn av ønsket om yttringsfrihet ikke ønsket ett strengere moderert forum, slik MJF ville. Garantistgruppen hevdet blandt annet at innholdet i alle meldinger "eies" av forfatteren, og således er denne ansvarlig for innholdet.

Siden NiM nevnes, har vel ikke den forum-profilen skrevet noe i strid med de regler som gjaldt når profilen ble registrert i det siste? Hva der angår tråden hvor en annen forumdeltaker spekulerer i en forhandlers omsetting, har jo Heine understreket at innlegget er skrevet av ham. I Heines innlegg finner jeg heller ingen personangrep eller andre grove overtramp som skulle være den utløsende faktor for de nye og mye strengere regler og derved rettferdiggjøre disse. Men det er åpenbart "fritt fram" for å spekulere i de enkelte forhandleres omsetting?

Roger

Edited by - MiN on 15/12/2006 02:13:43
Go to Top of Page

MiN

32 Poster

Posted - 15/12/2006 :  03:07:02  Show Profile  Visit MiN's Homepage  Reply with Quote
En annen ting som jeg håper noen i "garantist-gruppen" vil ta seg bryet med å besvare er:

Når MJF i sin tid innførte nyere og strengere regler, og på ny forum-motor, ble forumdeltakerne bedt om å "registrere" seg på ny for å samtykke i de nye reglene. -Denne fremgangsmåten ble av mange i dagens "garantist-gruppe" karakterisert som ett kupp. Synes da en samlet "garantist-gruppe" at den fremgangsmåten som "garantist-gruppen" og moderator har valgt her for å innføre nye rettningslinjer for forumet er bedre og mer demokratisk og midre kupp-aktig?

Jeg vil minne om at mange i "garantist-gruppen" stod sterkt på at forumet tilhørte brukerne, og at det var disse som skulle være med på å utforme det, under den forum-konflikten. Nå avslører jo "garantist" TORSJA at disse nye reglene har "ligget i kulissene ganske så lenge", og jeg kan ikke registrere at de øvrige forumdeltakerne har fått anledning til å delta i denne prossessen. Disskusjonen om bruk av anonym forum-konto har riktig nok vært oppe ett par ganger, men begge ganger uten at det man har kommet frem til noen entydig konkluksjon.

Dersom "garantist-gruppen" fremdeles mener at forumet tilhører alle brukerne, synes en samlet "garantistgruppe" således at man har på en god nok måte har ivaretatt alle "medeiernes" interesser og synspunkter med tanke på de nye rettningslinjene?

For å avslutte med ett sitat fra en annen "garantist":
"Likevel: Reglene deres er ikke holdbare. (...) Jeg fortsetter nå å poste, jeg har ikke dermed akseptert reglene. Tillit får dere gjennom praksis. Lykke til."

Roger

Edited by - MiN on 15/12/2006 03:07:41
Go to Top of Page

einjen

Norway
228 Poster

Posted - 15/12/2006 :  08:29:39  Show Profile  Visit einjen's Homepage  Reply with Quote
quote:

For å avslutte med ett sitat fra en annen "garantist":
"Likevel: Reglene deres er ikke holdbare. (...) Jeg fortsetter nå å poste, jeg har ikke dermed akseptert reglene. Tillit får dere gjennom praksis. Lykke til."

Satt og leste den tråden for noen dager siden. Interessant og morsom lesing.

--
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog
Go to Top of Page

Henning L

874 Poster

Posted - 15/12/2006 :  11:15:06  Show Profile  Reply with Quote
Aha! -- Med lov skal landet bygges!

Endelig har garantistgruppa forstått at ved å gå for et "selvregulerende forum" blir konsekvensen at de som hyler høyt dominerer. Disse skal ideelt "korrigeres" gjennom tilsnakk. Dette fungerer jo bare måtelig. Ikke alle klarer å ta et hint, og noen klarer ikke engang å forstå direkte, krystallklar tilbakemelding. Det viser seg nok en gang at uten sanksjoner, ingen endret adferd.

Jeg synes det er helt riktig at man strammer inn og bl.a ikke lenger tillater anonyme gruppesignaturer. Ut fra tidligere debatter er det åpenbart at mange her er med på dette - NiM, f.eks, er grundig diskreditert gjennom til tider gjennomført tåpelig adferd. "NiM må dø" har jeg forlangt - vel og merke signaturen - og endelig ser det ut til at forumssignaturen NiM er kverka. Glimrende!

Imidlertid burde nok garantistene lansert dette på forumet, før beslutningen, om ikke annet som skuebrød - for å vise at man står ved sitt ideal om åpenhet. Dette er jo populært i ulike autoritære sammenhenger - gi folket et spill de kan være med på, mens garantistene tar beslutningene bak lukkede dører...

Ellers foreslår jeg at man bruker det gamle slagordet "don't feed the trolls" i forhold til signaturen MiN/Roger, som åpenbart bare er ute på et retorisk bukkeritt her.

mvh
Henning L
Go to Top of Page

Øystein Wiik

Norway
2559 Poster

Posted - 15/12/2006 :  15:09:40  Show Profile  Reply with Quote
quote:

Ellers foreslår jeg at man bruker det gamle slagordet "don't feed the trolls" i forhold til signaturen MiN/Roger, som åpenbart bare er ute på et retorisk bukkeritt her.
mvh
Henning L

Det er sikkert meningen at vi skal lure fælt på hvem den krabaten er. De som gidder kan jo gjøre det. Andre kan bruke tida si til noe fornuftig.
Ha en god helg!

ØW

Go to Top of Page

MiN

32 Poster

Posted - 15/12/2006 :  22:37:32  Show Profile  Visit MiN's Homepage  Reply with Quote
Jeg oppfatter det som arrogant at "garantist" Øystein Wiik fremfor å besvare direkte spørsmål til "garantist-gruppen" om dennes handlemåte i forbindelse med innføring av nye regler i forumet, heller gjør hvem som har skrevet spørsmålet til gjenstand. Spørsmålene er skerevet av undertegnede, som er en registrert bruker på dette forumet akkurat som alle dere andre.

Når det er sagt, begynner jo dette å tendensere til "stalinistiske" tilstander derved at "garantist-gruppen" forfekter forumets frihet ved å hevde at alle brukerne er medeiere, for deretter å benytte sitt forvaltningsansvar til å opptre som eiere og udemokratisk og sette sin egen agenda ut i livet uavhengig av hva medeierne måtte mene.

Det er tydelig at det finnes noen i "garantist-gruppen" som ikke liker profilen "NiM", men hjemmelsgrunnlaget for å låse "NiM"-profilen er syltynn. Hjemmelen finnes nemlig i ett sett med nye regler som "garantist-gruppen" alene har vedtatt og ratifisert den 13. desember d.å. De nye reglene har tydligvis tilbakevirkende kraft, da NiM-signaturen har ikke vært i bruk etter at "garantist-gruppen" bestemte at de nye reglene skulle tre i kraft. Således lurer jeg på med hvilken hjemmel signaturen "NiM" egentlig er låst? Dette blir jo på samme måte som om Stortinget skulle vedtatt en ny lov, som forbød noe som tidligere var lovlig, samtidig som man skulle begynne å straffeforfølge noen av de som hadde forbrutt seg mot dette før det ble ulovlig.

Jeg tror vi skal være glad for at "garantist-gruppen" kun styrer her på forumet, for her er faktisk deltakelse frivillig. Jeg har i løpet av gårsdagen registrert flere seriøse deltakere på dette forum, som vurderer sin deltakelse her.

Roger

Go to Top of Page

MiN

32 Poster

Posted - 16/12/2006 :  00:11:02  Show Profile  Visit MiN's Homepage  Reply with Quote
Jeg har nok ett spørsmål til en av "garantistene". Står du for det du sa den 04.11.2004 TORSJA?

quote:
Originally posted by tjm
Dette er en fortsatt drift av det SAMME forumet, men med nye moderatorer. Rettninglinjene blir de samme. Da får de som ikke være med bare slette sin egen bruker og inleggene slik som de til enhver faktisk har hatt anledning til. Og noen har gjort tidligere.

Roger

Edited by - MiN on 16/12/2006 00:12:00
Go to Top of Page

Kyle

16 Poster

Posted - 16/12/2006 :  02:16:33  Show Profile  Reply with Quote
Here we go again.

Moderator, kan du ikke få fjernet viruset?

Trodde i min naivitet at dette gufne vesenet hadde blitt borte nå, men neida...
Denne Østfoldgjengen sitter vel og gnir seg i hendene over at de fortsatt kan herje på forumet. Det ble vel innkalt til hastemøte I NIM gruppa for å diskutere hvordan man kan holde frem med bråket. Dette er kun for å lage spetakkel, og man kan jo lure på hvorfor…

Det er faktisk en del folk ”her ute” som driver med MJ i ulike sammenhenger / grad, men som ikke er forumdeltagere. Men vi leser og følger med – stort sett hyggelig det. Men en ting er man fullstendig enige om, NIM er som en giftpøl og ødelegger forumet med alt dette anonyme oppgulpet de presterer å legge ut nå og da. Må være fint å kunne rakke ned på andre personer uten at man behøver ”å vise trynet”. Andre står frem med navn og gir korreks / evt. litt kjeft – renhårig! Prøv en telefon til de man ikke liker, så slipper andre å bruke tid på dette mølet.

Mest sannsynlig en gjeng med evneveike tullinger som gjemmer seg bak NIM’et som drittunger gjemmer seg bak skjørtene på mor…

Det har nok dessverre gått prestisje i å holde dette hersens NIM’et levende (nå via MIN..?).

NIM og MIN – gå og lek med tog og hold fred.

Anonym - åhhh så behagelig…
Go to Top of Page

MiN

32 Poster

Posted - 16/12/2006 :  05:20:10  Show Profile  Visit MiN's Homepage  Reply with Quote
MiN er riktig nok ett agronym for NiM, men la meg bare understreke at meldingene i denne tråden skrevet under "MiN-signaturen" slett ikke er skrevet på vegne av NiM! De er kun skrevet på vegne av meg selv, noe som også fremgår av hva jeg undertegner hver melding med.

Den litt mer anonyme Kyle missforstår kraftig dersom han tror at meldingene som postes her, postes for å lage mer "bråk og spetakkel" på NMJF. De postes av undertegnede av den enkle grunn at jeg ønsker klare og entydige svar av garantistgruppen for å forstå hvorfor de plutselig har handlet i strid med tidligere intensjoner og utsagn for hva der angår driften av NMJF. Akkurat som deg og signaturen "NiM", er jeg også en lovlig registrert bruker på dette forumet, og således "medeier" av forumet. I henhold til garantistgruppens intensjoner og utsagn om driften av NMJF er vi medeiere av forumet, og således stiller jeg spørsmålstegn ved at de "trer" ett sett med nye regler "ned over ørene" på oss, uten at vi har blitt spurt til råds først.

Jeg registrerer at ingen fra Garantistgruppen har besvart noen av de stilte spørsmålene. Sett i lys av garantistgruppens handlinger, synes jeg de er berettigede. Man kan jo bare undre om hvorfor de ennå ikke er besvart? Er de blitt svarskyldige?

Sånn avsluttningsvis følger nok ett "garantist-sitat":
"For det første skulle styret invitert forummedlemmene til åpen og fri debatt, her på forumet, med full informasjon om hvilke regler og hvilken styringsrett styret selv kunne tenke seg."

Roger
(Som er mitt virkelige navn. Er Kyle ditt virkelige navn, eller "møter du deg selv i døra" ved å skjule deg bak ett anonymt nick?)

Edited by - MiN on 16/12/2006 06:00:18
Go to Top of Page

einjen

Norway
228 Poster

Posted - 16/12/2006 :  09:14:18  Show Profile  Visit einjen's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by MiN
Jeg registrerer at ingen fra Garantistgruppen har besvart noen av de stilte spørsmålene. Sett i lys av garantistgruppens handlinger, synes jeg de er berettigede. Man kan jo bare undre om hvorfor de ennå ikke er besvart? Er de blitt svarskyldige?

Sånn avsluttningsvis følger nok ett "garantist-sitat":
"For det første skulle styret invitert forummedlemmene til åpen og fri debatt, her på forumet, med full informasjon om hvilke regler og hvilken styringsrett styret selv kunne tenke seg."

Der har du ulempen i forhold til MJF sitt forum. For en symbolsk sum på 300 kroner, så kan du selv være med på å styre utviklingen, hvis det er noe du ikke liker. Hvis man er misfornøyd med deler eller hele garantistgruppa, hvordan går man frem for å fjerne den? Noe foreningsdemokrati kan man ikke akkurat snakke om. Ligner mer på opplyst enevelde.....
Men forumet kan jo være bra selv om demokratiet ikke er tilstedeværende. Og i et slikt forum så er det alltid noen som sitter med makt til å gjøre som de vil, uansett hva slags "avtale" man har med brukere. Enten godtar man det eller så går man et annet sted.

--
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog
Go to Top of Page

Nils Gullhav

Norway
1223 Poster

Posted - 16/12/2006 :  10:06:21  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by MiN

Roger
(Som er mitt virkelige navn. Er Kyle ditt virkelige navn, eller "møter du deg selv i døra" ved å skjule deg bak ett anonymt nick?)

Hei Roger.
Jeg for egendel svarer aldri noen som er anonyme.
Dog med få unntak. ser på profilen din, og den sier ingenting om deg.

Sålenge du er "annonym" tror jeg ikke du vil få svar av mange.
De fleste liker jo og vite hvem de prater med.

Hilsen Nils
Go to Top of Page

MiN

32 Poster

Posted - 16/12/2006 :  21:30:01  Show Profile  Visit MiN's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Nils Gullhav

quote:
Originally posted by MiN

Roger

Hei Roger.
Jeg for egendel svarer aldri noen som er anonyme.
Dog med få unntak. ser på profilen din, og den sier ingenting om deg.

Sålenge du er "annonym" tror jeg ikke du vil få svar av mange.
De fleste liker jo og vite hvem de prater med.

Hilsen Nils

For det første opptrer jeg ikke mer anonymt, enn de betingelser jeg aksepterte ved opprettelse av denne forumkontoen gir rom for. "MiN-kontoen" er like lovlig som "Nils Gullhav-kontoen" i så måte, og således jevnbyrdige.

For det andre har jeg fått helt klare og entydige indikasjoner på at enkelte i "garantist-gruppen" har søkt å kartlegge min identitet og at min identitet er kjent blandt "garantist-gruppen". Siden "garantist-gruppen" vet "hvem de prater med", under forutsettning at de kommuniserer sammen, må det være andre grunner enn at profilen er for anonym, til at de fortsatt forholder seg tause og ikke besvarer de stilte spørsmål.

Kanskje forholder det seg slik at "garantist-gruppen" søker å "tie det hele i hjel", eller kanskje de finner det vanskelig å forklare motsettningene mellom sine mål og handlinger? Kanskje de ikke vet å takle kritiske holdninger til egen rolle? Uansett er det opprettet et delforum som heter "Nettsted for Norsk MJ Forum" (med underteksten: "Diskusjoner om nettsted for Norsk MJ Forum"), og således må det være rom i dette forum for å kunne disskutere forhold som faktisk vedkommer driften av forumet i tillegg til modelljernbane. Som forvaltningsansvarlige for dette forumet, mener jeg at "garantist-gruppen" har ett visst ansvar å delta i disskusjoner som vedkommer forumets drift. -Spesielt når det stiles fra en "medeier" man forvalter dette forumet på vegne av.

Jeg frykter også at de nye reglene vil føre til en viss favorisering av enkelte brukere og forskjellsbehandling her på forumet. Én bruker-konto er låst med tilbakevirkende kraft, samtidig som andre brukerkontoer som deles av flere fremdeles er åpne. Det slås ned på innlegg som ikke inneholder injurerende påstander, samtidig som det aksepteres å udokumentert spekulere i enkelte forhandleres omsetting. Hvordan ønsker man egentlig forumet for fremtiden, og hvor skal takhøyden være? -Stadig lavere?

Å fortsette denne "monologen" for "døve ører" i det lange løp, tjener ingen hensikt. Men jeg håper allikevell i det lengste at "garantist-gruppen" er sitt ansvar som forumforvaltere bevisst og velger å besvare de stilte spørsmål.

Avsluttningsvis noen "garantist-sitater" til:
"Demokratiets styrke er at det tillater kritikk av seg selv."
"Personlig tror jeg det er essensiellt at kollektivet får ytre seg om hvordan de ser for seg forumet i fremtiden (...) Med de gamle reglene var det ingen problemer forbundet med å slette innlegg som var injurierende, usaklige, off-topic eller på annen måte upassende (...) Jeg mener mine innvendinger er gyldige *uansett* hva som har skjedd i kulissene. Nettop fordi dette har skjedd i kulissene og *ikke* på forumet!"
"vi har nå et delforum som heter "Forum: Retningslinjer" (...) at vi har et slikt delforum indikerer ihvertfall for meg at det er kosher å diskutere disse tingene"

Roger
Go to Top of Page

Peder

54 Poster

Posted - 16/12/2006 :  22:19:46  Show Profile  Reply with Quote
Å hjelpe oss alle.
Nå er dette forumet falt ned på samme nivå som MJFs. Var det ikke noe med at forumet eies av brukerene og brukerene bestemmer? Jeg er skuffet, dypt skuffet.

Eller er det kanskje en stille innrømmelse at MJF kanskje gjorde det rette da de innførte sine strengere regler over natten. Jeg oppfattet ihvertfall årsaken til regelendringene som et fortvilet forsøk på å unngå full åpen krig.

Men hva vet jeg, jeg er sikkert for dum til å skjønne alt, men hvorfor ikke svare på de spørsmålene som er dukket opp, anonyme eller ei.

Og hvorfor i all verden skal de ha tilbakevirkende kraft? Det ble ikke engang gjennomført hos MJF. Slikt foregår kun i regimer vi definitivt ikke vil sammenligne oss med.

Eders
Peder
Go to Top of Page

Håvard H

Norway
2123 Poster

Posted - 17/12/2006 :  00:08:24  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Peder

Å hjelpe oss alle.
Nå er dette forumet falt ned på samme nivå som MJFs. Var det ikke noe med at forumet eies av brukerene og brukerene bestemmer? Jeg er skuffet, dypt skuffet.

Eller er det kanskje en stille innrømmelse at MJF kanskje gjorde det rette da de innførte sine strengere regler over natten. Jeg oppfattet ihvertfall årsaken til regelendringene som et fortvilet forsøk på å unngå full åpen krig.

Men hva vet jeg, jeg er sikkert for dum til å skjønne alt, men hvorfor ikke svare på de spørsmålene som er dukket opp, anonyme eller ei.

Og hvorfor i all verden skal de ha tilbakevirkende kraft? Det ble ikke engang gjennomført hos MJF. Slikt foregår kun i regimer vi definitivt ikke vil sammenligne oss med.

Eders
Peder

La oss se på hva som har skjedd:
NIM brukeren har blitt avstengt etter flere advarsler om at bruken av denne profilen var uakseptabel. Det er ingen andre brukere som har blitt avstengt. Ingen innlegg har blitt slettet.

Samtidig har man kommet med nye regler, som jeg siterer:
--
a) Innlegg med upassende innhold vil ikke bli tolerert. Disse vil bli fjernet/redigert.

Det kan f.eks. være ryktespredning, personangrep, mangel på respekt eller upassende språk.

b) Den som angriper eller kommer med sterke beskyldninger om navngitte personer eller andre forumdeltakere, kritikk av handlinger, må skrive under med fullt navn eller fullt navn og bosted må fremkomme i profil. Anonyme innlegg av denne typen vil bli fjernet.

c) Ingen brukernavn kan deles av flere personer uten at den som faktisk skriver innlegget identifiserer seg. Dette kan gjelde butikker, klubber, etc. Om brukernavn antas å bli misbrukt av flere, vil brukernavnet bli låst og innlegg vil bli fjernet.

d) Alle har rett til en mening – alle har plikt til å oppføre seg ordentlig.

e) Vis alminnelig respekt for trådens tema.

--

Min visjon for forumet var at vi skulle klare oss uten regler overhodet. Men et meget lite mindretall var ikke voksne nok til å håndtere dette. Vi prøvde i det lengste å appelere til folks fornuft. Jeg innrømmer at vi kanskje var for naive.

Men Peder, hva er det med de nye reglene som er urimelig? Jeg mener med hånda på hjertet at dette bare er en formalisering av noe som vi i garantigruppa mente var en selvfølge.

Da vi startet forumet tok vi ikke høyde for at noen kunne benytte en felles bruker til mobbing og usakligheter. Det kan man selvsagt kritisere oss for, men det ville vært mer kritikkverdig hvis vi ikke tok grep for å stoppe denne praksisen.

Jeg mener at om det er noe garantigruppa burde kritiseres for så er det at vi ikke tok affære tidligere.

Mvh Håvard

http://www.folk-rovere.org/mj/

Edited by - Håvard H on 17/12/2006 00:13:03
Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 17/12/2006 :  00:19:43  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
PS: Har du også lest disse avsnittet på regel siden Peder?

quote:
Sensur terskelen er ganske høy på Norsk MJ forum, men klare overtramp vil bli vurdert fjernet. Er det innlegg som du mener går over streken, send gjerne en email til webmaster, så skal innlegget vurderes.

Webmaster er autorisert av deltakerne på forumet, gjennom det deltakerne sier seg enig i ved registrering, til å redigere/fjerne innlegg som bryter med retningslinjer/policy.

Jeg mener at vi i hvert fall prøver etter beste evne og så upartisk og diplomatisk vi kan til å forvalte og prøve å få til en så åpen og "god" tone som mulig på NMJF.

Personelig så synes jeg vi har gjort en rimelig god jobb de siste 2 årene og holdt "oss" tilbaketrukket og stort sett latt tingene ordne opp i seg selv. Eller?

Det kom jo kanskje litt brått på dette med noe mer spesifiering av forum reglenene. (Som en viss topp AP politiker liker å si det) Men jeg er overbevist om at de kommer til å fungere for det beste for de aller, aller fleste og som har ærlige og godt menende intensjoner med sine innlegg på vårt forum .

Mvh.
Torsja
WWW.TORSJA.COM & WWW.ZMOD.NO
Sjekk også ut www.MJwiki.no
Go to Top of Page

MiN

32 Poster

Posted - 17/12/2006 :  07:52:02  Show Profile  Visit MiN's Homepage  Reply with Quote
Det er godt å se at "garantistene" endelig har "kommet seg på banen" i denne sak.

quote:
Originally posted by Håvard H
hva er det med de nye reglene som er urimelig?

Kanskje måten de ble innført på?
Når "garantist-gruppen" gjentatte ganger forfekter det syn at forumet eies av brukerne og bidragsyterne, og at det av denne grunn er viktig at eierne tas med i besluttningsprosessen. Samtidig har "garantist-gruppen" gjentatte ganger hevdet at det var unødvendig å innføre nye og strengere regler, da de gamle var gode nok til å kunne fange opp alle eventualiteter.

La meg bare få minne om hva "garantist-gruppen" kunngjørte den 5. november 2004. Uthevingen er foretatt av undertegnede:

quote:
2. Norsk MJ forum skal flyttes til en ny server og settes i drift så raskt som mulig, med de retningslinjer som gjaldt ved Lars Gjertsen fratreden. Vi anser at dette er å videreføre et forum i samme form og med samme retningslinjer, slik at det ikke kreves å innhente tillatelse fra de enkelte bidragsytere. Vi vil imidlertid sende informasjon til samtlige kjente/gyldige e-mail adresser og informere om det som har skjedd.

Betyr ikke dette egentlig at "garantist-gruppen" skulle innhentet tillatelse fra de enkelte bidragsyterne for å forandre rettningslinjene, i følge egen kunngjøring?

Roger
Go to Top of Page

bawaria

965 Poster

Posted - 17/12/2006 :  12:11:36  Show Profile  Visit bawaria's Homepage  Reply with Quote
Håper for fremtiden å ha denne fine takhøyden vi har i dette forumet.
Synes det blir for dumt at folk som splitta disse forumene, kaster galle og svovel inn her for å sette i gang diskussjoner som ingen er tjent med.

En bør kansje stå vakt ved tankens port før en poster innlegg noen ganger.

På forumer så har vi mange kategorier, av den grunn det skal være plass for oss alle som ønsker å delta.
de som liker å bygge ting å dele det. Folk som har tanker om ting og aldrig får bygd noe. De som liker å diskutere så fillene fyker. Ja det bør være plass til oss alle som har et felles utgangspunkt, nemelig MJ hobby.

Ofte så ser jeg at små kjegling er de mest leste trådene, det er kansje derav at det heter diskusjonsforum tenker jeg.

Noen små regler jeg har for meg selv:

Rett fingeren innover mot meg selv og ikke utover mot andre for da peker tre fingre innover mot meg selv som regel.

Stå vakt ved tankens port.

Skit ikke der du sitter å spiser.

Humor bør ha selvironi.

Ha en LUN søndag.

Terje Reiss
http://www.bawaria.no/
Go to Top of Page

EiKa

Norway
945 Poster

Posted - 17/12/2006 :  12:25:29  Show Profile  Visit EiKa's Homepage  Reply with Quote
Det kan vel virke som at enkelte i garantisk-gruppen har lært av MjFs styre, og forsøker taktikken med å tie mest mulig i håp om at problemene blir borte av seg selv

Med mindre jeg har oversett noe etter et par dagers fravær så etterlyser jeg fortsatt TerjeS synspunkt på hvorvidt han synes spekulerende innlegg av typen LarsB presenterte for noen dager siden er ønskelig. Særlig siden han så raskt gikk ut og fordømte et ironisk, men totalt ufarlig svar fra signaturen "NIM" kort tid etter i samme tråd...

Hva med resten av garantistgruppen? Mener de at slik ryktespredning er til beste for forumet?

Mvh

Eirik
Go to Top of Page

midnight

Norway
162 Poster

Posted - 17/12/2006 :  12:47:41  Show Profile  Visit midnight's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by EiKa

Det kan vel virke som at enkelte i garantisk-gruppen har lært av MjFs styre, og forsøker taktikken med å tie mest mulig i håp om at problemene blir borte av seg selv

*hehe* Den satt

Og jeg antar at man ikke trenger å være rakettforsker for å skjønne hvem Roger er...

Morten W
Medlem av COHS, LDsig, MJF, MRHA, NJK, NMRA, OPsig & TMJK
H0 USA - Conrail, CSX & NS i Virginia & West Virginia, 1990+
NCE PowerHouse Pro DCC
Inspirasjon: Bruce Chubb, Allen McClelland, Tony Koester, Layout Design SIG (www.ldsig.org) & Operations SIG (www.opsig.org)

Besøk gjerne også www.tmjk.no & www.dovregubben.net

Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 17/12/2006 :  15:09:48  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Du har vel litt rett i det Eirik. Som moderatorer så prøver vi å holde fingrene av fatet så langt det går. Og holde en så lav og "usynerlig" profil som mulig.

Det beste er jo tross alt om furum deltagerene selv greier å rydde opp i sine egene krankler uten at modreratorene blander seg inn.

Vil jo si at folk flest uansett hvor bittre "fiender" de er løser sine problemer selv og svarer på tiltale når de i hvertfall vet hvem de krangler med.
Men når fks. anonyme personer år etter år ikke tar hintet og fortsetter ufortrødent med sine skitne posteringer så fort sjangsen byr seg. Så må jo noen ta ett ansvar og rydde opp litt.

Mvh.
Torsja
WWW.TORSJA.COM & WWW.ZMOD.NO
Sjekk også ut www.MJwiki.no
Go to Top of Page

Håvard H

Norway
2123 Poster

Posted - 17/12/2006 :  17:36:50  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by EiKa

Hva med resten av garantistgruppen? Mener de at slik ryktespredning er til beste for forumet?

Mvh

Eirik

Ryktespredning er en uting, og tilfører selvsagt ingenting positivt til forumet.
Men selv mener jeg det beste er å gi ryktemakerne svar på tiltale, og la innlegget stå til spott og spe.

Å fjerne innlegg vil som regel bare generere mer støy, og gir martyrpoeng til de som får innleggene sine fjernet.

Derfor er det ytterst få innlegg som har blitt slettet fra dette forumet.

Det som er veldig greit med ryktemakere er at man etterhvert begynnner å kjenne igjen lusa på gangen, og det er en av grunnene til at vi ikke tolererer fellesbrukere.

Selv om en bruker ikke presenterer seg meed fullt navn og adresse danner man seg etterhvert et bilde av posteren og hva han/hun står for.

Mvh Håvard

http://www.folk-rovere.org/mj/
Go to Top of Page

MiN

32 Poster

Posted - 17/12/2006 :  19:53:29  Show Profile  Visit MiN's Homepage  Reply with Quote
Jeg vil bare få minne forumet og alle dets brukere, herunder "garantist-gruppen", om hvilke garantier "garantist-gruppens" faktisk ga for den fortsatte drift av NMJF:

quote:
Originally posted by tjm

På vegene av meg selv (tjm) så ønsker jeg å fremme mitt ønske om å overta dette MJ-Forumet i sin helhet som ihvertfall forløpig Teknisk Hoved Administrator og ISP tilbyder. Om det er andre som også kan tenke seg å ta over så er de hjertlig velkommen til det og kan komme med sitt eget utspill rundt sitt forslag eller løsning.

Det eneste økonimiske rundt denne saken er bestillingen av ett nytt internett domene. Den vil koste ca. 700,- i opprettelse og ca.250 i årsavgift. Dette eventuelt nye domene kan jeg bestille i mitt navn og jeg kommer ikke til å stille noen som helst krav eller rettigheter på domene hvis noen andre i fremtiden skulle ville ta over igjen. Det er flere som har sagt seg villige til å bli å spleise på ugiftene til dette domene og det er jo hyggelig.

Garantister for fortsatt drift av Norsk MJ forum:

1. Vi ønsker at Norsk MJ-Forum skal videreføres også som et skriveforum. Vi føler det er nødvendig at flere personer står bak et iniativ for å videreføre Norsk MJ Forum.

2. Norsk MJ forum skal flyttes til en ny server og settes i drift så raskt som mulig, med de retningslinjer som gjaldt ved Lars Gjertsen fratreden. Vi anser at dette er å videreføre et forum i samme form og med samme retningslinjer, slik at det ikke kreves å innhente tillatelse fra de enkelte bidragsytere. Vi vil imidlertid sende informasjon til samtlige kjente/gyldige e-mail adresser og informere om det som har skjedd.

3. Retningslinjer nye moderatorer osv. skal så gjennomgås/forbedres. Det vil skje i en prosess hvor alle kan bidra.

4. Vi beklager alle at det skal være nødvendig å ha to forumer. Vi mener det burde kunne latt seg gjøre å finne løsninger innefor rammen av Norsk MJ Forum på MJF’s server, og er kritiske til MJF’s fremgangsmåte i denne saken

Med hilsen
Tor-Jørgen Moskaug
Nils Gullhav
Svein Martin Holt
Tor Erik Lillehagen
Terje Storjord
Øyvind Strøm
Øystein Wiik
Svein Sando
Håvard Houen
Nicholas Lorvik
Ola Trygve Kvitle

Mvh.
Torsja
http://194.143.113.189/tjm/ & WWW.ZMOD.NO

UPDATE: Flere garantister er lagt til listen. 6november 2004 . kl.21.18

Det var faktisk denne erklæring "garantist-gruppen" gikk til valg på, og vant. Således blir jo denne garanti, erklæring og kunngjøring en slags "formålsparagraf" og "statutter" for "garantist-gruppen". Dersom "garantist-gruppen" ikke lenger kan garantere for de garantier de ga til forumets brukere, lurer jeg på hva egentlig "garantist-gruppen" kan garantere for?

"Garantist-gruppen" rokker jo ved sin egen troverdighet og sitt eget grunnlag og konstitusjon ved selv bevisst å gå i mot de løfter og garantier de ga til forumets brukere for å fortsette NMJFs drift. - Slike selvmotsigende handlinger og inkonsekvens er slettes ikke tillitsvekkende.

Selv om jeg er kritisk til "garantist-gruppens" håndtering av situasjonen på forumet de siste dager, skal jeg også presentere mine forslag til løsninger for at "garantist-gruppen" kan gjenopprette sin tillit som forvaltere av dette forum:

• Innhent nødvendig tillatelse fra alle gjenværende forumbrukere, også de avstengte, som er registrerte som brukere før den 13.12.2006 til å forandre forumets rettningslinjer.

• Eller

• Erkjenn at de nye rettningslinjene ikke er ratifisert konstitusjonelt riktig, og slett dem.

Kjør gjerne en poll for å få inntrykk av hva forumdeltakerne ønsker. Dersom "garantist-gruppen" ikke velger noen av løsningene presentert over, eller andre løsninger i tråd med "garantist-gruppens" egne "statutter", vil jeg bare få minne om at det er alle forumbrukerne som faktisk "eier" dette forum, og derved skal være med på å påvirke hvordan det skal fremstå. Blir dere "overkjørt" i denne prosess, vil jeg bare få sitere Clint'ern fra "For a few dollars more": "This town needs a new sheriff"......

Roger

Edited by - MiN on 17/12/2006 19:54:04
Go to Top of Page
Side: of 4 Previous Topic Tema Next Topic  
Next Page
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page