Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Nettsted
 Nettsted Norsk MJ Forum
 Nye regler på forumet
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forrige side | Neste side
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic
Side: of 4

janerts

Norway
34 Poster

Posted - 17/12/2006 :  20:56:20  Show Profile  Reply with Quote
Hei.

Har ikkje for vane å bry meg med "krangle" trådane men denne gangen har "garantist-gruppa" virkeleg fått døra i tryne. Med tanke på alt bråket ein del i den gruppa laga pga endringar i reglar før forumet her vart oppretta, og dei utsagn som dei kom med då dette forumet vart oppretta (quota av MiN) så vert denne endringa av reglar berre patetisk. Behovet for endring støttar eg fullt ut, men måten det vert gjort på er skuffande. Ta ett steg tilbake og gjer det på rett måte.

Jan-Rune
Go to Top of Page

Mr Bridger

Norway
301 Poster

Posted - 17/12/2006 :  21:08:21  Show Profile  Visit Mr Bridger's Homepage  Reply with Quote
Jeg skjønner virkelig ingenting, men det er også ganske så mulig at jeg har litt tungt for det. Regelendringene medfører bare en innskjerping av at vi skal være snille og greie med hverandre. At det muligens har blitt gjort på en udemokratisk måte er vel klekkende likegyldig? Kan ikke skjønne at dette skal være et problem med unntak kanskje for dem som ønsker å skrive noe nedsettende om noen og samtidig være anonyme. Hvorfor man skulle ønske dette er totalt uforståelig for meg. Jeg skjønner prinsippet, men hvorfor legge meg opp i det når det ikke på noen som helst vis kan endre på noe av det som allerede har skjedd. Som sagt igjen; det er blitt gjort for at alle skal ha det greiere her.

Jeg ønsker bare å tilbringe en hyggelig kveldsstund med mine faste forum og kan ikke se at regelendringene skulle hindre meg eller noen andre og gjøre akkurat det samme. Jeg skjønner virkelig ikke problemet... men jeg er vel kanskje litt enkel sånn...

Tore Hjellset, Arendal
Grimstadbanen
Go to Top of Page

trulss

Norway
403 Poster

Posted - 17/12/2006 :  22:16:49  Show Profile  Visit trulss's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Mr Bridger
Jeg ønsker bare å tilbringe en hyggelig kveldsstund med mine faste forum og kan ikke se at regelendringene skulle hindre meg eller noen andre og gjøre akkurat det samme. Jeg skjønner virkelig ikke problemet... men jeg er vel kanskje litt enkel sånn...

Det er nok flere av oss som er litt enkle sånn...

-Truls
Go to Top of Page

Henning L

874 Poster

Posted - 18/12/2006 :  00:56:15  Show Profile  Reply with Quote
Eneste grunnen til at det er bråk er her er at vi har fått troll i huset.

Det er ikke noen grunn til å debattere en pøkk her, mer enn det har blitt gjort om samme tema i tidligere tråder - dette er bare et forsøk på å diskreditere garantistgruppa og tilsynelatende avsløre deres tilkortkommenhet.
Ved å gjennomføre de ganske små endringene de har gjort, har de kun tatt konsekvensen av den holdningen som har vært dominerende her i lang tid til primært enkelte av NiMmene sine postinger - som deler av NiM dessuten har tatt avstand fra i meget klare ordelag. Denne tråden ris av en aldeles latterlig trang til å spikke fliser og lage høns av fjær og se fanden på høylys dag og i det hele tatt.

Slutt med det! Gå videre i livene deres. Finn på noe konstruktivt.

God natt, mine herrer!

mvh
Henning L
Go to Top of Page

Peder

54 Poster

Posted - 18/12/2006 :  03:50:47  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Håvard H

La oss se på hva som har skjedd:
NIM brukeren har blitt avstengt etter flere advarsler om at bruken av denne profilen var uakseptabel. Det er ingen andre brukere som har blitt avstengt. Ingen innlegg har blitt slettet.

Hei Håvard
Nim-brukeren ble avstengt etter at nye regler ble tryllet fram over natten.
Og disse reglene MÅ ha hatt tilbakevirkende kraft fordi ingen innlegg så langt i desember skrevet av Nim kan regnes som mobbing. Forstå meg endelig rett. Jeg savner ikke Nim. Mye de krabatene der har skrevet burde vært fjernet for lenge siden. Men det burde vært gjort der og da. Å produsere ett sett regler i dag og så fjerne en bruker for noe han gjorde i går, før reglene trådte i kraft. Det er det som er så hakkende gæli.
Dere burde bare satt dere tilbake og ventet. Nim ville før eller siden allikevel ha gjort noe som gjorde dem fortjent til utkastelse. Slik det er nå driter dere bare dere selv ut. I hine hårde dager før i tiden da det bare var MJFs forum da var det så fordømt viktig at alt var formelt riktig. Nå når dere sitter på andre siden av bordet da er det ikke så nøye lengre?

quote:

Samtidig har man kommet med nye regler, som jeg siterer:
--
a) Innlegg med upassende innhold vil ikke bli tolerert. Disse vil bli fjernet/redigert.

Det kan f.eks. være ryktespredning, personangrep, mangel på respekt eller upassende språk.

b) Den som angriper eller kommer med sterke beskyldninger om navngitte personer eller andre forumdeltakere, kritikk av handlinger, må skrive under med fullt navn eller fullt navn og bosted må fremkomme i profil. Anonyme innlegg av denne typen vil bli fjernet.

c) Ingen brukernavn kan deles av flere personer uten at den som faktisk skriver innlegget identifiserer seg. Dette kan gjelde butikker, klubber, etc. Om brukernavn antas å bli misbrukt av flere, vil brukernavnet bli låst og innlegg vil bli fjernet.

d) Alle har rett til en mening – alle har plikt til å oppføre seg ordentlig.

e) Vis alminnelig respekt for trådens tema.

Jeg har ingenting i mot innholdet i reglene. det burde etter mitt syn vært gjort med en gang. Det jeg reagerer på er fremgangsmåten. Det dere gjør er ene dagen å si at alle skal være med å bestemme, neste dagen sier dere at dere ikke har noe å si, VI bestemmer alt.
Da MJF gjorde noe tilsvarende ble det fra en del av garantistgruppens medlemmer brukt ord som kupp og kuppmakere.
Skal jeg bruke samme ord? Som bruker, og dermed eier, ble jeg aldri spurt om det var ok med nye regler. Det kan sees som "noen" har kuppet "vårt" forum.

quote:

Min visjon for forumet var at vi skulle klare oss uten regler overhodet. Men et meget lite mindretall var ikke voksne nok til å håndtere dette. Vi prøvde i det lengste å appelere til folks fornuft. Jeg innrømmer at vi kanskje var for naive.

det var din visjon. Hva var eierenes visjon?

quote:

Men Peder, hva er det med de nye reglene som er urimelig? Jeg mener med hånda på hjertet at dette bare er en formalisering av noe som vi i garantigruppa mente var en selvfølge.

Med hånda på hjertet har jeg ingen problemer med de nye reglene. Mobbing hører ikke hjemme noen steder. det er framgangsmåten. Før mente dere det var så fordømt viktig at alt skulle være formelt riktig. Nå er ikke det så viktig lengre. Var det andre bare et spill for galleriet?

quote:

Da vi startet forumet tok vi ikke høyde for at noen kunne benytte en felles bruker til mobbing og usakligheter. Det kan man selvsagt kritisere oss for, men det ville vært mer kritikkverdig hvis vi ikke tok grep for å stoppe denne praksisen.

Praksisen med å mobbe må stoppes. Men nå har dere stengt en bruker fordi brukeren er Nim, ikke fordi brukeren har mobbet. Ja Nim mobbet før, men mobbet Nim nå?

Eders
Peder
Go to Top of Page

Håvard H

Norway
2123 Poster

Posted - 18/12/2006 :  13:11:31  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Peder

Hei Håvard
Nim-brukeren ble avstengt etter at nye regler ble tryllet fram over natten.
Og disse reglene MÅ ha hatt tilbakevirkende kraft fordi ingen innlegg så langt i desember skrevet av Nim kan regnes som mobbing. Forstå meg endelig rett. Jeg savner ikke Nim. Mye de krabatene der har skrevet burde vært fjernet for lenge siden. Men det burde vært gjort der og da. Å produsere ett sett regler i dag og så fjerne en bruker for noe han gjorde i går, før reglene trådte i kraft. Det er det som er så hakkende gæli.
Dere burde bare satt dere tilbake og ventet. Nim ville før eller siden allikevel ha gjort noe som gjorde dem fortjent til utkastelse. Slik det er nå driter dere bare dere selv ut. I hine hårde dager før i tiden da det bare var MJFs forum da var det så fordømt viktig at alt var formelt riktig. Nå når dere sitter på andre siden av bordet da er det ikke så nøye lengre?

Så vidt jeg vet var det ingen som protesterte da vi advarte NIM med utstengelse om de ikke skjerpet seg. Ingen postet noe om at det var noe formelt feil med å utestenge NIM.

Det siste innlegget var dråpen som fikk begeret til å flyte over. NIM hadde i flere innlegg mobbet en annen bruker, og i det siste innlegget antydet de at de satt på opplysninger som kunne være pinlige for denne brukeren, og truet med å offentliggjøre disse. I min bok er dette uakseptabelt, og det hjelper ikke at man i ettertid har forsøkt å påstaa at det var ironi.

En annen ting er at jeg tror at folk kanskje ikke helt forstår hvordan NMJF fungerer.
NMJF har ingen formell organisasjon, det er ingen som har tidsbegrensede verv. Vi har heller ingen midler. Folk har spyttet i litt fra egen lomme, serverplass har blitt velvillig donert fra Svein Martins arbeidsgiver.

Garantigruppa diskuterer og prøver å komme frem til en "røff konsensus", dvs. at alle kan godta det som skjer, men ikke nødvendigvis er 100% enige i det som skjer. Vi møtes aldri i "Real life" og all kommunikasjon skjer via nettet. Gruppa er også selvrekrutterende, vi kompletterer gruppa etter behov.

Det er derfor ikke rart at det er mulig å påpeke "konstitusjonelle feil" i måten forumet blir drevet på.

Og kritikk skal vi selvsagt ta alvorlig. Men det blir rett og slett umulig å drifte dette forumet hvis vi trenger godkjennelse fra *alle* brukere for å *justere* reglene for forumet. Et slikt krav er absurd, siden det i sin ytterste konsekvens ville krevd at en stegning av NIMs brukerkonto måtte godkjennes av NIM selv.

Mvh Håvard

http://www.folk-rovere.org/mj/
Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 18/12/2006 :  14:39:11  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Og det å sammen ligne det som har skjedd i denne saken med det som skjedde for 2 år siden. Synes jeg da virkelig er dra strikken litt langt. Kalle oss "stalinister" og gud vet hva av den grunn er jo helt absurd etter mitt skjønn. Og dratt helt ut av proposjoner. Og atpåtill av en anonym bruker som har ligget brakk og ubrukt siden sitt første innlegg for over 2 år siden.

Vi trodde jo ikke at dette skulle være noe problem. Og at det kun var en formalisering basert på oppsumerte intrykk og meldinger fra de aller fleste aktive deltagerene opp gjennom de siste 2år.

Ellers så ser det jo faktisk ut til at alle er enige i de nye regel oppdateringene uavhengig om de er anonyme eller ikke. ( kanskje ikke NiM er helt enig da ). Og det er jo bra for da har vi jo ihvertfall gjort noe riktig.

Mvh.
Torsja
WWW.TORSJA.COM & WWW.ZMOD.NO
Sjekk også ut www.MJwiki.no
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 19/12/2006 :  01:57:51  Show Profile  Reply with Quote
Roger, jeg er imponert over din evne til å trekke frem sitater.
Ingen tvil om at du har rett i at garantigruppa møter seg selv litt i døra. Eller gjør de?

Jeg er også helt enig i at forumet eies av de som bidrar. Men hvorfor påstår du da at DU er medeier? Å opprette en kverulantbruker etter at det skjer noe du er uenig i gjør deg ikke til medeier. Det er sånn troll og snerter gjør.
Å jo, du har jo bidratt, i hvertfall hvis MinRoger er den samme som Rger. Bare det at det var før NMJF oppsto.
Du har lenge sittet og ventet på dette, ikke sant? At garantigruppa skulle trå feil?
Du er vel den eneste person som konsekvent ikke har bidratt på NMJF etter splittelsen med MJF?

Jeg er også helt enig i at forumbrukerne skal tas med på råd i forbindelse med regelendringer. I etterpåklokskapens bitre lys ønsker sikkert garantigruppa at de hadde gjort dette litt annerledes.

Men:
Et forum består av skrevne og uskrevne regler. De uskrevne regler er de som oppstår underveis i diskusjoner. Det var bred konsensus blant forumdeltakerne at NiM gjentatte ganger gikk over streken med regulær mobbing av LarsB. At det var mange som mente NiM hadde gått ut på dato. At den slags fellessignaturer ikke var bra. Og det BLE utdelt advarsel.
Nå er en konsensus tatt inn blant de formaliserte regler.´Derved synes jeg ikke man kan si at garantigruppa møter seg selv i døra.

Hvorvidt man så skulle ventet på neste gang NiM begikk overgrep eller ikke, kan man jo spørre seg om. Hvis noen viser tydelige tegn til forbedring, så er det fair å gi de en sjanse. Men NiM har så til de grader gått over streken, også i forhold til de tidligere reglene, at de burde vært radert bort for lengst. Mange i NiM er ryddige folk (Erlandsen, Pedersen, Gjertsen mfl.), som har tatt avstand fra mobbing, mens enkelte andre nekter å se hva de holder på med, og har ikke vist et snev av forbedring.

Roger, som nestformann i Modelljernbaneforeningen i Norge (MJF) tjener det deg til liten ære å forsøke å piske opp en stemning på NMJF. Hva om du vurderer din handlemåte opp i mot paragraf 2 (punkt a,b,e) i MJF's vedtekter? Jeg regner ikke med at du uttaler deg på vegne av MJF, men du burde føle et visst ansvar for å etterleve vedtektene.

mvh Øyvind S.

Moduler etter Fremo/FCS-standard.
Faller Car System (FCS)

Go to Top of Page

Roger

Norway
766 Poster

Posted - 19/12/2006 :  10:31:28  Show Profile  Reply with Quote
Jeg har inntrykk av at det er undertegnede Øyvind Strøm forsøker å henvende seg til, derved at han blant annet refererer til undertegnedes tillitsverv som nestformann i MJF.

Først og fremst vil jeg bare få understreke at på dette forum, som Øyvind Strøm selv har vært med på å uavhengighetserklære fra MJF, kun opptrer som legal registrert forumbruker, og derved medeier! Mitt nåværende tillitsverv i MJF, er min personlig deltakelse på dette forum helt uvedkomne. Således er mitt medlemskap i Gleng Mj-Klubb, som mange av forummedlemmene bare kjenner som NiM. De er alle helt forskjellige mj-arenaer som ikke har noe med hverandre å gjøre. Jeg klarer å skille mellom mine forskjellige roller i forhold til hvilke arenaer og situasjoner jeg deltar i, og forventer derfor at dette også respekteres av andre.

Når Øyvind Strøm feilaktig påstår:

quote:
Originally posted by ØyvindS

Du har lenge sittet og ventet på dette, ikke sant? At garantigruppa skulle trå feil?
Du er vel den eneste person som konsekvent ikke har bidratt på NMJF etter splittelsen med MJF?

mvh Øyvind S.

Faller Car System (FCS)

Må jeg bare få lov å understreke fakta; Nei, undertegnede har absolutt ikke ”sittet og ventet på dette”. Garantistgruppen må selv ta ansvar for egne handlinger, og hvordan de "går". Det er vel fremdeles såpass med takhøyde igjen hos NMJF, at man har lov å være uenig med andre forumbrukere, herunder garantistgruppen, såfremt det skjer i tråd med retningslinjene man har sagt seg enig i ved registrering? Hva der angår min deltakelse på NMJF etter ”delingen” i januar 2005, har den vært en del lavere, enn den var i perioden før samme dato. Grunnene til dette har jeg tidligere gjort rede for i en annen diskusjonstråd på dette forum, hvor jeg blant annet påpeker min deltakelse i FREMO og MJF i tillegg til generell "mj-prat", og bekvemmeligheten ved å ha disse under samme ”forum-tak”.

At jeg konsekvent ikke har bidratt på dette forum etter januar 2005 er direkte feil, noe en gjennomgang av mine postede meldinger vil vise. Etter denne dato kan jeg gjerne innrømme at noen av mine meldinger vært kritiske til enkelte av garantistgruppens medlemmers meldinger på forumet, men på langt nær alle. Sjekk bare diskusjonstrådene ”Prosjekt El. 13”, ”Krøderbanen 28/8”, ”Z-skalatreff 16-17 april i Asker”, ”MJF demonstrerer Jubileumsmodellen type 31b” og ”Status Norsk MJ-Forum”.

Om Øyvind Strøm undrer på om ”MiN-signaturen” er opprettet som ”kverulantbruker”, vil en kontroll av NMJFs medlemsliste avsløre at den forumprofilen er opprettet i august 2004, altså før delingen hvor garantistgruppen overtok forvaltingen av NMJF, under de forutsetninger som gjaldt blant annet med tanke på anonymitet da. Se bare på min egen konto her, fremstår den som mindre anonym enn for eksempel for eksempel forumkontoene "bill", "Erik", "Kyle", "MiN" eller "NiM"?

Jeg synes som registrert bruker på dette forum at den siste tids utvikling på NMJF er beklagelig, og er skuffet over garantistgruppens håndtering i så måte, da det er motsettninger mellom intensjoner og handling. Som tidligere nevnt er undertegnede også NiM-medlem. Mitt forhold til den brukerkontoen har jeg også avklart for forumet tidligere, og det er det i utgangspunktet ikke stengingen av forumkontoen NiM jeg er mest uenig i, men måten det ble gjort på av garantistgruppen. Jeg synes at garantistgruppa var litt "for rask på avtrekkeren" denne gangen. NiM-signaturen ble låst med hjemling i de nye reglene samme dag som disse trådte i kraft. Siden NiM-signaturen således ikke ble brukt etter og i strid med de nye reglene, har jo åpenbart de nye reglene tilbakevirkende kraft. Det virker på meg som garantistgruppen har låst den som ett resultat av tråden hvor Lars Bymann spekulerer i Amundsens omsetting. Da lurer jeg på hvorfor, for det finnes ikke injurierende eller ulovlig innhold i den aktuelle meldingen, og Heine har jo signert innlegget med sitt eget navn. Hvorfor blir da dette tilskrevet hele NiM-profilen, og deretter låst? Profilen til Lars Bymann er ikke låst, selv om han også fremsetter rykter i strid med de nye reglene. Dette er oppfatter undertegnede som inkonsekvent håndheving av retningslinjene og forskjellsbehandling.

Kanskje det bare er lettere å la garantistgruppen få stenge brukerprofilen "Roger", og slette alle meldingene postet av denne, slik at det ikke lenger finnes grunnlag for spekulasjoner om hvilke eventuelle vikarierende motiver undertegnede måtte ha, da undertegnede også innehar tillitsverv i en forening som NMJF er erklært uavhengig av.

Med hilsen

Roger
Go to Top of Page

TomB

Norway
2558 Poster

Posted - 19/12/2006 :  11:30:36  Show Profile  Visit TomB's Homepage  Reply with Quote
Hei.

Denne støyen er jeg fullstendig motstander av, men sier mest om Roger Halvorsen.
Jeg mener at moderatorene har opptrådd ryddig hele veien.

Det er forstemmende å oppleve at Roger Halvorsen kan og vil bidra med så mye dritt. Han burde representere
foreningen og prøve å fremme modelljernbanehobbyen i Norge. Vi andre får absolutt på grunn av nettopp dette
svært liten lyst til å nærme oss ett årsmåte i foreningen. Hvis denne holdningen er typisk for foreningen, vil jeg (og kanskje andre) ikke fortsette som medlemmer .........

RETTET SKRIVEFEIL.

mvh

Edited by - TomB on 19/12/2006 12:28:29
Go to Top of Page

einjen

Norway
228 Poster

Posted - 19/12/2006 :  12:05:37  Show Profile  Visit einjen's Homepage  Reply with Quote
Flyttet fra feil tråd:

Litt artig å registrere at denne diskusjonen er klin lik en viss annen "vi godtar ikke endrede forumregler"-diskusjon for et par år siden..... Jeg forventer at noen trer frem, tar ansvar og oppretter et syvende mj-forum i norge........
Forøvrig topp underholdning! Fortsett slik!

EDIT: flyttemelding

--
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog

Edited by - einjen on 19/12/2006 12:10:53
Go to Top of Page

BKA

Norway
369 Poster

Posted - 19/12/2006 :  12:21:58  Show Profile  Reply with Quote
Hver så vennlig da "einjen"... "Forøvrig topp underholdning! Fortsett slik!"

Jeg kan ikke se underholdningsverdien i dette. En "tankeløs" komentar fra en forumdeltaker, og helvete er i gang.
Hva er dette for noe da? Ta en kikk i speilet da "gutter", voksne oppegående mennesker...

Dere får ha en trivelig (h)jul da, alle sammen, store og små, selgere og kjøpere.

Vennlig hilsen Bengt Karlsen
HO,Peco,IB,Norsk
Go to Top of Page

einjen

Norway
228 Poster

Posted - 19/12/2006 :  12:25:17  Show Profile  Visit einjen's Homepage  Reply with Quote
Håvard sitt svar stod opprinnelig i tråden "intern krangel"
quote:

Det er forstemmende at folk finner det fornøyelig at det er krefter i sving for å ødelegge dette forumet.

Ingen aksjon uten reaksjon.

quote:

Det er heller ikke oppmuntrende at du ikke er i stand til å se at det er en stor forskjell på det som skjedde da forumet ble splittet og de justeringene vi gjorde nettopp.

Det var nok ikke ment som en oppmuntring heller, bare en observasjon. Den observasjonen er nødvendigvis subjektiv, og sikkert ikke riktig fra ditt synspunkt, men det er nå en gang det jeg ser. Jeg var ikke tilstede i 2004 så jeg har ikke de helt store følelsene for "Det store schismaet", men mye av det som står i de gamle trådene er forbausende likt hva jeg har observert i barnehagen til min snart treårige datter. Hvis du mener at det er to totalt forskjellige ting som har skjedd, så kan du jo forklare hva forskjellen består i?

quote:

Jeg oppfordrer deg sterkt til å sette deg inn i hva brukerne ble bedt om å finne seg i den gangen.

Det var iallfall ikke mye å skrive hjem om. På samme vis som at regelendringene på norskmjforum ikke er noe særlig å sutre for. Hvis man da ikke liker å sutre selvfølgelig.....

--
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog
Go to Top of Page

bergand

Norway
1 Poster

Posted - 19/12/2006 :  12:41:50  Show Profile  Reply with Quote
Har fulgt med litt her den siste tiden, og registrerte meg som bruker nå. Synes det er utrolig hvor mye enkelte er oppsatt på kun å kverulere og lage dårlig stemning. De som drifter dette forumet gjør en innsats for hobbyen vår. At en presisering av noe som er vanlig folkeskikk i forumreglene fører til så mye støy sier mest om de få som støyer. Å prestere å begynne kritisere stenging av en anonym konto brukt av flere fra en annen anonym konto brukt av flere er ikke annet enn kverulering og bevisst provokasjon. At den verste kverulanten er tillitsvalgt i en forening jeg selv kunne vært et potensielt betalende medlem i inngir ikke akkurat til tillit.

Anders
Go to Top of Page

gunwes

Norway
599 Poster

Posted - 19/12/2006 :  13:08:53  Show Profile  Reply with Quote
Anders, du er hjertelig velkommen.

Gunnar
N-skala USA vest
ca 1955-1965
Go to Top of Page

Henning L

874 Poster

Posted - 19/12/2006 :  14:36:33  Show Profile  Reply with Quote
Einar, hadde du vært med den gang ville du nok sett noen nyanser her.

Da tok organisasjonen MJF over et forum de fleste så på som uavhengig. De kunne gjøre det, siden det lå på deres server og URL-en hadde mjf.no i seg. En del trodde derfor det var MJF sitt eget forum. Saken var imidlertid den at forumet ble oppdrettet og drevet uavhengig av MJF. MJF stilte bare med serverplass. Til å begynne med.

Splittelsen den gang hadde en forhistorie preget av alvorlig krangel og strid, dessverre også utenfor forumet, med trusler og andre ufyseligheter. MJF fant det helt riktig nødvendig å gripe inn, men gjennomførte det på verst mulig måte; uten noe varsel. Det ga som kjent enormt mye bråk. Kjernen i dette, som vi må huske når vi skal vurdere denne saken, er at MJF la ned det gamle forumet og opprettet et nytt.

Nå, derimot, har kun reglene blir noe innskjerpet, ved at anonyme flerbrukerprofiler ikke lenger er tillatt. Eksisterende profiler av denne typen måtte dermed lukkes. Logisk nok må da NiM ut. Dette er en liten dråpe i havet i forhold til betydningen av at MJF den gangen formaliserte eierskapet til forumet.

Nå står Roger fram som den Roger han er og ikke MiN-signaturen. Det er jo i og for seg bra.
Roger er nestformann i MJF og jeg ville trodd han som sådan skulle stått fremst (nest fremst...) i rekkene for å samle MJ-Norge og bygge miljøet opp etter mange krangler og mye strid. Men nei - her har Roger satt seg fore å ta fram det verste skytset fra diskusjonene i 2004 og vende det mot garantistene, og derigjennom bidra til å lage mer bråk. Gi igjen med samme mynt, så og si... Men proporsjonene er voldsomt forvrengte, og forsøket slår bare tilbake på Roger og dessverre også på MJF.

Det er interessant at garantistene for dette forumet er de samme som har stått fremst i rekken når det gjelder å kritisere MJF sine disposisjoner. Enkelte av garantistene er ekstremt lite populære hos endel i MJF-styret. Dette gir jo et helt sett av tolkningsmuligheter når jeg skal prøve å forstå Rogers hensikt og bakgrunnen for det som skrives. Det tror jeg nok også andre har funnet ut.

mvh
Henning L
Go to Top of Page

smholt

Norway
1869 Poster

Posted - 19/12/2006 :  15:02:48  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Henning L

Nå står Roger fram som den Roger han er og ikke MiN-signaturen. Det er jo i og for seg bra.
Roger er nestformann i MJF og jeg ville trodd han som sådan skulle stått fremst (nest fremst...) i rekkene for å samle MJ-Norge og bygge miljøet opp etter mange krangler og mye strid. Men nei - her har Roger satt seg fore å ta fram det verste skytset fra diskusjonene i 2004 og vende det mot garantistene, og derigjennom bidra til å lage mer bråk. Gi igjen med samme mynt, så og si... Men proporsjonene er voldsomt forvrengte, og forsøket slår bare tilbake på Roger og dessverre også på MJF.

Jeg forundres over den mengden av innlegg som Roger Halvorsen med bruker MiN har kommet med etter de regelendringer som er foretatt.

Da det nå også er bekreftet at dette er nestformannen i MJF, Roger Halvorsen, som forøvrig også er medlem av samme klubb som NiM-brukeren representerte, syns jeg det er svært skuffende og forstemmende at en ansvarlig person i MJF prøver å skape splid og ødelegge NMJF.
Det kan vel ikke være noe annet som ligger bak, Roger?

Jeg syns jo at Roger Halvorsen som nestformann i MJF og med alle de problemer som har vært der det siste året, burde holde deg for god til å skape enda mere splid i det norske MJ-miljøet.

Siden MJF ifølge sine statutter skal arbeide samlende for MJ i Norge, går jeg også ut fra at styrets medlemmer gjør det samme. Som MJF-medlem, ihvertfall ut 2006, forventer jeg at styrets medlemmer arbeider til beste for MJF og MJ i Norge, og ikke motarbeider tiltak som andre gjør.

Roger var jo faktisk den personen i styret jeg hadde kontakt med i forbindelse med overføringen av NMJF fra MJF og du formidlet jo kontrakten som jeg skrev under på, og da hadde jeg ikke forventet dette som han nå har lagt opp til.

Nå har ikke jeg tenkt å gå inn på en lang diskusjon med Roger, for Roger er så flink til å vri og vrenge på alt som skrives, så det ser jeg ingen grunn til, men jeg håper at vi alle kan bruke tiden vår på MJ og ikke lange ørkesløse diskusjoner som egentlig ikke gir noe annet resultat enn dårlig stemning på forumet.

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Moderator Norsk MJ Forum
Go to Top of Page

Peder

54 Poster

Posted - 20/12/2006 :  09:52:00  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by tjm

Og det å sammen ligne det som har skjedd i denne saken med det som skjedde for 2 år siden. Synes jeg da virkelig er dra strikken litt langt. Kalle oss "stalinister" og gud vet hva av den grunn er jo helt absurd etter mitt skjønn. Og dratt helt ut av proposjoner. Og atpåtill av en anonym bruker som har ligget brakk og ubrukt siden sitt første innlegg for over 2 år siden.

Vi trodde jo ikke at dette skulle være noe problem. Og at det kun var en formalisering basert på oppsumerte intrykk og meldinger fra de aller fleste aktive deltagerene opp gjennom de siste 2år.

Ellers så ser det jo faktisk ut til at alle er enige i de nye regel oppdateringene uavhengig om de er anonyme eller ikke. ( kanskje ikke NiM er helt enig da ). Og det er jo bra for da har vi jo ihvertfall gjort noe riktig.

Mvh.
Torsja

Hei Torsja
jeg bryter sammen og tilstår, jeg er et troll, et stort, digert og fælt skogstroll. Komplett med:
Med et øye,
og to neser
og tre hoder
og fire bein
og fem føtter
og seks ører
og sju negler av gråstein

Jeg skal gå med på at jeg nok helt sikkert kunne skrevet flere faginnlegg, men siden du nå er en slik detektiv. Hvordan er lesestatistikken min? Innlogget og ikke innlogget?

Jeg lurer også på hva kravet er for å kunne komme med kritikk? Hvor mange saklige innlegg må jeg skrive for å få lov til å være kritisk?

En annen ting du må fortelle meg:
Hvorfor trekker du inn Stalin her? Jeg kan ikke se at han er blitt nevnt av noen andre enn deg her på forumet? Føler du slektskap? han drev også med overvåking vet du

Nei dere trodde vel ikke at noen skulle reagere på udemokratisk framferd. Men slik er det når man lover en ting og bryter lovnaden neste dag.

Jeg har heller ikke registrert uenighet når det gjelder innholdet i de nye reglene. Jeg gjentar til det kjedsommelige at til og med jeg synes at de er på sin plass. Men da skal det være likt for alle.

Det er det dere ikke skjønner.
I et demokratisk forum som dette skulle være skal endringer ut på høring. Først etter en debatt hvor alle har blitt hørt og tilnærmet enighet er blitt oppnådd kan endringene innføres. Det var jo det dere dømte MJF nord og ned for ikke å ha gjort. jeg begynner å bli gammel og grå, og teflonhjerne har jeg hatt til alle tider, men akkurat det husker jeg fordi jeg var så enig så enig. Derfor gjør det så vondt, vondt langt inn i sjela at dere, av alle, bryter med det som dengang ble framført som deres hellige overbevisning.

Eders
Peder
Go to Top of Page

janerts

Norway
34 Poster

Posted - 20/12/2006 :  10:13:15  Show Profile  Reply with Quote
Hei.

Det finst fleire troll her. Eg er vist eit av dei. Eg har ingen tilitsverv så ingen bør kunne mistenke meg for fare med skjult agenda.

Dei nye reglane er gode som eg sa tidlegare innlegg. Det som ikkje er godt er måten dei vart "tredd" nedover hovudet på folk. Eg hadde ærlig talt trudd at garantigruppa var meir fornuftig en som så når dei var blant dei som skrik høgast då nye reglar vart tredd nedover hovudet på folk på gamle forumet( rett ført det vart nedlagt og MJF oppretta nytt), samt at dei faktisk gjekk til valg på at NMJF skulle vere eit demokratisk forum. Er det då så vanskeleg å ta eit steg tilbake, utføre en diskusjon og poll for så å få innført dei (etter mine auge) nødvendige endringar i reglane?

Jan-Rune
(Som faktisk fikk teikna/planlagt nytt anlegg heime samt kjørt eit trafikk døgn på klubben sitt anlegg igår sjølv med den pågåande diskusjonen)

Go to Top of Page

Peder

54 Poster

Posted - 20/12/2006 :  10:14:51  Show Profile  Reply with Quote
quote:

Så vidt jeg vet var det ingen som protesterte da vi advarte NIM med utstengelse om de ikke skjerpet seg. Ingen postet noe om at det var noe formelt feil med å utestenge NIM.

Er det ikke det som gjøres? Det protesteres på at signaturen Nim er avstengt på feil grunnlag. Det siste innlegget fra Nim var bare et spark i leggen til den største ryktesprederen av alle åp norske internettfora. Hvor mange andre er det som ukritisk videreformidler alt han hører? Han formelig ber om reaksjoner.

quote:

Det siste innlegget var dråpen som fikk begeret til å flyte over. NIM hadde i flere innlegg mobbet en annen bruker, og i det siste innlegget antydet de at de satt på opplysninger som kunne være pinlige for denne brukeren, og truet med å offentliggjøre disse. I min bok er dette uakseptabelt, og det hjelper ikke at man i ettertid har forsøkt å påstaa at det var ironi.

Jeg er fullt klar over Nims evne til mobbe andre og særlig LarsB. Til tross for at Sherlock Torsja Holmes hevder noe annet er jeg jevnlig inne, både her og på MJFs forum (de åpne delen). Jeg har sågar vært anonymt inne på Nims eget forum. Derfor kjenner jeg til Nims forhistorie. Men som jeg skriver lenger opp er det langt fra å mobbe når man sparker litt i leggen til en ryktesmed.

quote:

En annen ting er at jeg tror at folk kanskje ikke helt forstår hvordan NMJF fungerer.
NMJF har ingen formell organisasjon, det er ingen som har tidsbegrensede verv. Vi har heller ingen midler. Folk har spyttet i litt fra egen lomme, serverplass har blitt velvillig donert fra Svein Martins arbeidsgiver.

Det betyr at den som har penger kan være med å bestemme? Pengemakta rår?

quote:

Garantigruppa diskuterer og prøver å komme frem til en "røff konsensus", dvs. at alle kan godta det som skjer, men ikke nødvendigvis er 100% enige i det som skjer. Vi møtes aldri i "Real life" og all kommunikasjon skjer via nettet. Gruppa er også selvrekrutterende, vi kompletterer gruppa etter behov.

Altså rekrutteres det til garantigruppa etter "trynemetoden". Ikke noen demokratiske metoder hvor brukerene får være med å bestemme. Ved slike rekrutteringsmetoder vil man kunne sørge for å hindre at "annerledes" tenkende havner i posisjon. DET er demokrati det.

quote:

Det er derfor ikke rart at det er mulig å påpeke "konstitusjonelle feil" i måten forumet blir drevet på.

Og kritikk skal vi selvsagt ta alvorlig. Men det blir rett og slett umulig å drifte dette forumet hvis vi trenger godkjennelse fra *alle* brukere for å *justere* reglene for forumet. Et slikt krav er absurd, siden det i sin ytterste konsekvens ville krevd at en stegning av NIMs brukerkonto måtte godkjennes av NIM selv.

Mvh Håvard

Voltire sa:
"Jeg er uenig i hva du sier, men jeg vil inntil døden forsvare din rett til å si det"

Det innebærer at Nim vil kunne være med å diskutere regler som begrenser Nims muligheter til å gjøre ugagn.
Men husk at til tross for hva enkelte tror betyr ikke demokrati at alle skal være enige. Demokrati betyr at alle skal kunne si sin mening, bli hørt og være med å bestemme.

En gang i hine hårde dager da det fremdeles fantes snø på vinteren falt min lille rosenrøde verden i grus. Jeg som tror på demokrati og frihet for alle opplevde at medlemsorganisasjonen MJF gjennomførte en revolusjon. Dengang sto et fåtall mennesker opp som frihetens forkjempere, demokratiets soldater. Disse noble personer berget det som berges kunne og fikk forumet opp og gå igjen. De forsvarte tesen om at alle skulle bli hørt før endringer ble gjennomført.

Det var da
Nå sitter de samme personene i maktposisjon. Hvor er nå ropene om demokrati. Hvor er nå ropene om at alle skal få si sin mening?

Jeg kjenner jorden skjelve . . . . . .

Eders
Peder
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 20/12/2006 :  11:37:58  Show Profile  Reply with Quote
Peder, jeg tror altså ikke det var deg Torsja (tjm) mente i sitt innlegg, men brukeren MiN.

Jeg oppfatter det som både du og Janerts skriver som helt reelle meningsytringer som det selvfølgelig skal være plass til på NMJF.
Jeg oppfatter på ingen måte at du Peder, eller Janerts er Troll på NMJF, og det tror jeg heller ikke tjm eller andre gjør.
Et Troll er noen som bevisst går inn for å skape uorden. Det er ikke det du og janerts gjør.

Jeg vil tro at den som har fått tankene hen mot betegnelsen Troll er brukeren (eller brukerne) MiN-Roger, som i et meget dyktig angrep på moderatorene prøver å skape miskredit.

Troll (Wikipedia):
"In Internet terminology, a troll is a person who enters an established community such as an online discussion forum and intentionally tries to cause disruption, often in the form of posting messages that are inflammatory, insulting, or off-topic, with the intent of provoking a reaction from others"

Jeg synes det er å gå litt for langt å kalle Roger et Troll. Men det han gjør bidrar ikke til et bedre forum.

mvh Øyvind S.

Faller Car System (FCS)

Edited by - ØyvindS on 20/12/2006 12:15:57
Go to Top of Page

Håvard H

Norway
2123 Poster

Posted - 20/12/2006 :  11:50:01  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Peder

Er det ikke det som gjøres? Det protesteres på at signaturen Nim er avstengt på feil grunnlag. Det siste innlegget fra Nim var bare et spark i leggen til den største ryktesprederen av alle åp norske internettfora. Hvor mange andre er det som ukritisk videreformidler alt han hører? Han formelig ber om reaksjoner.

Les hva jeg skriver. Ingen protesterete mot at NIM fikk *advarsler* om stenging av konto lenge *før* den ble stengt.

quote:

Jeg er fullt klar over Nims evne til mobbe andre og særlig LarsB. Til tross for at Sherlock Torsja Holmes hevder noe annet er jeg jevnlig inne, både her og på MJFs forum (de åpne delen). Jeg har sågar vært anonymt inne på Nims eget forum. Derfor kjenner jeg til Nims forhistorie. Men som jeg skriver lenger opp er det langt fra å mobbe når man sparker litt i leggen til en ryktesmed.

Igjen, her er det snakk om dråpen som fikk begeret til å flyte over. Bruken av NIM-signatureen må sees som en helhet.
Og her tror jeg du bare må innse at Garantigruppa har et mer restriktivt syn på hva som er akseptabel oppførsel enn det du har.

quote:

Det betyr at den som har penger kan være med å bestemme? Pengemakta rår?

De betyr at du og alle vi andre brukere har tilgang på et reklamefritt forum uten at det koster oss noe.

quote:

Altså rekrutteres det til garantigruppa etter "trynemetoden". Ikke noen demokratiske metoder hvor brukerene får være med å bestemme. Ved slike rekrutteringsmetoder vil man kunne sørge for å hindre at "annerledes" tenkende havner i posisjon. DET er demokrati det.

Ja, det rekruteres etter frimurermåten eller "trynefaktoren" om du vil. Noen i garantigruppa må kunne gå god for det nye medlemmet. Som sagt møtes aldri Garantigruppa i "Real Life", og det er vanskelig å se for seg at man kan ha hele gruppa på "Virtuellt valg" en gang i året.

Som sagt er det Svein Martins arbeidsgiver som stiller server gratis til disposisjon, og hvis Svein Martin skulle bli stemt ut av gruppa må man ganske sikkert skaffe ny server og flytte forumet.

Målet med NMJF har aldri vært å lage noen konkurrerende forening til MJF. Målet var å videreføre forumet i størst mulig grad slik det var før MJF-kuppet. Det er egentlig ikke noe stort poeng, men retningslinjene var heller ikke før kuppet resultat av noen demokratisk prosess, og det var ingen demokratisk prosess rundt hvem som driftet forumet.

Hvis Garantigruppa skulle være på valg en gang i året må vi ha en "Real Life" Generalforsamling, medlemslister, kontigent osv.

På et rent formalistisk grunnlag har du rett i mye av din kritikk.
Men se på realitetene. Hvor mye bedre kunnedette forumet vært? Vil det bli mye bedre hvis vi innfører en formell organisasjonsstruktur, Konstituerende Generalforsamling og medlemsskap?

For jeg mener i fullt alvor at det *må* vi gjøre hvis vi skal kunne gjøre alt konstitusjonellt riktig.

Og for all del, det er en spennende tanke å starte en formell forening. Men jeg har ikke sett noe som tyder på at det egentlig er dette folk ønsker.

quote:

Voltire sa:
"Jeg er uenig i hva du sier, men jeg vil inntil døden forsvare din rett til å si det"

Det innebærer at Nim vil kunne være med å diskutere regler som begrenser Nims muligheter til å gjøre ugagn.
Men husk at til tross for hva enkelte tror betyr ikke demokrati at alle skal være enige. Demokrati betyr at alle skal kunne si sin mening, bli hørt og være med å bestemme.

En gang i hine hårde dager da det fremdeles fantes snø på vinteren falt min lille rosenrøde verden i grus. Jeg som tror på demokrati og frihet for alle opplevde at medlemsorganisasjonen MJF gjennomførte en revolusjon. Dengang sto et fåtall mennesker opp som frihetens forkjempere, demokratiets soldater. Disse noble personer berget det som berges kunne og fikk forumet opp og gå igjen. De forsvarte tesen om at alle skulle bli hørt før endringer ble gjennomført.

Det var da
Nå sitter de samme personene i maktposisjon. Hvor er nå ropene om demokrati. Hvor er nå ropene om at alle skal få si sin mening?

Jeg kjenner jorden skjelve . . . . . .

Nå ble det mye Pathos og lite Logos!
Som du sikkert har lagt merke til *er* enkelte NIMere svært så aktiv i diskusjonen om nye regler. Men enkelte har gått så langt som å hevde at *alle* brukere må godkjenne regelendringer. Og det blir rimelig absurd.

Det ser ut som om det har gått folk hus forbi at *ingen* i garantigruppa utelukker at forumreglene kan bli endret som følge av diskusjonen som nå foregår. Det kommer en Poll, kanskje flere, og hvis det viser seg at vi er i utakt med flertallet av brukerne så vil det selvsagt bli gjort tiltak for å bedre dette.

Mvh Håvard

Go to Top of Page

janerts

Norway
34 Poster

Posted - 20/12/2006 :  12:20:10  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Det ser ut som om det har gått folk hus forbi at *ingen* i garantigruppa utelukker at forumreglene kan bli endret som følge av diskusjonen som nå foregår. Det kommer en Poll, kanskje flere, og hvis det viser seg at vi er i utakt med flertallet av brukerne så vil det selvsagt bli gjort tiltak for å bedre dette.

Mvh Håvard

Hei. Fint at der vert en poll og at du no skriv at der er vilje til å sjå på om garantigruppa er i utakt med fleirtallet av brukarane. Eg har til no ikkje fått med meg den viljen og ved gjennomføring av det er ein igjen på rette sporet. Den tilsynelatande mangel på den viljen har vore det som har skremt meg.

Jan-Rune
Go to Top of Page

tjm

Norway
2884 Poster

Posted - 20/12/2006 :  13:29:24  Show Profile  Visit tjm's Homepage  Reply with Quote
Det er ikke deg Peder som jeg refferete til angåenede "stalinister" osv. Det var MiN brukeren som kalte oss det tidligere i tråden.
Og jeg har ikke kalt noen for Troll

Det er ikke noe prestisje eller nederlag for oss i Grantistgruppa om vi må gå ett steg tilbake og ta fks. en poll på inføringen av de nye reglene. Og det er jo helt greit at folk får diskutert dette temaet slik at vi i det store og det hele blir mest mulig enige i ting og tang.

Men våres største motvilje hvis du kan kalle det det var mot én manns anonyme og åpenbart en fra NiM som startet denne tråden. Og vi oppfattet nokk denne MiN brukeren kun som en døgnflue som var ute etter bråk.

Men vi ser jo nå at flere folk begynner å stille spørsmålet om at vi burde ha tatt alle med på endringene før vi la dem ut. Og vi vil ta konsekvensen av det.

Mvh.
Torsja
Go to Top of Page

smholt

Norway
1869 Poster

Posted - 20/12/2006 :  16:06:19  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:

Som sagt er det Svein Martins arbeidsgiver som stiller server gratis til disposisjon, og hvis Svein Martin skulle bli stemt ut av gruppa må man ganske sikkert skaffe ny server og flytte forumet.

Bare en liten presisering.
Norconsult Informasjonssystemer AS(www.nois.no) stiller serverplass gratis til disposisjon, samt betaler årlige domenekostnader for www.norskmjforum.no. De står dermed faktisk også som formelle eiere av domenet, da NMJF jo ikke har noe organisasjonsnummer eller er en person, slik at det ikke ville vært mulig, slik som NMJF er organisert, å få opprettet et .no-domene.

Nå er det vel heller ikke sikkert at man måtte flytte forumet til en annen server, om garantigruppa eller forumets medlemmer ikke skulle ønske at jeg lenger var med i garantigruppa og driftingen av forumet.

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page
Side: of 4 Previous Topic Tema Next Topic  
Previous Page | Next Page
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page