Norsk MJ Forum
Norsk MJ Forum
Hjem | Profil | Aktive temaer | Aktive avstemminger | Medlemmer | Søk | OSS
Bruker:
Passord:
Lagre passord
Glemt ditt passord?

Alle fora
 Nettsted
 Nettsted Norsk MJ Forum
 Diskusjoner, regler og skittkasting, aldersgrense?
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Forfatter Previous Topic Tema Next Topic  

anders

Norway
18 Posts

Posted - 19/12/2006 :  14:23:32  Show Profile  Reply with Quote
Hei,

En helt annen vinkel ...

Jeg har vært registrert bruker på forumet lenge og er innom og leser de fleste innleggene med jevne mellomrom. Har også stilt noen spørsmål som jeg har fått greie svar på.

Jeg er nå snart 46, begynte med en Märklin rundbane som jeg fikk til 5års dagen og drev ganske mye med banen som ble utvidet etterhvert. I tenårene tok modellflyinteressen overhånd.

Etter at jeg selv fikk en sønn i 1995 har togbanen vært tatt frem igjen og far og sønn har i perioder har stor glede av å bygge anlegg sammen. Aktiviteten går i rykk og napp helt på jr's premisser. Vi bygger også fly, og det går i fotball, PC spill etc.

Jeg synes det er nyttig å følge med her for å se hva som kommer av nyheter og få inspirasjon råd og tips.

Jeg har vurdert å tipse jr. om å begyne å følge med her selv, men etter de siste dagenes aktivitet er jeg ikke så sikker.

Hva mener dere som har vært aktive i diskusjonen? Er det riktig å la en 11 åring lese på dette forumet? Hvordan skal far forklare om det blir spørsmål om det som skrives?

Med vennlig hilsen

Anders Nilsson

smholt

Norway
1869 Poster

Posted - 19/12/2006 :  14:40:59  Show Profile  Visit smholt's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by anders

Hva mener dere som har vært aktive i diskusjonen? Er det riktig å la en 11 åring lese på dette forumet? Hvordan skal far forklare om det blir spørsmål om det som skrives?

Selv ville jeg nok betenkt meg på å la mine egne barn lese her om de hadde vært 11 år, desverre.

Men, kanskje de er mest opptatt av tog og ville hoppe over alle diskusjonsinnleggene?

Forhåpentligvis kan vi få fokus igjen på det vi alle burde være mest opptatt av her på forumet, nemlig MJ og jernbane, slik at det igjen kan bli trygt å sende barna inn.

Med vennlig hilsen
Svein-Martin Holt
Go to Top of Page

Håvard H

Norway
2123 Poster

Posted - 19/12/2006 :  14:47:50  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by anders

Hei,

En helt annen vinkel ...

Jeg har vært registrert bruker på forumet lenge og er innom og leser de fleste innleggene med jevne mellomrom. Har også stilt noen spørsmål som jeg har fått greie svar på.

Jeg er nå snart 46, begynte med en Märklin rundbane som jeg fikk til 5års dagen og drev ganske mye med banen som ble utvidet etterhvert. I tenårene tok modellflyinteressen overhånd.

Etter at jeg selv fikk en sønn i 1995 har togbanen vært tatt frem igjen og far og sønn har i perioder har stor glede av å bygge anlegg sammen. Aktiviteten går i rykk og napp helt på jr's premisser. Vi bygger også fly, og det går i fotball, PC spill etc.

Jeg synes det er nyttig å følge med her for å se hva som kommer av nyheter og få inspirasjon råd og tips.

Jeg har vurdert å tipse jr. om å begyne å følge med her selv, men etter de siste dagenes aktivitet er jeg ikke så sikker.

Med vennlig hilsen

Anders Nilsson

Man kan mene mye om nivået på dette forumet, og enkelte vittige tunger vil kanskje mene at en 11 åring er litt for gammel til å få noe ut av debattene.

Det er en del støy her, men at barn skule ta skade av det har jeg vanskelig for å tro.

Men jeg tror heller jeg ville tipset ham om nettsteder med bra MJ-bilder, feks disse:

http://web.telia.com/~u40444407/mmjk/svensk.htm
http://www.smj.org/
http://www.wnj.se/
http://www.autoclassic.no/amjk/

Og kanskje ikke minst:
http://www.miniatur-wunderland.de/php/galerie/

Mvh Håvard

http://www.folk-rovere.org/mj/
Go to Top of Page

Henning L

874 Poster

Posted - 19/12/2006 :  14:49:04  Show Profile  Reply with Quote
11 år? La ham lese, verden er full av fryktelige ting! Dette er da bare peanuts!
Jeg ville forklart ham ett og annet om at noen mennesker ikke kan oppføre seg, selv om de er voksne. Akkurat som i hans verden, skole og fritid, der noen ofte ødelegger for alle andre. Sånn er det bare, og man må bare lære seg å styre rundt det og ikke la det gå inn på en, eller hisse en opp. Mange av disse er bare ute etter å krangle...

Eller du kan sende ham til mjf-forumet, der foregår nemlig alt bråket på lukket avdeling! Så så lenge han ikke er registrert mjf-medlem, slipper han å lese noen særlig mange krangler. Faktisk!

mvh
Henning L
Go to Top of Page

TomL

Norway
1084 Poster

Posted - 19/12/2006 :  15:44:26  Show Profile  Reply with Quote
Hei !

La 11-åringen få kome og lese, og spørre, for all del. Ikke gjør det verre enn det er da !!

Vi trenger alle. Og her er masse tips å hente fra mange dyktige mj'ere

MJ-hilsen Tm Lynga

Det enkle er ofte det beste !

H0, norsk forbilde, DCC Digitrax og analogt MRC.
Go to Top of Page

carlf

Norway
140 Poster

Posted - 20/12/2006 :  11:56:16  Show Profile  Visit carlf's Homepage  Reply with Quote
Jeg skjønner skepsisen din veldig godt og synes det er dumt at jeg gjør det. Bare tanken om at et mj-forum trenger aldersgrense er et fyrtårn til oss alle om å oppføre oss...
(Må si i parentes at jeg er 17 år og synes mange av dere voksne er fryktelig barnslige som kværrulere så mye... Skal ikke nevne navn på hvem jeg spesielt reagerer på, gidder ikke å skittkaste meg ned på deres nivå )

Hilsen Carl-Frederic

www.carlf-jernbane.piczo.com

I reject the reality and creates my own!
Go to Top of Page

carlf

Norway
140 Poster

Posted - 20/12/2006 :  12:00:13  Show Profile  Visit carlf's Homepage  Reply with Quote
Off topic: Flotte bilder fra Malmö mj klubb foresten Håvard! Gjør bare at jeg får enda mere lyst til å bygge et havneanlegg!

http://web.telia.com/~u40444407/mmjk/svensk.htm

Hilsen Carl-Frederic

Go to Top of Page

Håvard H

Norway
2123 Poster

Posted - 20/12/2006 :  12:06:17  Show Profile  Visit Håvard H's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by carlf

Jeg skjønner skepsisen din veldig godt og synes det er dumt at jeg gjør det. Bare tanken om at et mj-forum trenger aldersgrense er et fyrtårn til oss alle om å oppføre oss...
(Må si i parentes at jeg er 17 år og synes mange av dere voksne er fryktelig barnslige som kværrulere så mye... Skal ikke nevne navn på hvem jeg spesielt reagerer på, gidder ikke å skittkaste meg ned på deres nivå )

Det er greit at det ikke er så konstruktivt med krangling og uenighet, men la oss ikke miste perspektivet!

Folk har sterke meninger her, men det har jo ikke vært uakseptable personangrep eller språkbruk som er uegnet for barneører. Den største faren er vel at noen kunne kjede seg til døde...

Det er enkelte som ikke liker diskusjon og uenighet uansett. Det respekterer jeg.

Men ha også respekt for at folk har rett til å si sin mening og å kritisere de som drifter dette forumet.

Poenget må være at diskusjonene holdes i de rette delforum, og at innleggene ikke inneholder personsjikane eller ufinheter.

Til tross for at debatten har gått høyt til tider er det ingen innlegg som burde vært fjernet.

Til de som ikke liker diskusjoner er det bare å si at de får unngå de delforumene der det diskuteres politikk.

Og så er det "politikernes" ansvar å sørge for at ikke disse debattene sprer seg ut i de andre delforumene.

Mvh Håvard

http://www.folk-rovere.org/mj/
Go to Top of Page

einjen

Norway
228 Poster

Posted - 20/12/2006 :  12:56:17  Show Profile  Visit einjen's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by carlf

Jeg har sagt det før og kan nevne det igjen. Jeg har ennå tilgode å se diskusjoner/krangling her på våre mj-forum som det er noen særlig grunn til å heve øyenbrynene over. I motsetning til endel /svært mange) andre forum, så er mjf og norskmjforum velsignet lite plaget av "evig september".
Husk også på at mange har følelser for forumene våre, og dette må vi få lov til å uttrykke.
Til den bekymrede pappaen: Jeg kan nærmest garantere at sønnen din ser mer krangling og slossing i løpet av en skoledag enn på en middels aktiv uke i norskmjforum (eller på mjf).
quote:

Du skal ikke undervurdere verdien av en god krangel. Husk også at selv om man kan være uenig et tema her så betyr ikke det at man slår hverandre ihjel når man møtes på gata.
Selv om jeg er litt uenig med HåvardH avogtil så betyr ikke det at jeg ikke at jeg kan prate med ham når jeg treffer ham. jeg synes tilogmed han er en trivelig fyr med et utrolig spennende prosjekt.....
Husk at hva som foregår på forumet ikke et speilbilde av virkeligheten.

--
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog
Go to Top of Page

carlf

Norway
140 Poster

Posted - 20/12/2006 :  16:33:19  Show Profile  Visit carlf's Homepage  Reply with Quote
Holdes det på den konstruktive siden har jeg ikke noe imot en fin diskus. Men må si jeg blir møkklei krangler om ting som er så unødvendige. En anonym samleprofil som tidligere "NiM" er ganske meningsløs i bruk til spørsmål om mj som hobby (eks. Hva er den beste avretningsmassen?). Der er det ingen grunn til å bruke en slik profil. Så hva kan en anonym profil brukes til? Jo, ting man ikke vil skal falle tilbake på en selv. Altså helt andre ting enn spørsmål om avretningsmasse.

Hva formålet til et mj forum er kan man ha mange meninger om, men etter min mening er det en plattform (fint metafor til sammenhengen...) for diskus/spørsmål/hjelp om modelljernbanerealterte områder. Hadde alle bare fulgt den filosofien hadde man ikke trengt en anonym profil og heller ikke den disuksen som nå holder på (gidder ikke å forklare den, alle vet om den og tastaturet mitt er slitt allerede...).

Hilsen Carl-Frederic

Go to Top of Page

mojac

174 Poster

Posted - 20/12/2006 :  20:44:55  Show Profile  Reply with Quote
Carlfkrev:

quote:

Jeg er helt enig med deg Carl, og jeg er imponert over den modenheten og den sakligheten som du og noen av dien samtidige utviser. Etter min mening er det alt for mange som mangler litt folkeskikk og som burde ha tatt litt betenkningstid før de trykket på send knappen.

Morten Jacobsen (MJ)
Go to Top of Page

Andreas

Norway
122 Poster

Posted - 20/12/2006 :  21:47:20  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by mojac

Carlfkrev:

quote:

Jeg er helt enig med deg Carl, og jeg er imponert over den modenheten og den sakligheten som du og noen av dien samtidige utviser. Etter min mening er det alt for mange som mangler litt folkeskikk og som burde ha tatt litt betenkningstid før de trykket på send knappen.

Morten Jacobsen (MJ)

Enig med dere jeg også!

Ser det gang på gang på begge forumene jeg også. Tråder som ofte har et interessant innhold som ender i krangel. Ofte er det det samme personene gang på gang som står for bråket. Det har i den siste tiden vært mye snakk om rekrutering til hobbyen. Tror vel neppe at mye av den kranglinga som har forekommet på forumene trekker til seg nye MJ-mennesker. Det er som Carl - F sier rett og slett barnslig at all denne kranglinga foregår, BLI VOKSENE! Å tenk dere om før dere poster et innlegg.

Mvh Andreas

Det norske jernbanenettet fra 1985 - 1996. H0 Vekselstrøm
Go to Top of Page

ØyvindS

Denmark
1706 Poster

Posted - 21/12/2006 :  00:42:55  Show Profile  Reply with Quote
Carl og Andreas

Husk at et forum bare er en virtuell møteplass for vanlige mennesker. Jeg er uenig i Einars påstand om at forumet ikke er et speilbilde av virkeligheten. Et forum består av helt vanlige mennesker som er hyggelige, engasjerte, kunnskapsrike. Men også vanlige mennesker som kan havne i krangel med andre, fordi man har ulikt syn på ting. Såvidt jeg kan se har vi ikke, og har ikke hatt (hverken på NMJF eller MJF's forum) noen som bevisst har gått inn for å ødelegge forumet. Det dere skal ha for øye er at alle mener at deres måte å gjøre tingene på gavner forumet. Problemet er bare at naboens mening kan være i direkte motstrid, og så starter bråket. Dette skjer fra tid til annen i enhver forening, virtuell eller ikke. Om det er barnslig vet jeg ikke, jeg er mer redd for at det er mer typisk det å være voksen.
I et virtuellt forum mister man ofte nyansene, og den en-til-en tale man har IRL får en annen betydning, fordi den kan virke som en rød klut for andre. Noen har en konfronterende form å være på som ikke "går hjem" hos alle.
Dette gjør at frontene skjerpes, fordi det en mener humoristisk ikke oppfattes slik av alle.
Ta også i betraktning at det er lettere å utvikle elefanthukommelse i et virtuelt fora. Man kan søke fram hva enhver har sagt, og konfrontere vedkommende med dette. Dessverre har det vært flere konflikter gjennom tidene i norsk MJ-miljø, og disse sitter dessverre dypt hos noen. Det preger folks agenda og derved diskusjonene.

mvh Øyvind S.

Moduler etter Fremo/FCS-standard.
Faller Car System (FCS)

Go to Top of Page

Andreas

Norway
122 Poster

Posted - 21/12/2006 :  20:05:36  Show Profile  Reply with Quote
Skjønner hva du mener Øyvind, men en ting er å være uenige om sak en annen ting er det når enkelte slenger ut drittkommentarer fordi de ikke anser innholdet i tråden som noe de interesserer seg for eller noe de synes er relevant. Kan ikke man da heller holde kjeft og heller holde det for seg selv?

Mvh Andreas

Det norske jernbanenettet fra 1985 - 1996. H0 Vekselstrøm
Go to Top of Page

Rabel

Norway
381 Poster

Posted - 29/12/2006 :  00:52:23  Show Profile  Visit Rabel's Homepage  Reply with Quote
Denne problemstillingen synes å ha en repetisjonsfrekvens på ca 2 år...sist det var oppe, ble det til 2 forum...Hva med å kalle et eget tema for "Bakrommet", så kunne de som virkelig var intressert i å fyke bust ta sine ord-dueller der....burde kanskje også være en lukket del av forumet som spesielt intresserte kunne abbonere på.

...er bare litt lei av å måtte forholde meg til personlige "krangler" innimellom alt det flotte stoffet :-)

Roger Abel

..Det som ikke kan repareres, kan i hvertfall plukkes i stykker...;-)
Go to Top of Page

carlf

Norway
140 Poster

Posted - 03/02/2007 :  11:21:40  Show Profile  Visit carlf's Homepage  Reply with Quote
Nå må jeg nesten gjøre noe for å få denne tråden opp på Active Topics igjen.

Hvis dere scroller opp på toppen av denne siden vil dere se et fint lite bilde:

Er det så vanskelig å skjønne at dette er et forum for modelljernbane derav navnet Norsk MJ Forum
Mye av det som nevnes i denne tidens krangletråd har ikke noe mening, for meg ser dette ut som et forsøk på å ødelegge NMJF. Selvfølgelig skal man sette spørsmålstegn ved regelendringer men dette har sporet av(!) for lenge siden.

Grunnen til at jeg vil ta opp denne tråden igjen er at her har det foreløpig bare blitt skrevet ting av fornuft, i motsetning til andre steder. Det er også interesant at ingen av de virkelige kværrulantene har skrevet noe her. Er de enig med det som står her uten at de tørr å inrømme det?

Jeg ber folk om å ta til fornuft og signere med eget navn. Det dere ikke tørr å stå til rette for skal dere ikke skrive!

Jeg ber også hvem det nå enn det er som har ansvaret på NiM-forum om å slette min konto der. Den som kaller seg "Super Administrator" er ikke super nok til å lese meldingene sine, derfor må jeg ta det opp her...

Hilsen Carl-Frederic

Go to Top of Page

einjen

Norway
228 Poster

Posted - 03/02/2007 :  16:45:40  Show Profile  Visit einjen's Homepage  Reply with Quote
[quote]Originally posted by carlf

Jeg ber også hvem det nå enn det er som har ansvaret på NiM-forum om å slette min konto der. Den som kaller seg "Super Administrator" er ikke super nok til å lese meldingene sine, derfor må jeg ta det opp her...

</quote>

Vel... Synes å huske at på nimforum så er det nim som bestemmer alt, også om de ønsker å slette eller stenge eller opprette kontoer.... Sånn går det når man ukritisk registrerer på ymse forum. Man må ta det man får :)

--
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog
Go to Top of Page
  Previous Topic Tema Next Topic  
 Nytt tema  Svar til tema
 Skrivervennlig
| More
Gå til:
Norsk MJ Forum © Alt innhold/innlegg eies av den enkelte bidragsyter. All bruk av innhold i annen sammenheng er forbudt uten etter nærmere avtale. Go To Top Of Page